چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 8 May 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۲ / ۲۰:۲۶
کد مطلب: 63293
۱
نگاهی به ضرورت و اهمیت

روانشناس در کنار خانواده قهرمانان ورزشی

دکتر بهروز شهسواری
روانشناس در کنار خانواده قهرمانان ورزشی
خانواده برای ورزشکاران و قهرمانان ملی از جایگاه و اهمیت ویژه ای برخوردار است ضرورت دارد  قهرمانان ورزشی از خدمات تخصصی روانشناسان ورزشی برخوردار باشند به گزارش میگنا دکتر بهروز شهسواری د رادامه این مطلب اضافه میکند یک ورزشکار حرفه ای و ملی پوش ؛ پس از پشت سر گذاشتن تمرینات سخت و طاقت فرسا و فشارهای روانی و تحمل شرایط سخت زندگانی ؛ تنهاترین و امن ترین جایی که می تواند به آن پناه ببرد و در آنجا احساس آرامش نماید جایی نیست جزء کانون گرم خانواده اش.
اما به اندکی تامل نیاز است ؛ اگر به هر دلیلی در این کانون خانواده ؛ کوچک ترین موضوعی بخواهد این آرامش را بهم بریزد؛ چه اتفاقاتی ممکن است رخ دهد؟ و آبستن چه فاجعه ها و رویدادهای تلخی خواهد شد؟
شکی برآن نیست که بیشترین تاثیرات را بر روی ورزشکاران متاهل؛ را خانواده ها و نزدیکانش دارند. که برخی ازمواقع همین این امر باعث بهم خوردن آرامش در خانواده ها می شوند.
شاید یک بحث کوچک بین مادر ورزشکارو همسر ایشان بر اساس یک نصیحت یا دلخوری کوچک اتفاق بیافتد چه چقدر می تواند ورزشکار را درگیر این وقایع کوچک کند؟ و ذهنش را پر از مشلغه های بیهوده و بی اساس نماید؟ و موارد بسیار دیگرکه معمولا در خانواده ها پیش می آید...........
نکته مهم این است که چقدر خانواده های قهرمانان  بر این امر واقفند که این موضوعات به ظاهر ساده و پیش پا افتاده می تواند درامر بهبود عملکرد ورزشکاران تاثیرات مثبت و یا منفی  داشته باشد؟
همانطور که همگان واقفید شرایط متاهلی با شرایط دوران مجردی بسیار متفاوت بوده است. هرچند که شرایط متاهلی یک مزایای بسیار مهم و خوبی بهمراه دارد.  بار تعهد و مسئولیت پذیری شاید کمی سخت و دشوار باشد اما شرایط عاطفی و روانی و جنسی آنان را تامین می کند وبسیاری از حاشیه های خطرناک ؛ و گناهان معصون می دارد.
 قهرمانان بدلیل محبوبیت و جایگاه اجتماعی که دارند مورد توجه همگان بوده اند و عده ی زیادی از مردم به آنان ابراز علاقه می کنند و از طرفدارانشان هستند و هنگام دیدن شان دوست دارند با آنها عکس سلفی و یا امضاء بگیرند.
مثال : اگر در این هنگام قهرمانان به همراه خانواده شان بوده ومردم چنین در خواستی داشته باشند چه اتقاقی  رخ خواهد داد؟ اگرهمسر و فرزندشان در کناری در انتظاربه اتمام رسیدن این نمایش با شکوه باشند و ایشان سرگرم عکس گرفتن و امضاء دادن باشد چه واکنشی همسرایشان می تواند داشته باشد؟
مخصوصا اگر در میان دختران جوان بدون هیچ منظوری و صرفا برای گرفتن عکس سلفی و امضاء از قهرمان ملی خودشان چنین درخواستی داشته باشند چه خواهد شد؟
اگر قهرمانان بخواهند برای جلوگیری از بروز چنین وقایعی از این کار سر باززنند و اجازه ندهند ؛ شاید  چنین رفتاری برای هواداران خوشایند نبوده و دور از انتظارشان ازیک قهرمان ملی یاشد و می تواند محبوبیت وجایگاه اجتماعی اش را کم رنگ ترنماید.
مهم ترین نکته: خانواده ی قهرمانان چقدر می توانند این اتفاقات را مدیریت نمایند؟ و این شرایط را درک کنند ؟ و از بروز هرگونه حواشی و مشغله ذهنی ورزشکاران دور نگاه دارند؟
ویا چه کسانی می بایست در این امر به آنان کمک نمایند تا به چنین  سطحی از آگاهی برسند؟
آیا خانواده قهرمانان نیازمند روانشناسان ورزشی هستند تا درچنین موقعیت های حساسی به آنان کمک کرده و موجب تاب آوری و تقویت آنها باشد .
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چرا فنلاند «شادترین مردم جهان» را دارد؟
علت پرحرفی کودکان؛ چطور رفتار کنیم؟
چرا در دیدارهای خانوادگی عصبی هستیم؟
توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
از آدمهای حسود؛ متنفر نباشید، دلیل حسادت آنها این است که فکر می کنند شما از آنها بهتر هستید... پائولو کوئلیو