سه شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 14 May 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۲۶ اسفند ۱۴۰۰ / ۱۲:۳۰
کد مطلب: 58094
۲
عفت حیدری

احتباس مایعات

Fluid retention
احتباس مایعات
عفت حیدری در یادداشتی برای میگنا نوشت: از نظر جسمانی امکان ندارد که یک روز سه کیلو اضافه وزن داشته باشید و با این حال زنان مرتبا به من می­گویند چنین اتفاقی برای آنها افتاده است.

من زودترگفتم؛ هیچوقت یک مراجع را وزن نکرده ام و هیچکس را هم تشویق نمی­کنم این کار را انجام دهد.
 
من این کار را به دلایل زیادی انجام نمی­دهم. اما مطمئنا میزان آب جمع شده و احتباس آب به  نوسانات هورمونی در طول ماه مرتبط است.
 
وانگهی وقتی خودتان را وزن می­کنید؛ یادتان باشد که همه  کاری که انجام می­دهید؛ آن است که عزت نفس خود را وزن می کنید. من متقاعد شده­ ام که خیلی زنان وقتی دچار نفخ و یا احتباس آب در بدن می­شوند؛ احساس چاقی می­کنند.

من هزاران زنی را ملاقات کرده ام که در روز چند کیلویی اضافه وزن می­گیرند و این کار ذهن آنها را به شیوه ایی فاجعه آمیز دچار مشکل می­سازد.اگر شما صبح خود را  وزن کنید و ببینید 70 کیلو هستید و تا غروب 73 کیلو شده اید؛ خیلی ناراحت می شوید و تعجب می کنید که چه اتفاقی افتاده است.

مهم نیست که امروز چقدر خوب غذا خورده اید و چقدر ورزش کرده اید؛ این مسئله می­تواند باعث افزودن استرس به ذهن شلوغ زنانه شود؛ مسئله ایی که بابت آن دوباره نگران می شوید.
 
تنها علت آن که در یک روز سه کیلو چاق می­شوید؛ احتباس آب در بدن است؛ حتی اگر زنی از این مسئله آگاه باشد؛ دیدن این رقم روی ترازو در طول روز یا هفته می­تواند باعث احساس چاقی؛سرخوردگی؛ اضطراب؛یا بی صبری و یا معمولا احساس شلختگی شود.

در این مرحله می­توانید فکر کنید که آیا انتخابهای غذایی سالمی دارید؟ آیا فکر می کنید که وقتی از بخش های پف کرده و یا گوشتی بدن تان آگاه می­شوید؛ می توانید با همسرتان صمیمی شوید؟

آیا فکر می­کنید وقتی دارید خوب ورزش می­کنید و خوب غذا می خورید ولی خیال می­کنید که وزن تان اضافه شده است؛ بازهم تمایلی برای ورزش کردن بیشتر دارید؟ همین الان هم برای آنکه وقتی برای ورزش پیدا کنید؛ در حال تقلا هستید.
 
احتباس آب می­توانید نتیجه عوامل زیادی باشد؛ علت آن می تواند تولید ضعیف پروژسترون؛ یا کبد ناراحت و یا جریان ضعیف لنف و کمبود مواد معدنی و یا عدم تعادل  مواد معدنی باشد.
 
آگاهی
از دیدگاه طب انرژی؛احتباس آب می­تواند به حفظ و نگهداری چیزهایی ارتباط داشته باشد که واقعا لازم است از دست آنها خود را رها کنیم. در باره این که می خواهید چه کسی یا چه چیزی را رها کنید فکر کنید؛ کسی یا چیزی که دیگر برای شما مفید نیست.شاید لازم است باوری را رها کنید که دیگر به آن نیاز ندارید.و بدن شما سعی دارد بسادگی شما را با احتباس آب بیدار و شما را وادار به تغییر کند.

وقتی نوبت به مایعات اضافی می­رسد؛ استروژن بار دیگر مشکل ساز می شود؛ ترشح زیاد استروژن می­تواند باعث سردرد و میگرن و لخته شدن خون و کاهش نیروی جنسی و تداخل با هورمون تیروئید  ورابطه آن با پروژسترون شده و باعث می­شود که احساس کنیم مجبوریم هر کاری را با عجله انجام دهیم و پیامدهای زیادی به لحاظ سلامتی برای ما داشته باشد؛ پیامدهایی که برای این هورمون کوچک بزرگ به نظر می­رسد.
 
نقش پروژسترون
ما به تاثیر پروژسترون پایین در فصل دو و نقش آن در تعادل هورمونهای جنسی خود پرداختیم.پروژسترون به لحاظ باروری مسئول حفظ دیواره های رحم است؛ دیواره هایی که استروژن به تخریب آن اقدام کرده است.هنگامی که بارداری رخ می­دهد؛ سطوح پروژسترون شما افزایش می­یابند؛ تا دیواره های رحم را حفظ و محکم کند.وقتی بارداری رخ نمی­دهد؛ آن وقت دیگر نیازی به وجود دیواره های رحم نیست. بنابراین سطوح پروژسترون پایین می آید وعادت ماهیانه شروع می شود.پروژسترون در یک تعادل هورمونی متناسب از میانه چرخه عادت ماهانه تا زمان شروع عادت؛ هورمون جنسی غالب است.

پروژسترون به لحاظ بیولوژیک؛ نقش های متعدد دیگری دارد که برای سندرم شتابزدگی زنان؛ مهم و اساسی است.یادتان باشد که پروژسترون عامل قوی ضد اضطراب و ضد افسردگی و مدر و ادرار آور است و وجود آن برای چربی سوزی و دسترسی به ذخایر چربی بدن ضروری است.


اگر در بدن تان میزان و مقدار مناسبی از پروژسترون نداشته باشید؛ معمولا گلوکز را به عنوان سوخت می­سوزانید و این امر باعث می­شود که بدن تان ماهیچه ها را برای حفظ انرژی تجزیه کند و حتی اگر در بدن تان ذخایر چربی داشته باشید؛ متابولیسم بدن تان را به مروز زمان کند می سازد.

بنابراین پایین بودن پروژسترون در بدن می­تواند منبعی برای تمایل به اضطراب و افسردگی باشد؛ حتی اگر زندگی خوبی داشته باشید؛ احساس خوبی ندارید و مرتب گله و شکایت می کنید و احساس گناه را نیز به این معجون اضافه کنید؛ افزون بر این کمی هم سردرگمی که واقعا آزار دهنده است.شما می توانید ببینید که استرس جسمی و عاطفی چطور لایه لایه شکل می­گیرد.

 
برگرفنه از کتاب سندرم زن شتابزده.
دکتر لی بی ویور
برگردان عفت حیدری.نشربهارسبز.1400
 
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

مشکلات بلوغ در پسران
پرتناقض‌ترین سن کودک کدام است؟
تاثیر مخرب تجربه آزار در دوران کودکی بر سلامت روان
اینفلوئنسرهای نوجوان چگونه بر کودکان تاثیر روانی می گذارند؟
بعضی دفترخانه‌ها با دریافت پول بیشتر،صیغه عقد را برای پسر معتاد جاری می‌کنند!
چرا فنلاند «شادترین مردم جهان» را دارد؟
علت پرحرفی کودکان؛ چطور رفتار کنیم؟
چرا در دیدارهای خانوادگی عصبی هستیم؟
توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
طوری زندگی كن كه اسمت با جسمت زیر خاك نرود