جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 17 May 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۱۳ دی ۱۳۹۰ / ۰۹:۵۱
کد مطلب: 7797
۰

نمونه‌ای از پول زوری در مدارس +عكس

    فهرست هزینه‌های جشن تکلیف دانش‌‌آموزان دختر + عکس
در فرم جشن تکلیف یک مدرسه، هزینه چادر (قد 150) 17 هزار تومان، چادر (قد 165) 18 هزار تومان، عکس 2 هزار تومان، قاب عکس 2 هزار تومان، سی‌دی جشن 5 هزار تومان، کرایه ماشین 2 هزار تومان، غذا 4 هزار تومان، پذیرایی 1500 تومان و ورودی 1500 تومان عنوان شده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبری فارس «توانا»، مدت‌هاست که بسیاری از خانواده‌ها از اخذ اجباری وجه در مدارس گلایه دارند و این موضوع توسط رسانه‌های مختلف و حتی در دیدارهای حضوری به گوش مسئولان رسیده است اما انگار قرار نیست این ماجرا خاتمه یابد و قرار است هر روز فصل جدیدی از اخذ اجباری وجه در مدارس باز شود. یکی از این جریان‌های جدید، هزینه جشن تکلیف است؛ جشنی که سال‌هاست مدارس برای دانش‌آموزان و به خصوص دانش‌آموزان دختر برگزار می‌‌کنند. دانش‌آموزی که به سنّ تکلیف می‌رسد، باید دستورهای دینی را انجام دهد، به واجبات عمل کرده و از محرّمات پرهیز کند؛ جشن بالغ شدن، جشن با عظمت و شیرینی است اما این روزها برخی مدارس آنقدر به ظواهر و مسائل مادی توجه کرده‌اند که دانش‌آموزان، دلشکسته شده‌اند و نمی‌دانند جشن تکلیف، عکس و فیلم نیست. یکی از این موارد در یک مدرسه دخترانه شهر تهران اتفاق افتاده است؛ این مدرسه برای جشن تکلیف دانش‌آموزان دختر، فهرست هزینه‌ها را طی فرمی به والدین دانش‌آموزان داده است. در این فرم هزینه چادر (قد 150) 17 هزار تومان، چادر (قد 165) 18 هزار تومان، عکس 2 هزار تومان، قاب عکس 2 هزار تومان، سی‌دی جشن 5 هزار تومان، کرایه ماشین 2 هزار تومان، غذا 4 هزار تومان، پذیرایی 1500 تومان و ورودی 1500 تومان عنوان شده است. در این فرم آمده است که هزینه‌های مربوط به کرایه ماشین، ورودی و ناهار باید پرداخت شود و هزینه‌های موارد دیگر اختیاری است. مادر یکی از دانش‌آموزان این مدرسه می‌گوید: در نظر داشتم چادری که در خانه داشتم را مناسب با قد فرزندم آماده کنم اما مدرسه می‌گوید که در این صورت بچه‌ها هم‌شکل نیستند ضمن اینکه فضایی در مدرسه ایجاد شده است که فرزندم نیز دوست دارد، چادرهایی که مدرسه تهیه می‌کند را داشته باشد. وی ادامه می‌دهد: در فرم مدرسه آمده است که فقط هزینه کرایه ماشین، ورودی و ناهار اجباری است؛ شما خودتان بگویید مگر می‌شود دانش‌آموزان یکی در میان پذیرایی شوند؛ از آنکه پول داده است، پذیرایی شود، دیگری پذیرایی نشود. به گزارش توانا، واقعاً مدارس در چه مکانی و به چه قیمتی می‌خواهند جشن تکلیف دانش‌آموزان را برگزار کنند، آیا در مسجد نزدیک مدرسه امکان برگزاری مراسم وجود ندارد یا در داخل مدرسه نمی‌توان جشنی برای دانش‌آموزان برگزار کرد؟   فهرستی دیگر از هزینه جشن تکلیف/35 هزار تومان بدون قیمت فیلمبرداری+مستندات

در فهرستی دیگر که درباره برگزاری جشن تکلیف دانش‌آموزان دختر به والدین ارائه شده است، کل هزینه‌ها بدون احتساب هزینه فیلمبرداری و عکاسی، 35 هزار تومان است. به گزارش فارس ، در پی انتشار فهرست هزینه‌های جشن تکلیف دانش‌آموزان دختر یکی از مدارس شهر تهران، از روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش و روابط عمومی آموزش و پرورش شهر تهران، خواستار پیگیری موضوع شدند.     هر چند پیگیری آموزش و پرورش پس از انتشار خبر خبرگزاری فارس قابل تقدیر است اما این سؤال مطرح می‌شود که آیا باید یک رسانه مشکلات و نام مدرسه را اعلام کند تا پیگیری شود؟

چرا این برداشت وجود دارد که مشکلات اعلام شده فقط در یک مدرسه است؟ همه به دنبال نام مدرسه متخلف می‌گردند ولی آیا واقعاً مشکلات فقط در یک مدرسه است؟

بر این اساس، خبرگزاری فارس مورد دیگری از فهرست هزینه جشن تکلیف دانش‌آموزان دختر را از منطقه دیگر آموزش و پرورش شهر تهران روی سایت قرار می‌دهد و خواستار این موضوع است که آموزش و پرورش با هزینه‌های بالای جشن تکلیف دانش‌آموزان که جشنی معنوی است، برخورد کند.

در این فهرست، هزینه چادر، سجاده و کیف 18 هزار تومان، هزینه ناهار و پذیرایی 10 هزار تومان، هزینه عکس و لوح 5 هزار تومان و هزینه ایاب و ذهاب 2 هزار تومان است.

ضمن اینکه هزینه خرید کادو به عهده مدرسه و هزینه فیلمبرداری و عکاسی بر عهده والدین است.


برگزاری جشن تکلیف تجملاتی برای دانش‌آموزان دور شدن از معنویت است
عضو کمیسیون آموزش مجلس گفت: اگر جشن‌ تکلیف همراه با تجملگرایی باشد و از حالت معنوی خود دور شود، در حقیقت به هدف خود عمل نکرده است ضمن اینکه اگر این جشن به دور از موازین اسلامی باشد، غلط است.
عزت‌الله دهقان، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: جشن تکلیف، جشنی است که دانش‌آموز در این روز متوجه وظیفه شرعی خود نسبت به خداوند می‌شود و باید واجبات خود را از این زمان به جا آورد. وی افزود: هدف از برگزاری جشن تکلیف برای دانش‌آموزان دختر و پسر باید با هدف آشنایی آنها با خدا باشد و تمامی برنامه‌هایی که برای دانش‌اموزان اجرا می‌شود حول محور این هدف باشد. عضو کمیسون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه دریافت هزینه‌های اجباری از والدین برای برگزاری جشن تکلیف صحیح نیست، ادامه داد: به طور مثال وقتی مادر دانش‌آموزی می‌تواند چادری با هزینه کمتر از آنچه که مدرسه اعلام کرده است، تهیه کند، نباید به این خانواده فشار آورد که حتماً چادر مورد نظر مدرسه را خریداری کند؛‌ عقل و حدا حکم می‌کند که این جشن از بُعد معنوی خود خارج نشود. دهقان تأکید کرد: اگر جشن‌ تکلیف همراه با تجملگرایی باشد و از حالت معنوی خود دور شود در حقیقت به هدف خود عمل نکرده است ضمن اینکه اگر این جشن به دور از موازین اسلامی باشد، غلط است.

نماینده مردم درود و ازنا در مجلس خاطرنشان کرد: توصیه می‌شود جشن تکلیف با همکاری والدین برگزار شود و از توانمندی‌ها آنهای استفاده کنند و در این حالت فشار مالی به والدین وارد نمی‌کند.  
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

نقش تمایز یافتگی در رضایت زناشویی
مشکلات بلوغ در پسران
پرتناقض‌ترین سن کودک کدام است؟
تاثیر مخرب تجربه آزار در دوران کودکی بر سلامت روان
اینفلوئنسرهای نوجوان چگونه بر کودکان تاثیر روانی می گذارند؟
بعضی دفترخانه‌ها با دریافت پول بیشتر،صیغه عقد را برای پسر معتاد جاری می‌کنند!
چرا فنلاند «شادترین مردم جهان» را دارد؟
علت پرحرفی کودکان؛ چطور رفتار کنیم؟
چرا در دیدارهای خانوادگی عصبی هستیم؟
توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
آنكه مدام از كمبودها و ناراستي هاي زندگي خويش سخن مي گويد دوست خوبي براي تو نخواهد بود .