شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 4 May 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۸ دی ۱۴۰۲ / ۱۸:۱۸
کد مطلب: 63703
۰
۱

«شهاب» طرحی برای شناسایی و هدایت دانش‌آموزان مستعد

طرح «شهاب» (شناسایی و هدایت استعداد‌های برتر) مهم‌ترین برنامه شناسایی مستعدان برتر در عرصه آموزش عمومی و اولین همکاری گسترده بنیاد ملی نخبگان و وزارت آموزش و پرورش کشور است که از سال تحصیلی ۹۴-۱۳۹۳ در تمامی استان‌های کشور اجرا شده است.
 
مهم‌ترین نتایج اجرای این برنامه در سال‌های مذکور، «شناسایی هشت حوزه استعدادی (استعداد اجتماعی، استعداد کلامی، استعداد علوم، استعداد حرکتی، استعداد ریاضی، استعداد هنری، استعداد فرهنگ دینی و استعداد فضایی) دانش‌آموزان»، «پوشش اجرای برنامه در تمامی استان‌های کشور» و «ارتقای سطح کیفی آموزش‌های مدرسه‌ای (در همه دوره‌های تحصیلی) به منظور پرورش خلاقیت، مهارت حل مساله، آداب و مهارت‌های زندگی در دانش‌آموزان» بوده است.

همین‌طور در بخش سیاست‌گذاری، ضمن تصویب تغییرات موردنظر «طرح شهاب» در کمیسیون دائمی هیئت‌امنای بنیاد ملی نخبگان، شورای راهبری طرح شهاب با ترکیب اعضای جدید تشکیل شد و موضوع تدوین سیاست‌های اجرایی طرح شهاب طی سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۴ (با محوریت اصلاح و تثبیت فرایند‌های اجرای طرح در دوره دوم ابتدایی و آغاز فرایند اجرای طرح در دوره اول متوسطه) از آغاز زمستان ۱۳۹۹ در دستور کار این شورا قرار گرفت و در نهایت، تأیید و در آذرماه سال ۱۴۰۰ توسط ریاست عالی بنیاد ملی نخبگان به وزارت آموزش و پرورش ابلاغ شد.

محور‌های سیاست‎‌های مصوب ابلاغی به این شرح است:
۱. سیاست (زمینه‌سازی) و هدایت دوره دوم ابتدایی: تنوع بخشی به موقعیت‌ها و تجربه‌های یادگیری برای تمام دانش‌آموزان
۲. سیاست شناسایی دوره دوم ابتدایی: پیمایش تمام دانش‌آموزان در حوزه‌های استعدادی متنوع توسط آموزگاران
۳. سیاست شناسایی دوره اول متوسطه: مخاطب قرار دادن ۱۰ درصد جمعیت دانش‌آموزی به عنوان گروه «مستعدان»
۴. سیاست هدایت دوره اول متوسطه: ارتقاء کیفیت تحصیل رسمی، غنی‌سازی در حوزه‌های استعدادی و پرورش مهارت‌های پایه «اثرگذاری نخبگانی» (خلاقیت، حل مساله، رهبری و همدلی اجتماعی)
همچنین ۱۲ برنامه پیشنهادی ذیل این سیاست‌ها، تدوین و به همراه سیاست‌های مصوب، ابلاغ شده است.


 
باشگاه خبرنگاران جوان
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

جعفریان
Iran, Islamic Republic of
یک طرح مزخرف برای شناسایی دانش آموزان سخت کوش نه باهوش! جهت معرفی و مهاجرت به کشورهای دیگر .طرح تولید نیروی انسانی برای خارجیا. امثال دکتر حسابی ها در مدارس دولتی عادی درس خواندند نه غیرانتفاعی و تیزهوشان و نمونه و شاهد و....
علت پرحرفی کودکان؛ چطور رفتار کنیم؟
چرا در دیدارهای خانوادگی عصبی هستیم؟
توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
موفقیت هایی که نصیب افراد صبور می شود،همان فرصت هایی است که توسط افراد عجوا رها می شود