چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 8 May 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۲۶ آذر ۱۴۰۲ / ۰۹:۴۶
کد مطلب: 63618
۱

مصاحبه انگیزشی در مشاوره بالینی سلامت روان

مصاحبه انگیزشی در مشاوره بالینی سلامت روان
 دکتر فرشاد زارعی از اتمام ترجمه کتاب مصاحبه انگیزشی در سلامت روان خبر داد وی که به نمایندگی از گروه مترجمین این اثر با میگنا رسانه سلامت روان سخن میگفت اضافه کرد مصاحبه انگیزشی یک رویکرد روانشناختی نسبتا جدید در بین نظریه های مشاوره و رواندرمانی می باشد. این نظریه را میوان اولین و یگانه نظریه ای در نظر گرفت که از بستر مداخلات توانبخشی و درمان افراد وابسته به الکل رشد یافت و توسط میلر در سال 1983 معرفی شد. علاقه مندان به این رویکرد بزودی و پس از سپری شدن مراحل قانونی چاپ میتوانند از این اثر برخودار باشند.

 به گزارش میگنا رسانه سلامت روان ایران مصاحبه انگیزشی با توجه به مبانی نظری غنی و یکپارچه اما دارای انعطافی که داشت، توانست در مدت زمان نسبتا کوتاهی رشد بسیار قابل توجهی پیدا کرده و زمینه های کاربردی و پژوهشی آن پا را بسیار فراتر از حیطه درمان و توانبخشی اعتیاد گذاشته و در زمینه های مختلف از جمله انواع توانبخشی، مشاوره های خانواده، زوج درمانی، مشاوره های تحصیلی، درمان انواع اختلالات روانشناختی و خدمات پیشگیرانه در مورد مشکلات بهداشت جسم و روان به کار رفته و به عنوان مداخله ای کوتاه مدت، مستقل یا مکمل و نوید بخش، بستر ساز تغییرات و رشد چشم گیر و با ثبات در مراجیعن گردد.
  این رویکرد انسانگرایانه با تاکیدی کل نگرانه در صدد است شرایطی را ایجاد کند تا مراجعان بتوانند با اتکای بر اندوخته ها، مهارتها و ظرفیت های خود، از حالت دوسوگرایی به سمت تصمیم گیری و عمل متعهدانه حرکت کرده و با افزایش انگیزه درونی، انرژی و توان مستمری را جهت اصلاح اعمال متضاد با اهداف و ارزش های خود پیدا کرده و علمی همسوی با ارزشها و اهداف تصریح شده را از خود بروز دهند.
لازم به ذکر است که پدید آورنده گان این دیدگاه سعی کرده اند که مفاهیم استفاده شده در مصاحبه انگیزشی را به ساده ترین شکل ممکن بیان کنند اما این به معنای سادگی در اجرای این رویکرد نمی باشد و استفاده کنندگان از این دیدگاه نیز به مانند بسیاری از متخصصان دیدگاه های دیگر نیازمند تمرین و مطالعه فراوان جهت بهره مندی از تاثیر واقعی و حداکثری آن میباشند.
 مبتی بر مشاهدات و با تکیه بر تجربیات دکتر فرشاد زارعی معتقد است دیدگاه مصاحبه انگیزشی قابلیت استفاده در موقعیت های مختلف توانبخشی، درمانی ، خدمات پیشگیری، آموزشی و تادیبی و به صورت کلی طیف گسترده ای از مراجعان را دارا میباشد.
لذا مطالعه کتاب مصاحبه بالینی در مشاره بالنی سلامت روان به تمام متخصصین سلامت و توانبخشی روان و جسم از جمله مشاوران توانبخشی، مشاوران خانواده و مدرسه، روانشناسان،مددکاران اجتماعی، روان پزشکان، پزشکان، کاردرمانگران و گفتار درمانگران و پرستاران توصیه شده است تا با استفاده از اصول و تکنیکهای این رویکرد بتوانند خدمات با کیفیت تری برای مراجعان خود ارائه نمایند.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چرا فنلاند «شادترین مردم جهان» را دارد؟
علت پرحرفی کودکان؛ چطور رفتار کنیم؟
چرا در دیدارهای خانوادگی عصبی هستیم؟
توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
زندگی آنقدر ابدی نیست که هر روز بتوان مهربان بودن را به فردا موکول کرد