شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 11 May 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۲۵ شهريور ۱۴۰۰ / ۱۴:۵۲
کد مطلب: 55043
۲

رئیس سازمان نظام روان شناسی: هیچ راهی جز بازگشایی مدارس نداریم

رئیس سازمان نظام روان شناسی: هیچ راهی جز بازگشایی مدارس نداریم
دکتر محمد حاتمی اظهار کرد: قطعاً آسیب‌های عدم بازگشایی مدارس غیرقابل جبران خواهد بود. من در مقام یک روان شناس می گویم که بزرگترین دغدغه مسئولان کشور امروز باید کودکان و نوجوانانی باشد که مدارسشان این‌همه وقت بسته بوده است.

وی ادامه داد: دوران کودکی و نوجوانی دوران «تحول رشدی» است. تحول فکری، تحول شناختی، تحول اجتماعی و… در این سنین رخ می‌دهد. در نوجوانی هویت افراد شکل می‌گیرد و آماده می‌شوند تا به سمت مستقل شدن بروند. این امر، مگر در بستر فعالیت‌های اجتماعی و نقش پذیری‌های اجتماعی میسر نمی‌شود.

حاتمی افزود: اگر کسی ادعا کند در درون خانواده می‌شود دوره تحول رشدی به خوبی طی شود هرگز از او قبول نکنید. در مدرسه ارتباط با دوستان، نقش پذیری ها، قوانین مدرسه، تنبیه و تشویق‌ها، ارتباط با معلم و… سبب ایجاد شخصیت فرد می‌شود.

رئیس سازمان نظام روان شناسی و مشاوره ایران، بیان کرد: اگر کسی ادعا کند در درون خانواده می‌شود دوره تحول رشدی به خوبی طی شود هرگز از او قبول نکنید. در مدرسه ارتباط با دوستان، نقش پذیری ها، قوانین مدرسه، تنبیه و تشویق‌ها، ارتباط با معلم و… سبب ایجاد شخصیت فرد می‌شود.

حاتمی گفت: این روزها شاید والدین خوشحال باشند فرزندشان در اتاق است و دارد درس می‌خواند اما کسی نمی‌داند آنها در دنیای مجازی در چه فضایی سیر می‌کنند. متأسفانه فضای مجازی به اضافه قرنطینه، باعث شده در یک سال و نیم گذشته رشد اجتماعی خوبی از سوی بچه‌ها شکل نگیرد و شاید ما در آینده با جامعه بیماری رو به رو باشیم.

وی درباره این که اگر در ستاد ملی مقابله با کرونا بودید چه راهکاری را پیشنهاد می‌دادید، گفت: اگر در ستاد ملی مقابله با کرونا بودم می‌گفتم که از ابتدای ۱۴۰۰باید بیشترین فشار گذاشته می‌شد تا واکسیناسیون این قشر خیلی زودتر در اولویت باشد تا مدارس و دانشگاه‌ها در اولویت بازگشایی باشند. هیچ راهی جز بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها نداریم. حتی علم آموزی در فضای آنلاین هم با تردید رو به روست چه برسد به بحث‌های تربیتی. اگر قرار است بودجه اضافه‌تری هزینه کنیم باید این کار را بکنیم تا مدارس باز شود چون فردا باید هزینه بیشتری برای درست کردن شرایط روحی و روانی این کودکان و نوجوانان بدهیم.

حاتمی تأکید کرد: در حال حاضر در خانه ماندن زیاد و فضای مجازی سبب بروز اختلال‌ها در کودکان و نوجوانان شده است. پر واضح است که نوجوانی سن هویت یابی است. نوجوان پرسشگر است. وقتی معلم و همکلاسی‌هایش در دسترسش نباشند که به پرسش‌هایش پاسخ دهند معلوم نیست کجا و نزد چه کسی در فضای مجازی دنبال جوابش می‌گردد. الان دیگر حتی باید یک مرحله جلوتر بود و مشاور و روان شناس در تک تک مدارس گذاشت.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

اینفلوئنسرهای نوجوان چگونه بر کودکان تاثیر روانی می گذارند؟
بعضی دفترخانه‌ها با دریافت پول بیشتر،صیغه عقد را برای پسر معتاد جاری می‌کنند!
چرا فنلاند «شادترین مردم جهان» را دارد؟
علت پرحرفی کودکان؛ چطور رفتار کنیم؟
چرا در دیدارهای خانوادگی عصبی هستیم؟
توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
خدايا،ميشه چند لحظه وقتتو بگيرم! اين دفعه چيزي ازت نمي خوام! فقط مي خوام  خيلي ساده بگم: ممنون براي همه چيز...