11 سیاست برای اوقات فراغت دانشآموزان
حاجیبابایی دستورالعمل فعالیتهای تابستانی 91 را ابلاغ کرد
وزیر آموزش و پرورش دستورالعمل اجرایی فعالیتهای تابستانی دانشآموزان در سال 1391 را به ادارات کل آموزش و پرورش استانهای کشور ابلاغ کرد.
به گزارش فارس ، حمیدرضا حاجیبابایی وزیر آموزش و پرورش دستورالعمل اجرایی فعالیتهای تابستانی سال 1391 را به ادارات کل آموزش و پرورش استانهای کشور ابلاغ کرد و در آن بر ضرورت برنامهریزی بهنگام برای پربار کردن اوقات فراغت دانشآموزان در فصل تابستان تأکید کرد.
در این دستورالعمل آمده است: وزارت آموزش و پرورش در استمرار رسالت تربیتی خود در تلاش است، با توجه به بیانات مقام معظم رهبری در سال 1391 مبنی بر ضرورت استفاده از تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی، و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، برای ایجاد فضای مناسب و جذاب در تابستان برای آن دسته از دانشآموزان عزیز که امکان و زمینه کار و فعالیت در کنار خانواده را ندارند، برنامهریزی و اقدام کند.
بنا بر این دستورالعمل، اهداف فعالیتهای تابستانی مبتنی بر اهداف ترسیم شده در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و همچنین اهداف مندرج در آییننامه فعالیتهای تابستانی است.
* 11 سیاست اوقات فراغت در تابستان سال 91
سیاستهای اوقات فراغت تابستانی سال 91 عبارتند از:
1ـ توجه به نامگذاری سال 91 از سوی مقام معظم رهبری به نام سال «تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی» و جهتدهی برنامهها در خصوص فرهنگسازی بین دانشآموزان و خانوادهها.
2ـ تلاش برای جلب مشارکت بیشتر اولیاء در مدیریت و بهرهوری اوقات فراغت فرزندان خود با تأکید بر محوریت کار و مهارتآموزی.
3ـ توجه ویژه به مناطق محروم و کمبرخوردار و ایجاد زمینههای سازندگی و محرومیتزدایی در میان دانشآموزان.
4ـ اهتمام برای جلب مشارکت بومی و محلی در اجرای برنامهها و همچنین استفاده از تمامی ظرفیتها و تسهیلات موجود در دستگاهها و سازمانها.
5ـ تلاش برای افزایش شادابی، نشاط و ارتقاء سلامت روحی و روانی دانشآموزان.
6ـ تأکید بر بازدید از مراکز صنعتی، کشاورزی، پروژههای ملی و منطقهای به منظور آشنایی دانشآموزان با نوآوریهای علمی و تلاشهای متخصصان کشور.
7ـ تبلیغ فرهنگ نظم و بهرهوری و استفاده بهینه و مثبت از اوقات فراغت در میان دانشآموزان و حساسیتبخشی به خانوادهها.
8ـ توجه به مهارتآموزی فنی، خدماتی و هنری با استفاده از ظرفیت بخشهای بیرونی با اهتمام به ملاحظات تربیتی و اقتضائات بومی.
9ـ جهتدهی برنامهها به سمت رشد روحیه خلاقیت، ابتکار، نوآوری و تقویت اعتماد به نفس و خودباوری در میان دانشآموزان و تلاش برای توجه بیشتر به تولیدات ملی ـ محلی، کارآفرینی و مهارتهای فنی و حرفهای.
10ـ ترغیب دانشآموزان نسبت به مؤانست بیشتر با طبیعت و بهرهمندی از مواهب طبیعی و گشت و گذار در دامان طبیعت و سیر و سفر با تأکید بر همراهی و پشتیبانی خانوادهها.
11ـ تقویت و تعمیق محتوای معنوی برنامههای تفریحی، ورزشی و سرگرمکننده و فرآوردههای فرهنگی (فیلمها، نمایشگاهها، مسابقات، تئاترها و...) ارائه شده در اوقات فراغت.
* اعضای کمیسیون فعالیتهای تابستانی و وظایف
اعضای کمیسیون فعالیتهای تابستانی وزارت آموزش و پرورش شامل معاون پرورشی و فرهنگی، یکی از مدیران کل حوزه معاونت پشتیبانی، مدیران کل دفاتر آموزشی دورههای مختلف تحصیلی حوزه ستادی، یکی از مدیران حوزه سازمان مدارس غیردولتی و توسعه مشارکتهای مردمی و خانواده، یکی از مدیران سازمان نوسازی و توسعه و تجهیز مدارس کشور، مدیران کل معاونت پرورشی و فرهنگی، نماینده کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و نماینده سازمان جوانان هلال احمر است.
وظایف کمیسیون شامل «برنامهریزی فعالیتهای تابستانی»، «پیشبینی منابع مالی و نحوه تأمین نیروی انسانی مورد نیاز برنامههای تابستانی»، «جلب همکاری و مشارکت سایر نهادها از قبیل وزارت کشور، سازمان برنامه و بودجه، صدا و سیما، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بنیاد جانبازان، بسیج، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، سازمان تربیت بدنی» و «ایجاد هماهنگی و تعیین چگونگی نظارت بر فعالیتهای تابستانی و نحوه ارزشیابی آنها» است.
وظایف ستاد استان شامل «تشکیل ستاد و برگزاری منظم و مؤثر جلسات مدیریت بهبود اوقات فراغت دانشآموزان استان»، «شناسایی، سازماندهی و جلب مشارکت مؤثر همیاران»، «طراحی و اجرای دورههای آموزشی ـ توجیهی برای تمام اعضای ستاد همکار در ادارات شهرستان/ مناطق/ نواحی»، «تنظیم و تصویب تقویم اجرایی برنامههای بهبود اوقات فراغت دانشآموزان استان براساس مفاد دستورالعمل»، «تعیین اهداف کمی برای شهرستان/ منطقه در جذب حداکثری دانشآموزان استان»، «تأمین منابع از راهکارهای پیشنهادی در دستورالعمل»، «اطلاعرسانی فراگیر به مجموع دانشآموزان و اولیا ایشان برای ثبتنام در پایگاه تابستانی، کانونهای فرهنگی ـ اجتماعی محلات و مدارس قرآن کریم»، «تشکیل جلسه شورای آموزش و پرورش استان در مورد مدیریت بهبود اوقات فراغت دانشآموزان با ریاست استاندار»، «نظارت و ارزیابی پیوسته از نحوه تحقق اهداف کمی و کیفی، حسن اجرای تدابیر، برنامهریزی و فعالیتهای هر شهرستان/ منطقه و انعکاس واکنش بهنگام برای تصحیح احتمالی فرایندهای مدیریت ستاد شهرستان/ منطقه» و «مستندسازی، تحلیل و بررسی عملکرد شهرستان/ منطقه» است.
وظایف منطقه نیز شامل «تشکیل ستاد برنامهریزی بهبود اوقات فراغت»، «تشکیل جلسه شورای آموزش و پرورش در مورد موضوع اوقات فراغت دانشآموزان با ریاست فرماندار»، «شناسایی، سازماندهی و جلب مشارکت مؤثر همیاران»، «تهیه و تنظیم تقویت اجرایی»، «اهتمام بر جذب حداکثری دانشآموزان به مراکز بهبود اوقات فراغت (کانونهای فرهنگی و تربیتی، کانونهای فرهنگی اجتماعی محله ـ مدرسه و...)»، «شناسایی و تعیین مدارس و فضاهای مناسب برای ایجاد مدارس قرآن کریم، کانون فرهنگی ـ اجتماعی محله و پایگاه تابستانی»، «اطلاعرسانی فراگیر به مجموع دانشآموزان و اولیای آنها برای ثبتنام»، «پیشبینی و تأمین منابع مالی برای هر یک از مراکز فعالیتهای تابستانی»، «طراحی و برگزاری دوره آموزش توجیهی مدیریت بهبود اوقات فراغت برای تمام اعضای همکار در مراکز بهبود اوقات فراغت براساس مفاد دستورالعمل با تبیین ویژه رویکردها، اهداف، اصول و سیاستها و زمینهها»، « تجهیز مراکز فعالیتهای تابستانی به امکانات مورد نیاز»، «نظارت و ارزیابی پیوسته بر کیفیت و حسن اجرای برنامههای تابستانی مجموع دورهها و مراکز»، «تسهیل در پرداخت بهنگام حقالزحمه مدیران، مدرسان، مربیان، داوران و سایر عوامل برنامهریزی، اجرایی و اداری» و « گزارشگیری، مستندسازی، تحلیل و بررسی عملکرد منطقه برای ارائه به استان» است.
* منابع و ضوابط مالی
تمام امور مالی فعالیتهای تابستانی سال جاری براساس ماده (5) آییننامه فعالیتهای تابستانی دانشآموزان مصوب جلسه شماره یکصد و شصت شورای عالی آموزش و پرورش به شرح ذیل به اجرا درمیآید:
ـ استانداریها و... (مطابق بند 5ـ1)
ـ خودیاری دانشآموزی به استثناء مناطق کمبرخوردار (مطابق بند 5ـ1)
ـ کمکهای خیرین (مطابق بند 5ـ1)
ـ کمکهای ستادی (مطابق بند 5ـ2)
* زمینهها، موضوعات و برنامههای اوقات فراغت
ردیف زمینه موضوع بخش مسئول در ستاد 1 قرآن و عترت آموزش قرآن کریم ـ مسابقه ـ تحقیق و پژوهش و... دفتر قرآن، نماز و عترت(ع) 2 فرهنگی ـ هنری آموزش مهارتهای فرهنگی هنری، برگزاری نمایشگاه، تحقیق و پژوهش، بازدید از آثار فرهنگی هنری و مراکز فرهنگی هنری، کتابخوانی و تمرین نویسندگی اداره کل فرهنگی و هنری اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشآموزان، سازمان دانشآموزی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان 3 علمی ـ پژوهشی پژوهشهای دانشآموزی/ المپیادهای علمی/ جشنوارههای خوارزمی/ روبوکاپ دفاتر ابتدایی، راهنمایی، متوسطه، فنی و حرفهای 4 ورزش و گردشگری اردوها/ ورزش و تربیت بدنی/ گردشگری/ مسابقات و جشنوارهها ادارات کل تربیت بدنی، اداره کل فرهنگی و هنری، سازمان دانشآموزی، اتحادیه انجمنهای اسلامی، سازمان بسیج دانشآموزی، سازمان جوانان هلال احمر 5 توانمندسازی گسترش آداب و مهارتهای زندگی،افزایش سطح سلامت و بهداشت/ تربیت اقتصادی، فرهنگ کار، بهرهوری، تولید و مصرف اداره کل فرهنگی و هنری، دفتر سلامت و پیشگیری، سازمان دانشآموزی، اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشآموزان، سازمان بسیج دانشآموزی، سازمان جوانان هلال احمر 6 مهارتآموزی کارآفرینی/ آموزش مهارتهای فنی ـ حرفهای، بازدید مراکز صنعتی و کشاورزی و... دفتر فنی و حرفهای و کاردانش، سازمان دانشآموزی، سازمان جوانان هلال احمر 7 سازندگی و زیباسازی محیطی زیباسازی و شادابسازی مدرسه، آراستگی محله، محرومیتزدایی سازمان بسیج دانشآموزی و فرهنگیان، اداره کل فرهنگی و هنری، سازمان نوسازی و تجهیز مدارس 8 فضای مجازی شبکههای قرآنی، دینی، فرهنگی، اجتماعی مجازی/ بهرهمندی و نقشآفرینی در فضای مجازی "محیط وب" / باشگاه خبرنگاران دانشآموز اداره کل نماز، قرآن و عترت، سازمان دانشآموزی، اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشآموزان، سازمان بسیج دانشآموزی
به گزارش فارس ، حمیدرضا حاجیبابایی وزیر آموزش و پرورش دستورالعمل اجرایی فعالیتهای تابستانی سال 1391 را به ادارات کل آموزش و پرورش استانهای کشور ابلاغ کرد و در آن بر ضرورت برنامهریزی بهنگام برای پربار کردن اوقات فراغت دانشآموزان در فصل تابستان تأکید کرد.
در این دستورالعمل آمده است: وزارت آموزش و پرورش در استمرار رسالت تربیتی خود در تلاش است، با توجه به بیانات مقام معظم رهبری در سال 1391 مبنی بر ضرورت استفاده از تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی، و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، برای ایجاد فضای مناسب و جذاب در تابستان برای آن دسته از دانشآموزان عزیز که امکان و زمینه کار و فعالیت در کنار خانواده را ندارند، برنامهریزی و اقدام کند.
بنا بر این دستورالعمل، اهداف فعالیتهای تابستانی مبتنی بر اهداف ترسیم شده در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و همچنین اهداف مندرج در آییننامه فعالیتهای تابستانی است.
* 11 سیاست اوقات فراغت در تابستان سال 91
سیاستهای اوقات فراغت تابستانی سال 91 عبارتند از:
1ـ توجه به نامگذاری سال 91 از سوی مقام معظم رهبری به نام سال «تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی» و جهتدهی برنامهها در خصوص فرهنگسازی بین دانشآموزان و خانوادهها.
2ـ تلاش برای جلب مشارکت بیشتر اولیاء در مدیریت و بهرهوری اوقات فراغت فرزندان خود با تأکید بر محوریت کار و مهارتآموزی.
3ـ توجه ویژه به مناطق محروم و کمبرخوردار و ایجاد زمینههای سازندگی و محرومیتزدایی در میان دانشآموزان.
4ـ اهتمام برای جلب مشارکت بومی و محلی در اجرای برنامهها و همچنین استفاده از تمامی ظرفیتها و تسهیلات موجود در دستگاهها و سازمانها.
5ـ تلاش برای افزایش شادابی، نشاط و ارتقاء سلامت روحی و روانی دانشآموزان.
6ـ تأکید بر بازدید از مراکز صنعتی، کشاورزی، پروژههای ملی و منطقهای به منظور آشنایی دانشآموزان با نوآوریهای علمی و تلاشهای متخصصان کشور.
7ـ تبلیغ فرهنگ نظم و بهرهوری و استفاده بهینه و مثبت از اوقات فراغت در میان دانشآموزان و حساسیتبخشی به خانوادهها.
8ـ توجه به مهارتآموزی فنی، خدماتی و هنری با استفاده از ظرفیت بخشهای بیرونی با اهتمام به ملاحظات تربیتی و اقتضائات بومی.
9ـ جهتدهی برنامهها به سمت رشد روحیه خلاقیت، ابتکار، نوآوری و تقویت اعتماد به نفس و خودباوری در میان دانشآموزان و تلاش برای توجه بیشتر به تولیدات ملی ـ محلی، کارآفرینی و مهارتهای فنی و حرفهای.
10ـ ترغیب دانشآموزان نسبت به مؤانست بیشتر با طبیعت و بهرهمندی از مواهب طبیعی و گشت و گذار در دامان طبیعت و سیر و سفر با تأکید بر همراهی و پشتیبانی خانوادهها.
11ـ تقویت و تعمیق محتوای معنوی برنامههای تفریحی، ورزشی و سرگرمکننده و فرآوردههای فرهنگی (فیلمها، نمایشگاهها، مسابقات، تئاترها و...) ارائه شده در اوقات فراغت.
* اعضای کمیسیون فعالیتهای تابستانی و وظایف
اعضای کمیسیون فعالیتهای تابستانی وزارت آموزش و پرورش شامل معاون پرورشی و فرهنگی، یکی از مدیران کل حوزه معاونت پشتیبانی، مدیران کل دفاتر آموزشی دورههای مختلف تحصیلی حوزه ستادی، یکی از مدیران حوزه سازمان مدارس غیردولتی و توسعه مشارکتهای مردمی و خانواده، یکی از مدیران سازمان نوسازی و توسعه و تجهیز مدارس کشور، مدیران کل معاونت پرورشی و فرهنگی، نماینده کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و نماینده سازمان جوانان هلال احمر است.
وظایف کمیسیون شامل «برنامهریزی فعالیتهای تابستانی»، «پیشبینی منابع مالی و نحوه تأمین نیروی انسانی مورد نیاز برنامههای تابستانی»، «جلب همکاری و مشارکت سایر نهادها از قبیل وزارت کشور، سازمان برنامه و بودجه، صدا و سیما، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بنیاد جانبازان، بسیج، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، سازمان تربیت بدنی» و «ایجاد هماهنگی و تعیین چگونگی نظارت بر فعالیتهای تابستانی و نحوه ارزشیابی آنها» است.
وظایف ستاد استان شامل «تشکیل ستاد و برگزاری منظم و مؤثر جلسات مدیریت بهبود اوقات فراغت دانشآموزان استان»، «شناسایی، سازماندهی و جلب مشارکت مؤثر همیاران»، «طراحی و اجرای دورههای آموزشی ـ توجیهی برای تمام اعضای ستاد همکار در ادارات شهرستان/ مناطق/ نواحی»، «تنظیم و تصویب تقویم اجرایی برنامههای بهبود اوقات فراغت دانشآموزان استان براساس مفاد دستورالعمل»، «تعیین اهداف کمی برای شهرستان/ منطقه در جذب حداکثری دانشآموزان استان»، «تأمین منابع از راهکارهای پیشنهادی در دستورالعمل»، «اطلاعرسانی فراگیر به مجموع دانشآموزان و اولیا ایشان برای ثبتنام در پایگاه تابستانی، کانونهای فرهنگی ـ اجتماعی محلات و مدارس قرآن کریم»، «تشکیل جلسه شورای آموزش و پرورش استان در مورد مدیریت بهبود اوقات فراغت دانشآموزان با ریاست استاندار»، «نظارت و ارزیابی پیوسته از نحوه تحقق اهداف کمی و کیفی، حسن اجرای تدابیر، برنامهریزی و فعالیتهای هر شهرستان/ منطقه و انعکاس واکنش بهنگام برای تصحیح احتمالی فرایندهای مدیریت ستاد شهرستان/ منطقه» و «مستندسازی، تحلیل و بررسی عملکرد شهرستان/ منطقه» است.
وظایف منطقه نیز شامل «تشکیل ستاد برنامهریزی بهبود اوقات فراغت»، «تشکیل جلسه شورای آموزش و پرورش در مورد موضوع اوقات فراغت دانشآموزان با ریاست فرماندار»، «شناسایی، سازماندهی و جلب مشارکت مؤثر همیاران»، «تهیه و تنظیم تقویت اجرایی»، «اهتمام بر جذب حداکثری دانشآموزان به مراکز بهبود اوقات فراغت (کانونهای فرهنگی و تربیتی، کانونهای فرهنگی اجتماعی محله ـ مدرسه و...)»، «شناسایی و تعیین مدارس و فضاهای مناسب برای ایجاد مدارس قرآن کریم، کانون فرهنگی ـ اجتماعی محله و پایگاه تابستانی»، «اطلاعرسانی فراگیر به مجموع دانشآموزان و اولیای آنها برای ثبتنام»، «پیشبینی و تأمین منابع مالی برای هر یک از مراکز فعالیتهای تابستانی»، «طراحی و برگزاری دوره آموزش توجیهی مدیریت بهبود اوقات فراغت برای تمام اعضای همکار در مراکز بهبود اوقات فراغت براساس مفاد دستورالعمل با تبیین ویژه رویکردها، اهداف، اصول و سیاستها و زمینهها»، « تجهیز مراکز فعالیتهای تابستانی به امکانات مورد نیاز»، «نظارت و ارزیابی پیوسته بر کیفیت و حسن اجرای برنامههای تابستانی مجموع دورهها و مراکز»، «تسهیل در پرداخت بهنگام حقالزحمه مدیران، مدرسان، مربیان، داوران و سایر عوامل برنامهریزی، اجرایی و اداری» و « گزارشگیری، مستندسازی، تحلیل و بررسی عملکرد منطقه برای ارائه به استان» است.
* منابع و ضوابط مالی
تمام امور مالی فعالیتهای تابستانی سال جاری براساس ماده (5) آییننامه فعالیتهای تابستانی دانشآموزان مصوب جلسه شماره یکصد و شصت شورای عالی آموزش و پرورش به شرح ذیل به اجرا درمیآید:
ـ استانداریها و... (مطابق بند 5ـ1)
ـ خودیاری دانشآموزی به استثناء مناطق کمبرخوردار (مطابق بند 5ـ1)
ـ کمکهای خیرین (مطابق بند 5ـ1)
ـ کمکهای ستادی (مطابق بند 5ـ2)
* زمینهها، موضوعات و برنامههای اوقات فراغت
ردیف زمینه موضوع بخش مسئول در ستاد 1 قرآن و عترت آموزش قرآن کریم ـ مسابقه ـ تحقیق و پژوهش و... دفتر قرآن، نماز و عترت(ع) 2 فرهنگی ـ هنری آموزش مهارتهای فرهنگی هنری، برگزاری نمایشگاه، تحقیق و پژوهش، بازدید از آثار فرهنگی هنری و مراکز فرهنگی هنری، کتابخوانی و تمرین نویسندگی اداره کل فرهنگی و هنری اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشآموزان، سازمان دانشآموزی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان 3 علمی ـ پژوهشی پژوهشهای دانشآموزی/ المپیادهای علمی/ جشنوارههای خوارزمی/ روبوکاپ دفاتر ابتدایی، راهنمایی، متوسطه، فنی و حرفهای 4 ورزش و گردشگری اردوها/ ورزش و تربیت بدنی/ گردشگری/ مسابقات و جشنوارهها ادارات کل تربیت بدنی، اداره کل فرهنگی و هنری، سازمان دانشآموزی، اتحادیه انجمنهای اسلامی، سازمان بسیج دانشآموزی، سازمان جوانان هلال احمر 5 توانمندسازی گسترش آداب و مهارتهای زندگی،افزایش سطح سلامت و بهداشت/ تربیت اقتصادی، فرهنگ کار، بهرهوری، تولید و مصرف اداره کل فرهنگی و هنری، دفتر سلامت و پیشگیری، سازمان دانشآموزی، اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشآموزان، سازمان بسیج دانشآموزی، سازمان جوانان هلال احمر 6 مهارتآموزی کارآفرینی/ آموزش مهارتهای فنی ـ حرفهای، بازدید مراکز صنعتی و کشاورزی و... دفتر فنی و حرفهای و کاردانش، سازمان دانشآموزی، سازمان جوانان هلال احمر 7 سازندگی و زیباسازی محیطی زیباسازی و شادابسازی مدرسه، آراستگی محله، محرومیتزدایی سازمان بسیج دانشآموزی و فرهنگیان، اداره کل فرهنگی و هنری، سازمان نوسازی و تجهیز مدارس 8 فضای مجازی شبکههای قرآنی، دینی، فرهنگی، اجتماعی مجازی/ بهرهمندی و نقشآفرینی در فضای مجازی "محیط وب" / باشگاه خبرنگاران دانشآموز اداره کل نماز، قرآن و عترت، سازمان دانشآموزی، اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشآموزان، سازمان بسیج دانشآموزی