يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 5 May 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۲۷ آبان ۱۴۰۲ / ۰۸:۴۸
کد مطلب: 63407
۳

تغییر ساختار اورژانس اجتماعی برای توسعه خدمات

دکتر آرزو فاتحی
تغییر ساختار اورژانس اجتماعی برای توسعه خدمات
توسعه شهرنشینی با افزایش ناهنجاری ها و آسیب های مختلف و متنوع اجتماعی نیز همراه است. از این رو، توسعه و تجهیز مراکز فوریت های اجتماعی 123 یا همان اورژانس اجتماعی در شهرهای مختلف کشور ضروری و بر کنترل آسیب ها تاثیرگذار است.براساس آمار ارائه شده از سوی سازمان بهزیستی کشور، سال گذشته، فقط در تهران حدود 600 هزار تماس با اورژانس اجتماعی گرفته شده است.
متمرکز شدن فعالیت های اورژانس اجتماعی با تغییر ساختار
دکتر آرزو فاتحی، معاون مرکز اورژانس اجتماعی، پیشگیری از آسیب های اجتماعی و بازتوانی اعتیاد سازمان بهزیستی کشور در گفت و گو با «ایران» خاطرنشان کرد: اورژانس اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با هدف کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی و در دسترس قراردادن اورژانسی خدمات تخصصی اجتماعی - روانی به افراد در معرض آسیب و آسیب دیده اجتماعی که در شرایط بحرانی قرار گرفته اند خدمات ارائه می دهد.

اورژانس اجتماعی کشور با شماره 123 آماده خدمت رسانی در زمینه های همسرآزاری، کودک آزاری، معلول آزاری، سالمندآزاری و موارد خودکشی است. سال گذشته در سه فعالیت مداخله در بحران، خدمات سیار و خط تلفن اورژانس اجتماعی جمعا به بیش از 537 هزار نفر خدمات تخصصی ارائه شده است.

وی درباره تغییر ساختار اورژانس اجتماعی گفت: اورژانس اجتماعی از بدو شروع فعالیت به صورت یک گروه کاری زیرمجموعه دفتر امور آسیب دیدگان معاونت امور اجتماعی سازمان بهزیستی بوده است اما اکنون با توجه به تغییر ساختار سازمانی، به معاونت اورژانس اجتماعی با سه گروه «اورژانس اجتماعی؛ امور آسیب دیدگان اجتماعی و ارتقای سلامت اجتماعی کودکان کار و خیابان ذیل مرکز اورژانس اجتماعی»، «پیشگیری از آسیب های اجتماعی» و «بازتوانی اعتیاد» به فعالیت خود ادامه می دهد. وی با بیان اینکه فعالیت های اورژانس اجتماعی متمرکز شده است، تاکید کرد: در حال راه اندازی مراکز هماهنگی، مدیریت و نظارت یکپارچه و پیگیری برای تصویب تشکیلات اورژانس هستیم.
کودک آزاری در صدر تماس های اورژانس اجتماعی
معاون اورژانس اجتماعی مرکز اورژانس اجتماعی، پیشگیری از آسیب های اجتماعی و بازتوانی اعتیاد سازمان بهزیستی کشور، با اشاره به اینکه بیشترین تماس هایی که با اورژانس اجتماعی گرفته می شود مربوط به کودکان آزاردیده، اختلافات خانوادگی حاد و همسرآزاری بوده است، گفت: در شرایط آسیب و بحران، فرد به مرکز مداخله در بحران ارجاع و پس از بررسی و تشخیص و طی نمودن فرایند اداری، به خانه ها و مراکز ارجاع داده می شود. در آنجا هم تلاش بر توانمندسازی اجتماعی، فرهنگی و شغلی افراد و در نهایت بازپیوند به خانواده است.
وی خاطرنشان کرد: تمام خودروهای اورژانس اجتماعی مراکز سطح یک در مراکز استان ها، مراکز خط تلفن، کارشناسان مسئول ستاد استان و کشور و تیم های خدمات اجتماعی سیار که جزو تیم عملیات اورژانس اجتماعی محسوب می شوند، به تجهیزات بیسیم مجهز شده اند و برنامه اورژانس اجتماعی با 297 خودروی ون دولتی در سراسر کشور فعالیت می کند. در مرحله بعدی، تیم های عملیات سایر شهرستان ها نیز از امکانات بیسیم برخوردار خواهند شد.
ارائه خدمات رایگان به کودکان کار در معرض خطر
دکتر فاتحی، در پاسخ به این سوال که اورژانس اجتماعی در حوزه کودکان کار و خیابان چه خدماتی ارائه می کند، گفت: بیش از 500 کودک امسال از چرخه کار کودک خارج شده اند و حذف 10 درصدی کار کودک از برنامه های سازمان بهزیستی است. در این حوزه، درصورتی که کودک در شرایط مخاطره آمیز قرار داشته باشد از خدمات تخصصی روانشناسی، مددکاری اجتماعی و حقوقی سازمان به صورت رایگان و در کوتاه ترین زمان ممکن بهره مند خواهد شد.

 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چرا فنلاند «شادترین مردم جهان» را دارد؟
علت پرحرفی کودکان؛ چطور رفتار کنیم؟
چرا در دیدارهای خانوادگی عصبی هستیم؟
توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
هیچوقت برای تبدیل شدن به کسی که میخواستین باشین دیر نیست... فقط کافیست اولین قدم را بردارید.