شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 18 May 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۱۴ مرداد ۱۴۰۲ / ۱۲:۰۱
کد مطلب: 62454
۰
سمیرا فرحزادی، روانشناس بحران،

مهم‌ترین مشخصه‌های افراد تاب‌آور کدامند؟

مهم‌ترین مشخصه‌های افراد تاب‌آور کدامند؟
مهم‌ترین مشخصه‌های افراد تاب‌آور کدامند؟
یک روانشناس گفت: از مهم‌ترین مشخصه‌های افراد تاب‌آور می‌توان به صبوری، توانایی حل مسأله، کنترل احساسات، خوشبینی و عزت نفس اشاره کرد.
 بنا برهمین گزارش سمیرا فرحزادی، روانشناس بحران، در استودیوی سلام تهران حضور پیدا کرد و در این برنامه از تاب‌آوری و ضرورت تقویت آن در هر فرد سخن گفت فرحزادی گفت: تاب آوری یک معجزه رفتاری است که ظرفیت روانی افراد را در مواجهه با بحران‌های مختلف افزایش می‌دهد. این ویژگی باعث می‌شود که بتوانیم در کمترین زمان ممکن بتوانیم به حالت عادی برگردیم. البته باید در نظر داشته باشیم که تاب‌آوری به معنای نادیده گرفتن مشکل نیست، بلکه مواجهه با آن به صورت منعطف است. 

وی افزود: تاب‌آوری یک ویژگی اکتسابی است که در پی تمرین و کسب تجربه به دست می‌آید. از مهم‌ترین مشخصه‌های افراد تاب‌آور، می‌توان به صبوری، توانایی حل مساله و کنترل احساسات، خوشبینی و عزت نفس اشاره کرد. همه این ویژگی‌ها با شرکت در دوره‌هایی که ما در سازمان بحران برگزار می‌کنیم، قابل یادگیری است. 

روانشناس اظهار داشت: یکی از عامل‌های تقویت تاب‌آوری، گسترش روابط میان‌فردی است؛ چرا که برخورداری از این ویژگی باعث می‌شود که ما در موقعیت بحرانی، افراد متعددی را داشته باشیم که بتوانیم در مسائل مختلف از آنها کمک بگیریم. این افراد در واقع انگیزه‌ای برای بهبود و خروج از موقعیت بحرانی به ما می‌دهند.

وی گفت: در مواقع بحرانی، باید این موضوع را در نظر داشته باشیم که بحران همیشگی نیست. اگر ما یک موقعیت ناگوار را همیشگی ببینیم، توانایی گذر از آن را نیز نخواهیم داشت. لذا نگاهمان را باید به بحران تغییر دهیم و به آن به عنوان یک مرجله گذرا نگاه کنیم. 
روانشناس اظهار کرد: تصمیم‌گیری قاطعانه که مبتنی بر عزت نفس است، از دیگر مواردی است که در تاب‌آوری تاثیر زیادی دارد. گاهی اوقات لازم است که به جای دست‌ دست کردن، بلند شویم و تصمیم بگیریم؛ چرا که این چیزی است که ما را برای گذر از بحرانی که با آن مواجه هستیم یاری می‌کند. 
فرحزادی افزود: یکی دیگر از مهم‌ترین مواردی که می‌تواند در تقویت تاب‌آوری ما موثر باشد، تمرکز بر روی سلامت معنوی است. کسانی که از اعتقادات محکمی برخوردارند، به طور کلی در مواجهه با شرایط بحرانی، تاب‌آوری بیشتری از خود نشان می‌دهند؛ چراکه پشتوانه اعتقادی آنها منبعی دلگرم‌کننده برایشان می‌سازد.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

نظریه ویگوتسکی به زبان ساده
۷ شبهه غیرواقعی درباره تعطیلی پنجشنبه ها و پاسخ صحیح به آن
سوگ بعد از سقط و غمی‌ بی‌پایان
نقش تمایز یافتگی در رضایت زناشویی
مشکلات بلوغ در پسران
پرتناقض‌ترین سن کودک کدام است؟
تاثیر مخرب تجربه آزار در دوران کودکی بر سلامت روان
اینفلوئنسرهای نوجوان چگونه بر کودکان تاثیر روانی می گذارند؟
بعضی دفترخانه‌ها با دریافت پول بیشتر،صیغه عقد را برای پسر معتاد جاری می‌کنند!
چرا فنلاند «شادترین مردم جهان» را دارد؟
علت پرحرفی کودکان؛ چطور رفتار کنیم؟
چرا در دیدارهای خانوادگی عصبی هستیم؟
ز باغ رعيت، گر مَلك خورد سيبي / برآرند غلامان، درخت از بيخ