سه شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۳ - 21 May 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۲۰ فروردين ۱۳۹۲ / ۱۲:۴۲
کد مطلب: 17029
۰

شوهرم مشکلاتمان را به خانواده‌هايمان گزارش مي دهد

دختري 25 ساله با مدرک کارشناسي هستم. دو سال است که در دوران عقد به سر مي برم. همسرم طي اين دو سال هر مشکلي بينمان پيش آمد هم خانواده من و هم خانواده خودش را در جريان گذاشت. الان نسبت به او بي اعتماد شده ام و به خاطر اين کارهايش با او به مشکل برخوردم از طرفي او را دوست دارم اما توانايي حل مشکلاتمان را نداريم.
پاسخ:  يکي از موانعي که بيشتر زوج هاي ايراني به دليل ساختار فرهنگي جامعه در آغاز ازدواج با آن روبه رو هستند و در مسير پيش روي رابطه شان دارند موضوع وابستگي به خانواده و به عبارت دقيق تر مسئله استقلال فردي آن هاست. بديهي است که استقلال فردي ريشه در هويت فرد دارد و تا زماني که شخص از آن بهره مند نشود، دوام رابطه زناشويي اش همواره با ترديد روبه رو خواهد بود، زيرا يکي از ويژگي هاي رابطه موفق، استقلال آن رابطه است.
شايد به همين خاطر است که رضايت مندي زناشويي را تا حدودي متاثر از درجه و ميزان ثبات و استقلال زوج مي دانند. بيشتر اوقات نداشتن استقلال در حوزه هاي فکري، عاطفي و اقتصادي باعث وابستگي شخص به خانواده مبداء خود مي شود و نداشتن آگاهي به آن و همين طور واکنش هاي نا مناسب همسر باعث شدت بيشتر آن و حتي بروز مسائل جدي تر نيز خواهد شد.
مسئله وابستگي به خانواده اوليه، اغلب مشکلي نيست که خيلي سريع انتظار داشته باشيد که زوج تان به شما پاسخ مناسب بدهد و بخواهد که از نوع رفتار اوليه خود دست بردارد اما اگر شما به شيوه کارآمدتري برخورد کنيد شايد زندگي تان رنگ و بوي بهتري به خود بگيرد. مطمئنا در اين مسير واکنش متقابل نشان دادن، نخستين اشتباهي است که از جانب همسر مقابل سر مي زند يا ممکن است با اعتراض هاي شديد و همراه با خشم باعث بحراني تر شدن وضعيت رابطه شود؛پس بهتر است بيشتر با نوع رفتارتان که نشان دهنده استقلال فکري و رواني شماست در مقابل اقدامات همسر و ديگران واکنش نشان دهيد.قطعا ارتباط مؤثر شما و همسرتان و صحبت درباره اين که چرا و با چه نيتي مسائل ارتباطي تان را بازگو مي کند و اين که آيا واقعا اين نوع رفتار چه کمکي به همسرتان مي کند، سعي کنيد که اعتراض هاي منطقي تري را نسبت به اين گونه رفتار خاص همسرتان از خود نشان دهيد.
به همسرتان اين مسئله را بازگو کنيد که دخالت اطرافيان حتي در بهترين شرايط هم نمي تواند کمک زيادي به رابطه بکند چه بسا که در بسياري از اوقات باعث ايجاد تنش بيشتر در رابطه نيز خواهد شد و از او بخواهيد که مسائل و مشکلات ارتباطي تان را با خودتان در ميان بگذارد و شما هم در مقابل همين کار را انجام دهيد.
در نهايت توصيه جدي من به شما مراجعه به روانشناس خانواده و حضور در جلسات زوج درماني است که مي تواند کمک مؤثرتري در اين باره به شما کند.
مشاور: سعيد مجرد – روانشناس باليني
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

به خاطر توهین‌های همسرم اعتماد به نفس ندارم
نظریه ویگوتسکی به زبان ساده
۷ شبهه غیرواقعی درباره تعطیلی پنجشنبه ها و پاسخ صحیح به آن
سوگ بعد از سقط و غمی‌ بی‌پایان
نقش تمایز یافتگی در رضایت زناشویی
مشکلات بلوغ در پسران
پرتناقض‌ترین سن کودک کدام است؟
تاثیر مخرب تجربه آزار در دوران کودکی بر سلامت روان
اینفلوئنسرهای نوجوان چگونه بر کودکان تاثیر روانی می گذارند؟
بعضی دفترخانه‌ها با دریافت پول بیشتر،صیغه عقد را برای پسر معتاد جاری می‌کنند!
چرا فنلاند «شادترین مردم جهان» را دارد؟
علت پرحرفی کودکان؛ چطور رفتار کنیم؟
خدايا،ميشه چند لحظه وقتتو بگيرم! اين دفعه چيزي ازت نمي خوام! فقط مي خوام  خيلي ساده بگم: ممنون براي همه چيز...