شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 4 May 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۲ دی ۱۴۰۲ / ۱۴:۳۰
کد مطلب: 63666
۲
کلینیک مغز و شناخت چیست و چه خدماتی ارائه می­دهد؟

راه اندازی سه کلینیک مغز و شناخت در تهران

در مراکز خدمات روانشناسی و مشاوره دانشگاه شهید بهشتی
راه اندازی سه کلینیک مغز و شناخت در تهران
کلینیک مغز و شناخت چیست و چه خدماتی ارائه می­دهد؟ کلینیک­های مغز و شناخت مراکزی هستند که سلامت عملکرد مغز را مورد بررسی قرار می­دهند و امکان تقویت کارکردهای شناختی مغز را فراهم می­کنند. این تقویت می­تواند به عنوان توانبخشی شناختی برای نقایص شناختی ناشی از اختلالات رفتاری و یا مغزی باشد

به گزارش میگنا رسانه سلامت روان ایران دانشکده روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی با کمک پارک علم و فناوری دانشگاه اقدام به راه اندازی سه کلینیک مغز و شناخت در سه منطقه ولنجک، اکباتان و بلوار کشاورز نموده است. بدین منظور مصاحبه­ای با مدیر مراکز مراکز خدمات روانشاسی و مشاوره دانشگاه شهید بهشتی دانشگاه، آقای دکتر وحید نجاتی، استاد علوم اعصاب شناختی دانشگاه شهید بهشتی به شرح زیر انجام شده است.

کلینیک مغز و شناخت چیست و چه خدماتی ارائه می­دهد؟
کلینیک­های مغز و شناخت مراکزی هستند که سلامت عملکرد مغز را مورد بررسی قرار می­دهند و امکان تقویت کارکردهای شناختی مغز را فراهم می­کنند. این تقویت می­تواند به عنوان توانبخشی شناختی برای نقایص شناختی ناشی از اختلالات رفتاری و یا مغزی باشد و یا به عنوان ارتقاء شناختی به افراد سالمی که قصد دارند توانایی­های شناختی خود را برای اهداف تحصیلی، حرفه­ای و اجتماعی بهبود بخشند ارائه شود. به گزارش میگنا رسانه سلامت روان ایران خدمات این کلنیک­ها عمدتا در دو حیطه ارزیابی و تقویت یا توانبخشی کارکردهای شناختی مغز است.
ارزیابی شناختی: ارزیابی­های جامع عصب شناختی جزء کلیدی کلینیک­های ما خواهد بود که به تشخیص و درک نقاط قوت و ضعف شناختی کمک می کند. این ارزیابی‌ها برای تنظیم برنامه‌ها و مداخلات درمانی، چه برای اختلالات عصبی تحولی، تحلیلی  ناتوانی‌های یادگیری، یا سایر نقایص شناختی، حیاتی هستند.
توانبخشی شناختی: این کلینیک‌ها همچنین در توانبخشی شناختی تخصص خواهند داشت و بر مداخلاتی تأکید می‌کنند که عملکرد شناختی را ارتقا می‌دهند و به افراد کمک می‌کنند تا از نقص های شناختی اعم از نقص توجه، حافظه، هیجان، و شناخت اجتماعی بهبود یابند.
چه افرادی می­توانند از خدمات کلینیک­های مغز و شناخت استفاده کنند؟
کلیه افرادی که دارای نقایص شناختی اعم از ضعف حافظه، توجه، کنترل هیجانی، و شناخت اجتماعی هستند و یا می­خواهند این توانایی­ها را به دلایل نیازهای حرفه­ای و یا تحصیلی تقویت نمایند، می­توانند از خدمات این کلنیک بهره­مند شوند.
اختلالات عصب تحولی: این کلینیک‌ها مداخلات  تخصصی برای اختلالات عصبی تحولی مانند اختلال طیف اوتیسم، اختلال نقص توجه/بیش‌فعالی و ناتوانی‌های یادگیری خاص ارائه خواهند کرد. رویکرد ما شامل تشخیص زودهنگام، مداخلات مناسب و حمایت مستمر از افراد و خانواده‌های متاثر از این شرایط، با تمرکز بر بهینه‌سازی نتایج شناختی و عملکردی است.
اختلالات نورودژنراتیو: یکی از موارد تمرکز اصلی کلینیک مغز و شناخت توانبخشی اختلالات تحلیلی عصبی مانند بیماری دمانس، آلزایمر و پارکینسون است. این اختلالات عوارض ناتوان کننده ای در زندگی روزانه فرد دارد و هدف کلینیک‌های ما ارائه مراقبت‌های بالینی پیشرفته برای تقویت نقایص شناختی افراد مبتلا به این اختلالات است.
اختلالات روانشناختی: با درک ارتباط پیچیده بین سلامت روان و شناخت، کلینیک­ها خدمات تخصصی را برای شرایطی مانند اختلالات اضطرابی، افسردگی و سایر چالش­های سلامت روان ارائه می دهند. رویکرد چند رشته‌ای ما مراقبت‌های روانپزشکی، روان‌درمانی و مداخلات شناختی را برای رسیدگی به تعامل پیچیده بین سلامت روان و عملکرد شناختی ادغام می‌کند.
 
راه اندازی این کلینیک­ها چه مراحل و پیشینه­ای در دانشگاه داشته است؟
موضوع راه اندازی این کلینیک­ها در دانشگاه شهید بهشتی صرفا تخصیص فضای مناسب و تجهیز نیست. تمامی ابزارها و برنامه­ های تقویتی مورد استفاده در این کلنیک­ها در یک بازه زمانی 15 ساله در مطالعات و برنامه­ های فناورانه متعدد طراحی و ساخته شده اند، اثربخشی این ابزارهای در مطالعات کارآزمایی بالینی مورد بررسی قرار گرفته و نتایج این مطالعات در مجلات معتبر بین المللی منتشر شده است. مرکز پژوهشی علوم اعصاب شناختی رفتار به عنوان یک واحد فناور در پارک علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی مسئولیت ساخت و توسعه ابزارها را به عهده داشته است. در ضمن تمامی ابزارهای طراحی شده دارای تاییدیه دانش بنیان از معاونت علمی ریاست جمهوری است.
 
ارتباط شما با سایر مراکز درمانی چگونه است؟ آیا برنامه توسعه­ای دیگری برای کلنیک­ها دارید؟
ما در راستای رسالت خود، آمادگی راه­ اندازی کلنیک مغز و شناخت در سایر دانشگاه­ها و مراکز درمانی را داریم. درمانگران نیز می­توانند با  شرکت در مدرسه­ های فصلی برگزار شده در دانشگاه شهید بهشتی و پس از موفقیت در آزمون پایان دوره، از این ابزارها برای ارائه خدمات ارزیابی و تقویت شناختی بهره­مند شوند.
 
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

علت پرحرفی کودکان؛ چطور رفتار کنیم؟
چرا در دیدارهای خانوادگی عصبی هستیم؟
توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا همیشه بدنبال این هستیم که بدانیم چرا گل خار دارد؟ بیایید گاهی بدنبال آن باشیم که بدانیم چرا خار گل دارد؟