شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 18 May 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۲۴ آذر ۱۴۰۲ / ۲۱:۰۹
کد مطلب: 63612
۰
اگر به جای اینکه گوش دهید تا پاسخ دهید، گوش می‌دهید تا درک کنید، در حال تمرین گوش دادن فعال هستید

برای تقویت مهارت گوش دادن ، سوال بپرسید.

همدلی در مهارت گوش دادن الزامی است.
برای تقویت مهارت گوش دادن ، سوال بپرسید.
چطور بدون نصیحت کردن، گوش کنیم؟شاید ارایه توصیه به مردم وسوسه‌انگیز باشد، اما آنها همیشه خواستار شنیدنش نیستند. در مقابل، شما می‌توانید مهارت‌هایی را برای تبدیل شدن به یک شنونده بهتر و حمایت از اطرافیان‌تان رشد دهید.

گوش دادن به کسی بدون گفتن اینکه چه کاری باید انجام دهند، می‌تواند چالش انگیز باشد. تمرین گوش دادن فعال و شفقت نسبت به دیگران کمک‌تان می‌کند تا بدون ارایه دیدگاه خود به آنها گوش دهید.

هنگامی که به صحبت‌های فردی در مورد زندگی یا مشکلات شخصی‌اش گوش می‌دهید، احتمالا وسوسه می‌شوید تا توصیه‌هایی را مطرح کنید. گاهی ممکن است طرف مقابل شما اصلا مایل به شنیدن توصیه و راهکار نباشد.

راه‌هایی وجود دارد که می‌توانید بدون بیان نظر خود یا ارایه توصیه در مورد روشی که فرد باید به کار گیرد به او گوش کنید.شاید تجربیات مشابهی با فردی که شنونده‌اش هستید داشته باشید، اما گاهی اوقات همه آنچه او می‌خواهد یک جفت گوش مشفق و شنونده است.

برای تقویت مهارت گوش دادن ، سوال بپرسید. اگر شخصی موضوعی حساس را با شما در میان می‌گذارد و شما دوست دارید کاری برایش انجام دهید، همیشه بهترین روش این است که پیش از اقدام کردن، بپرسید.

گاهی افراد به گوش شنوا نیاز دارند. توصیه کردن یا تلاش برای انجام کاری، به خصوص وقتی از شما خواسته نشده، می‌تواند وضعیت را بدتر کند.

می‌توانید به سادگی بپرسید: « فقط می‌خوای بهت گوش کنم یا دوست داری نظر من رو بشنوی؟»
اگر به جای اینکه گوش دهید تا پاسخ دهید، گوش می‌دهید تا درک کنید، در حال تمرین گوش دادن فعال هستید.
گوش دادن فعال نیازمند ذهن آگاه بودن و حضور در لحظه حال در کنار گوینده است تا بتوانید بر آنچه که او می‌گوید تمرکز کنید.

پژوهشی انجام شده در سال 2022 درباره گوش دادن فعال، این نکات را برای تمرین شنونده فعال بهتری بودن پیشنهاد می‌کند:

    بر گوینده تمرکز کنید.
    گوش کنید تا سر در بیاورید که پیغام گوینده چیست؛ حتی اگر این چیزی نیست که می‌خواهید بشنوید.
    از کلمات خودتان استفاده کنید تا آنچه را از آنها شنیده‌اید به گونه‌ای دیگر به آنان انعکاس دهید.
    اگر برای فهمیدن آنان به کمک نیاز دارید، پرسش‌های شفاف‌کننده بپرسید.
    از قضاوت دوری کنید.
    از فرضیه‌سازی دوری کنید.
    تا کل پیغام او را نشنیده‌اید، پاسخ را درون ذهن‌تان آماده نکنید.


گوش دادن فعال می‌تواند کمک‌تان کند تا بدون ارایه نظر گوش کنید.
مهارت گوش دادن
مهارت گوش دادن
احساسات آنان را معتبر بشمارید

در مهارت گوش دادن ، اگر فردی موضوعی حساس را با شما در میان می‌گذارد، اعتبار بخشیدن به احساسات او می‌تواند کمک‌کننده باشد. اگر صادقانه به احساسات دیگران اعتبار ببخشید، این می‌تواند نقش یک ابزار ارتباطی قدرتمند را ایفا کند. اعتبار بخشیدن به احساسات یک نفر می‌تواند به اشکال زیر انجام شود:

    می‌تونم بفهمم چرا این موضوع برات چالش انگیز بوده.
    اگه این اتفاق برای من می‌افتاد، منم عصبانی می‌شدم.
    ناراحتم که این اتفاق برات افتاده، حق تو این نبود.
    به نظرم خیلی خوب این موقعیتو مدیریت کردی؛ بهت افتخار می‌کنم.

اعتباربخشی به احساسات یک فرد به گوینده نشان می‌دهد پیغامی را که سعی دارد به شما منتقل کند فهمیده اید.
آدم امنی برای گفتگو باشید

وقتی کسی از موضوعی حساس با شما صحبت می‌کند، ریختن سیل نظرات و پیشنهادات بر سرش می‌تواند وسوسه انگیز باشد. اگر در ارایه توصیه یا گفتن اینکه اگر شما بودید چه می‌کردید، بیش از حد عجله کنید ممکن است آنان برای بیان گفته‌های خود احساس عدم امنیت کنند.

از قضاوت گفته‌های فرد دوری کنید و به جای توصیه کردن، از آنها حمایت کنید. اگر کسی را به خاطر ابراز هیجاناتش شرمنده سازید احتمالا دوباره برای درددل کردن به شما اعتماد نخواهد کرد.


شفقت را تمرین کنید
تمرین شفقت می‌تواند به بهبود روابط و به‌زیستی کلی شما کمک کند. برخی پژوهشگران معتقدند تعریف جهانی از شفقت وجود ندارد؛ بلکه آن را شامل چندین بخش می‌دانند که عبارت است از:

    به رسمیت شناسی رنج
    به رسمیت شناسی این موضوع که رنج به طور جهانی رخ می‌دهد
    نشان دادن حس دغدغه‌مندی نسبت به افرادی که رنج می‌برند و تمرین همدلی
    کنترل خود هنگام گوش کردن به سخنان فردی که متحمل رنج است
    میل یا اقدام به کمک برای تسکین رنج فرد


هنگامی که برای گوش دادن به کسی نصیحت را کنار می‌گذارید و از شفقت استفاده می‌کنید، به رسمیت شناختن مشکلات فرد و نشان دادن اینکه به او اهمیت می دهید می‌تواند تاثیر زیادی ایجاد کند.

اگر بتوانید به آنها کمک کنید، شاید این کارتان نشان‌دهنده شفقت باشد، اما احتمالا آنها همیشه خواهان دریافت کمک نباشند.
خود را جای آنها بگذارید

همدلی در مهارت گوش دادن الزامی است. همدلی یعنی قراردادن خود در جای دیگران نه احساس تاسف داشتن برای آنها. وقتی درک می‌کنید یک موقعیت چه حسی را در یک شخص ایجاد کرده، راحت‌تر می‌توانید از او حمایت کنید.

گوش دادن فعال و بازتاب دادن احساسات به شخصی که در حال گوش دادن به او هستید می‌تواند در تمرین همدلی کمک‌تان کند. فهم هیجانات آنها می‌تواند کمک کند تا شخص امنی برای گفتگو باشید.

یک تجربه مشابه را به اشتراک بگذارید
در حال خواندن مقاله مهارت گوش دادن هستید. بهتر است پیش از گفتن تجربه مشابه خود از طرف مقابل بپرسید آیا می‌خواهد آن را بشنود یا خیر. هنگامی که با کسی صحبت می‌کنید، مسلما دوست دارید درک شوید یا امیدوارید که دیگران بتوانند با گفته شما ارتباط برقرار کنند.

در مقام شنونده، گاهی بهتر است به جای توصیه کردن، داستانی از چالش مشابهی را که پشت سر گذاشته‌اید و نحوه مقابله با آن را به اشتراک بگذارید.

وقتی با کسی درد دل می‌کنید، اینکه دیگران به شما بگویند چه کاری باید انجام دهید، ممکن است کنترل‌کننده به نظر برسد. پس اگر بر مشکلات زندگی خود غلبه کرده‌اید، شنیدن تجربیات شما و نحوه حل مشکلات مشابه می‌تواند برای گوینده مفید باشد.

به اشتراک‌گذاری یک تجربه احتمالا موثر است، اما همچنین ممکن است یک توصیه در قالب داستان شما نهفته باشد. اگر قصد استفاده از این روش را دارید، سعی کنید از آن خیلی کم و آگاهانه استفاده کنید.

کلام پایانی
هرکسی که با شما درد دل می‌کند، ​​خواهان دریافت توصیه نیست. برخی افراد ممکن است شما را به عنوان یک فرد امن ببینند که می‌توانند با او صحبت کنند یا فقط بخواهند اتفاقی را که برایشان افتاده به اشتراک بگذارند و به دنبال این نیستند که از شما بشنوند چه کاری باید انجام دهند.
اگر با کسی صحبت می‌کنید و مایل به ارایه توصیه هستید، مکث، تمرین همدلی و گوش دادن فعال می‌تواند به مخاطب‌تان کمک کند تا احساس درک شدن کند.

چنانچه می‌خواهید توصیه کنید، همیشه قبل از انجام این کار نظر مخاطب را بپرسید. وقتی کسی از تجربه‌ای حساس با شما سخن می‌گوید و قضاوتش می‌کنید، احتمالا برای صحبت‌های آینده به شما اعتماد نخواهد کرد.

شما می‌توانید در همدلی و گوش دادن پیشرفت کنید. فقط کمی تمرین نیاز است. هرچه بیشتر تامل و شفاف سازی کنید، پیام طرف مقابل را بهتر درک خواهید کرد.

در این مقاله در مورد مهارت گوش دادن خواندید. شما می‌توانید بدون نصیحت‌کردن گوش کنید؟ نظرات و سوالات خود را درباره این مقاله با ما در میان بگذارید.
مرجع : کلینیک سها
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

نظریه ویگوتسکی به زبان ساده
۷ شبهه غیرواقعی درباره تعطیلی پنجشنبه ها و پاسخ صحیح به آن
سوگ بعد از سقط و غمی‌ بی‌پایان
نقش تمایز یافتگی در رضایت زناشویی
مشکلات بلوغ در پسران
پرتناقض‌ترین سن کودک کدام است؟
تاثیر مخرب تجربه آزار در دوران کودکی بر سلامت روان
اینفلوئنسرهای نوجوان چگونه بر کودکان تاثیر روانی می گذارند؟
بعضی دفترخانه‌ها با دریافت پول بیشتر،صیغه عقد را برای پسر معتاد جاری می‌کنند!
چرا فنلاند «شادترین مردم جهان» را دارد؟
علت پرحرفی کودکان؛ چطور رفتار کنیم؟
چرا در دیدارهای خانوادگی عصبی هستیم؟
برای کشتی های ساکن، موج های دریا تصمیم می گیرند!