شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 4 May 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۱ / ۱۰:۳۸
کد مطلب: 11713
۰

11 سیاست برای اوقات فراغت دانش‌آموزان

حاجی‌بابایی دستورالعمل فعالیت‌های تابستانی 91 را ابلاغ کرد وزیر آموزش و پرورش دستورالعمل اجرایی فعالیت‌های تابستانی دانش‌آموزان در سال 1391 را به ادارات کل آموزش و پرورش استان‌های کشور ابلاغ کرد.

به گزارش فارس ، حمیدرضا حاجی‌بابایی وزیر آموزش و پرورش دستورالعمل اجرایی فعالیت‌های تابستانی سال 1391 را به ادارات کل آموزش و پرورش استان‌های کشور ابلاغ کرد و در آن بر ضرورت برنامه‌ریزی بهنگام برای پربار کردن اوقات فراغت دانش‌آموزان در فصل تابستان تأکید کرد.

در این دستورالعمل آمده است: وزارت آموزش و پرورش در استمرار رسالت تربیتی خود در تلاش است، با توجه به بیانات مقام معظم رهبری در سال 1391 مبنی بر ضرورت استفاده از تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی، و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، برای ایجاد فضای مناسب و جذاب در تابستان برای آن دسته از دانش‌آموزان عزیز که امکان و زمینه کار و فعالیت در کنار خانواده را ندارند، برنامه‌ریزی و اقدام کند.

بنا بر این دستورالعمل، اهداف فعالیت‌های تابستانی مبتنی بر اهداف ترسیم ‌شده در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و همچنین اهداف مندرج در آیین‌نامه فعالیت‌های تابستانی است.

* 11 سیاست اوقات فراغت در تابستان سال 91

سیاست‌های اوقات فراغت تابستانی سال 91 عبارتند از:

1ـ توجه به نامگذاری سال 91 از سوی مقام معظم رهبری به نام سال «تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی» و جهت‌دهی برنامه‌ها در خصوص فرهنگ‌سازی بین دانش‌آموزان و خانواده‌ها.

2ـ تلاش برای جلب مشارکت بیشتر اولیاء در مدیریت و بهره‌وری اوقات فراغت فرزندان خود با تأکید بر محوریت کار و مهارت‌آموزی.

3ـ توجه ویژه به مناطق محروم و کم‌برخوردار و ایجاد زمینه‌های سازندگی و محرومیت‌زدایی در میان دانش‌آموزان.

4ـ اهتمام برای جلب مشارکت بومی و محلی در اجرای برنامه‌ها و همچنین استفاده از تمامی ظرفیت‌ها و تسهیلات موجود در دستگاه‌ها و سازمان‌ها.

5ـ تلاش برای افزایش شادابی، نشاط و ارتقاء سلامت روحی و روانی دانش‌آموزان.

6ـ تأکید بر بازدید از مراکز صنعتی، کشاورزی، پروژه‌های ملی و منطقه‌ای به منظور آشنایی دانش‌آموزان با نوآوری‌های علمی و تلاش‌های متخصصان کشور.

7ـ تبلیغ فرهنگ نظم و بهره‌وری و استفاده بهینه و مثبت از اوقات فراغت در میان دانش‌آموزان و حساسیت‌بخشی به خانواده‌ها.

8ـ توجه به مهارت‌آموزی فنی،‌ خدماتی و هنری با استفاده از ظرفیت بخش‌های بیرونی با اهتمام به ملاحظات تربیتی و اقتضائات بومی.

9ـ جهت‌دهی برنامه‌ها به سمت رشد روحیه خلاقیت، ابتکار، نوآوری و تقویت اعتماد به نفس و خودباوری در میان دانش‌آموزان و تلاش برای توجه بیشتر به تولیدات ملی ـ محلی، کارآفرینی و مهارت‌های فنی و حرفه‌ای.

10ـ ترغیب دانش‌آموزان نسبت به مؤانست بیشتر با طبیعت و بهره‌مندی از مواهب طبیعی و گشت و گذار در دامان طبیعت و سیر و سفر با تأکید بر همراهی و پشتیبانی خانواده‌ها.

11ـ تقویت و تعمیق محتوای معنوی برنامه‌های تفریحی، ورزشی و سرگرم‌کننده و فرآورده‌های فرهنگی (فیلم‌ها، نمایشگاه‌ها، مسابقات، تئاترها و...) ارائه شده در اوقات فراغت.

* اعضای کمیسیون فعالیت‌های تابستانی و وظایف

اعضای کمیسیون فعالیت‌های تابستانی وزارت آموزش و پرورش شامل معاون پرورشی و فرهنگی،  یکی از مدیران کل حوزه معاونت پشتیبانی، مدیران کل دفاتر آموزشی دوره‌های مختلف تحصیلی حوزه ستادی، یکی از مدیران حوزه سازمان مدارس غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی و خانواده، یکی از مدیران سازمان نوسازی و توسعه و تجهیز مدارس کشور، مدیران کل معاونت پرورشی و فرهنگی، نماینده کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و نماینده سازمان جوانان هلال احمر است.

وظایف کمیسیون شامل «برنامه‌ریزی فعالیت‌های تابستانی»، «پیش‌بینی منابع مالی و نحوه تأمین نیروی انسانی مورد نیاز برنامه‌های تابستانی»، «جلب همکاری و مشارکت سایر نهادها از قبیل وزارت کشور، سازمان برنامه و بودجه، صدا و سیما، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بنیاد جانبازان، بسیج، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، سازمان تربیت بدنی» و «ایجاد هماهنگی و تعیین چگونگی نظارت بر فعالیت‌های تابستانی و نحوه ارزشیابی آنها» است.

وظایف ستاد استان شامل «تشکیل ستاد و برگزاری منظم و مؤثر جلسات مدیریت بهبود اوقات فراغت دانش‌آموزان استان»، «شناسایی، سازماندهی و جلب مشارکت مؤثر همیاران»، «طراحی و اجرای دوره‌های آموزشی ـ توجیهی برای تمام اعضای ستاد همکار در ادارات شهرستان/ مناطق/ نواحی»، «تنظیم و تصویب تقویم اجرایی برنامه‌های بهبود اوقات فراغت دانش‌آموزان استان براساس مفاد دستورالعمل»، «تعیین اهداف کمی برای شهرستان/ منطقه در جذب حداکثری دانش‌آموزان استان»، «تأمین منابع از راهکارهای پیشنهادی در دستورالعمل»، «اطلاع‌رسانی فراگیر به مجموع دانش‌آموزان و اولیا ایشان برای ثبت‌نام در پایگاه تابستانی، کانون‌های فرهنگی ـ اجتماعی محلات و مدارس قرآن کریم»، «تشکیل جلسه شورای آموزش و پرورش استان در مورد مدیریت بهبود اوقات فراغت دانش‌آموزان با ریاست استاندار»، «نظارت و ارزیابی پیوسته از نحوه تحقق اهداف کمی و کیفی، حسن اجرای تدابیر، برنامه‌ریزی و فعالیت‌های هر شهرستان/ منطقه و انعکاس واکنش بهنگام برای تصحیح احتمالی فرایندهای مدیریت ستاد شهرستان‌/ منطقه» و «مستندسازی، تحلیل و بررسی عملکرد شهرستان/ منطقه» است.

وظایف منطقه نیز شامل «تشکیل ستاد برنامه‌ریزی بهبود اوقات فراغت»، «تشکیل جلسه شورای آموزش و پرورش در مورد موضوع اوقات فراغت دانش‌آموزان با ریاست فرماندار»، «شناسایی، سازماندهی و جلب مشارکت مؤثر همیاران»، «تهیه و تنظیم تقویت اجرایی»، «اهتمام بر جذب حداکثری دانش‌آموزان به مراکز بهبود اوقات فراغت (کانون‌های فرهنگی و تربیتی، کانون‌‌های فرهنگی اجتماعی محله ـ مدرسه و...)»، «شناسایی و تعیین مدارس و فضاهای مناسب برای ایجاد مدارس قرآن کریم، کانون فرهنگی ـ اجتماعی محله و پایگاه تابستانی»، «اطلاع‌رسانی فراگیر به مجموع دانش‌آموزان و اولیای آنها برای ثبت‌نام»، «پیش‌بینی و تأمین منابع مالی برای هر یک از مراکز فعالیت‌های تابستانی»، «طراحی و برگزاری دوره آموزش توجیهی مدیریت بهبود اوقات فراغت برای تمام اعضای همکار در مراکز بهبود اوقات فراغت براساس مفاد دستورالعمل با تبیین ویژه رویکردها، اهداف، اصول و سیاست‌ها و زمینه‌ها»، « تجهیز مراکز فعالیت‌های تابستانی به امکانات مورد نیاز»، «نظارت و ارزیابی پیوسته بر کیفیت و حسن اجرای برنامه‌های تابستانی مجموع دوره‌ها و مراکز»، «تسهیل در پرداخت بهنگام حق‌الزحمه مدیران، مدرسان، مربیان، داوران و سایر عوامل برنامه‌ریزی، اجرایی و اداری» و « گزارش‌گیری، مستندسازی، تحلیل و بررسی عملکرد منطقه برای ارائه به استان» است.

* منابع و ضوابط مالی

تمام امور مالی فعالیت‌های تابستانی سال جاری براساس ماده (5) آیین‌نامه فعالیت‌های تابستانی دانش‌آموزان مصوب جلسه شماره یکصد و شصت شورای عالی آموزش و پرورش به شرح ذیل به اجرا درمی‌آید:

ـ استانداری‌ها و... (مطابق بند 5ـ1)

ـ خودیاری دانش‌آموزی به استثناء مناطق کم‌برخوردار (مطابق بند 5ـ1)

ـ کمک‌های خیرین (مطابق بند 5ـ1)

ـ کمک‌های ستادی (مطابق بند 5ـ2)

* زمینه‌ها، موضوعات و برنامه‌های اوقات فراغت

ردیف زمینه موضوع بخش مسئول در ستاد 1 قرآن و عترت آموزش قرآن کریم ـ مسابقه ـ تحقیق و پژوهش و... دفتر قرآن، نماز و عترت(ع) 2 فرهنگی ـ‌ هنری آموزش مهارت‌های فرهنگی هنری، برگزاری نمایشگاه، تحقیق و پژوهش، بازدید از آثار فرهنگی هنری و مراکز فرهنگی هنری، کتابخوانی و تمرین نویسندگی اداره کل فرهنگی و هنری اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان، سازمان دانش‌آموزی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان 3 علمی ـ پژوهشی پژوهش‌های دانش‌آموزی/ المپیادهای علمی/ جشنواره‌های خوارزمی/ روبوکاپ دفاتر ابتدایی، راهنمایی، متوسطه، فنی و حرفه‌ای 4 ورزش و گردشگری اردوها/ ورزش و تربیت بدنی/ گردشگری/ مسابقات و جشنواره‌ها ادارات کل تربیت بدنی، اداره کل فرهنگی و هنری، سازمان دانش‌آموزی، اتحادیه انجمن‌های اسلامی، سازمان بسیج دانش‌آموزی، سازمان جوانان هلال احمر 5 توانمندسازی گسترش آداب و مهارت‌های زندگی،‌افزایش سطح سلامت و بهداشت/ تربیت اقتصادی، فرهنگ کار، بهره‌وری، تولید و مصرف اداره کل فرهنگی و هنری، دفتر سلامت و پیشگیری، سازمان دانش‌آموزی، اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان، سازمان بسیج دانش‌آموزی، سازمان جوانان هلال احمر 6 مهارت‌آموزی کارآفرینی/ آموزش مهارت‌های فنی ـ حرفه‌ای، بازدید مراکز صنعتی و کشاورزی و... دفتر فنی و حرفه‌ای و کاردانش، سازمان دانش‌آموزی، سازمان جوانان هلال احمر 7 سازندگی و زیباسازی محیطی زیباسازی و شاداب‌سازی مدرسه، آراستگی محله، محرومیت‌زدایی سازمان بسیج دانش‌آموزی و فرهنگیان، اداره کل فرهنگی و هنری، سازمان نوسازی و تجهیز مدارس 8 فضای مجازی شبکه‌های قرآنی، دینی، فرهنگی، اجتماعی مجازی/ بهره‌مندی و نقش‌آفرینی در فضای مجازی "محیط وب" / باشگاه خبرنگاران دانش‌آموز اداره کل نماز، قرآن و عترت، سازمان دانش‌آموزی، اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان، سازمان بسیج دانش‌آموزی
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

علت پرحرفی کودکان؛ چطور رفتار کنیم؟
چرا در دیدارهای خانوادگی عصبی هستیم؟
توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
ميزان هوش، با توانايى تغيير كردن، اندازه گيرى ميشود. آلبرت انشتين