دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 May 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۱۶ فروردين ۱۴۰۱ / ۰۲:۱۲
کد مطلب: 58341
۱
۶

مادرشوهرم بین نوه هایش فرق می‌گذارد

مادرشوهرم بین نوه هایش فرق می‌گذارد
سوال:
مادرشوهرم بین من و دخترهایش خیلی فرق می‌گذارد. مثلا به بچه‌های آن‌ها دو برابر بچه‌های من عیدی داد. شوهرم هم می‌گوید من را وارد این مسائل نکن و خودش را کنار می‌کشد. چه کنم؟

پاسخ:
مخاطب‌گرامی، اولا این که چون فرزند شما میزان عیدی متفاوتی دریافت کرده، حتما به معنای وجود تبعیض است، این‌طور نیست.به‌طور کلی ملاک ارزیابی باید کلیت رفتار آن‌ها باشد نه یک رفتار خاص. برای مثال گاهی والدین به دلیل لطف و محبتی که یکی از فرزندانشان بیشتر به آن‌ها داشته به‌خصوص در مراقبت و سر زدن و انجام امور آن‌ها به‌نوعی خواسته اند این گونه جبران کنند که البته نباید در حضور دیگران باشد تا موجبات کدورت بین فرزندان را باعث شود ولی گاهی رخ می‌دهد چراکه والدین سالخورده معمولا ابزار دیگری جز شارژ مالی برای قدردانی از فرزند با محبت‌تر خود ندارند. در مجموع به خاطر داشته باشید که به هر دلیلی که رخ داده، گفت‌وگوی انتقادآمیز درباره آن در حضور همسر و دیگر اعضای خانواده کار بسیار اشتباه و آسیب‌زایی است. اولا شأن و منزلت خود را زیر سوال می برید. ثانیا به خاطر ندانستن دلیل این موضوع و تاکید بر دانستن آن، جدل‌های آسیب‌زایی را بین خود و همسر یا دیگر قوم و خویشان به راه می اندازید که می‌توانید حدس بزنید چه سرانجامی دارد.

2 نکته درباره رفتارهای شوهرتان و خانواده‌اش
شاید بگویید که خوب، پس سکوت کنیم تا تبعیض قایل شوند و ما هم فقط سرمان بی‌کلاه بماند؟ پاسخ این که متاسفانه با طرح این موضوع و حق خواهی نه‌تنها به اصطلاح حق خود شما محقق نمی‌شود بلکه برعکس داشته‌هایی را هم از دست می‌دهید. دلیل سکوت همسر گرامی هم همین موضوع است تا از جدل و به هم ریختن رابطه جلوگیری کند. اما سه نکته حائز اهمیت دیگر در خصوص رفتار والدین و دیگر اعضای خانواده همسرتان:

1- رفتار درست و غلط تمام افراد خارج از دایره زوجیت شما به هیچ‌وجه نباید اهرم فشار و محل تخریب و تحقیر همسر و خانواده وی قرار گیرد چراکه فرضا اگر والدی ندانم کاری کرده است چه ربطی به فرزند وی دارد؟ پس جدل در خصوص موضوعی غیر واقع‌بینانه بی‌شک تبعات ناگواری را به دنبال خواهد داشت. به همین دلیل به شدت توصیه می‌شود از تحت فشار قراردادن یکدیگردر رابطه با والدین دیگری خودداری کنید. از نظر محتوایی و اجرایی هم وقتی از شوهرتان درخواست تغییر دادن رفتار والدینش را می کنید، تقریبا امری محال است و شوهرتان را در موقعیتی قرار می‌دهید که یا از آن‌ها دفاع یا سکوت و خودخوری می‌کند که متاسفانه موجب تغییر نگرش وی به خود شده‌اید.

2- احتمالا می‌پرسید بهترین کار چیست؟ در اموری که هیچ کنترلی در تغییر دادن آن‌ها نداریم، اصلا طرح موضوع نمی‌کنیم. حتی اگر گاهی احتمال تغییر هم می‌دهیم، راه درست آن را اول جویا می‌شویم و سپس اقدام می‌کنیم. مهارت‌های ده‌گانه حل‌مسئله یا همان مهارت‌های زندگی خود مجال دیگری می‌طلبد که بارها در همین صفحه چاپ شده است.



نویسنده : رضا زیبایی | روان‌شناس بالینی
ساوالان
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

سمانه
Iran, Islamic Republic of
ایشون گفتن بین نوه ها فرق گذاشته با عیدی دادن هیچ اشاره ای نکردن که دخترها بیشتر مراقب پدرومادر بودن، اینکه مشاور محترم این مورد رو به عنوان پاسخ مطرح کردن درست نیست. ای بسا چیزی که بیشتر تو جامعه دیده شده اون فرزندی که بیشتر مراقب پدرومادر هست خودش و فرزندانش بهره کمتری از محبت پدرو مادر میبینه، چون تو فرهنگ سنتی ما دختر زن مردمه ولی پسر و همچنین عروس وظیفه بیشتری در قبال پدرو مادر دارن، بنابراین باید این مورد رو هم به عنوان احتمال ۵۰ درصد توضیح میدادید.
ضمن اینکه میفرمائید مطرح کردنش صلاح نیست اگر بچه های این خانم تو سنی باشند که این فرق گذاشتن رو درک بکنند میدونید چه تاثیری تو زندگی آینده اینها داره؟ چرا ایشون باید به خاطر ترس از دست دادن رابطه سرشار از تبعیض روحیه بچه هاش رو به خطر بندازه؟ چرا باید به کمترین محبت پدربزرگ و مادربزرگ برای بچه هاش قانع باشه؟
همسر ایشون هم اشتباه میکنه که میگه منو قاطی نکنید، همین جمله یعنی همسرشون هم به خانمش حق میده ولی از ترس تنها موندن و طرد شدن قدمی برا حل مسئله برنمیداره که این هم باز ادامه دادن یه راه اشتباهه.
خانم عزیز همسرتون رو پیش مشاور ببرید و سعی کنید با خودتون همراهش کنید تا ناراحتیتونو مطرح کنند، در غیر این صورت کمترین کاری که میتونید بکنید اینه که به فرزندانتون توضیح بدید که اشتباه از سوی پدربزرگ و مادربزرگشونه. بچه های شما هیچی کمتر از بچه های خواهرشوهراتون ندارند. حداقل از ضربه ای که به بچه هاتون ممکنه وارد بشه جلوگیری کنید. به بچه هاتون بفهمونید که هیچ نقطه ضعفی ندارند که باعث این رفتار بشه بهشون بفمونید مقصرِ رفتار پدربزرگ و مادربزرگشون بچه های شما نیستند. خودتون هم برا آرامش خودتون زیاد روی این مسئله فرق گذاشتن زوم نکنید، سخته ولی محبت رو از خدا بخواهید خودش دلتون رو آروم میکنه
Iran, Islamic Republic of
احسنت عالی بود
ر.خ
Romania
راهنمایی خانم سمانه واقعا عالی بود متشکرم. مشکل اصلی وقتی پیش میاد که بچه ها متوجه میشن .
United States
عالی و‌کاملا درست
مرتضی
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه حس داماد پرستی و دختر دوستی در بین خیلی ازپدرها وجود داره بطوری که در بین نوه های پسری و دختره فرق میذارن این اشتباه از طرف پدربزرگ و مادربزرگ اتفاق میوفته و باعث میشه بین پسر و دامادها اختلاف و کینه بوجود بیاد و حتی بین برادر و خواهر دعوا کردن های بیخودی نوه های پسری از سوی پدربزرگ و فرق گذاشتن بین فرزندان دختر و پسر کلا باعث از بین رفتن احترام ها میشه چرا باید این وضعیت پیش بیاد اگرم پدر و مادر با بچه خودشون مشکل دارن چه ربطی به نوه ها دا ه که سر اونها خالی بشه و عقده بشه برای اونها با توجه به هوش بالای بچه های امروزی به هرحال مسئله قابل درک بوده و اثرات خودش رو در آینده خواهد گذاشت به نظر من باعث از بین رفتن زندگی هم میشه راه حلش چیه موار این چنینی زیاد شده
ستایش
Iran, Islamic Republic of
سلام منم همین جوری ام مامان بزرگم بین ما که بچه های پسراش هستیم با بچه های دختراش خیلی فرق میزاره ماها رو خیلی کم تر دوست داره مثلا یه بار بهمون شیرینی داد بعد دختر عموم توی اتاق دید که مامان بزرگم داره یواشکی به دختر عمه و پسر عمه های دو برابر بیشتر شیرینی میده!مثل همین داستان دادن عیدی توی این مقاله!حالا میگید چطور با مامان بزرگم برخورد کنم؟
به خاطر توهین‌های همسرم اعتماد به نفس ندارم
نظریه ویگوتسکی به زبان ساده
۷ شبهه غیرواقعی درباره تعطیلی پنجشنبه ها و پاسخ صحیح به آن
سوگ بعد از سقط و غمی‌ بی‌پایان
نقش تمایز یافتگی در رضایت زناشویی
مشکلات بلوغ در پسران
پرتناقض‌ترین سن کودک کدام است؟
تاثیر مخرب تجربه آزار در دوران کودکی بر سلامت روان
اینفلوئنسرهای نوجوان چگونه بر کودکان تاثیر روانی می گذارند؟
بعضی دفترخانه‌ها با دریافت پول بیشتر،صیغه عقد را برای پسر معتاد جاری می‌کنند!
چرا فنلاند «شادترین مردم جهان» را دارد؟
علت پرحرفی کودکان؛ چطور رفتار کنیم؟
در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند ، هر چه بیشتر اوج بگیری کوچکتر خواهی شد.