شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 18 May 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۲ / ۰۲:۰۰
کد مطلب: 63104
۰
بمناسبت روز جهانی کودک

تاب آوری کودکان بر خودکارآمدی و حمایت یابی تکیه میزند

جشنی جهانی در روزی غیر‌تعطیل
تاب آوری کودکان بر خودکارآمدی و حمایت یابی تکیه میزند
تاب‌آوری کودکان عبارت است از توانایی و ظرفیت عبور موفقیت‌آمیز از چالش و انواع تنش که اغلب بر حمایت و حل مسأله استوار است.
روز جهانی کودک جشنی جهانی در روزی غیر‌تعطیل است روز جهانی کودک را تمام اقوام و ملل در سراسر دنیا جشن می‌گیرند.این روز را اعضای سازمان ملل متحد گرامی داشته و برنامه‌های ویژه‌ای برای آن تدارک می‌بینند. چنین مناسبت‌هایی در عرصه بین‌الملل یادآور این مهم است که بیش ازپیش به آموزش بهداشت و سلامت روان کودکان توجه داشته باشیم.
در سال‌های اخیر، جنگ و حوادث تروریستی و کرونا هرکدام به اشکال مختلف سلامتی و آموزش کودکان را تحت تاثیر قرار داده‌اند. قابل توجه این‌که در تمامی بلایای طبیعی و مخاطرات انسانی کودکان صف اول آسیب‌پذیری هستند. به‌همین‌دلیل حمایت از کودکان و توسعه تاب‌آوری آنها اهمیت مضاعف دارد.
کودکان آینده‌سازان آسیب‌پذیر هستند که مراقبت و حمایت از آنها تضمین سلامت و سعادت بشری است.
در جهان امروز مشکلاتی همچون سوء‌تغذیه، تغییرات اقلیم، تبعیض و بی‌عدالتی یا عدم دسترسی برابر به فضاهای آموزشی و فرهنگی به‌عنوان عمده‌ترین مسائل کودکان خودنمایی می‌کند که این به نفع آنها و شادکامی‌شان نیست و نظر به تعدد و تنوع تهدیدات و مخاطراتی که زیست روانی و اجتماعی کودکان را تهدید می‌کند یا سلامت و آینده آنان را به چالش می‌کشد، ضرورت دارد که بیش از پیش به مقوله توانایی و تاب‌آوری کودکان حداقل در مسیرهای سه‌گانه روانی و جسمانی و اجتماعی آنها اهتمام جدی داشته باشیم.
توسعه تاب‌آوری کودکان می‌تواند اقدامی پیشگیرانه در برابر آسیب‌های اجتماعی هم به‌شمار آید.  تاب‌آوری کودکان عبارت است از توانایی و ظرفیت عبور موفقیت‌آمیز از چالش و انواع تنش که اغلب بر حمایت و حل مسأله استوار است.
عمده‌ترین ابزارهای توسعه تاب‌آوری کودکان، ورزش و بازی و هنر مشتمل بر توسعه توانایی‌های شناختی است. ناگفته پیداست که فرزندپروری‌های قوی که بر تحصیل تاکید دارند می‌توانند موجب تاب‌آوری کودکان باشند. 
بااین‌حال تعلیم و تربیت جسمانی و دنیای خیال‌انگیز هنر هم جایگاه خاص خود را دارند.
تقویت این نگرش که آسیب‌پذیر بودن نقص نیست و تاب‌آوری هم فضلیت اخلاقی به‌شمار نمی‌آید موجب می‌شود که کودکان صدمات و مشکلات خویش را بهتر پذیرفته و شرمساری و رنج کمتری را تجربه کنند.
این مقوله موجب خواهد شد که بچه‌ها در مسیر حمایت‌یابی و حل مسأله هم موفق‌تر باشند. کودکان باید بیاموزند زندگی فراز و فرود دارد و هرکسی در هر مقطعی ممکن است با نواقص و مشکلاتی روبه‌رو باشد و این ذات و طبیعت زندگی است.
دکتر محمدرضا مقدسی مدیر و موسس خانه تاب آوری در خاتمه این یادداشت آورده است وجود مسأله یا مشکل نشانه ضعف یا نقصان شخصیت نیست. شایسته‌تر آن‌که به‌جای پنهان کردن و شرمساری به فکر چاره و حمایت برای حل مسأله بود.

 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

نظریه ویگوتسکی به زبان ساده
۷ شبهه غیرواقعی درباره تعطیلی پنجشنبه ها و پاسخ صحیح به آن
سوگ بعد از سقط و غمی‌ بی‌پایان
نقش تمایز یافتگی در رضایت زناشویی
مشکلات بلوغ در پسران
پرتناقض‌ترین سن کودک کدام است؟
تاثیر مخرب تجربه آزار در دوران کودکی بر سلامت روان
اینفلوئنسرهای نوجوان چگونه بر کودکان تاثیر روانی می گذارند؟
بعضی دفترخانه‌ها با دریافت پول بیشتر،صیغه عقد را برای پسر معتاد جاری می‌کنند!
چرا فنلاند «شادترین مردم جهان» را دارد؟
علت پرحرفی کودکان؛ چطور رفتار کنیم؟
چرا در دیدارهای خانوادگی عصبی هستیم؟
شاید باورتون نشه اما دنیا به کوچک‌ترین خوبی‌های شما نیاز داره، خوب بمونید.