سه شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 7 May 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۱۹ شهريور ۱۴۰۲ / ۰۷:۵۷
کد مطلب: 62809
۰

بحران اقتصادی و تاب‌آوری خانواده

امینه جلالی
یکی از مشکلاتی که این روزها مردم با آن دست وپنجه نرم می‌کنند مشکلات اقتصادی و معیشتی است. این مشکلات تا حد زیادی بر روابط خانوادگی تاثیر گذاشته است.
 
در بسیاری از خانواده‌ها این مشکلات باعث بروز اتفاق‌هایی تازه از جمله جدایی والدین شده است. مساله اینجاست که وقتی ما در مورد بحران‌های اقتصادی صحبت می‌کنیم تاثیر رفتار والدین بر کودکان بیش از پیش باید مورد توجه قرار گیرد. بی‌قراری، پرخاشگری، بی‌حوصلگی و... از نشانه‌هایی است که در والدین بروز می‌کند.

آنها خسته هستند در بسیاری از موارد نمی‌توانند بین هزینه‌های زندگی و درآمد خود تعادل برقرار کنند همین امر باعث می‌شود تا دیگر روحیه چانه‌زنی با فرزندان و وقت گذاشتن برای آنها را نداشته باشند. در این شرایط فرزند بیش از همیشه خود را موجودی اضافی احساس می‌کند که در دنیای کودکانه‌اش تمام مشکلات را به خود معطوف می‌داند. به همین خاطر است که والدین باید بسیار مراقب رفتارهایی که بروز می‌دهند، باشند.

معمولا کودکان درک درستی از مشکلات اقتصادی ندارند. اما وقتی این مشکلات بیش از پیش افزایش پیدا می‌کند آنها هم به نوعی درگیر می‌شوند و با این موضوع کنار می‌آیند اما اگر قرار باشد پدر و مادر تمام انرژی خود را صرف تامین هزینه‌های زندگی کنند و در کنار آن توجه کافی و درستی به فرزندان نداشته باشند روحیه آنها را تحت تاثیر قرار می‌دهند. تامین هزینه‌ها بچه‌ها برای بسیاری از پدر و مادرها کار آسانی نیست.

اگر فرزند محصل داشته باشند که هزینه‌های خود به خود دو برابر می‌شود اگر کودک خردسال داشته باشند بیمار شدن او باعث می‌شود تا بخش قابل توجهی از درآمد والدین صرف هزینه‌های درمانی شود اما در این شرایط سرکوفت زدن به فرزند و فشار آوردن به او نمی‌تواند راه‌حل مناسبی برای رفع این مشکل باشد چه بسا خود به وجود آورنده مشکلاتی تازه‌تر برای آنها خواهد شد.

اگر شما مدام این احساس را به فرزندتان بدهید که از پس هزینه‌هایش برنمی آیید یا تامین هزینه‌های او برای شما دشوار است حس زیادی بودن و سربار بودن را در فرزند خود به وجود آورده و باعث می‌شوید عزت نفس او از بین برود. بر خلاف تصور که بسیاری از والدین فکر می‌کنند فرزندان از مشکلات آنها چیزی درک نمی‌کنند بچه‌ها به خوبی تغییر رفتار و رویه پدر و مادر را رصد می‌کنند و برای چگونگی مقابله با آن ممکن است دست به کارهای بزنند که سلامت‌شان را به خطر انداخته یا آنها را در وادی افسردگی‌ها و استرس‌های بی‌پایان قرار بدهد.

حفظ امنیت خانواده با وجود مشکلات اقتصادی شاید کار سختی به نظر برسد اما از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است و والدین باید در این مورد احساس مسوولیت بیشتری داشته باشند. عنوان کردن مشکلات مالی در حضور کودکان کار بیهوده‌ای است که تنها باعث بروز کج‌خلقی در فرزندانتان می‌شود.

آنها نمی‌توانند در زمینه رفع این مشکلات به شما کمک کنند اما وقتی بی‌حوصلگی، پرخاشگری و عصبانیت شما را می‌بینند از شما فاصله می‌گیرند و این فاصله گرفتن امنیت آنها را به خطر می‌اندازد. در این شرایط تاب‌آوری والدین بسیار امری مهم و ضروری است که باید مد نظر قرار بگیرد و تا جایی که می‌توانند از بروز تنش در خانه و مقابل فرزندان خودداری کنند.

 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چرا فنلاند «شادترین مردم جهان» را دارد؟
علت پرحرفی کودکان؛ چطور رفتار کنیم؟
چرا در دیدارهای خانوادگی عصبی هستیم؟
توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
نبود اضطراب مسئله ساز است،کمی اضطراب ارزش انطباقی دارد و اضطراب فراوان خرابی به بار می آورد.