شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 4 May 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۲۸ فروردين ۱۳۹۱ / ۰۵:۳۰
کد مطلب: 10318
۰

۶ راهکار براي حفظ امنيت تلفن همراه

مرکز ملي امداد حوادث رايانه اي (ماهر) طي مقاله اي به ذکر نکاتي پرداخته است که با رعايت آن ها مي توان امنيت تلفن همراه را تضمين کرد، سايت مرکز ماهر اين نکات را به 6 بخش تقسيم کرده است:


1- سيستم عاملي انتخاب کنيد که رمزگذاري را پشتيباني مي کند و از رمزگذاري آن استفاده کنيد:
اگر کاربري واقعا به امنيت گوشي خود اهميت مي دهد، بايد از سيستم عامل و دستگاه موبايلي استفاده کند که رمزگذاري مبتني بر سخت افزار را براي حافظه هاي داخلي و خارجي پشتيباني مي کند؛ از جمله چنين سيستم هاي عاملي مي توان به Apple iOS و RIM BlackBerry اشاره کرد.

اين بدان معناست که داده هاي ذخيره شده روي گوشي در برابر پيشرفته ترين هکرها نيز تا حد خوبي محافظت مي شود. بدون رمزگذاري ممکن است فردي بتواند داده هاي موجود روي دستگاه را حتي بدون در اختيار داشتن pin يا کلمه عبور نيز بازيابي کند.

رمزگذاري کامل دستگاه در دستگاه هاي فعلي آندرويد محدود است و بين توليدکنندگان مختلف، داراي تفاوت هايي است. گوشي هاي هوشمند تجاري موتورولا قابليت هاي رمزگذاري را روي آندرويد 2.3 و آندرويد 3.x فراهم مي آورند.

2- يک pin يا کلمه عبور انتخاب کنيد:
فعال کردن يک کلمه عبور، pin، کد عبور يا عبارت عبور، نخستين خط دفاعي براي محافظت از محرمانگي و امنيت به شمار مي رود. اين کار کمک مي کند که درصورت گم شدن، به سرقت رفتن و يا جا ماندن دستگاه در جايي، از برداشتن آن توسط ديگران و مشاهده و دستکاري در محتويات آن جلوگيري به عمل آيد. اغلب در صورتي که رمزگذاري روي دستگاه فعال باشد، انتخاب کلمه عبور براي آن يک اجبار است.

اگر رمزگذاري توسط سيستم عامل پشتيباني نشده باشد، بايد حتما خود را به تعيين يک کلمه عبور مناسب براي دستگاه ملزم کنيد.


3- از بين بردن خودکار داده ها را فعال کنيد:
اغلب سيستم هاي عامل گوشي هاي همراه، حذف خودکار داده هاي دستگاه را پس از چند بار تلاش ناموفق براي وارد کردن کلمه عبور، پشتيباني مي کنند. اين کار در صورتي که رمزگذاري توسط دستگاه پشتيباني نشده باشد، بسيار ارزشمند است، اما براي دستگاه هايي نيز که از رمزگذاري بهره مي برند ، مي تواند مفيد باشد. دادن فرصت نامحدود به ديگران براي حدس زدن کلمه عبور، احتمال کشف آن را بيشتر مي کند. از بين بردن خودکار داده ها در iOS Windows Phone 7 و BlackBerry پشتيباني مي شود، اما آندرويد براي اين کار نياز به يک برنامه متفرقه دارد. البته حتما از تمامي داده ها به طور منظم يک نسخه پشتيبان تهيه و از راهکاري براي بازيابي داده ها در يک دستگاه جديد استفاده کنيد.

4- رديابي و مديريت از راه دور را فعال کنيد:
پيش از اين که گوشي يا دستگاه موبايل گم شود يا به سرقت برود، بايد راهکار رديابي و مديريت از راه دور را براي آن تنظيم کرد. اغلب اين راهکارها اجازه مي دهد کاربر موقعيت دستگاه را روي يک نقشه مشاهده کند، هشدارهاي صوتي براي کمک به پيدا کردن آن ارسال مي کند و با نمايش يک پيغام تصويري به ديگران مي گويد که چگونه آن را بازگردانند. اين راهکارها همچنين اجازه مي دهند که از راه دور دستگاه قفل شود و يا داده هاي آن را پيش از دستيابي ديگران به آن، پاک کرد.

اپل براي iOS 4.2 و نسخه هاي پس از آن يک راهکار رايگان در اين باره ارائه کرده است. براي نسخه هاي قديمي تر iOS نيز يک سرويس پولي به نام MobileMe توسط اين شرکت عرضه شده بود. در باره آندرويد بايد از يک برنامه متفرقه براي اين کار استفاده کرد. مايکروسافت نيز براي Windows Phone 7 به عرضه سرويس رايگان Windows Live for Mobile اقدام کرده است. همچنين RIM نيز سرويس رايگان BlackBerry Protect را به اين منظور عرضه کرده است.

5- استفاده از Wi-Fi hotspotها را محدود کنيد:
زماني که از Wi-Fi hotspotهايي استفاده مي شود که رمزگذاري شده نيستند، تمامي ترافيک اينترنت از طريق بي سيم منتقل مي شود و به راحتي مي تواند مورد نفوذ قرار گيرد. مهم ترين سايت ها وسرويس ها مانند وب سايت هاي بانکي، اغلب رمزگذاري (HTTPS/SSL) خود را پياده سازي مي کنند که از ترافيک آن ها محافظت مي کند. ولي اغلب ارائه دهندگان سرويس هاي ايميل و بسياري از سايت هاي شبکه هاي اجتماعي اين کار را انجام نمي دهند.

نسل سوم، نسل چهارم و اغلب ارتباطات داده اي سلولي ديگر، توسط بستر ارتباطي رمزگذاري مي شوند. علاوه بر اين، استراق سمع روي اين نوع از ارتباطات چندان معمول نيست. درنتيجه بايد تا جايي که مي توانيد از ارتباطات داده اي به جاي Wi-Fi hotspot هاي ناامن استفاده کنيد. اما در صورتي که اصرار به استفاده از Wi-Fi hotspotها باشد، بايد از آن هايي استفاده کرد که رمزگذاري و احراز هويت 802.1x را فراهم مي آورند.

6- از يک آنتي ويروس يا برنامه امنيتي استفاده کنيد:
اغلب راهکارهاي آنتي ويروس، ويژگي هاي ديگري را نيز در اختيار کاربر قرار مي دهند که از آن جمله مي توان به حذف داده ها از راه دور، پشتيبان گيري و تعيين موقعيت مکاني دستگاه اشاره کرد.

شرکت هاي AVG و NetQin برنامه هاي امنيتي رايگاني را براي آندرويد عرضه کرده اند. شرکت LookOut نيز برنامه هاي رايگاني براي آندرويد، BlackBerry و Windows Mobile ارائه کرده است. در ميان برخي گزينه هاي تجاري نيز مي توان به McAfee WebSecure، Kaspersky Mobile Security و Trend Micro Mobile Security اشاره کرد.

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

علت پرحرفی کودکان؛ چطور رفتار کنیم؟
چرا در دیدارهای خانوادگی عصبی هستیم؟
توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
کسانی که شما را دوست دارند حتی اگر هزار دلیل برای رفتن وجود داشته باشد هرگز رهایتان نخواهند کرد، آنها یک دلیل برای ماندن خواهند یافت.