پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 9 May 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۲ / ۰۹:۲۶
کد مطلب: 63174
۱
شبکه های اجتماعی مجازی همزمان دارای فرصت ها و تهدیدات متفاوتی است

معرفی کتاب فضای مجازی و ارتباط خانوادگی

دکتر زهرا محبوبی ‌نیه متخصص روان‌شناسی سلامت
معرفی کتاب  فضای مجازی و ارتباط خانوادگی
شبکه های اجتماعی مجازی همزمان دارای فرصت ها و تهدیدات متفاوتی است؛ هم موجب کسب حمایت های اجتماعی در خانواده میشود و هم تعاملات درون خانواده را کاهش میدهد .
فضای مجازی چیست؟ برای پاسخ به این سؤال بیایید از مَجاز شروع کنیم. مجاز چیست؟مجاز کلمه ای را میگویند که در غیر معنی حقیقی خود استعمال شود بنابراین، مجاز خودِ واقعیت نیست؛ نمادی از آن است که به آن دلالت میکند اما خودِ آن چیز نیست. کاستلز با ارجاع به رولان بارت و ژان بودریار« همة اشکال  ، ارتباط  را  بر مبنای تولید و مصرف نشانه ها استوار میداند » بنابراین، میتوان گفت که هر آنچه به فهم درمیآید و در فرایندهای ارتباطی ما مبادله میشود، به شکل نمادهای دیداری و شنیداری بر ما پدیدار میگردد.
به عبارت دیگر واقعیتی که تجربه میشود، همواره مجازی است چون همواره از طریق نمادهایی درک میشود که
عمل را با گونه ای معنا شکل میدهند که از چارچوب تنگ معنایی که نمادها برای آن در نظر گرفته اند میگریزد... و کل واقعیت به گونه ای مجازی ادراک میشود.
با وجود این، لازم است برای مجاز، انواعی قائل شویم و یک نوع از آن را قرین واقعیت بدانیم. این مجاز نزدیک به واقعیت را اینگونه تعریف میکنیم: هر آنچه در زمان حال به تجربة مستقیم جسمانی ما درآید و به امر واقعی یا عینی (چیزی در بیرون ذهن ما که امتداد مادی دارد تعلق داشته باشد به واقعیت تعبیر میشود).
 فضای مجازی و ارتباط خانوادگی
 به گزارش میگنا شبکه های اجتماعی مجازی همزمان دارای فرصت ها و تهدیدات متفاوتی است؛ هم موجب کسب حمایت های اجتماعی در خانواده میشود و هم تعاملات درون خانواده را کاهش میدهد .شواهد نشان میدهد بدان دلیل که دسترسی به این فضا آسان است، دامنه سنی کاربران رو به افزایش است ؛ به این معنا که دیگر نمیتوان هیچ رده سنی خاصی را برای کاربران در نظر گرفت.

با ورود گستردگی و فناوریهای روز ، شبکه های اجتماعی مجازی فرد را خواسته یا ناخواسته در برابر انبوهی از اطلاعات گوناگون قرار می دهند و این هم سبب پدید آمدن برخی از مسائل اجتماعی ، اخلاقی و خانوادگی شده است.
 سستی بنیاد خانواده و افزایش شمار طلاق در جوامع ، یکی از موضوعات مطرح شده در حوزه شبکه های اجتماعی مجازی است ؛ موضوعی که موجب خدشه دار شدن سبک زندگی ایرانی-اسلامی می گردد.
عضویت و فعالیت در شبکه های مجازی موجب دورشدن افراد از کانون گرم خانواده و انزوای آنها در فضای حقیقی می شود .این امر بروز آسیبهای روانی و به تبع آن اختلال در هویت اخلاقی کاربران را به دنبال خواهد داشت بنابراین ، بروز آسیبهای نوپدید فضای مجازی میتواند زمینه ساز گونه جدیدی از آسیب های اجتماعی ، خانوادگی و روانی باشد.
به طور کلی ، گسترش فضای مجازی در جامعه ، فرصت هایی برای افزایش آگاهی افراد فراهم کرده است ؛ اما استفاده از این فضا تهدیداتی را نیز به همراه دارد . بدترین پیامد آن را میتوان به خطر افتادن حریم خصوصی افراد ، منزوی شدن آنها و گسیختگی بنیان خانواده دانست . دلیل اصلی بروز این پیامد منفی این است که افراد در فضای مجازی نمی توانند به شناخت درست و کافی از یکدیگر دست یابند . حتی در بسیاری از وبلاگ ها و رسانه های مجازی ، مقولات خطرناکی مانند سست نشان دادن بنیاد خانواده و عادیسازی سردی روابط زن و شوهر ، طلاق ، همجنسگرایی و ... دیده میشود.
دکتر زهرا محبوبی ‌نیه متخصص روان‌شناسی سلامت در ادامه این مطلب آورده است در اوضاع فعلی ، روابط والدین و فرزندان به سردی گراییده و دو نسل به دلیل تفاوت های اجتماعی و تجربههای زیستی مختلف ، زندگی را از دیدگاه خود می نگرند و آن را مطابق با بینش خود تفسیر میکنند . نسل دیروز (والدین) احساس دانایی و با تجربگی میکنند و نسل امروز (فرزندان) که خواهان تطابق زندگی با پیشرفتهای روز است ، در برابر آنها واکنش نشان میدهد و چون از پس منطق و نصیحت های ریشه دار و سرشار از تجربه آنها بر نمیآیند ، به لجبازی روی میآورد.
با توجه به این پیامدهای منفی باید در انتظار افول رفتارهای اخلاقی در جامعه باشیم استفاده بیش از اندازه از اینترنت می تواند مشکلاتی را برای خانواده ها به وجود آورد؛ از جمله تاثیربر روابط زناشویی ، افزایش ناسازگاری ها ، آمار طلاق ، افزایش بی اعتمادی و دروغگویی در خانواده ، کاهش ارتباط های کلامی و چهره به چهره ، کاهش ارتباط》 والدین و فرزندان و کوتاهی در انجام وظایف.
کارین کنستانتین ، وکیل آمریکایی ، درباره تاثیر شبکه های اجتماعی بر خانواده ها چنین میگوید:
شبکه های اجتماعی ، عامل اصلی اختلاف میان زوجین هستند . شما در بسیاری از موارد که زوجین تصمیم میگیرند از هم جدا شوند ، ردپایی از شبکه های اجتماعی پیدا می کنید. همچنین ، کاستلز معتقد است ، جهان شبکه ای باعث بیگانگی انسان ها از یکدیگر و موجب غریبه انگاشتن انسانها شده است ظهورفناوری های جدید ارتباطی و شبکه های اجتماعی ، دگرگونی بنیادینی را در ارتباطات خانوادگی و انسانی ایجاد کرده است .
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چرا فنلاند «شادترین مردم جهان» را دارد؟
علت پرحرفی کودکان؛ چطور رفتار کنیم؟
چرا در دیدارهای خانوادگی عصبی هستیم؟
توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
تونل هابه ما آموختند که حتی دردل سنگ هم راهی برای عبور هست، تونل ها راست میگویند ؛ راه است ، حتی از دلِ سنگ! " آنجا كه راه نیست ، خداوند راه را می گشاید... "