پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 9 May 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۱۶ آذر ۱۴۰۲ / ۱۵:۴۷
کد مطلب: 63554
۰

با فرزندانتان از گذشته سخن نگویید!

با فرزندانتان از گذشته سخن نگویید!
به گزارش میگنا لیلا شقاقی روانشناس بالینی کودک و نوجوان در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: درباره گذشته ناگوار خود با فرزندانتان سخن نگویید، زیرا اثرات مخربی را به همراه خواهد داشت. هدف آرامش و امنیت و درس گرفتن از گذشته خودمان است در حالی که سخن گفتن در این باره کار اشتباهی خواهد بود زیرا در ذهن فرزندانمان افکاری ایجاد می کنیم که دچار نشخوار ذهنی می‌شوند. فرزندانمان از کودکی حساسیت های عاطفی خاصی را نسبت به پدر و مادر نشان می‌دهند به همین دلیل با تعریف از گذشته‌ سختمان آن‌ها را آزار می دهیم.

او در ادامه تصریح کرد: خانواده‌ها برای کودکان خود از تنبیه‌هایشان در گذشته سخن نگویند. کودکان امروزه به دلایل مختلفی احساس ناامنی بیشتری می‌کنند و با بیان این گونه مطالب بسیار مضطرب خواهند شد. بیان خاطرات بد گذشته والدین برای کودکان نوعی خودافشایی محسوب می‌شود، خودافشایی در اصل یک مهارت برای کسب بهتر ارتباط موثر به حساب می‌آید که در بسیاری از موارد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

شقاقی بیان کرد: نکته مهم این است که خانواده‌ها هنگام رو به رو شدن با شرایط سخت نباید از خودافشایی استفاده کنند. خودافشایی باید به یک اتحاد ختم شود اتحادی که ارتباط عمیق ایجاد کند تا به رشد، بهبود و مقابله با گسستگی و عدم درک متقابل بیانجامد و از رفتار‌های مخرب مثل انتقاد و تحقیر جلوگیری شود. بیان خاطرات بد منجر به تایید احساس نگرانی و خود افشایی در کودک می‌شود. خانواده‌ها با تعریف خاطرات تنبیه خود برای کودکان موجب ایجاد رویداد‌های استرس زا در کودک می‌شوند.

  بنابراین پیشنهاد می‌شود به جای تعریف خاطرات بد با کودکانتان بیشتر همدلی کنید. همدلی شما با احساس کودکتان به این معنی است که او را درک کرده و آن را می‌پذیرید. هیجان فرزندتان در چنین شرایطی فروکش کرده و فرصتی برای تفکر صحیح و حل مسائل ایجاد می‌شود.

شقاقی بیان کرد: بسیاری از والدین با مفهوم واقعی اضطراب آشنا نیستند، آنان فکر می‌کنند که اگر کودک سر مساله‌ای گریه کند، اضطراب دارد یا اصولا به مساله اضطراب توجهی ندارند. اضطراب در واقع، حالت ناخوشایندی از نگرانی و ترس است که منبع خاصی برای آن وجود ندارد.

او گفت: این نگرانی، ترس و اضطراب موجب می‌شود موقعیت و رفتار کودک دچار برخی مشکلات شود و سطح عملکرد او پایین می‌آید؛ در واقع منظور از سطح عملکرد در روانشناسی، سطح عملکرد انطباقی است. یعنی کودک در رفتار اجتماعی، تحصیلی و ارتباط خود با خانواده به خاطر ترس مبهم و نگرانی اش، دچار مشکل می‌شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چرا فنلاند «شادترین مردم جهان» را دارد؟
علت پرحرفی کودکان؛ چطور رفتار کنیم؟
چرا در دیدارهای خانوادگی عصبی هستیم؟
توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
موفقیت به سراغ کسانی می آید که آن قدر در تلاشند که وقت نمی کنند دنبال آن بروند.