شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 4 May 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۶ دی ۱۴۰۲ / ۰۷:۲۵
کد مطلب: 63691
۱

خاطره‌گویی و سلامت روانی سالمندان

دکترزهرا محبوبی نیه
خاطره‌گویی و سلامت روانی سالمندان
به گزارش میگنا رسانه روانشناسی و تاب آوری ایران خاطره گویی مداخله‌ای روانی اجتماعی و با هدف کمک به سالمندان برای کنارآمدن با تغییرات زندگی از جمله رفتن به آسایشگاه است. بهداشت و ارائه مراقبت‌های پیشگیرانه و کنترل بیماری‌های واگیردار، طول عمر افزایش یافته و شمار سالمندان به ویژه در کشورهای در حال توسعه افزایش چشمگیری داشته است.
لذا با برنامه‌ریزی مناسب، سالمندان می‌توانند از دوران سالخوردگی شاد و مولد، لذت برده و به عنوان یک جزء یکپارچه با جامعه تلقی شوند. از بین‌این برنامه‌ریزی‌ها می‌توان به انواع روش‌های روان درمانی اشاره کرد.
 هدف از روان درمانی در سالمندان فراهم کردن حمایت، کاهش اضطراب و افزایش اجتماعی شدن است. یک نوع روان درمانی موثر و تقریباً بدون تاثیر نامطلوب شرکت در گروه‌های خاطره گویی های سازمان یافته است.
دکتر زهرا محبوبی نیه در ادامه این مطلب اضافه میکند که طبق تعریف سیستم طبقه بندی مداخلات پرستاری خاطره‌گویی یادآوری وقایع، احساسات و افکار گذشته برای تسهیل تطابق یافتن با"حال" و کیفیت زندگی است. یادآوری خاطرات مهم گذشته در پاسخ به مواردی از قبیل یک بو، فکر یا تصویری پدید می‌آید برای حل مشکل یا سرگرم شدن است. خاطره گویی مداخله‌ای روانی اجتماعی و با هدف کمک به سالمندان برای کنارآمدن با تغییرات زندگی از جمله رفتن به آسایشگاه است.
 با خاطره گویی شرکت کنندگان به صحبت درباره وقایع گذشته تشویق می‌شوند که توسط عکسها، موسیقی، اشیا و فیلم‌های گذشته یادآوری می‌شود.
 انجمن پرستاران آمریکایی از خاطره گویی به عنوان مداخله‌ی استاندارد پرستاری، حمایت کرده و‌این مداخله را در مراقبت از سالمندان آسایشگاه‌ها پیشنهاد می‌کند. تحقیقات فراوانی، مزایای خاطره گویی در سالمندان را بررسی کرده و نشان داده‌اند که خاطره‌ گویی افسردگی را کاهش می‌دهد و باعث بهبود عملکرد شناختی می‌گردد. و از جمله مداخلاتی است که برای تسکین مشکلات روانشناختی استفاده می‌شود.
همچنین چیانگ و همکارانش معتقدند خاطره گویی در بهبود سلامت روانی و پیشگیری از اختلالات روانی کمک کننده است. فعالیتهای خاطره‌ گویی تجربه مثبت و با ارزشی برای سالمندان مبتلا به دمانس را فراهم می‌کند.
 همچنین خاطره گویی به طور چشمگیری به افزایش اعتماد به نفس و بهبود رضایت از زندگی و کاهش احساس تنهایی در سالمندان منجر می‌گردد.
 در بررسی فواید روانی دیگر خاطره نویسی، سالمندان بیان کردند که خاطره نویسی با کمک به حفظ توانایی‌ها و ارتباطات اجتماعی و کمک به تخلیه هیجانی منجر به‌ایجاد رضایت و خوشحالی و ارتقای سلامت روان و کیفیت زندگی سالمندان می‌گردد.
 همچنین خاطره گویی باعث می‌شود که پرستاران در انجام فعالیت‌های پرستاری روزانه خود فعال‌تر باشند.
 روش خاطره گویی علاوه بر دارا بودن اثرات مثبت درمانی عوارض جانبی خطرناکی ندارد و از نظر اقتصادی مقرون به صرفه است خاطره گویی و گفتگو همچنین میتواند در توسعه تاب آوری شناختی سالمندان موثر واقع شود
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

علت پرحرفی کودکان؛ چطور رفتار کنیم؟
چرا در دیدارهای خانوادگی عصبی هستیم؟
توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
دو بیگانه همدرد، از دو خویشاوند بی‌درد یا ناهم‌درد، با هم خویشاوندترند… علی شريعتی