شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 11 May 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۱ آبان ۱۳۹۰ / ۰۹:۳۲
کد مطلب: 5548
۰

"چرا دختران زودتر از پسران مكلف مى‌شوند؟ "

آيت‌الله جوادي آملي در پاسخ به سوالي راز مکلف شدن دختران قبل از پسران را تشريح کرد. به گزارش ايسنا، متن پاسخ اين استاد حوزه به شرح زير است: «توفيق زن بيش از مرد است و اگر انسان تنزل كند، حداقل بايد بگويد زن همانند مرد است زيرا ‏تقريبا شش سال قبل از اينكه مرد مكلف شود، زن را ذات اقدس اله به حضور پذيرفته است. زن ‏همين كه از نه سالگى گذشت و وارد دهمين سال زندگى‎ ‎شد، خدا او را به حضور مى‏پذيرد و با او ‏سخن مى‏گويد، روزه را بر او واجب مى‏كند و مناجات‌هاى او را به عنوان دستور مستحب شرعى ‏گوش مى‏دهد. وقتى كه هنوز مرد به عنوان يك نوجوان مشغول بازى است، زن مشغول راز و نياز ‏و نماز است. 6 سال زمينه‏سازى كردن و از دوران نوجوانى او را به حضور پذيرفتن، نماز را كه ‏عمود دين است بر او واجب كردن، روزه را كه سپر دين است و حج را كه وفد الى‏الله است و ‏مهمانان در آن سفر به ضيافتگاه خداوند مى‏روند بر زن واجب كردن، اينها همه نشانه آن است كه ‏زن براى دريافت فضائل، شايسته‏تر از مرد است و اگر اين منطق درست تبيين و اجرا شود، نتيجتا ‏معلوم خواهد شد كه زن بالاتر از مرد و لااقل همتاى مرد است.‏ ‎زن گرچه ممكن است در طى دوران عادت از برخى از عبادات محروم باشد اما تمامى آنها ‏جبران‏پذير است زيرا قضاى روزه‏ها را به جا مى‏آورد و براى نماز اگر وضو بگيرد و در مصلاى خود رو به ‏قبله بنشيند و به مقدار نماز ذكر بگويد، ثواب نماز را مى‏برد؛ همان‌گونه كه اگر مسافرى پس از ‏خواندن دو ركعت واجب، سى يا چهل بار تسبيحات اربعه را تكرار كند، جبران آن دو ركعت ساقط ‏شده را خواهد كرد. پس اين‌گونه از فضائل جبران‏پذير است.‏ عمده آن است كه مرد وقتى پانزده سالگى را تمام كرد و وارد شانزدهمين سال زندگى شد، ‏شايستگى خطاب الهى را كسب مى‏كند و قبل از آن چنين لياقتى ندارد زيرا بلوغ زمينه تشرف به ‏مقام عبوديت است. درباره يكى از علماى شيعه به نام ابن طاووس ـ رضوان‌الله عليه ـ نقل شده است كه روز بلوغش ‏را جشن گرفت. او وقتى از پانزده سالگى وارد شانزدهمين سال زندگى شد، دوستان و آشنايان خود ‏را به شكرانه اينكه عمر داشت و سن او به حدى رسيد كه خداى سبحان با او سخن گفت، جشن گرفت. انسان‎ ‎تا قبل از بلوغ، مورد خطاب تكليفى خدا نيست و به ‏هنگام بلوغ لياقت مى‏يابد كه مورد خطاب خداى سبحان واقع شود. اما اينكه آيا اين جشن در اسلام ‏مشروعيت دارد و جزو سنن هست يا نه، مساله‏اى جداگانه است. كسى به قصد ورود سنت، اقدام ‏به برگزارى اين مراسم نمى‏كند بلكه اين جشن را به شكرانه يك نعمت برگزار مى‌كند. شايد ‏مرحوم سيد ابن طاووس زير پوشش اطلاقات اوليه كه هر نعمتى به شما رسيده است حق‏شناس و ‏شاكر باشيد، چنين عملى را انجام داده است.‎ ‎بر اين اساس، بلوغ يك شرافت است. آنان كه اهل سلوكند مى‏گويند ما مشرف شديم نه مكلف، چون زحمت و مشقتى در كار نيست بلكه شرف در كار است؛ لذا در مناجات‌الذاكرين امام ‏سجاد ـ صلوات الله و سلامه عليه ـ مى‏خوانيم «يا من ذكره شرف، اى خدايى كه نام تو مايه ‏شرافت است». ‎اگر كسى به جايى برسد كه ذكر خدا گويد و در سايه اين ذكر به ياد خدا و خدا هم به ياد او ‏باشد، شرافتى نصيب او شده است و زن 6 سال قبل از مرد به اين شرافت مى‌رسد. چنانچه به اين نكته دقت شود، قبل از اينكه مرد به راه بيفتد و در صراط مستقيم گام بردارد، زن ‏بخش زيادى از اين راه را طى كرده است. بنابراين هم محروميت‏هايى كه زن در دوران عادت دارد ‏قابل جبران است و هم 6 سال قبل از مرد، از همه مزايايى كه مرد محروم است، برخوردار ‏مى‏شود. ‎در پايان عمر نيز براى زنان غير سادات پس از سن پنجاه سالگى سخن از ايام محروميت نيست و در اين مدت محروميت نيز اولا ايام عادت محدود و چند روز بيشتر نيست، ثانيا آنان كه باردارند و ‏توفيق حمل امانت را دارند نيز محروميت از عبادت شاملشان نمى‏شود چون غالبا عادت با حمل ‏جمع نمى‏شود، ثالثا مدت 6 سالى كه زن قبل از بلوغ مرد، بالغه مى‏شود، همه نقص‏ها را ‏ترميم مى‏كند؛ بنابراين اگر نقصانى در ايمان باشد و علت آن هم نقص در عبادت باشد، نه تنها قابل ‏جبران است، بلكه اگر زن به اين فكر بيفتد كه دوران 6 ساله را مغتنم بشمارد، عظمتى فزونتر نيز ‏خواهد يافت.‏ از آنچه گفته شد روشن مى‏شود سر بيان حضرت امير ـ سلام‏الله عليه ـ در نهج‌البلاغه كه در ‏وصف زن خطاب به امام مجتبى عليه‌السلام مى‏فرمايد «‎فاِنّ المرأه ريحانه و ليست بقهرمانه» يعني زن ريحان است، بايد او را زودتر از مرد تحت تربيت و تكليف قرار داد، در غير اين ‏صورت ضايع مى‏شود. روايتى ديگر نيز از حضرت صادق ـ سلام‏الله عليه ـ نقل شده است كه ‏مى‏فرمايد «‎من اتّخذ امرأه فليكرمها فانّما امرأه أحدكم لعبه فمن اتّخذها فلا يضيّعها» ‎مراد از لعب در روايت، بازيچه و اسباب‏بازى نيست بلكه يعنى زن ريحانه است، اين ريحانه را ‏ضايع نكنيد. اسلام به اولياى مدرسه و منزل دستور مى‏دهد كه به دخترها بيش از پسرها رسيدگى ‏كنيد. اگر تكليف بر دختر 6 سال قبل از پسر شروع مى‏شود، اولياى منزل و مدرسه مسئوليتشان نسبت به دخترها بيش از پسرهاست‎. روى اين تحليل معلوم مى‏شود زن براى نماز و راز و نياز، زودتر از مرد آمادگى پيدا مى‏كند و اگر‎ ‎احيانا راه‌هاى عاطفى زمينه‏هاى انحراف را پيش روى زن قرار دهد، تكاليف عبادى آن راه‌ها را تعديل ‏مى‏كند تا مبادا به انحراف برود.»  
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

اینفلوئنسرهای نوجوان چگونه بر کودکان تاثیر روانی می گذارند؟
بعضی دفترخانه‌ها با دریافت پول بیشتر،صیغه عقد را برای پسر معتاد جاری می‌کنند!
چرا فنلاند «شادترین مردم جهان» را دارد؟
علت پرحرفی کودکان؛ چطور رفتار کنیم؟
چرا در دیدارهای خانوادگی عصبی هستیم؟
توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
زندگی آنقدر ابدی نیست که هر روز بتوان مهربان بودن را به فردا موکول کرد