جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 10 May 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۲۷ آذر ۱۴۰۰ / ۲۰:۴۷
کد مطلب: 56518
۲

فرآیند جذب نخبگان در کشور کُند و فرصت‌سوز است

فرآیند جذب نخبگان در کشور کُند و فرصت‌سوز است
به گزارش خبرگزاری آنا، دکتر محمدعلی مظاهری در وبینار گفت‌وشنود معاونت پژوهشی دانشگاه شهید بهشتی با محوریت چالش‌های پژوهش کشور در رقابت با کشورهای همجوار که به مناسبت هفته پژوهش روز دوشنبه ۲۲ آذر ماه به صورت مجازی برگزار شد، درباره مدیریت جذب و نگهداشت نخبگان و استعدادهای برتر دانشگاه‌ها، بیان کرد: مهم‌ترین مسئله اهمیت دادن به نیروی انسانی به‌عنوان محور اصلی توسعه است زیرا نیروی انسانی در پیشرفت جامعه، نهادها، دانشگاه‌ها و سازمان‌ها تأثیرگذار است. در جهان امروزی دانایی ابزار اصلی تولید و قدرت محسوب می‌شود که در راستای آن مفهوم نخبه نقش مهم‌تر و محوری‌تری پیدا می‌کند.

مظاهری با اشاره به نقش بازپذیرنده دانشگاه‌های برتر دنیا برای جذب نخبگان خاطر نشان کرد: متاسفانه فرآیند جذب استعدادهای برتر در کشور ما کند، تنبل، فرصت‌سوز و ضد رقابت و انگیزه بوده زیرا این فرصت یک بار در سال وجود دارد و اگر فردی در فراخوان جذب شرکت کند حداقل یک سال زمان می‌برد تا پذیرفته شود.

وی در ادامه با اشاره به معضل مرکزگرایی افزود: در سیاست‌گذاری‌های ما برای جذب نخبه دانشگاه‌ها نقشی ندارند که این امر نشان‌دهنده بدبینی و بی‌اعتمادی به سیستم‌های پایین‌تر است. ما در جذب ایرانی‌های مهاجر به دانشگاه‌های کشور، استعدادها و نخبگان بومی بلاتکلیف هستیم و اگر دانشجویی دوتابعیتی باشد جذب او در دانشگاه ممکن نیست.

رئیس دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی دانشگاه شهید بهشتی گفت: متاسفانه در فرآیند جذب نخبگان برای تمامی دانشگاه‌ها با سطوح مختلف علمی و رشته‌ها یک چارچوب و روش در نظر گرفتیم که این یکسان‌پنداری و برابرانگاری منجر به ناکارآمدی ما در جذب نیروهای متخصص و کارآمد شده است.

وی در پایان عنوان کرد: در فرآیند جذب نخبه علاوه بر مفاهیم تیزهوشی، خلاقیت و استعداد باید به خردمندی توجه کنیم زیرا برای توسعه تعلیم و تربیت نیاز به افراد خردمند داریم که متاسفانه در کشور ما به این مسئله کم‌توجهی می‌شود.
 
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

اینفلوئنسرهای نوجوان چگونه بر کودکان تاثیر روانی می گذارند؟
بعضی دفترخانه‌ها با دریافت پول بیشتر،صیغه عقد را برای پسر معتاد جاری می‌کنند!
چرا فنلاند «شادترین مردم جهان» را دارد؟
علت پرحرفی کودکان؛ چطور رفتار کنیم؟
چرا در دیدارهای خانوادگی عصبی هستیم؟
توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
برای اینکه دوستت داشته باشم و به تو احترام بگذارم، مجبور نیستم با تو هم عقیده باشم.