چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 15 May 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۱۰ دی ۱۳۹۰ / ۰۵:۴۹
کد مطلب: 7630
۰

چند نکته براي والدين يک کودک پر وزن

والدين در کمک به کودکان چاق براي کنترل وزن آنها و اينکه به عادات سالم روي آورند نقش فوق العاده مهمي را بازي مي کنند.
از هر فرصتي براي ايجاد اعتماد به نفس در کودکانتان استفاده کنيد. کودکان چاق بيش از سايرين در معرض خطر کاهش اعتماد به نفس هستند، که دليل آن تاکيد جامعه برظا هر خوب و ظرافت اندام است. از پيش کشيدن موضوع بهداشت و تندرستي نترسيد، اما خيلي مواظب باشيد تا مبادا کودک، اين نگراني و دغدغه خاطر شما را يک توهين تلقي کند. با فرزندان خود به صورت رودرو، بي رودربايستي، و بدون هرگونه پيش داوري صحبت کنيد.
به علاوه توصيه هاي زير را هم مد نظر قرار دهيد:
- براي کودک خود سرمشق باشيد. اطمينان حاصل کنيد که سبک زندگي شما پرخوري و بي تحرکي را در کودکتان ترغيب نمي کند. اگر  مايليد کودک شما در رستوران سفارش سيب زميني سرخ کرده ندهد، خودتان هم اين کار را نکنيد. شيريني جات خوشمزه نخريد، اگر مي خواهيد کودکتان يواشکي به آن ناخنک نزند.
- غذا خوردن را از بقيه کارها جدا کنيد. افراد خانواد بايد مواظب باشند تا هنگام تماشاي تلويزيون، گردش با اتومبيل يا رفتن به آشپرخانه چيزي نخورند. بنشينيد، غذا بخوريد، از آن لذت ببريد و بعدهم برخيزيد و به دنبال کار ديگري برويد.
- غذا را جايزه ندهيد. براي بچه ها به عنوان جايزه، خوراکي نخريد. براي جشن گرفتن از روش هاي ديگري استفاده کنيد. مثلا  به پياده روي برويد، به بازي بولينگ برويد، يا به اتفاق به دوچرخه سواري برويد.
- وقت تماشاي تلويزيون و بازي کامپيوتر را کاهش دهيد. ارتباط واضحي ميان زمان تماشاي تلويزيون به ويژه چنانچه همراه با خوردن باشد- و چاقي وجود دارد. کودکان نبايد در اتاق خوابشان تلويزيون داشته باشند و زمان استفاده از کامپيوتر يا تماشاي تلويزيون اگر ارتباطي با تکاليف درسي ندارد نبايد بيشتر از يک تا دو ساعت در روز باشد.
- براي اهداف مثبت متمرکز شويد. به فرزند خود در تلا ش براي دستيابي به اهدافي مثل توانايي براي دوچرخه سواري به مدت بيش از 20 دقيقه بدون خستگي و دويدن همراه و همگام با ساير بچه ها در کلا س هاي آمادگي جسماني کمک کنيد.
- اهداف سهل الوصولي براي کل خانواده تعيين کنيد. تغييرات ايجاد شده در رژيم بايد جزئي و در برگيرنده کل خانواده باشد. مثلا  همه خانواده را در يک شامگاه براي قدم زدن بيرون ببريد ولي به جاي دسرهاي پرکالري و ممنوع، فقط ميوه با خود ببريد و مثل دفعات گذشته، در بين راه غذاهاي آماده نخريد.    
منبع: کتاب جامع سلا مت خانواده- انتشارات تيمورزاده
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

مشکلات بلوغ در پسران
پرتناقض‌ترین سن کودک کدام است؟
تاثیر مخرب تجربه آزار در دوران کودکی بر سلامت روان
اینفلوئنسرهای نوجوان چگونه بر کودکان تاثیر روانی می گذارند؟
بعضی دفترخانه‌ها با دریافت پول بیشتر،صیغه عقد را برای پسر معتاد جاری می‌کنند!
چرا فنلاند «شادترین مردم جهان» را دارد؟
علت پرحرفی کودکان؛ چطور رفتار کنیم؟
چرا در دیدارهای خانوادگی عصبی هستیم؟
توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
هم اکنون که در حال نفس کشیدن هستید، کس دیگری دارد نفس های آخرش را می کشد. پس دست از گله و شکایت بردارید و بیاموزید چگونه با داشته هایتان زندگی کنید.