چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 15 May 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۲ شهريور ۱۴۰۲ / ۰۰:۲۲
کد مطلب: 62663
۳
۱
چرا تاب آوری سایبری مهم است؟ اهداف تاب آوری سایبری چیست؟

تعریف تاب آوری سایبری چیست ؟

مولفه‌های تاب آوری سایبری کدامست ؟
تعریف تاب آوری سایبری چیست ؟
تاب‌آوری سایبری، توانایی سیستم برای بازگشت به وضعیت اولیه بعد از یک رویداد غیر منتظره است. تاب آوری سایبری (Cyber Resilience) به توانایی یک سازمان در شناسایی، پاسخ و بازیابی سریع در هنگام یک حادثه امنیتی IT اشاره میکند ساخت تاب آوری سایبری مستلزم داشتن یک برنامه متمرکز بر روی ریسک است که فرض می­کند که کسب و کار یک روزی درگیر تجاوز یا حمله خواهد شد. تاب آوری سایبری بر مبنای ارزیابی عمیق خطرات سایبری­‌ای بنا نهاده شده است که بیشترین احتمال وقوع را برای یک کسب و کار دارند.

چرا تاب آوری سایبری مهم است؟
برنامه ریزی جهت نحوه مدیریت طیف وسیع خطرات سایبری همیشه بهترین کار است. هدف تاب آوری سایبری آمادگی، پاسخ و بازیابی فوری در طول حوادث سایبری است. تاب آوری سایبری این امکان را برای یک کسب و کار مهیا می­‌کند که کارهایش را با کمترین میزان اختلال در جریان­‎‌ها و فرآیندهای کاری ادامه دهد.
یک برنامه تاب آوری سایبری بر مبنای ارزیابی عمیق خطرات سایبری­‌ای بنا نهاده شده است که بیشترین احتمال وقوع را برای یک کسب و کار دارند. این­ موارد شامل تهدیدات درونی، از افراد داخل سازمان، و خطرات بیرونی مانند نشت اطلاعات و حملات باج افزاری (ransomware attacks)  است.

چرا تاب آوری سایبری امروزه اهمیت بیشتری دارد؟
اختلالات وسیع کسب و کارها و توسعه سریع دورکاری‌­ها به علت بحران سلامت جهانی(health crisis) چالش‌­های امنیتی سازمان‌­ها را بیشتر کرده است. این موضوع نیاز به یک برنامه تاب آوری سایبری قابل اجرا و مرتبط را افزایش می‌­دهد. سازمان­‌ها زیادی به دنبال راه حل‌­های تکنولوژیکی برای فراهم نمودن تجربه­‌ای امن، مناسب، جذاب و قابل اعتماد برای کارمندان، مشتریان و همکاران خود هستند. هدف آن­ها این است:

    قدرتمندسازی کارکنان تا در هرجایی و هنگام استفاده از هر دستگاهی ایمن و کارآمد باشند.
    بهینه سازی عملکرد، هزینه و ایمنی کارکنان
    بسط و گسترش فعالیت­‌های سطح شرکت به خانه
    زمینه سازی برای به وجود آوردن نیروی کار ترکیبی و امن برای آینده به طوری که گروه­ها بتوانند در دفتر کار و از   راه دور کار خود را انجام دهند.

اهداف تاب آوری سایبری چیست؟
اهداف اصلی برنامه تاب آوری سایبری موارد زیر است:
کمک به حفظ وضعیت مناسب آمادگی امنیت رایانه‌­ای به منظور جلوگیری از حذف فعالیت­‌های کسب و کار یا کاهش آن­ها. این مورد شامل پایش امنیتی منظم برای شناسایی و ترمیم حملاتی که قابل دفع کردن نیستند.
    فراهم سازی توانایی حفظ فعالیت­‌های ضروری کسب و کار هنگام وقوع یک حادثه سایبری مختل کننده.
    بازگرداندن سریع فعالیت­‌های حیاتی کسب و کار پس از وقوع تجاوز.
هدف دیگر تاب آوری سایبری استفاده از آگاهی به دست آمده از حملات می­‌باشد که به سازمان کمک می‌­کند تا عملکردها و قابلیت­‌های سایبری خود را اصلاح نموده تا تاب آوری بیشتری داشته باشند.

مولفه‌های تاب آوری سایبری

امنیت سایبری
امنیت سایبری یک جزء ضروری استراتژی تاب آوری سایبری است. تیم­‌های امنیت سایبری(cybersecurity) با داشتن ابزار و ترفندهای مقاوم، به حفظ اکوسیستم فناوری اطلاعات یک سازمان- شبکه، سخت افزار و داده­‌ها- از طریق پایش، شناسایی و مقابله و همچنین پاسخ به حملات مخربانه و تجاوزها کمک می­‌کنند.

ترفندها و راهکارهای امنیت سایبری همچنین در حفظ امنیت کارکنان بدون توجه به این که کجا کار می­‌کنند نیز مهم است. تحقیقات Cisco نشان می‌­دهد 97 درصد سازمان­‌ها در قاره آمریکا از زمان آغاز بحران سلامت در جهان تغییراتی در سیاست­‌های امنیت رایانه خود - به خصوص برای حمایت از دورکاری- ایجاد کرده‌­اند.

مدیریت ریسک
مدیریت ریسک به دنبال شناسایی خطراتی است که می‌­تواند بر روی اکوسیستم فناوری اطلاعات سازمان اثرگذار باشد. مثال­‌های این مورد شامل هک کردن، نشت اطلاعات(data breaches)  و جاسوسی­ در حوزه فناوری اطلاعات است. مدیریت ریسک همچنین خطرات ناشی از خطای انسانی، خرابی سخت افزار، بلایای طبیعی و قطعی برق را نیز در نظر می­‌گیرد.

استمرار کسب و کار
استمرار کسب و کار (business continuity) توانایی حفظ قابلیت کارکرد عملیاتی و تداوم انجام خدمات پس از یک حادثه کوتاه مدتی است که کسب و کار را مختل نموده است.  تاب آوری سایبری می­‌تواند یک عامل مهم و کلیدی در پیگیری سازمان برای استمرار کسب و کار باشد.

بحران سلامت(health crisis) استمرار کسب و کار را مورد آزمایش قرار داده است؛ چراکه این اختلال از مقیاس بزرگ و وسیع و مدت زمان طولانی برخوردار است. سازمان­‌ها در حال بازبینی برنامه­‌های استمرار کسب و کار، ارزیابی محدودیت‌­ها و تدوین برنامه­‌های تاب آوری سایبری جامع­تر به عنوان بخشی از تقویت تاب آوری سایبری هستند.

 
بازیابی فاجعه

بازیابی فاجعه (disaster recovery) مجموعه­ای از فرآیندها، ابزارها و سیاست­هایی است که یک سازمان می­‌تواند برای اجرا و به کارگیری مجدد عملکردهای حیاتی به کار گیرد. این موارد پس از وقوع یک حادثه فاجعه باز مانند حمله سایبری، قطعی برق طولانی مدت و یا وقایع طبیعی می­‌توانند اجرا شوند.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

Iran, Islamic Republic of
مطلب جالبی بود
مجوزهای نظام روانشناسی از یکم خرداد الکترونیکی می شود
مشکلات بلوغ در پسران
پرتناقض‌ترین سن کودک کدام است؟
تاثیر مخرب تجربه آزار در دوران کودکی بر سلامت روان
اینفلوئنسرهای نوجوان چگونه بر کودکان تاثیر روانی می گذارند؟
بعضی دفترخانه‌ها با دریافت پول بیشتر،صیغه عقد را برای پسر معتاد جاری می‌کنند!
چرا فنلاند «شادترین مردم جهان» را دارد؟
علت پرحرفی کودکان؛ چطور رفتار کنیم؟
چرا در دیدارهای خانوادگی عصبی هستیم؟
توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
شاید باورتون نشه اما دنیا به کوچک‌ترین خوبی‌های شما نیاز داره، خوب بمونید.