يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 19 May 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ / ۲۱:۲۲
کد مطلب: 58584
۱

انگل موجود در گربه باعث روان پریشی در مردان می شود

مهنوش فلاحی پناه
انگل موجود در گربه باعث روان پریشی در مردان می شود
یافته های مطالعات اخیر نشان می دهد که یک انگل رایج می تواند میلیون ها نفر را در سراسر جهان آلوده کرده و با اسکیزوفرنی و مجموعه ای از اختلالات عصبی مرتبط است.

شواهدی وجود دارد که نشان می دهد که انگل تغییر دهنده ذهن با نام Toxoplasma gondii با رفتارهای تغییر یافته یا الگوهای عجیب و غریب در فعالیت های انسانی مرتبط است.
اکنون، یک مطالعه جدید به سرپرستی وینسنت پاکوین (Vincent Paquin) پژوهشگر و استاد روانپزشکی دانشگاه مک گیل کانادا می تواند به توضیح این موضوع انگلی کمک کند. به گفته محققان، انگل تک یاخته ای T. gondii علاوه بر آب آلوده یا غذا از جمله گوشت نیم پز، می تواند از طریق قرار گرفتن در معرض مدفوع یک گربه خانگی آلوده به انسان منتقل شود و با بیماری روانی دوران بزرگسالی مرتبط باشد. 
پاکوین در این باره می گوید: گربه های خانگی معمولاً با تغذیه از جوندگان به این انگل آلوده می شوند و در روزها یا هفته های بعد قابلیت انتقال خواهند داشت.
به عبارت دیگر، پاکوین توضیح می ‌دهد، داشتن گربه‌ صرفا به منزله قرار گرفتن در معرض انگل نیست اما گربه‌های شکارچی که بیرون از خانه زندگی می کنند و برخلاف حیوانات خانگی جوندگان را شکار می کنند می توانند به gondii دچار شوند.
از نظر فرضی، گربه ها ممکن است عفونت را به کودکان منتقل کنند که می تواند به طور بالقوه از طریق تأثیرات روی سیستم ایمنی، در بزرگسالی مشکلات روانی ایجاد کنند.
برای بررسی این زنجیره فرضی انتقال، محققان حدود ۲۲۰۰ شرکت ‌کننده را در مونترال مورد بررسی قرار دادند و از آنها سؤالاتی در مورد مالکیت گربه در دوران کودکی پرسیده و فراوانی تجارب روان ‌پریشی آنها را در کنار سؤالات دیگری اندازه‌ گیری کردند. محققان همچنین فاکتورهای دیگری چون تجربیات ضربه به سر، سابقه سیگار کشیدن و غیره را نیز مورد بررسی قرار دادند.
در تجزیه و تحلیل پاسخ‌ ها، تیم تحقیقاتی مشاهده کرد که شرکت‌ کنندگان مذکر که در دوران کودکی صاحب یک گربه شکارچی بوده اند، در بزرگسالی دارای عوامل بیشتری از ابتلا به تجارب روان‌ پریشی بودند. اما جالب است که این اطلاعات در مورد پاسخ دهندگان مونث یکسان نبود.

به گفته پژوهشگران، به نظر می ‌رسد عوامل دیگری که در این نظرسنجی ثبت شده ‌اند از جمله سیگار کشیدن، دفعات نقل مکان‌های مسکونی در دوران کودکی یا نوجوانی و سابقه ضربه به سر نیز بر خطر تجربه روان ‌پریشی پاسخ ‌دهندگان تأثیر می‌ گذارند که به گفته پاکوین نشان ‌دهنده هم افزایی این عوامل است.
یافته ها و توضیحات این پژوهش در آخرین شماره مجله تخصصی Psychiatric Research منتشر شده است.

 
مرجع : سینا پرس
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

به خاطر توهین‌های همسرم اعتماد به نفس ندارم
نظریه ویگوتسکی به زبان ساده
۷ شبهه غیرواقعی درباره تعطیلی پنجشنبه ها و پاسخ صحیح به آن
سوگ بعد از سقط و غمی‌ بی‌پایان
نقش تمایز یافتگی در رضایت زناشویی
مشکلات بلوغ در پسران
پرتناقض‌ترین سن کودک کدام است؟
تاثیر مخرب تجربه آزار در دوران کودکی بر سلامت روان
اینفلوئنسرهای نوجوان چگونه بر کودکان تاثیر روانی می گذارند؟
بعضی دفترخانه‌ها با دریافت پول بیشتر،صیغه عقد را برای پسر معتاد جاری می‌کنند!
چرا فنلاند «شادترین مردم جهان» را دارد؟
علت پرحرفی کودکان؛ چطور رفتار کنیم؟
سخن گفتن با خدا مانند صحبت کردن با یک دوست پشت تلفن است... ممکن است او را در طرف دیگر نبینیم، اما می دانیم که دارد گوش می دهد...