شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 18 May 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ / ۱۷:۱۲
کد مطلب: 58592
۱

شناخت قوانین سیستم روانی گام اصلی خودشناسی

آزاده سهرابی
شناخت قوانین سیستم روانی گام اصلی خودشناسی
بعد غذای خورده شده مسیری را طی می‌کند و فعل و انفعالاتی در سیستم گوارشی روی آن اعمال می‌شود. هر بخش بدن مسئولیتی دارد تا مواد معدنی مورد نیاز بدن را جذب کند و باقیمانده را به سیستم دفع برساند و... در این مسیر کافی است یک عضو کار خود را به درستی انجام ندهد. حتماً مشکلات گوارشی و حتی در ادامه در صورت عدم رسیدگی، مشکلات جسمی جدی‌تری در انتظارتان است.

واقعیت این است که سیستم روان ما نیز مسیرها و قوانینی دارد تا یک پیام احساسی، هیجانی، شناختی را به مقصد برساند. مثلاً به محض احساس فشار در سیستم روانی مکانیسم‌های دفاعی راه می‌افتد تا از میزان فشار کم کند و موضوع این است که اگر سیستم مکانیسم‌های دفاعی همیشه در حال کار باشد (در حال استراحت نیز) سیستم روانی دچار اختلال می‌شود. اگر این سیستم اصلاً کار نکند یا دچار مشکلاتی باشد (مثلا فرد همیشه از یک مکانیسم دفاعی استفاده کند) باز هم سیستم روان بهم می‌ریزد.
 
شناخت قوانین سیستم روانی اولین مرحله از طی کردن مسیر خودآگاهی است. موضوع این است که ما در طول رشد به صورت ناخودآگاه حتی اگر از سیستم هضم غذا اطلاعی نداشته باشیم اما می‌فهمیم باید چه کنیم تا دچار مشکلات جسمانی نشویم. اما در مورد سیستم روانی چنین فرایندی نیازمند یک خودآگاهی و خودپایی است. اینکه بدانیم اگر پیش از رفتن به یک جلسه کاری چنان دچار اضطراب می‌شویم که پایمان نمی‌کشد به جلسه برویم، اگر دچار ترس شدید از ارتفاع، حیوانی خاص و... هستیم، اگر برخی حرف‌ها چنان ما را آزرده می‌کند که تا مدت‌ها دچار نشخوار فکری می‌شویم، اگر موقعیت‌هایی ما را به دام افسردگی می‌اندازد و... سیستم روانی ما برای پردازش اطلاعاتی که به او داده‌ایم چه مسیری را طی کرده است، به صورت کاوش خودآگاهانه رخ می‌دهد. حتی کاوش ناخودآگاه که نقش مهمی در خودآگاهی ایفا می‌کند نیز عموماً در فرایندی خودآگاه باید ادراک شود تا اصلاح رخ بدهد. اگر به این مسیر آگاه شویم می‌توانیم درک کنیم کدام مکانیسم روانی به درستی عمل نکرده است که خروجی آن اضطراب، افسردگی، استرس و...

است. پیش از این در همین ستون برخی از این فرایندها را مرور کردیم مثل بحث درباره باورهای بنیادین یا شرطی شدن‌ها یا خطاهای شناختی و افکار خودآیند منفی که می‌توانید در ستون‌های قبلی همین صفحه آنها را بخوانید. اما نکته کلی این است که باید بدانید سیستم روانی ما به گونه‌ای طراحی شده است که در واکنش به موقعیت‌ها (شامل رفتاری و کلامی که از محیط دریافت می‌کند) هم افکار مختلفی تولید کند و هم هیجاناتی را ایجاد کند. این تولیدات نیز در سیستم روانی ما محصول داده‌های اولیه‌ای است که در موقعیت‌های مشابه به سیستم روان که مانند یک کامپیوتر عمل می‌کند داده‌ایم. پس باید در قدم بعدی آگاه باشیم که شکل‌گیری قواعد این سیستم روانی که از یک اصول کلی پیروی می‌کند و فرایند یکسانی دارد اما به خروجی یکسانی نمی‌رسد چون دوران کودکی هر کس با دیگری متفاوت است. مکانیسم‌های دفاعی نیز در همین دوران شکل می‌گیرد که در شماره بعد به صورت مفصل‌تری به آن خواهیم پرداخت.
 
مرجع : روزنامه ایران
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

نظریه ویگوتسکی به زبان ساده
۷ شبهه غیرواقعی درباره تعطیلی پنجشنبه ها و پاسخ صحیح به آن
سوگ بعد از سقط و غمی‌ بی‌پایان
نقش تمایز یافتگی در رضایت زناشویی
مشکلات بلوغ در پسران
پرتناقض‌ترین سن کودک کدام است؟
تاثیر مخرب تجربه آزار در دوران کودکی بر سلامت روان
اینفلوئنسرهای نوجوان چگونه بر کودکان تاثیر روانی می گذارند؟
بعضی دفترخانه‌ها با دریافت پول بیشتر،صیغه عقد را برای پسر معتاد جاری می‌کنند!
چرا فنلاند «شادترین مردم جهان» را دارد؟
علت پرحرفی کودکان؛ چطور رفتار کنیم؟
چرا در دیدارهای خانوادگی عصبی هستیم؟
ميزان هوش، با توانايى تغيير كردن، اندازه گيرى ميشود. آلبرت انشتين