چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 15 May 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۲۱ اسفند ۱۴۰۱ / ۲۰:۳۰
کد مطلب: 61479
۴

تاب آوری میتواند ثمره افزایش مطالعه باشد

تاب آوری میتواند ثمره افزایش مطالعه باشد
تاب آوری میتواند ثمره افزایش مطالعه باشد به یقین تقویت ذخایر شناختی از مسیر مطالعه موجب توسعه تاب آوری خواهد بود
همه ما همیشه در مورد فواید خواندن کتاب و مطالعه بسیار شنیده‌ایم؛ از افزایش آگاهی و دانش، بهبود روابط اجتماعی، موفقیت‌های شغلی، تربیت بهتر فرزندان، جلوگیری از بیماری‌های روان مانند افسردگی و آلزایمر و …
سارا حق بین  مترجم و نویسنده باشگاه تاب آوری در ادامه اضافه میکند که یکی از فواید مهم مطالعه را به تازگی موسسه مطالعاتی اقتصاد و صلح در  تازه‌ترین گزارش خود با عنوان «شاخص جهانی صلح» منتشر کرده است. در این گزارش، اروپا آرام‌ترین قاره جهان و آسیا دعوایی‌ترین قاره است. جالب‌تر اینکه ۳۰ کشور آرام جهان در صدر کشورهای پرمطالعه هستند و بدون استثنا سرانه مطالعه کشورهای خشونت‌آمیز بسیار پایین است و متأسفانه ایران نیز رتبه ۱۳۴ را در این گزارش دارد.
تاب آوری میتواند ثمره افزایش مطالعه باشد
این بدان معناست که کسانی که کمتر کتاب می‌خوانند، بیشتر دعوا می‌کنند و آرامش کمتری دارند و این درحالیست که فقط و فقط با روزی ۳۰ دقیقه مطالعه، کشور ما می‌تواند به جمع ۱۰ کشور صلح‌طلب دنیا بپیوندد.
تجربه زیسته و روزمره بسیاری از ما نشان می‌دهد که آستانه تحمل افراد جامعه طی سال‌های اخیر به مرور بسیار کاهش یافته و اوقات بسیاری را در بخش‌های مختلف جامعه و در اقشار و سنین متفاوت شاهد نزاع، کشمکش و خشونت هستیم.
محققان معتقدند میزان سرانه مطالعه در یک جامعه رابطه معناداری با میزان خشونت در آن جامعه دارد. در کشورهای پیشرفته که لقب مهربان‌ترین کشورهای دنیا را گرفته‌اند نیز جرم و جنایت و از همه مهم‌تر بروز خشونت وجود دارد و نمی‌توان منکر آن بود اما این پدیده‌ها فقط در بین قشر خاصی که فقط و فقط بزهکارند رخ می‌دهد، اما در کشورهای در حال توسعه و یا جهان سومی خشونت و بروز آن فقط شامل یک طیف خاص نمی‌شود و تمامی افراد با آن درگیرند.
 
به یقین تقویت ذخایر شناختی از مسیر مطالعه موجب توسعه تاب آوری خواهد بود اما علت همبستگی بین مطالعه و افزایش تاب آوری و کاهش خشونت این است که:
  • مطالعه باعث می‌شود که شخصیت افراد کتاب‌خوان شخصیتی مهربان‌، اجتماعی و مودب باشد چرا که مطالعه دید افراد را به مسائل باز می‌کند و موجب می‌شود تا افراد با دید بازتری به مشکلات و مسائل نگاه کنند و در برخورد با سایرین همذات‌پنداری داشته باشند و در جهت حل مشکل آنها برآیند.
 
  • مطالعه موجب افزایش دانش می‌شود و وقتی دانش افراد نسبت به مسائل بالا برود می‌توان شاهد از بین رفتن جهل و متعاقب آن خشونت جاری در جامعه بود؛ با مطالعه جوامع بدوی خواهیم دید که میزان قتل و غارت و خشونت از نوع فیزیکی در این جوامع به مراتب بیشتر از جوامع مدرن‌تر است چرا که در این جوامع تعصبات به مراتب بیشتر است.
 
  • مطالعه موجب ایجاد حس همدلی در میان افراد جامعه می‌شود. خواندن به ما کمک می‌کند تا خود را در سناریوهای مختلف، محیط پیرامون، محیط‌های اجتماعی، مکان‌ها و وقایع خارج از محیط خودمان قرار دهیم و بدون تجربه واقعی، مهارت مواجهه با آن شرایط را به دست بیاوریم. این مهارت هم می‌تواند در مواجهه و کمک به دیگران مورد استفاده قرار بگیرد و هم آمادگی روانی فرد برای روبه‌رو شدن با مسائل و مشکلات را ارتقا دهد که هر دو مسیر در کاهش خشونت موثر است.
نکته‌ مهم این است که مطالعه حالت ویروسی دارد و اگر یکی از افراد خانواده کتاب‌خوان باشد، سایر اعضای خانواده به این ویروس مبتلا می‌شوند.
 
پس با افزایش میزان مطالعه در مرحله اول باعث رشد و پیشرفت خودمان و نسل آینده شویم و در مرحله بعد باور کنیم که اگر خودمان تغییر کنیم باعث توسعه کشورمان نیز خواهیم شد.این مسیر به یقین موجب توسعه تاب آوری و توانایی خواهد بود .
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

مجوزهای نظام روانشناسی از یکم خرداد الکترونیکی می شود
مشکلات بلوغ در پسران
پرتناقض‌ترین سن کودک کدام است؟
تاثیر مخرب تجربه آزار در دوران کودکی بر سلامت روان
اینفلوئنسرهای نوجوان چگونه بر کودکان تاثیر روانی می گذارند؟
بعضی دفترخانه‌ها با دریافت پول بیشتر،صیغه عقد را برای پسر معتاد جاری می‌کنند!
چرا فنلاند «شادترین مردم جهان» را دارد؟
علت پرحرفی کودکان؛ چطور رفتار کنیم؟
چرا در دیدارهای خانوادگی عصبی هستیم؟
توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
شکست خوردن و زمین خوردن یک اتفاق است تسلیم‌شدن و بلندنشدن یک انتخاب است. نگذار انتخاب‌هایت اسیر اتفاق‌ها شود..!!!