سه شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 7 May 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۹ مرداد ۱۴۰۲ / ۰۸:۴۱
کد مطلب: 62399
۰

روز انتقال خون روز اهدای زندگی است

نهم مرداد در ایران به عنوان روز اهدای خون شناخته شده است
روز انتقال خون روز اهدای زندگی است
نهم مرداد در ایران به عنوان روز اهدای خون شناخته شده است در واقع روز قدردانی از اهدا کنندگان این ماده حیاتی نیز به شمار می رود با علم به اینکه  اهدای خون می تواند در کشف بیماری های نهفته در اهدا کنندگان خون کاملاً مؤثر باشد و با اطلاع از اینکه اهدای خون بر سلامت روان تاثیر مثبت دارد هر فرد سالم می تواند در هر سال تا چهار بار با فاصله هشت هفته (دو ماه) خون اهدا کند.

در مرداد سال ۱۳۵۳ شمسی سازمان انتقال خون ایران با هدف سامان بخشیدن به وضع آشفته خون رسانی و به منظور ترویج فرهنگ اهدا، تهیه و تأمین خون و فرآورده های سالم و مطمئن و رایگان برای رفع نیاز بیماران نیازمند، به خصوص مبتلایان به تالاسمی، هموفیلی و لوسمی به وجود آمد.
از آن تاریخ به بعد ، سالروز تأسیس این سازمان در نهم مرداد ماه ، به عنوان روز اهدای خون نام گذاری شده است.طبق گفته کارشناسان، هر فرد بالغ (بین ۱۷ تا ۶۵ سال) با وزن متوسط پنجاه کیلوگرم، حدود پنج و نیم تا شش لیترخون دارد و با اهدای ۲۵۰ سی سی تا ۴۵۰ سی سی از خون خود، نه تنها سلامتی خود را به مخاطره نمی اندازد، بلکه ضمن کمک به سلامتی خود،نجات بخش زندگی دیگری نیز خواهد شد.
اهدای خون همچنین می تواند در کشف بیماری های نهفته در اهدا کنندگان خون کاملاً مؤثر باشد. هر فرد سالم می تواند در هر سال تا چهار بار با فاصله هشت هفته (دو ماه) خون اهدا کند . مهمترین هدف انتقال خون در ایران تأمین خون و فرآورده های سالم آن با بهترین کیفیت استاندارد مطابق با موازین تعیین شده بین المللی برای بیماران و نیازمندان و همچنین ترویج طب انتقال خون است.
 انتقال خون چیست؟
انتقال خون در پزشکی جنبه حیاتی دارد و در موارد خاص توسط پزشک معالج تجویز می گردد.خون به اجزاء متفاوتی قابل تجزیه است که ممکن است به تنهایی یا به طور کامل در شرایط مختلفی به بیماران تزریق گردد. اجزاء خون به طور عمده عبارت اند از:
گلبول های قرمز ( برای کم خونی ها یا خونریزی ها) ،پلاکت ها ( برای بیماری های خونریزی دهنده، هنگامی که شمارش پلاکتی کاهش یافته است) وپلاسما ( که برای تأمین پروتئین های خون به کار می رود).

 فواید اهدای خون چیست؟
مهمترین فایده اهدای خون، نجات زندگی و کسب رضایت الهی و از فواید دیگر اهدای خون آگاهی از سلامت جسمانی می باشد که از طریق کنترل های زیر انجام می پذیرد:
۱- ضربان قلب
۲- فشار خون
۳- دمای بدن
۴- تشخیص کم خونی و نوع گروه خونی.

 آیا انتقال خون ایمن است؟
سازمان انتقال خون در ایران کلیه اهداء کنندگان را مورد بررسی قرار می دهد تا ایمنی اهداء کنندگان و دریافت کنندگان تأمین گردد. تمامی خون های اهداء شده ، در آزمایشگاههای سازمان برای اطمینان از سلامت تحت آزمایشات ذیل قرار می گیرد :
۱ – HIV (ایدز)
۲- هپاتیت B
۳- هپاتیت C
۴- سیفلیس
۵- گروه بندی خون

 هنگام اهداء خون ، اهداء کننده باید به سؤالاتی که در مورد وضعیت سلامت وی پرسیده می شود پاسخ دهد. این سؤالات برای تشخیص و بررسی اهداء کنندگان پر خطر طرح شده است.
 برخی شرایط اهداء خون:
۱- حداقل سن ۱۷ سال و حداکثر سن ۶۵ سال
۲- حداقل وزن ۵۰ کیلوگرم
۳- فواصل اهداء خون هر ۸ هفته یک بار است ؛ مشروط بر این که تعداد دفعات اهداء در طول یک سال از ۴ بار تجاوز ننماید.
۴- عدم کم خونی که با انجام آزمایش مشخص می شود.
در صورت وجود سابقه موارد زیر در فرد اهداء کننده ، حتماً پزشک انتقال خون باید در جریان امر قرار بگیرد:
۱- مصرف برخی داروها
۲- آلرژی های مهم مانند آسم، تب یونجه و …

 مصرف کنندگان اصلی خون و فرآورده های آن در ایران
۱- بیماران تالاسمی
۲- بیماران مبتلا به انواع هموفیلی
۳- بیماران دیالیزی
۴- بیماران نیازمند به جراحی های بزرگ ( قلب ، کلیه ، مغز استخوان ، و زنان )
۵- مبتلایان به بیماری های خونریزی دهنده
۶- نوزادان مبتلا به زردی ناشی از ناسازگاری خون مادر و جنین
۷- پیوند اعضاء
۸- سوختگی های شدید
۹- کم خونی های مزمن
۱۰- انواع سرطان ، به خصوص در مرحله شیمی درمانی
 دستورالعمل برای اهداء کنندگان بعد از اهدای خون  :
۱- چند ساعت بعد از اهدای خون میزان مایعات بیشتری نسبت به قبل بنوشید .
۲- بعد از اهدای خون غذای سالمی میل کنید  .
3- اگر در محل اهدای خون خود ( بازو) خونریزی وجود دارد دست خود را ۳ تا ۵ دقیقه بالا بگیرید و فشار دهید.
4- اگر حالت غش یا گیجی دارید به صورتی بنشینید که سر شما بین زانوهایتان قرار گیرید. و یا به نحوی دراز بکشید که سر شما پایین تر از بدنتان قرار بگیرد.
5- فعالیت های معمول خود را می توانید بعد از نیم ساعت از سر بگیرید. در هر حال از هرگونه فعالیت شدید در ادامه روز خودداری کنید.
6- اگر بعد از اهدای خون حال خوبی نداشتید ، می توانید با مرکز انتقال خون محل خود تماس بگیرید و با پزشک یا پرستار حاضر در مرکز مشاوره کنید.
7- اگر خونمردگی یا خونریزی در زیر پوست مشاهده شد ، در ۲۴ ساعت اول بعد از اهداء ، از کمپرس سرد برای محل مذکور استفاده کنید .  بعد از ۲۴ ساعت اول ، استفاده از کمپرس گرم در رفع علائم کمک می کند .

نهم مرداد در ایران به عنوان روز اهدای خون شناخته شده است در واقع روز قدردانی از اهدا کنندگان این ماده حیاتی نیز به شمار می رود روزهایی مانند روز ملی اهدای خون در ایران و روزهای ملی اهدای خون در هر کشور و همچنین روز جهانی اهداکنندگان خون که مصادف با ۱۴ ژوئن است، فرصت هایی هستند که به خاطر بیاوریم زندگی انسان های بسیاری به خون اهدایی ما وابسته است.
هر ساله در کشورهای مختلف کمپین های تبلیغاتی مختلفی برای تشویق مردم به این عمل نیک و آگاهی بخشی در این خصوص توسط آگهی های چاپی و شبکه های اجتماعی به انجام می رسد و همچنین از افرادی قدردانی می شود که خالصانه، بخشی از وجود خود را به همنوع شان ایثار می کنند. گزارش زیر به تعدادی از کمپین های تبلیغاتی که در این راستا به وقوع پیوسته است، اشاره می کند.
مهمترین هدف انتقال خون در ایران تأمین خون و فرآورده های سالم آن با بهترین کیفیت استاندارد مطابق با موازین تعیین شده بین المللی برای بیماران و نیازمندان و همچنین ترویج طب انتقال خون است.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چرا فنلاند «شادترین مردم جهان» را دارد؟
علت پرحرفی کودکان؛ چطور رفتار کنیم؟
چرا در دیدارهای خانوادگی عصبی هستیم؟
توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
خوشبختی یعنی بدست آوردن یک زندگی و تقسیم آن با دیگران!