شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 4 May 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۳ دی ۱۴۰۲ / ۰۹:۰۴
کد مطلب: 63671
۰

تمرینات ساده نوشتاری برای تقویت و مرور تاب آوری

دکتر علیرضا صارمی
تمرینات ساده نوشتاری برای تقویت و مرور تاب آوری
تفاوت در خود پنداره، اثرات قدرتمندی بر نحوه‌ی واکنش فرد به شکست دارد. تحقیقات نشان می‌دهد دانش آموزانی که فکر می‌کنند دارای توانایی هستند یا دارای توانایی نیستند، بعد از شکست درمانده می‌شوند. با این وجود، دانش آموزانی که باور به یادگیری دارند می‌فهمند که شکست بخشی از فرایند یادگیری است.
کارول دوک و لیزا استوریچ گزارش دادند که چنین دانش آموزانی بعد از شکست «با یک الگوی تسلط گرا» پاسخ می‌دهند. این کودکان ، متمرکز و موثر باقی می‌مانند و به جای شک در مورد شایستگی‌های خود، برای از میان برداشتن مشکلات تلاش می‌کنند.
تاب‌آوری بعد از شکست، از چگونگی پاسخ شما به دست می‌آید نه از مقام یا نقش اجتماعی. عزت نفس سالم، اعتماد به نفس قوی و خودپنداره مثبت گام‌های کوچکی بیش از یک دوره زمانی توسعه می‌دهند. وقتی احساس و نگرانی قدیمی‌شما ظاهر می‌شوند ممکن است برگشت کنید، اما عادات جدید و بهتر به تدریج جایگزین آنها خواهد شد.
تمرینات ساده نوشتاری برای تقویت و مرور تاب آوری
برای روشن شدن و تقویت خودپنداره خود دو لیست تهیه کنید. در یکی از لیست‌ها، عباراتی مانند «من هستم …..» ده بار یا بیشتر بنویسید.
در لیست اول عباراتی بر اساس مقام اجتماعی، عنوان شغلی، سن، وابستگی مذهبی، تحصیلات، ریشه‌های قومی، روابط زناشویی، عنوان اداری در باشگاه یا گروه و … بنویسید.
در لیست دوم، عباراتی در توصیف ویژگی‌های درونی، ارزش‌ها، اصول زندگی، اهداف عالی، مهارت‌های مقابله ای، استعدادها و … بنویسید. این عبارات می‌توانند شامل عباراتی در مورد بهترین شیوه‌های حل مساله مانند «من تاب‌آورم»، «من قادرم به خوبی فشار را تحمل کنم» و «من قادر به یادگیری درس‌های مفیدی از شکست‌ها هستم» باشد.
اگر قسمت اعظم هویت شما بر اساس عوامل خارجی به وجود آید، در مورد تغییراتی که هویت شما را تهدید می‌کند احساس اضطراب می‌کنید. شما سعی می‌کنید جهان اطراف خود را بدون تغییر حفظ کنید. اگر هویت شما بر اساس کیفیت‌های شخصی، توانایی‌ها و ارزش‌های‌تان باشد می‌توانید اجازه دهید بخش‌هایی از جهان شما، بدون احساس تهدید در مورد موجودیت‌تان تغییر کند. با یک حس درونی قوی، می‌توانید به راحتی با مسیرهای جدید منطبق شده و پیشرفت نمایید.
حتی زمانی که دیگران سعی می‌کنند شما را تضعیف کنند. شما می‌دانید در این سیاره خاکی، هیچ راهی برای مصون ماندن از انتقادات وجود ندارد. واقعیات زندگی می‌گوید افرادی همیشه به دنبال محکوم کردن شما هستند، برچسپ بدنامی‌می‌زنند، سعی می‌کنند آشفته‌تان کنند و می‌گویند نمی‌توانید کاری انجام دهید.
افراد ماهر با نقاط قوت درونی جا افتاده، بدون اینکه دچار آسیب‌های روانی یا دچار عدم تعادل شوند می‌توانند در برابر تعداد زیادی از موانع مقاومت دارند و از تاب آوری خوبی هم برخوردارند . هنگامی‌که آنها آسیب می‌بییند، التیام می‌یابند و قوی‌تر از قبل به حالت نرمال برمی‌گردند.
 
 فعالیت‌های توسعه تاب‌آوری چند نمونه تمرینات ساده نوشتاری
    1. افرادی که می‌شناسید مورد بررسی قرار دهید و ببینید که اعتماد به نفس و عزت نفس ضعیف، قوی و افراطی چه تاثیری بر زندگی آنان گذاشته است. اگر اشکال آنان ناشی از ممنوعیت‌های درونی «بچه خوب» و شیوه آموزش است، به چگونگی واکنش آنان به جهان توجه کنید.
    1.  آیا دستورالعمل «بچه خوب» زندگی شما را کنترل می‌کند؟ آیا محدودیت‌های قدیمی‌ممکن است در برابر تفکر جدید شما قد علم کند و مانع توسعه مهارت‌های تاب‌آوری شما شود؟ آیا قادرید به راحتی در مورد احساس اعتماد به نفس، عزت نفس و خودپنداره مثبت خود با یک دوست صمیمی‌گفتگو کنید؟
  1. از تجربه کارهای که شرح شغل مکتوب ندارند، به منظور تقویت تاب آوری و  توانایی خود و یادگیری درس‌های ارزشمند استفاده کنید.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

علت پرحرفی کودکان؛ چطور رفتار کنیم؟
چرا در دیدارهای خانوادگی عصبی هستیم؟
توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
با ترس هات روبرو شو! آدم ها رو ببخش! یک راه حل جدید بساز! هدف هات رو مشخص کن! آدم هایی که ازت متنفر هستند رو فراموش کن! ذهنت رو آزاد کن!