يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 19 May 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۸ آذر ۱۳۹۰ / ۲۰:۴۹
کد مطلب: 6532
۲
۲

تاثير تکنولوژي بر زندگي انسان

تاثير تکنولوژي بر زندگي انسان

یک صبح ديگراز راه رسيده، صداي آلا رم موبايل اين خبر را مي دهد. بيدار شدن کار راحتي نيست اما چاره ديگري وجود ندارد.
از خواب که بيدار مي شود، چاي ساز را روشن مي کند و بعد چند تکه نان داخل توستر مي گذارد. صبحانه سرپايي ماحصل يک زندگي مدرن است. زندگي که آنچنان با تکنولوژي آميخته شده که ديگر نمي تواني تفکيکش کني. بانگ خروس پيش کش! ساعت شماته دار هم جاي خود را به آلا رم موبايل داده است. پس اولين لحظه هاي صبح با امواج موبايل آغاز مي شود و تا ساعتهاي پاياني شب اين امواج به صورت هاي مختلف با ما همراه هستند.
ديگر از کرسي مادر بزرگ خبري نيست. سرماي پاييز با چيلرهاي حرارتي تلطيف مي شود و سماور زغالي جاي خود را به چاي ساز برقي داده. ماکروفر و توستر آنچنان در قلب آشپزخانه ها جا باز کرده اند که حس مي کني اگر يک لحظه از آشپزخانه خارج شوند قلب آشپزخانه از حرکت مي ايستد.
اين تکنولوژي که آسايش و راحتي را براي بشر به دنبال داشته در عوض آنچنان بر سلا مت جسمي و رواني افراد تاثير منفي داشته که به هيچ وجه قابل چشم پوشي نيست.
اگر با مطالعه چند کتاب تاريخ و يا حتي نگاه کردن به چند عکس قديمي به چند دهه قبل نگاهي بيندازيم، تفاوت عمده اي بين ديروز و امروز را شاهد خواهيم بود. اين روزگار، روزگار عجيبي شده است. ظرف چند دهه زندگي آدمي از اين رو به آن رو شد. تکنولوژي و اختراعات تغييرات شگرفي را در زندگي ما ايجاد کردند و آن را از زندگي اي که بر پدر و پدربزرگ هايمان  گذشته است، متفاوت کرده اند.
انسان عصر حاضر را سرگرمي ها و ضرورياتي مانند اسب و کالسکه و شهرفرنگ و حتي تلويزيون سياه و سفيد، ارضا نمي کند. جاي اينها را سرگرمي هاي جديد و ضرورياتي متفاوت که وابسته به تکنولوژي هستند، پر کرده است. امکانات و ارتباطاتي که امروزه در اختيار ما هستند حتي در تصور مردماني که تنها دهها سال پيش مي زيسته اند نمي گنجيده، در حالي که نبودنشان براي ما غيرقابل باور و فاجعه مي نمايد.
اما آيا تفاوتي بين ما با آدم هاي آن زمان وجود دارد؟ در پاسخ به اين سوال، جواب اوليه خير است. شايد نسل ها تغييراتي کرده باشند، اما تفاوت اصلي را بايد در محيط جستجو کرد. عامل تمام اين تغييرات، تکنولوژي هايي است که طي دهه هاي اخير به وجود آمده اند و زندگي ما را دستخوش تغيير کرده اند.
اشاره به همه فن آوري ها و پيشرفت هايي که در عصر جديد به وجود آمده، عملي نيست، اما اگر بخواهيم مهمترين و موثرترينشان را نام ببريم، بايد به موارد زير اشاره کنيم: کامپيوتر ها سالها از اختراع کامپيوتر مي گذرد و تاکنون هزاران و بلکه ميليونها کامپيوتر ساخته شده و در اختيار ما قرار گرفته است. اما نخستين کامپيوتر قابل برنامه ريزي در سالهاي 1936 تا 1938 ساخته شد. کونراد سوزه که دانشمندي آلماني بود، توانست نخستين کامپيوتر را با نامZ1  طراحي کرده و بسازد. اين کامپيوتر تنها يک هرتز سرعت داشت و حافظه اش تنها قادر به ذخيره 64 کلمه بود. تصورش را بکنيد; کامپيوتري که حتي يک پاراگراف را هم نمي توانست به طور کامل در خود ذخيره کند، تبديل به وسيله اي شده است که زندگي بدون آن امکان پذير نيست. اينترنت اينترنتي که ما امروزه مي شناسيم اولين بار توسط کان روبرت و وينتون سرف به وجود آمد. در يکم ژانويه 1983 کان و سرف  نخستين شبکه TCP/IP  را ابداع کردند. دو سال بعد نخستين شبکه 65k  به وجود آمد و تا سال 1988 اين شبکه به يک تجارت تبديل شد.
تيم بمرس لي که مهندسي بريتانيايي و شاغل در مرکز فيزيک هسته اي در ژنو بود، در سال 1989 وب را اختراع کرد.
در سال 1991 وب به يک پروژه عمومي تبديل شد. در آن زمان قبل از اينکه کروم، فايرفاکس و يا حتي اينترنت اکسپلورري وجود داشته باشد، وب تنها از طريق مرورگري به نام ViolaWWW  در دسترس بود. در طول دهه 90 ميلادي، اينترنت با پيشرفتي سريع، هر سال تا 100 درصد رشد کرد. تا جائي که بر طبق آخرين آماري که در 31 دسامبر 2009 منتشر شده، يک ميليارد و هشتصد ميليون نفر در سطح دنيا از اينترنت استفاده مي کنند.
لپ تاپ ها آدام آبزورب نخستين کامپيوتر قابل حمل را در سال 1981 با نام  ابزورب ارائه کرد. اما اين کامپيوتر در مقابل لپ تاپ هاي امروزي آنقدرها هم قابل حمل به حساب نمي آيد، چرا که وزني برابر با 410 کيلوگرم داشت. ابزورب  با قيمت 1795 دلار عرضه شد که در بازار با شکست مواجه شد. کمپاني کامپيوتري ابزورب دو سال بعد ورشکست شد اما نبايد فراموش کرد که تاثير اين کمپاني بر تکنولوژي بود که منجر به ساخته شدن کامپيوترهاي قابل حملي با اين همه تنوع براي امروز ما شده است.
با به وجود آمدن جوامع مجازي تغييرات در زندگي اينترنتي افراد و همچنين دنياي وب نمود تازه اي پيدا کرد. زندگي مجازي همزمان با زندگي حقيقي افراد رشد کرده و طي مي شود و تاثير خود را هر روز بيشتر از ديروز بر روي زندگي ما مي گذارد.
نگراني ها درباره آثار مخرب امواج الکترومغناطيس بر سلامت انسان،رشدروز افزوني يافته و البته اين نگراني با توجه به رشد روز افزون تکنولوژي چندان عجيب نيست; مثلا در خصوص تلفن هاي همراه، اين نگراني به اين دليل است که موبايل از خود امواج الکترومغناطيسي ساطع مي کند که مقداري از آن، جذب بدن انسان مي شوند. از طرفي ماجراي نصب آنتن هاي تلفن همراه بر بام منازل شهروندان نيز اگرچه بااعلام وزارت بهداشت مبني بر ملزم شدن متوليان نصب اين دکل ها به اخذ صلاحيت بهداشتي از اين وزارتخانه وارد مرحله تازه اي شد; اما همچنان به نظر مي رسد که نه همراه اول و نه اپراتورهاي ديگر، تمايلي به هماهنگي با وزارت بهداشت ندارند.
اکثر آنتن هاي تلفن همراه (BTS)  که از سوي سه اپراتور اصلي تلفن همراه در کشور نصب شده اند، مجوز ايمني وزارت بهداشت را ندارند. اگرچه اکثر آنتن هاي تلفن همراه نصب شده در کشور مجوز سنجش ميزان انرژي را از سازمان انرژي اتمي دارند اما ايمني نصب اين آنتن ها به عوامل ديگري نيز بستگي دارد و بايد مطابق استاندارد ملي باشد که در قانون حفاظت از اشعه کشور مصوب سال 67 مجلس نيز ذکر شده است. سنجش چگالي انرژي ساطع شده، ايمني نصب آنتن موبايل، مقاومت سازه اي که آنتن روي آن نصب مي شود از جمله مواردي است که به ايمني آنتن هاي تلفن همراه مربوط مي شود: مقاومت و استحکام سازه اي که آنتن روي آن نصب مي شود بايد مورد تاييد کارشناسان فني قرار گيرد. همچنين گشتاور نيروي عمومي دکل ها بايد محاسبه شود و طوري نصب شوند که با يک باد يا تکان شديد امکان افتادن آن نباشد و اين مساله بايد مستند شود تا امکان پيگيري هاي حقوقي بعدي در صورت وقوع حادثه باشد.
 در مجموع ميزان انرژي ساطع شده از آنتن هاي تلفن همراه خيلي زياد نيست و طول موج آنها در محدود 800 تا 2 هزار مگاهرتز است; ضمن اينکه امواج اين آنتن ها از نوع امواج غيريونيزه است. با اين حال قرار گرفتن در معرض اشعه هاي اين آنتن ها براي مدت طولاني و در فاصله کوتاه خطرناک است. به عبارت ديگر در 5 تا 8 متري رو به روي آنتن (نه دکل) انرژي ساطع شده قابل توجه نيست و از آنجا که اين امواج به صورت مستقيم تابش دارند، بنابراين پشت، بالا و پايين اين امواج خطري ندارد و اينکه خانه هاي زير آنتن هاي موبايل امکان ارتباط دارند به علت اين است که تحت پوشش آنتن ديگري قرار دارند. در عين حال، با توجه به اينکه حداقل ارتفاع براي نصب آنتن 15متر در نظر گرفته شده است، کارشناسان فاصله حدود 50 متري از دکل آنتن در سطح زمين را فاصله ايمن به شمار مي آورند. با اين حال تداخل امواج آنتن ها ممکن است ميزان انرژي را بالا ببرد و از اين رو لازم است در تمام سطح شهر سنجش چگالي انرژي ساطع شده انجام شود که اين ميزان بايد بين 1 تا 10 ميلي وات باشد و اگر ميزان آن بيش از 10 ميلي وات باشد، خطرناک است.
اين امواج، سيستم ايمني بدن را تضعيف مي کنند.
استفاده مداوم و طولاني مدت و يا قرار دادن آن در کنار قفسه سينه و يا جيب پيراهن موجب مشکلات قلبي مي شود و طبق تحقيقات دانشمندان، قرار گرفتن موبايل در فاصله 5تا10 سانتي متري قلب باعث تاثير امواج الکترومغناطيسي موبايل بر پالس هاي الکتريکي توليد شده توسط سلول هاي ضربان ساز قلب مي شود و ضربان قلب نامنظم مي شود. از طرفي اثر امواج الکترومغناطيسي روي بسياري از قسمت هاي بدن از جمله چشم مانند سفيده تخم مرغ در مقابل گرما است که سفت مي شود و ناراحتي آب مرواريد را به دنبال دارد. در عين حال، تاثير زياد امواج روي غشاي سلول هاي وابسته به دستگاه گردش خون و سيستم عصبي موجب آسيب رسيدن به آنها مي شود و اين سلول ها نمي توانند فعاليت طبيعي خود را انجام دهند. ضعيف شدن سيستم دفاعي بدن نيز از جمله تاثيرات مخرب امواج موبايل است زيرا سلول هاي بدن در گستره 10 تا هزار هرتز با يکديگر ارتباط برقرار مي کنند اما اکثر موبايل ها در گستره 270 تا هزار و 800 هرتز ارتباط برقرار مي کند وگستره امواج الکترومغناطيسي موبايل با سيستم ارتباط بين سلول هم پوشاني دارد و اين موضوع موجب ايجاد اختلال و ضعف در سيستم دفاعي بدن به علت از بين رفتن يا به هم خوردن گلبول هاي قرمزخون مي شود. حتي به اعتقاد بسياري از محققان، ايجاد تومورهاي مغزي و افزايش فشارخون و اختلال در کارکرد غده تيروييد و افزايش دماي بدن از جمله تاثيرات اين امواج است. معاون انساني سازمان محيط زيست کشور نيز نسبت به انتشار امواج مغناطيسي شديد در فضا و تاثيرات شديد آن بر سلامت شهروندان هشدار داده و گفته بود: تحقيقات زيادي در جهان انجام شده که اثرات خطرناک امواج مختلف راديويي يا راداري و الکترومغناطيس بر سلامت انسان را اثبات مي کند. امواج منتشر شده در فضا به دو دسته الکترومغناطيس و مايکروويو يا امواج راداري تقسيم مي شوند. در اين ميان امواج مغناطيس ميدان الکتريکي ايجاد مي کند که گاهي تا شعاع 100متري آن هم نمي توان زندگي کرد و تاثيرات مخربي بر گلبول هاي قرمز و رگ هاي خوني دارد و به اثرات منفي خوني و متابوليک شديد در دراز مدت منجر مي شود.
حريم ايمن امواج مغناطيس مثل سيم هاي فشار قوي برق بايد رعايت شود و کساني که در نزديکي اين امواج زندگي مي کنند و حريم ايمني را رعايت نمي کنند دچار اختلالات خوني شديد مي شوند که يکي از دانشجويان من در تحقيقاتي روي خانواده اي که در معرض اين امواج بود اين فرضيه را به اثبات رساند.
اصولا آنتن هاي تلفن همراه و دکل هاي مخابراتي و نيز تشعشعات ناشي از دکل هاي برق فشار قوي هر يک به نوبه خود اثر گذاري خفيف تا شديدي روي افراد دارند. به عنوان نمونه در مورد دکل هاي برق فشارقوي طيف هاي مختلف امواج الکترومغناطيسي، ميدان هاي مغناطيسي ايجاد مي کنند و افرادي که در حوزه اين ميدان ها قرار مي گيرند تحت تاثير آثار سو» اين امواج واقع مي شوند. تاثير اين امواج روي کودکان مي تواند باعث بروز برخي از انواع سرطان ها شود. در افراد بالغ نيز موضوع در مواردي باعث بروز مخاطرات و بيماري ها در سيستم هاي عصبي، قلب و عروق و دستگاه گوارش مي شود و در مواردي نيز باعث ايجاد سرطان خون در اين افراد شده است. اين دکل ها بايد تا شعاع هاي معيني دورتر از مناطق مسکوني نصب شوند و چنانچه اين آنتن ها يادکل ها در مناطق مسکوني نصب شده اند حتما بايد جابه جا شوند زيرا زندگي طولاني مدت افراد به خصوص کودکان در مجاورت اين دکل ها بسيار خطرناک است.
با تمام اين حرفها کداميک از ما حاضر است به خاطر سلا متي اش يک روز هم که شده بدون موبايل سرکار برود و از وسايل نقليه استفاده نکند و وسايل برقي را از خودش دور کند و به کامپيوتر نزديک نشود و راديو و تلويزيون را فراموش کند و از مواد غذايي غيرطبيعي استفاده نکند و در تاريکي بماند و از برق استفاده نکند؟! آيا شما حاضريد اين کار را بکنيد؟
  نويسنده : مرجان حاجي حسني
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

Russian Federation
مرسی خیلی خوبب بود....
پویا
سلام خانم حسنی
من با اجازه شما از مطالبتان کپی کردم و در مقاله خود نوشتم
در ضمن در پایان مقاله نام سایت شما را نوشتم
pooya
به خاطر توهین‌های همسرم اعتماد به نفس ندارم
نظریه ویگوتسکی به زبان ساده
۷ شبهه غیرواقعی درباره تعطیلی پنجشنبه ها و پاسخ صحیح به آن
سوگ بعد از سقط و غمی‌ بی‌پایان
نقش تمایز یافتگی در رضایت زناشویی
مشکلات بلوغ در پسران
پرتناقض‌ترین سن کودک کدام است؟
تاثیر مخرب تجربه آزار در دوران کودکی بر سلامت روان
اینفلوئنسرهای نوجوان چگونه بر کودکان تاثیر روانی می گذارند؟
بعضی دفترخانه‌ها با دریافت پول بیشتر،صیغه عقد را برای پسر معتاد جاری می‌کنند!
چرا فنلاند «شادترین مردم جهان» را دارد؟
علت پرحرفی کودکان؛ چطور رفتار کنیم؟
زندگی آنقدر ابدی نیست که هر روز بتوان مهربان بودن را به فردا موکول کرد