شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 18 May 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۱۸ شهريور ۱۴۰۲ / ۰۸:۳۱
کد مطلب: 62820
۰
مارال مختارزاده

تاب‌آوری در کارآفرینی: چگونه در مواجهه با شکست قوی‌تر شویم؟

تاب‌آوری در کارآفرینی: چگونه در مواجهه با شکست قوی‌تر شویم؟
 تاب آوری در کار آفرینی میتواند به معنای تجدید نظر در مورد یک رویداد منفی است.یا برای توسعه تاب آوری و استقامت در خود استراتژی‌های کسب‌وکارتان برنامه‌ای دارید؟ شروع یک کسب‌وکار بسیار شبیه به دوی با مانع است. این یک مسیر بی پایان از مشکلات و چالش‌های بالقوه از ابتدا تا پایان مسیر است. این چالش‌ها و مبارزات اجتناب‌ناپذیر هستند، اما راهی که شما برای رفع این مشکلات انتخاب می‌کنید کاملاً به عهده شماست و ممکن است همان چیزی باشد که به شما کمک می‌کند تا موفق شوید.

این طبیعی انسان است که از درد و رنج بپرهیزد ، اما کارآفرینان نژاد دیگری هستند. آن‌ها در جایی که دیگران امنیت را انتخاب می‌کنند، دست به ریسک می‌زنند. آن‌ها مشکلات و راه‌حل‌ها را در جایی می‌بینندکه دیگران قادر به تشخیص آن نیستند. آن‌ها حتی اگر بدانند که احتمال موفقیتشان پایین است برای پیشرفت از منطقه امن خود خارج می‌شوند.

اما طی کردن این مسیر آسان نیست و شانس بقای استارتاپ‌ها بسیار کوتاه است. استعداد ، دانش ، مهارت و تجربه ممکن است در ایجاد موفقیت در این مسیر موثر باشد ، اما اغلب این ذهنیت و بینش کارآفرین است که او را برای ادامه این مسیر سخت مجهز می‌کند. یکی از این ابزارها استقامت و تاب آوری در کارآفرین است.  انجمن روانشناسی آمریکا تاب آوری را به عنوان “فرایند سازگاری با مشکلات و موانع” تعریف می‌کند و برای کسانی که به دنبال شروع یا رشد یک استارتاپ هستند ، کیفیت ویژه و با ارزشی به شمار می‌آید.

.استقامت و تاب آوری در کارآفرین به معنای تجدید نظر در شیوه نگریستن به مشکلات و شکست‌ها است. به این معنی که شما مشکلات را به چشم کاتالیزوری برای رشد و پیشرفت ببینید. واقعیت این است که شما به عنوان یک کارآفرین دقیقا در زمان‌هایی رشد می‌کنید که با بیشترین مشکلات و چالش‌ها مواجه هستند.

در مسیر استارتاپی موانع اجتناب‌ناپذیر هستند و البته که خوشایند هم نیستند ، اما این پتانسیل را دارند که به عنوان موتور رشد شما عمل کنند. اگر می‌خواهید به عنوان یک کارآفرین خوب رشد کنید باید به این توانمندی نگاه ویژه‌ای داشته باشید و البته این عامل نیز مانند هر تغییری یک شبه اتفاق نمی‌افتد اما اقدامات عملی‌ای وجود دارد که می‌توانید برای رشد تاب آوری و تقویت آن از آن‌ها بهره بگیرید:
.
منظور از تاب آوری در کارآفرین چیست؟

امروزه شرکت‌های نوپا با انواع چالش‌هایی روبرو هستند که مربوط به بازار ، مخاطبان ، استخدام ، محصول، سرمایه و خدمات به مشتری است و هیچ راه ساده‌ای برای حل کردن آن‌ها وجود ندارد. اما سوال این است که با وجود این همه موانع احتمالی در راه یک کارآفرین، چگونه می‌توان مقاومت و تاب آوری را افزایش داد؟

تاب آوری به معنای تجدید نظر در مورد یک رویداد منفی است. این رویداد منفی می‌تواند یک کسب‌وکار شکست خورده ، راه اندازی محصولی ناموفق یا نرم افزاری باشد که هیچ کس آن را دانلود نمی‌کند. آنچه مهم است این است که درک کنیم چطور از این شکست‌ها به عنوان نردبانی برای موفقیت استفاده کنیم.

کارآفرینانی با قدرت تاب آوری و استقامت بالا مشکلات را با خودشان به دوش نمی‌کشند بلکه بیشتر تمرکزشان را بر ماموریت بلندمدتشان معطوف می‌کنند. برعکس یک کارآفرین خشک و غیرقابل انعطاف خود را در مشکلات موقتی غرق می‌کند. او نمی‌تواند مشکلات اصلی را شناسایی کند و مثل کسی است که به علت ازدیاد درختان، جنگل را نمی‌بیند!  تفاوت موفقیت و شکست غالباً به میزان هوشمندی شما بستگی دارد و این فاکتور لزوماً با استعداد ، مهارت یا آموزش ارتباط ندارد و اینجاست که مفهوم تاب آوری در کارآفرین رخ می‌نماید.

واقعیت این است که افراد دارای تاب آوری و استقامت قابل توجه، معمولاً به راحتی تسلیم نمی‌شوند و هنگام بروز موانع و مشکلات انقدر خودشان را گم نمی‌کنند که نتوانند هیچ واکنشی نشان داده و راه‌حل‌درست را شناسایی کنند. اینکه مشکلات و شکست‌ها را به عنوان محرکی برای رشد خود در نظر بگیرید، شما را تشویق می‌کند تا به استقبال چالش‌ها بروید زیرا می‌دانید که این سختی‌ها شما را به سمت جلو سوق می‌دهند. در ادامه به چگونگی ایجاد چنین تفکری پرداخته شده است:‌
.
شکست را به عنوان یک شاخص کلیدی عملکردی (KPI ) در نظر بگیرید:

یک ضرب‌المثل قدیمی وجود دارد که می‌گوید آنچه را که نتوانید اندازه‌گیری کنید، مدیریت هم نمی‌توانید بکنید و البته همین مسئله در مورد چالش‌های کسب‌وکارهم صدق می‌کند. موانع و مشکلات ممکن است به اندازه درآمد ، حاشیه سود و سهم بازار مهم به نظر نرسند اما سنجش و بررسی آن‌ها به اندازه سایر شاخص‌های کلیدی عملکرد سنتی در کسب‌وکار اهمیت دارد.

هنگامی که مشکلات را به عنوان یک معیار اصلی برای کسب‌وکارخود تنظیم می‌کنید ، درک روشنی از مشکلات پیش رویتان خواهید داشت. این موضوع به نوبه خود ، پیدا کردن ، بررسی و انتخاب راه‌حل‌های بالقوه را آسان تر می‌کند. اگر مشکلات شما مبهم و دشوار به نظر برسد، ممکن است راه‌حل‌های احتمالی نیز به همین شکل احساس شود.
چگونه می‌توان این رویکرد را به کار گرفت؟

برای اینکه بتوانید فهرستی از موانع، مشکلات ، چالش ها و اشتباهات خود داشته باشید از اسناد، تعریف پروژه یا چک لیست استفاده کنید. برای اینکه وجه مشترک این مشکلات و موانع را پیدا کنید دائما و به صورت مستمر این لیست را تجزیه تحلیل کنید. آیا دائماً با مشکلات کمبود موجودی مواجه هستید؟ آیا تکنولوژی که از آن استفاده می‌کنید قابل استفاده نیست؟ هیچ چیز تصادفی نیست. به منشا مشکل فکر کنید!

این فهرست باید شامل موارد زیر باشد:

    اطلاعات اولیه در مورد موانع و مشکلات
    این مشکلات چه بخشی از کسب‌وکارتان را تحت تاثیر قرار می‌دهد؟ (محصول ، فروش و غیره)
    عواقب این مشکلات چیست؟ (از دست دادن سرمایه ، تیم فروش ناکارآمد)
    درس کوچکی که از این مشکل یاد گرفته‌اید چه بوده است؟
    چه نکته مهمی در این مشکل وجود دارد که می‌توانید از ان در مورد سایر جنبه های کسب‌وکاراستفاده کنید؟

بیمارستان‌ها کمیته‌هایی برای بررسی اشتباهات دارند.کارآفرینان هم باید همین‌گونه عمل کنند. واقعیت این است که محدودیت منابع در استارتاپ‌ها موجب می‌شود تا فضای کمتری برای آزمون و خطا وجود داشته باشد و این یعنی یادگیری از هر شکست می‌تواند ریسک شکست بعدی را کاهش دهد و این عالی است!
روز خود را با حل مشکلات معنادار شروع کنید:

تصمیم‌گیری کار سختی است و اگر قرار باشد درست و بی‌نقص انجام شود به زمان زیادی نیاز دارد شاید به همین دلیل است که مارک زاکربرگ هر روز یک پیراهن به رنگ مشابه میپوشد تا وقت خود را صرف تصمیمات مهم‌تری کند. شما هم می‌توانید با کاهش تصمیماتی که باید در یک روز اتخاذ کنید ، روی گزینه‌هایی که بیشترین اهمیت را دارند تمرکز کنید. اگر ما استقامت و تاب آوری در کارآفرین را واقع بینی و صداقت در مورد مشکلات و موانع تعریف کنیم، بنابراین شناخت مشکلات اصلی کسب‌وکار که می‌تواند ما را به سمت جلو سوق دهد بسیار مهم است.
چگونه می‌توان این رویکرد را به کار گرفت؟

سعی کنید کارهای روزانه ، لیست های انجام کارها و پروژه‌هایی را که پتانسیل بیشترین تاثیرگذاری را بر کسب‌وکارتان دارند، شناسایی و ساماندهی کنید و از همه مهمتر از شلوغی‌های غیر ضروری اجتناب کنید.

این کار با تمرکز صرف بر روی موارد مهم ، از تصمیمات بزرگ تا کارهای روزانه شما شروع می‌شود. اگر با مشکلات ، چالش‌ها یا موانع متعددی روبرو هستید ، یک مشکل را انتخاب کنید و سعی کنید فقط و فقط همان مسئله را حل کنید.

تاب آوری در کارآفرین
.
همواره ماموریت خود رابه یاد داشته باشید:

مدت‌ها قبل از آنکه سایمون سینک از رهبران خواست که “دلیل کارشان را پیدا کنند” ، فردریش نیچه ادعا کرد که هر کس “به دلیلی زندگی می‌کند و به همان دلیل مشکلات را تاب می‌آورد.  ممکن است این حرف کلیشه به نظر برسد ، اما درست است. تمرکز روی هدف، یک روش مؤثر برای مقابله با اوقات سخت زندگی و حفظ بینش شما است. اگر تاب آوری در کارآفرین به معنی سازگاری مداوم با تغییر باشد ، به یاد داشتن ماموریت و چشم‌اندازتان به شما کمک می‌کند که یک چیز همواره ثابت بماند و آن رسالت و جهان‌بینی شما است.

زمان‌هایی در کسب‌وکار وجود دارند که گویی موانع و مشکلات تنها چیزهایی هستند که دیده می‌شوند. ناامید می‌شوید، نگرانید و آینده پیش رویتان تیره و تار می‌شود. وقتی ماموریت و رسالت خود را به یاد داشته باشید، مطمئن خواهید بود که این مشکلات در برابر هدف اصلی شما بسیار کوچک هستند و به خودتان یادآوری می‌کنید که چرا قدم در این مسیر گذاشته‌اید.

چگونه می‌توان این رویکرد را به کار گرفت؟

عادت کنید تا به ماموریت کسب‌وکارتان و افرادی که قصد دارید مسائلشان را برطرف کنید فکر کنید. درک کنید که در مسیر حل مشکلات مردم و کمک به آن‌ها انواع و اقسام موانع وجود دارد، به خصوص اگر روی کاری متمرکز شوید که قبلاً انجام نشده است. شما در قلمرو ناآشنایی هستید و این بدان معناست که با چالش‌هایی روبرو هستید که تا قبل از این قابل پیش‌بینی نبوده‌اند.

وقتی که به طور مداوم به خود یادآوری کنید که چالش‌های شما کوچک و اهداف شما متعالی است، استقامت و تاب آوری در کارآفرین بهبود می‌یابد. این را بدانید هرچه مأموریت شما بزرگتر باشد ، موانع بیشتری برای مقابله وجود دارد. بنابراین از جاده پیش رو لذت ببرید و بر روی تأثیراتی که می‌خواهید بگذارید متمرکز شوید.
.
بدانید چه زمانی لازم است برخی فعالیت‌ها را در کسب‌وکارتان متوقف کنید؛

شاید پارادوکس به نظر برسد ، اما گاهی اوقات تاب آوری و استقامت به معنای دانستن این است که چه زمان باید بار و بندیلمان را جمع کرده و کسب‌وکار را تعطیل کنیم. دلایل مختلفی برای تلاش‌های غیر منطقی ما وجود دارد. مثلا اینکه هزینه زیادی کرده‌ایم که باعث می شود فکر کنیم چون ما در چیزی سرمایه‌گذاری زیادی کرده‌ایم ، باید آن را ادامه دهیم.

واقعیت این است که اگر شما به انجام کاری متعهد باشید،  می‌توانید از زمان‌های صرفه‌جویی‌شده برای انجام کارهای مهم‌تر استفاده کنید و این یعنی هوشمندی! در مقیاس کوچک ، این کار ممکن است به معنای پایان دادن به یک کمپین رسانه‌های اجتماعی باشد که بازدهی بالایی ندارد. در سطح بالاتر ، این به معنای حرکت کامل به سمت یک رویکرد جدید برای کسب‌وکارتان است زیرا تلاش فعلی شما دارای نقصان است. آدام گرانت، نویسنده کتاب نوآفرینی اذعان دارد که: “هرگز تسلیم نشوید، توصیه بدی است.” گاهی اوقات ترک کردن یک فعالیت نوعی فضیلت است.
چگونه می‌توان این رویکرد را به کار گرفت؟

به یاد داشته باشید که استقامت و تاب آوری در کارآفرین نوعی خرد است و هوشمندی بدین معنی است که رها نکردن چیزی فقط به این دلیل که برای آن تلاش کرده‌اید همیشه مفید نیست. برای کنار گذاشتن تصمیماتی که پربازده نیست آماده باشید و بدانید که متوقف کردن یک فعالیت به معنی شکست آن نیست.

هر زمان جلوی ضرر و زیان را بگیرید منفعت است. از ادامه غیرعقلانی فعالیت‌هایی که بازدهی ندارد جلوگیری کنید. شما می توانید استراتژی و مسیر خود را تغییر دهید بدون اینکه هدف خود را رها کنید.

زمان‌هایی در کسب‌وکار وجود دارند که گویی موانع و مشکلات تنها چیزهایی هستند که دیده می‌شوند. ناامید می‌شوید، نگرانید و آینده پیش رویتان تیره و تار می‌شود. وقتی ماموریت و رسالت خود را به یاد داشته باشید، مطمئن خواهید بود که این مشکلات در برابر هدف اصلی شما بسیار کوچک هستند و به خودتان یادآوری می‌کنید که چرا قدم در این مسیر گذاشته‌اید.

استقامت و تاب آوری ذهنی را در خودتان تقویت کنید:

پرداختن به مشکلات ممکن است هزینه‌های زیادی از نظر روحی ، جسمی ، مالی و غیره داشته باشد. اما اگر نگاهی به گذشته داشته باشیم، خودمان هم از برخی استقامت‌ها و تاب‌آوری‌هایمان متعجب می‌شویم. استقامت و تاب آوری ذهنی بسیار مهم است. قانونی به نام قانون ۴۰ درصد وجود دارد که می‌گوید اگر ذهن شما به انجام کاری اعتقاد داشته باشد، شما واقعا ۴۰ درصد آن کار را انجام داده اید. این قانون به شما کمک می‌کند تا از آن دسته از منابع اطلاعاتی استفاده کنید که بسیاری از افراد به دلیل داشتن ذهنیت نامناسب از آن‌ها استفاده نمی‌کنند. اما برای کسانی که به دنبال ایجاد تاب آوری و استقامت در کارآفرینی هستند ، لازم است به استقامت ذهنی هم فکر کنند.


چگونه می‌توان این رویکرد را به کار گرفت؟

هنگامی که احساس ناامیدی می‌کنید ، به خاطر داشته باشید که هنوز مقدار زیادی راه در پیش دارید. سفر کارآفرینی می‌تواند بسیار دشوار باشد ، بنابراین به خاطر داشته باشید که برای پشت سر گذاشتن آن، پشتکار بسیار مهم است.

به خود یادآوری کنید که آنچه که به نظر می‌رسد نقطه شکست شما است می تواند علامتی برای قانون ۴۰٪ باشد. اگر این‌گونه است ، از خود بپرسید: برای ادامه راه چه کاری می‌توانم انجام دهم؟ این یک روش عالی برای تجسم بدترین شرایط شماست ، نقاط شکستی که امیدوارید هرگز به اتفاق نیافتد را تصور کنید. اما این نقاط شکست همچنین می‌توانند به شما نشان دهند که وضعیت فعلی شما ممکن است آنقدرها که فکر می‌کنید بد نباشد. شما توانایی ادامه کار را دارید ، اما نیاز به تفکر در سطح بالاتری دارید که تنها با پرورش استقامت و تاب آوری میسر می‌شود.

در نهایت اینکه تاب آوری و استقامت محدود به برخی از رهبران فوق بشری نیست. کارآفرینان مقاوم افرادی هستند که بیشترین ارزش را از مبارزات خود در مسیر موفقیت کسب می‌کنند. آیا برای توسعه تاب آوری و استقامت در خود استراتژی‌های کسب‌وکارتان برنامه‌ای دارید؟
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

نظریه ویگوتسکی به زبان ساده
۷ شبهه غیرواقعی درباره تعطیلی پنجشنبه ها و پاسخ صحیح به آن
سوگ بعد از سقط و غمی‌ بی‌پایان
نقش تمایز یافتگی در رضایت زناشویی
مشکلات بلوغ در پسران
پرتناقض‌ترین سن کودک کدام است؟
تاثیر مخرب تجربه آزار در دوران کودکی بر سلامت روان
اینفلوئنسرهای نوجوان چگونه بر کودکان تاثیر روانی می گذارند؟
بعضی دفترخانه‌ها با دریافت پول بیشتر،صیغه عقد را برای پسر معتاد جاری می‌کنند!
چرا فنلاند «شادترین مردم جهان» را دارد؟
علت پرحرفی کودکان؛ چطور رفتار کنیم؟
چرا در دیدارهای خانوادگی عصبی هستیم؟
اندكي غرور به آدم كمك مي كند كه فاصله اش را حفظ كند. آلبر كامو