پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 9 May 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۲ دی ۱۴۰۲ / ۲۰:۵۴
کد مطلب: 63667
۰
سه مولفه عشق از نظر استرنبرگ

نظریه مثلث عشق چیست و چگونه توصیف میشود ؟

نظریه مثلث عشق چیست و چگونه توصیف میشود ؟
مثلث عشق چیست؟ با اینکه بیشتر آدم‌ها عشق را چالش‌انگیز می‌دانند، نظریات علمی اندکی برای کمک به تشخیص این حس شگفت‌انگیز وجود دارد. یک استثنا، نظریه مثلث عشق استرنبرگ است که در اواخر دهه 1980 توسط روانشناس رابرت استرنبرگ ارایه شد.

بر اساس نظریه مثلث عشق ، افراد در هر لحظه از رابطه خود می‌توانند درجات مختلفی از صمیمیت، شهوت و تعهد را تجربه کنند.تحقیقات زیادی در تایید ارزش نظریه استرنبرگ انجام شد. یک مطالعه در سال 2021 پشتیبانی تجربی از جهانی بودن نظریه مثلث عشق فراهم آورد.
سه مولفه عشق از نظر استرنبرگ
در نظریه استرنبرگ، مفهوم عشق، مثلثی است که از سه عنصر تشکیل شده است. برخی از این انواع عشق بر عشق در روابط عاطفی یا جنسی تمرکز دارند، اما در سایر اشکال روابط بین فردی نیز کاربرد دارند. این عناصر عبارتند از:

    صمیمیت: که دربردارنده احساس نزدیکی، ارتباط و پیوند است.
    شهوت: احساسات و امیالی را دربردارد که به جذابیت جسمی، عشق‌بازی و دخول جنسی می‌انجامد.
    تصمیم/تعهد: این شامل احساساتی است که منجر می‌شود شخص با یک نفر بماند و با هم به سمت اهداف مشترک حرکت کنند
.

پیداکردن تعادل بین نیاز جسمی به سکس و نیاز به عشق ضروری است. و غیاب کامل هر یک از این سه مولفه دیگر به عشق اشاره ندارد.

نوع عشق استرنبرگ
سه عنصر عشق در حالتی ساختارمند با هم تعامل دارند. حضور این عناصر یا ترکیب دو یا بیشتر آنها به ایجاد 7 نوع تجربه‌ی عشقی می‌انجامد.
این انواع عشق ممکن است در طول رابطه متفاوت باشد. برای مثال، یک رابطه می‌تواند با عشق شهوت‌آمیز شروع شود، به عشق رمانتیک بدل شود و در نهایت به عشق دوستانه برسد.

    عشق رفاقتی

عناصر: دوست داشتن
این نوع از عشق زمانی است که عنصر صمیمت یا دوست داشتن حاضر است. اما احساسات شهوت یا تعهد به معنای رمانتیک وجود ندارند. عشق رفاقتی می‌تواند ریشه‌‌ی سایر اشکال عشق باشد.

    عشق شیفته‌وار

عناصر: شهوت
شیفتگی با احساس شهوت و اشتیاق جسمی بدون دوست‌داشتن و تعهد مشخص می‌شود. در اینجا زمان کافی برای ایجاد حس عمیق صمیمیت، عشق رمانتیک یا عشق تمام‌عیار وجود نداشته است. اینها در نهایت ممکن است پس از مرحله شیفتگی ایجاد شوند. شیفتگی اولیه اغلب بسیار نیرومند است.

    عشق تهی

عناصر: تعهد
عشق تهی با تعهد بدون شهوت و صمیمیت مشخص می‌شود. گاهی، یک عشق قوی به عشق تهی نزول می‌کند. برعکس نیز ممکن است رخ دهد. برای مثال، یک ازدواج سنتی ممکن است با عشق تهی آغاز شود اما به مرور زمان به سایر اشکال عشق تکامل یابد.


    عشق رمانتیک

عناصر: صمیمیت و شهوت
عشق رمانتیک، افراد را از نظر هیجانی و از طریق صمیمیت و شهوت جسمی به هم پیوند می‌دهد. شریکان عاطفی در این نوع عشق، گفتگوهای عمیقی با هم دارند که کمک می‌کند از جزییاتی صمیمانه راجع به هم با خبر شوند. آنها از عاطفه و شهوت جنسی لذت می‌برند. این زوجین ممکن است در نقطه‌ای باشند که هنوز برای تعهد درازمدت یا برنامه‌های آینده تصمیمی نگرفته‌اند.

    عشق تمام عیار

عناصر: صمیمیت، شهوت و تعهد
عشق تمام‌عیار از تمام سه عنصر مثلث عشق ساخته می‌شود و شکل تکمیل‌شده‌ی عشق است. این نشان‌دهنده یک رابطه ایده‌آل است. زوج‌هایی که این نوع از عشق را نسبت به هم دارند، به مدت چندین سال رابطه جنسی عالیی را تجربه می‌کنند.
آنها نمی‌توانند خود را کنار هیچ کس دیگری تصور کنند. آنان همچنین نمی‌توانند خود را بدون شریک عاطفی‌شان واقعا شاد ببینند. این زوج‌ها می‌کوشند بر تفاوت‌ها غلبه کنند و با هم با فشارهای زندگی روبرو شوند.

    عشق دوستانه

عناصر: صمیمیت و تعهد
عشق دوستانه نوعی عشق صمیمی، اما بدون شهوت است. این شامل مولفه صمیمیت یا دوست داشتن و تعهد از مثلث عشق است. این عشق قوی‌تر از دوستی است، زیرا تعهد طولانی مدت وجود دارد، اما میل جنسی حداقل است یا اصلا وجود ندارد.
این نوع عشق اغلب در ازدواج‌هایی دیده می‌شود که شهوت در آن از بین رفته است، اما زوجین همچنان محبت عمیق یا پیوند قوی‌ای با یکدیگر دارند. این مورد می‌تواند به عنوان عشق بین دوستان بسیار نزدیک و اعضای خانواده نیز در نظر گرفته شود.

    عشق احمقانه

عناصر: تعهد و شهوت
در این نوع عشق، تعهد و شهوت وجود دارند در حالیکه اثری از صمیمیت نیست. عشق احمقانه با یک معاشقه طوفانی مشخص می‌شود که در آن، شهوت بدون تاثیری بر صمیمیت، تعهد را برمی‌انگیزد.
اغلب، مشاهده این موضوع باعث می‌شود دیگران در مورد بی‌فکر بودن این زوج، سردرگم ‌شوند. متاسفانه، چنین ازدواج‌هایی معمولا به نتیجه نمی‌رسند. اگر موفق شوند احتمالا پای شانس در میان است.
 
  1. عشق تمام عیار
عناصر: صمیمیت، شهوت و تعهد
عشق تمام‌عیار از تمام سه عنصر مثلث عشق ساخته می‌شود و شکل تکمیل‌شده‌ی عشق است. این نشان‌دهنده یک رابطه ایده‌آل است. زوج‌هایی که این نوع از عشق را نسبت به هم دارند، به مدت چندین سال رابطه جنسی عالیی را تجربه می‌کنند.
آنها نمی‌توانند خود را کنار هیچ کس دیگری تصور کنند. آنان همچنین نمی‌توانند خود را بدون شریک عاطفی‌شان واقعا شاد ببینند. این زوج‌ها می‌کوشند بر تفاوت‌ها غلبه کنند و با هم با فشارهای زندگی روبرو شوند.


 
مرجع : کلینیک سها
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چرا فنلاند «شادترین مردم جهان» را دارد؟
علت پرحرفی کودکان؛ چطور رفتار کنیم؟
چرا در دیدارهای خانوادگی عصبی هستیم؟
توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
چه سكوتی دنیا را فرا می‌گرفت اگر هركس به اندازه عملش صحبت می‌كرد