شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 4 May 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۲ / ۱۳:۲۶
کد مطلب: 63063
۱

کتاب راهنمایی ضروری برای بیماری‌های مزمن، تروما و سیستم عصبی

کتاب راهنمایی ضروری برای بیماری‌های مزمن، تروما و سیستم عصبی
بیماری مزمن، بیماری طولانی‌مدتی است که تغییرات جسمانی در بدن ایجاد می‌کند و کارکردهای بیمار را محدود می‌سازد. بیماری مزمن معمولاً صعب‌العلاج است و دوره درمان و مراحل بهبود آن طولانی و دشوار است. در برخی موارد درمان قطعی و مشخصی نیز وجود ندارد. بیمار ناچار است برای یک دوره طولانی از عمرش این بیماری را تحمل کند. با عوارض ناشی از آن کنار بیاید. خود را با شرایط دشوار و ناگوار سازگار سازد و بپذیرد که نمی‌تواند ازنظر جسمانی به وضعیت قبل از بیماری خود بازگردد.
درمان بیماری مزمن یک فرآیند اکتشافی است. به‌مرور بیمار متوجه می‌شود که عوامل تشدیدکننده و تخفیف دهنده بیماری چیست!
 همچنین درمان بیماری یک فرایند مشارکتی است بین بیمار، خانواده، پزشک، پرستار، فیزیوتراپ و...
 دکتر «ورونیک مید» یک پزشک خانواده و استادیار بود که در حیطه زنان و زایمان کار و دارو تجویز می‌کرد. وی به مدت دو دهه شواهد زیادی را جمع‌آوری کرده است که نشان می‌دهد چگونه سختی‌ها بر سلامتی تأثیر می‌گذارند. او به این نتیجه مهم رسیده است که بیماری مزمن می‌تواند پاسخی طبیعی به یک یا چند تجربة تهدید یا طاقت‌فرسا باشد.

علت بیماری ممکن است اشتباهاتی که بدن ما مرتکب می‌شود نباشد اما دلیل آن می‌تواند، گیر افتادن سیستم عصبی ما در شرایط جنگ، فرار یا بی‌تحرکی باشد. بدن ما بهترین دوست ماست و برای زنده ماندن هر ریسکی را می‌پذیرد. ما برای بهبودی یا حداقل شروع به بهبودی و راهکارهایی برای بقا طراحی‌شده‌ایم.

 دکتر «مید» می‌گوید: من در طی 20 سال این راهکارها را با بیماری ناتوان‌کننده خودآزمایش کرده‌ام (و هرسال بهتر و بهتر شده‌ام). دریافته‌ام که برخی از مواردی که بسیار منطقی به نظر می‌رسند برای همه مفید نیستند. (اوضاع را بدتر می‌کنند). شما می‌توانید آنچه را که در ایجاد ثبات، بهبود یا حتی شروع به معکوس کردن عوامل اصلی بیماری مزمن کمک می‌کند، کشف کنید.

تحقیقات حاکی از آن است که بیماری با نشانه‌ها و سرنخ‌هایی مختلف خود را نشان می‌دهد. والدین بایستی این مسئله بسیار مهم را در فرزندان خود حتی قبل از انعقاد نطفه در نظر گرفته و با آزمایش‌ها و مراقبت‌های پزشکی لازم از به وجود آمدن مشکلات عدیده جلوگیری نموده و سلامت آینده فرزندان خود را تأمین کنند تا افراد جامعه، جوانی، میان‌سالی و سالمندی بدون دغدغه‌ای داشته باشند.

مترجمان این اثر خود متخصص روانشناسی سلامت و بالینی -شاخه‌ای در سلامت روان که وظیفه پیش‌بینی و پیشگیری و درمان آسیب‌ها را بر عهده دارد - هستند. لذا وظیفه خود دانستند برای پیشبرد سلامت جسم و روان افراد جامعه قدم مؤثری بردارند.
 در این کتاب خانم «ورونیک مید» به‌سادگی و زیبایی بیماری مزمن را بسان آتش‌فشانی در نظر می‌گیرد که در طول زندگی در لایه‌های زیرین، آرام‌آرام گسترش می‌یابد و متأسفانه روزی مانند مواد مذاب آتش‌فشان فوران می‌کند.
از مزایای  این کتاب ارزشمند  می‌توان به توانمند ساختن فرد برای پیشگیری از بیماری مزمن و کمک به بهبودی و برگشت به روال عادی زندگی اشاره کرد.
 در مسیر زندگی سرنخ‌هایی از به وجود آمدن بیماری وجود داشته است که اگر به آن‌ها توجه می‌شد و مراقبت‌های لازم به عمل می‌آمد، شانس مهار و درمان بیماری بیشتر می‌شد و از مشکلات و هزینه‌های مضاعف برای خانواده و جامعه پیشگیری می‌نمود.
 
مخاطب این نگارش ، تمامی افراد جامعه را شامل می‌شود.  این کتاب برای ارتقای سلامت جسمی و روانی بسیار مفید و کارآمد بوده و این آگاهی و توانایی را به افراد می‌دهد که چگونه با مواردی که سد راه سلامتی و زندگی سالم آنان می‌شود به‌موقع و با راهکارهای درست مقابله کنند.
این کتاب شامل دو بخش و شش فصل هست که نویسنده در ابتدا در بخش اول خطرات بیماری مزمن را که از گذشته شروع‌شده و سلامت فرد را تهدید می‌کند بیان می‌نماید. چگونگی تأثیر تجربیات زندگی بر سلامتی و ارتباط آن با سیستم عصبی و تأثیر آن‌ها بر دوره آغازین (دوره جنینی) را بررسی می‌نماید. سپس در بخش دوم کتاب ابزارها و راه‌های مقابله با آن‌ها و به دست آوردن سلامتی و بهبودی را شرح و بسط می‌دهد. این نگارش یک کلید طلایی و چراغ راهی در تاریکی، برای نوع بشری که قادر به تفکر هست می باشد تا بتواند یک زندگی آگاهانه با حفظ و ارتقاء سلامتی روانی و جسمی داشته باشد.
دکتر مید می گوید: مدت 20 سال است به یک بیماری مزمن مبتلا شده‌ام گاهی اوقات احساس می‌کنم که یک آتش‌فشان درون خود داشته ام-خارج از کنترلم و آسیب‌زا که کاملاً زندگی را تغییر می‌دهد.
ولی تحقیقات بیان می‌کند که ارتباط بین بیماری مزمن، تروما و سیستم عصبی باعث می‌شود بیماری را حس کنم و کمک می‌کند تا متوجه شوم که علائم من این‌گونه که یاد گرفتم که به آموزش پزشکی خود اعتقاد داشته باشم نیست.
این تحقیقات همچنین دیدگاه جدیدی را برای من فراهم کرد که به من کمک کرد تا متوجه شوم که مراجعینی که با آن‌ها کار می‌کنم و افراد دیگری که می‌شناختم و در مورد آن‌ها خوانده‌ام، به‌آرامی و آگاهانه شروع به بهبود یافتن می‌کنند.
اگر خودتان یا یکی از عزیزانتان دچار بیماری مزمن هستید، در این کتاب می‌توانید به اطلاعات مفیدی دست پیدا کنید.
شما می‌توانید از این مطلب به‌عنوان یک منبع مرجع برای مطالعات تروما و بیماری‌های مزمن استفاده کنید. این مطلب هم‌چنین لوگوی مرا معرفی می‌کند. در این لوگو، آتش‌فشان نشانگر بیماری مزمن و دیگر شرایط پزشکی است و همه راه‌های درمان ممکن در مثلث سبزی که آتش‌فشان را احاطه کرده است و فرومی‌ریزد منعکس می‌شوند. خورشید هم مثالی از قدرت ایمنی، منابع و حمایت است. طرح‌های گرافیکی که در ادامه این مطلب می‌بینید، توضیح بیشتری ارائه می‌دهند.
 

 
•        بیماری مزمن مانند آتش‌فشان می‌ماند زیرا اجتناب‌ناپذیر، اغلب ترسناک، بسیار آزاردهنده و کشنده هستند. مثل سایر بلایای طبیعی، این اتفاقات هم تجربیات متداول تروما هستند.
•       مانند یک آتش‌فشان، بیماری مزمن می‌تواند خانه و آرامش، معیشت، روابط و ثبات مالی را از شما از بین ببرد. این بیماری می‌تواند اعتمادبه‌نفس و حس امنیت در جهان را از شما بگیرد. این‌ها نیز به‌طور ذاتی تجربیات تروما هستند.
•       بیماری مزمن، همانند تبدیل سنگ جامد به مواد مذاب از چشم یک ناظر بیرونی نامرئی است. حتی اگر عمیقاً هسته درونی ما متحول شود.
بااین‌حال هم در آتش‌فشان و هم در بیماری مزمن یک نکته اساسی وجود دارد:
•       آتش‌فشان اجازه می‌دهد فشاری که تا الآن ایجادشده است از درون آزاد شود.
•       گرمایی که در درون آن رو به افزایش است و به‌عنوان علائم ظاهر می‌شود، بسیار قدیمی و حل نشدنی بوده و به دنبال راهی به بیرون است.
و این شرایط اطلاعاتی به ما ارائه می‌دهد.
تا مدت‌ها یاد گرفته بودیم که فقط می‌توانیم روند این بیماری را مشاهده کنیم و توانایی کنترل آن را نداریم ولی تحقیقات علمی در حال کشف موضوعی است که نشان می‌دهد آن ترومای حل نشدنی مثل مواد مذاب می‌توانند خیلی آرام‌تر، با امنیت بیشتر یا به‌طورکلی با روش‌های متفاوت‌تر بیرون بیایند. حتی پس از فوران یا زمانی که علائم ظاهر شدند این مسیر همچنان در دسترس است.
زمانی که یک آتش‌فشان در بدن ما فوران می‌کند، آسیب‌های شدیدی به زندگی ما وارد می‌شود ولی از طرفی دیگر فرصت‌هایی را هم برای ما فراهم می‌کند که از دریچه‌ای دیگر نظاره‌ گر خود باشیم. در این شرایط می‌توانیم ارزش‌های زندگی را پیدا کنیم و آن‌ها را غنیمت بشماریم؛ می‌توانیم بفهمیم که چه مسائلی خیلی خطرناک هستند یا برای انجام چه‌کارهایی زمان کافی نداریم. هم‌چنین می‌توانیم زخمی را که فکر می‌کردیم مهم نیست و نادیده می‌گرفتیم و یا اصلاً متوجه وجود آن نمی‌شدیم، کاهش دهیم و به آن اجازه دهیم تا خیلی طبیعی بهبود پیدا کند.
•       بهبودی، به‌مرورزمان و با روش‌های متفاوتی برای هر فرد اتفاق می‌افتد.
•       مثل مقابله کردن با آتش‌فشان، بهبودی، شجاعت زیاد می‌خواهد ولی با استفاده از ابزارهای مناسب این کار برایتان قابل انجام است. این شرایط برای سلامتی خودم هم اتفاق افتاده است و در افراد دیگر هم مشاهده کرده‌ام و شنیده‌ام.
•       بهبودی زمانی شروع می‌شود که نقش تجربه‌های زندگی و نحوه شکل‌گیری سلامتی در بلندمدت را درک کنید.
*       مثل یک آتش‌فشان، این شرایط مربوط به روانشناسی نیست.
*       مثل یک آتش‌فشان، کاملاً واقعی است.
•       بعدازاین مرحله، فهمیدن زودتر این‌که مواد مذاب از کجا و چرا می‌آیند، به ما کمک می‌کند تا علائم هشداردهنده اولیه را زودتر تشخیص دهیم. این کار به ما کمک می‌کند تا بتوانیم زودتر موقعیت را بررسی کنیم و تشخیص داده که چه‌کارهایی باید انجام دهیم. همین شرایط برای بیماری مزمن هم صادق است.
*       درک شرایط به ما کمک می‌کند تا محرک‌ها را بشناسیم و ابزارهایی را پیدا کنیم که به ما نشان می‌دهد چگونه با علائم و شعله‌ها برخورد کنیم، جلوی آن‌ها را بگیریم و یا آن‌ها را کاهش دهیم.
•        بعدازآن، متوجه می‌شویم که آن علائم در یک‌شب به وجود نیامده‌اند.
•       همانند آتش‌فشان‌ها، بیماری‌های مزمن هم به‌مرورزمان، طی سال‌ها یا حتی طی دهه‌ها ایجاد می‌شوند.
•        دلیل آن این است که سیستم عصبی و مغز، سیستم ایمنی، بدن و اعضای شکم و معده ما هنوز در حال شکل‌گیری است و تحت تأثیر محیط اطراف ما در زمان حال است. حتی در زمان بزرگ‌سالی می‌توانیم دوره‌های فوران را تغییر دهیم، روش‌های مناسبی شناسایی کنیم که با نیازهای ما سازگاری داشته و به‌مرور بتوانیم دردهایی را تسکین دهیم که زمانی فکر می‌کردیم از کنترل ما خارج هستند.
خطرات بیماری مزمن خیلی قبل‌تر از شروع آن، فرد را تهدید می‌کند
 
          فرآیند مخرب این بیماری منجر به بیماری‌های خودایمنی مثل دیابت نوع یک، روماتیسم مفصلی، لوپوس و دیگر بیماری‌ها می‌شود که قبل از این‌که علائمی در بدن ظاهر شود، در طول سال‌ها یا دهه‌ها ایجاد می‌شوند.
•       دکتر چارلز پوزر (Charles Poser)، محققی درزمینة بیماری‌ام اِس (گرفتگی بافت‌های گوناگون)، مرحله پنهانی به وجود آمدن این بیماری‌ها را با بالا آمدن یک آتش‌فشانی که در زیر دریاست، مقایسه کرده است.
•        همانند آتش‌فشانی که به‌آرامی در زیر سطح اقیانوس بزرگ می‌شود، در حال رشد و گسترش است، تغییرات فیزیولوژیکی که با فرآیندهای بیماری مرتبط است، خیلی ظریف شروع می‌شوند و در ابتدا باعث بروز هیچ علائمی نمی‌شوند.
•       پیشرفت بیماری باگذشت زمان، در بعضی افراد تبدیل به بیماری جدی  می‌شود.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

علت پرحرفی کودکان؛ چطور رفتار کنیم؟
چرا در دیدارهای خانوادگی عصبی هستیم؟
توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا همیشه بدنبال این هستیم که بدانیم چرا گل خار دارد؟ بیایید گاهی بدنبال آن باشیم که بدانیم چرا خار گل دارد؟