دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 May 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۹ فروردين ۱۴۰۱ / ۰۸:۱۵
کد مطلب: 58234
۰

آلودگی هوا نوجوانان را افسرده می کند

مولود یوسفی
آلودگی هوا نوجوانان را افسرده می کند
مطالعات جدید پژوهشگران آمریکایی نشان می دهد که ازن در آلودگی هوا می تواند بر سلامت روانی تاثیر گذاشته و باعث افسردگی در نوجوانان شود حتی اگر سطح این گاز از استاندارد بهداشت جهانی پایین تر باشد. 

 ازن گازی است که در اثر واکنش آلاینده های مختلف از اگزوز وسایل نقلیه موتوری، نیروگاه ها و سایر منابع به نور خورشید تولید می شود. سطوح بالاتر ازن قبلاً با چندین بیماری جسمی از جمله آسم، ویروس های تنفسی و مرگ زودرس ناشی از علل تنفسی مرتبط بوده است.
یک مطالعه جدید نشان می دهد که آلودگی هوا می تواند باعث افسردگی در نوجوانان شود. دانشمندان دانشگاه دنور ایالات متحده آمریکا اعلام کردند قرار گرفتن در معرض ازن ناشی از آلودگی هوا با افزایش علائم افسردگی در میان نوجوانان، حتی در مناطق دارای استانداردهای کیفیت هوا مرتبط است. به گزارش سیناپرس، به این معنا که حتی سطوح پایین قرار گرفتن در معرض ازن اثرات بالقوه مضری دارد.
این مطالعه جدید اولین مطالعه ای است که سطح ازن را با ایجاد علائم افسردگی در نوجوانان در طول زمان بررسی کرده و آن را مرتبط دانسته است. علائم افسردگی ناشی از آلودگی در نوجوانان ممکن است شامل احساس مداوم غم یا ناامیدی، مشکلات تمرکز، اختلالات خواب و افکار خودکشی باشد.
دکتر اریکا مانچاک (Erika Manczak)، استادیار روان ‌شناسی دانشگاه دنور، در بیانیه ‌ای اعلام کرد یافته ‌های ما واقعاً به اهمیت در نظر گرفتن تأثیر آلودگی هوا بر سلامت روانی علاوه بر سلامت جسمانی توجه کرده است. 
محققان داده های یک مطالعه پیشین در مورد استرس اولیه زندگی را با ۲۱۳ شرکت کننده ۹ تا ۱۳ ساله در منطقه خلیج سانفرانسیسکو تجزیه و تحلیل کردند.

این تیم داده‌ های مربوط به سلامت روان جوانان را در یک دوره چهار ساله با سرشماری آدرس ‌های خانه ‌شان و داده‌ های کیفیت هوا در بخش‌ های آژانس حفاظت از محیط ‌زیست کالیفرنیا مقایسه کرد.
کودکانی که در مناطقی با سطح ازن نسبتاً بالاتری زندگی می‌ کردند، در طول زمان افزایش قابل توجهی از علائم افسردگی را نشان دادند. این افزایش علائم حتی اگر سطح ازن در محله‌ های آنها از استانداردهای کیفیت هوای ایالتی یا ملی بالاتر نبود، نیز دیده شده است.
دکتر مانچاک اشاره می کند که یافته های آنها تحت تأثیر جنسیت، سن، نژاد، درآمد خانواده، تحصیلات والدین یا ویژگی های اجتماعی-اقتصادی محله شرکت کنندگان قرار نگرفته است.
دانشمندان اعلام کردند ازن و سایر اجزای آلودگی هوا می توانند به سطوح بالای التهاب در بدن کمک کنند. التهاب می تواند منجر به شروع و توسعه افسردگی شود. نوجوانان ممکن است به این اثرات حساس باشند زیرا زمان بیشتری را در خارج از منزل می گذرانند.
 البته آنها تاکید کردند نمی‌ توان ثابت کرد که سطح ازن باعث افزایش علائم افسردگی می ‌شود، فقط می توان گفت ارتباطی بین آنها وجود دارد. 
دکتر مانچاک معتقد است که جوامع باید راه هایی را برای کاهش قرار گرفتن در معرض ازن مانند برگزاری رویدادهای ورزشی نوجوانان در داخل فضای بسته در صورت لزوم و محدود کردن رانندگی در ساعات اوج هشدار آلودگی هوا در نظر بگیرند. قانونگذاران نیز باید سرمایه گذاری بیشتری در منابع انرژی پاک و تجدیدپذیر انجام داده تا آلودگی هوا را کاهش دهند.
به نظر من استانداردهای کیفیت هوا باید سخت ‌گیرانه‌ تر باشد و ما باید مقررات بیشتری را برای صنایعی که به آلودگی هوا کمک می ‌کنند، داشته باشیم چرا که یافته‌ های ما و سایر مطالعات نشان می ‌دهد که حتی سطوح پایین قرار گرفتن در معرض ازن می ‌تواند خطرات بالقوه جدی برای سلامت جسمی و روانی ایجاد کند. 
شرح کامل این تحقیقات و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله روانشناسی رشد (Developmental Psychology)منتشرشده است.

 
مرجع : سینا پرس
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

به خاطر توهین‌های همسرم اعتماد به نفس ندارم
نظریه ویگوتسکی به زبان ساده
۷ شبهه غیرواقعی درباره تعطیلی پنجشنبه ها و پاسخ صحیح به آن
سوگ بعد از سقط و غمی‌ بی‌پایان
نقش تمایز یافتگی در رضایت زناشویی
مشکلات بلوغ در پسران
پرتناقض‌ترین سن کودک کدام است؟
تاثیر مخرب تجربه آزار در دوران کودکی بر سلامت روان
اینفلوئنسرهای نوجوان چگونه بر کودکان تاثیر روانی می گذارند؟
بعضی دفترخانه‌ها با دریافت پول بیشتر،صیغه عقد را برای پسر معتاد جاری می‌کنند!
چرا فنلاند «شادترین مردم جهان» را دارد؟
علت پرحرفی کودکان؛ چطور رفتار کنیم؟
برای موفقیت لازم نیست نابغه باشی فقط کافیه یه قدم جلوتر باشی/ انیشتن