جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 10 May 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۳ دی ۱۴۰۰ / ۱۷:۰۸
کد مطلب: 56625
۴
تلفیق هوش مصنوعی و ربات

فرمان پذیری و ارسال دستور از مغز انسان به روبات

ترجمه مهدی فلاحی پناه
فرمان پذیری و ارسال دستور از مغز انسان به روبات
رابط های مغز و کامپیوتر (BCIs) به افرادی که دارای اختلالات گفتاری یا حرکتی هستند، مانند افرادی که آسیب های مغزی و نخاعی دارند، امید می دهد تا استقلال بیشتری کسب کرده و کیفیت کلی زندگی خود را بهبود بخشند.
دانشمندان یک الگوریتم یادگیری ماشین هوش مصنوعی و رابط مغز و کامپیوتر ایجاد کرده اند که بیماران را قادر می سازد با افکار خود به یک ربات فرمان دهند. محققان در پژوهشی جدید اعلام کردند: این دستیار  روباتیک می ‌تواند کمک ارزشمندی برای افراد دارای ناتوانی حرکتی در اندام فوقانی باشد. رابط های مغز و کامپیوتر (BCI) ابزاری بصری برای کنترل چنین دستکاری های رباتیک کمکی ارائه می دهد. 

در این مطالعات بین المللی، دانشمندان موسسه فناوری فدرال سوئیس و دانشگاه تگزاس به بیماران این امکان را دادند تا کنترل کننده های ربات را آموزش دهند تا با استفاده از ذهن به جای گفتار یا حرکت، با برخورد با موانع سازگار شوند. 
آیوده بیلارد (Aude Billard) رهبر این تیم تحقیقاتی و استاد موسسه فناوری فدرال سوئیس در ادامه توضیحات خود گفت: در این پژوهش به طور خاص، دانشمندان زمینه های علمی مهندسی عصبی، رباتیک و هوش مصنوعی را برای کنترل مشترک در یک بازوی روباتی، ترکیب کردند. 

 بیلارد در سال ۲۰۱۹ توانسته بود که نوع جدیدی از پروتز عصبی را ایجاد کند که کنترل انسان را با اتوماسیون هوش مصنوعی برای مهارت بیشتر روبات ها یکی کند. محققان در این پژوهش از یک رابط مغز و کامپیوتر مجهز به هوش مصنوعی برای اندازه گیری و رمزگشایی فعالیت مغزی بیمار به منظور هدایت یک بازوی رباتیک استفاده کردند. 
شرکت کنندگان در این مطالعه یک کلاه با الکترودهایی که اسکن الکتروانسفالوگرام (EEG) از فعالیت مغز را ضبط می کرد، استفاده کردند. برای فعال ‌سازی سیستم، بیمار به روبات نگاه می‌ کند و یک الگوریتم یادگیری ماشینی هوش مصنوعی از الگوهای موجود در فعالیت مغز به طور دقیق می فهمد که کاربر می ‌خواهد چه کاری انجام دهد. 
به گفته محققان، این فرآیند نسبتاً سریع بوده و معمولاً اجرای آنچه کاربر در حال فکر کردن به آن است، تنها به سه تا پنج تلاش نیاز دارد. در ادامه، الگوریتم هوش مصنوعی ترجیحات کاربران را آموخته و بر اساس آن اقدامات ربات را اصلاح کرد.
محققان قصد دارند مطالعه خود را گسترش داده تا روزی بتوانند کاربران را قادر به کنترل ویلچر با ذهن خود کنند. در انتها محققان خاطر نشان کردند که هدف نهایی معرفی یک هماهنگی یکپارچه انسان و ماشین خواهد بود که قادر به انجام وظایف پیچیده در محیط های واقعی است.
شرح کامل این پژوهش در آخرین شماره مجله Communications Biology منتشر شده و در دسترس علاقه مندان است.
 
مرجع : سینا پرس
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

اینفلوئنسرهای نوجوان چگونه بر کودکان تاثیر روانی می گذارند؟
بعضی دفترخانه‌ها با دریافت پول بیشتر،صیغه عقد را برای پسر معتاد جاری می‌کنند!
چرا فنلاند «شادترین مردم جهان» را دارد؟
علت پرحرفی کودکان؛ چطور رفتار کنیم؟
چرا در دیدارهای خانوادگی عصبی هستیم؟
توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
هیچوقت برای تبدیل شدن به کسی که میخواستین باشین دیر نیست... فقط کافیست اولین قدم را بردارید.