چهارشنبه ۹ خرداد ۱۴۰۳ - 29 May 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۹ تير ۱۳۸۹ / ۱۶:۱۱
کد مطلب: 523
۰

هشتاد نکته مهم در تدريس موفق معلمان و مربيان مدارس

و تدريس خوب : تدريسي است که به خوب ياد گرفتن فراگيران کمک کند. در اين فرايند يادگيرنده بايد فعال باشد. به بحث بپردازد،مسائل را حل کند و با استفاده از راهنمايي هاي معلم به کسب تجربه بپردازد.
معلمان در حالي که به شاگردان در کسب اطلاعات ، مهارتها، راههاي تفکرو ابراز نظرات خود کمک مي کنند، بايد به آنان نحوه ي يادگيري را نيز درس دهند.
چگونگي انجام تدريس اثر بسياري بر توانايي شاگردان براي آموزش خودشان دارد . معلمان موفق تنها ارائه دهندگان مطالب نيستند بلکه آنان شاگردان خود را به تکاليف شناختي و اجتماعي وادار مي نمايند و به آنان چگونگي کسب، ذخيره سازي و پردازش اطلاعات را مي آموزند تا چگونگي فراگيري را ياد بگيرند و منابع را به طور مؤثر به کار ببرند.لذا نقش عمده تدريس ،خلق يادگيرندگان فعال ، خلاق و قدرتمند است.
توصيه هايي براي داشتن يک تدريس موفق و رضايت بخش 1- با توکل به خدا و نام خدا کلاس را شروع کنيم.
2- اخلاص در عمل تدريس و تقوا را رعايت کنيم.
3- زمان هر جلسه تدريس را در نظر داشته باشيم تا با کمي يا زيادي وقت مواجه نشويم.
4- وقت کلاس را به مطالب بيهوده و کم فايده صرف نکنيم.
5- سعي کنيم ساعت تدريس را تغيير ندهيم.
6- به هنگام تدريس، نشاط روحي و عاطفي خود را حفظ کنيم.
7- با خوشرويي تدريس کرده و همواره چهره بشّاشي داشته باشيم.
8- احساسات و عواطف دانش آموزان را جريحه دار نکنيم.
9- تلاش کنيم فضايي عاطفي بوجود آوريم.
10- سعه ي صدر داشته باشيم و از فضل فروشي بپرهيزيم.
11- وفاي به عهد، خوش قولي و تواضع در تدريس را از ياد نبريم.
12- به هنگام تدريس؛ آرامش خود را حفظ کنيم.
13- از قضاوت ناصحيح نسبت به دانش آموزان پرهيز کنيم.
14- اشتباهات خود را توجيه نکنيم.
15- از علماء ،بزرگان و شخصيتهاي ديني با احترام نام ببريم.
16- از به کار بردن کلمات خارج از نزاکت بپرهيزيم.
17- پرگوئي نکنيم، در واقع آنقدر بگوئيم که مي توانيم بشنويم.
18- رازدار و محرم اسرار دانش آموزان باشيم.
19- از تعصب بيجا بپرهيزيم.
20- از دانش آموزان توقعات بيش از اندازه نداشته باشيم.
21- رسا و روان بودن کلمات و جملات را رعايت کنيم.
22- از داشتن تکيه کلام پرهيز کنيم.
23- در تدريس ذوق و سليقه به کار ببريم.
24- آرام و شمرده تدريس کنيم.
25- ساده تدريس کنيم ؛اما عميق.
26- در املاء کلمات دقت کنيم و کلمات را صحيح روي تابلو بنگاريم.
27- ذوق و استعداد دانش آموزان را شناسايي و هدايت کنيم.
28- بين دانش آموزان رقابت سالم و مثبت ايجاد کنيم.
29- در برخوردها عدل و انصاف را رعايت کنيم.
30- به دانش آموزان توجه و نگاه يکسان داشته باشيم.
31- با دانش آموزان همدردي کنيم.
32- از تشويق به موقع غافل نشويم.
33- سخن دانش آموزان را بي مورد قطع نکنيم.
34- کارها و فعاليتهاي مربوط به کلاس را بين دانش آموزان تقسيم و به آنها مسئوليت بدهيم.
35- در هنگام موعظه ، خود را مخاطب اصلي قرار دهيم.
36- به مقررات محيط آموزشي احترام بگذاريم.
37- سعي کنيم کردار و رفتار خوبي از خود نشان دهيم.
38- پيش از تدريس، شناختي اجمالي از وضعيت ، موقعيت و سطح معلومات دانش آموزان بدست آوريم.
39- بيش از اندازه در کار دانش آموزان ، خود را دخالت ندهيم.
40- به کار خويش ايمان داشته باشيم.
41- سعي کنيم شخصيت علمي و اجتماعي خويش را پيش دانش آموزان سبک نکنيم.
42-مقررات خشک و افراطي را زا کلاس دور کنيم.
43- نسبت به فعاليت دانش آموزان بي تفاوت و بي توجه نباشيم.
44- در تدريس از گروه گرائي و خط بازي خودداري کنيم.
45- بر موضوعات درسي ، تسلط و از آن اطلاع کافي داشته باشيم.
46- در افزايش آگاهيها و محتواي علمي و درسي خود بکوشيم.
47- به سؤالات دانش آموزان با لحن خوب و مناسب پاسخ دهيم.
48- مطالعه پيش از تدريس و آمادگي قبلي جهت تدريس داشته باشيم.
49- برنامه ريزي درسي داشته باشيم.
50- از ابتکار و خلاقيت در تدريس استفاده کنيم.
51- از روشهاي تدريس و نحوه ي به کار گيري آنها آگاه باشيم.
52- به کيفيت شروع ، ادامه و پايان درس توجه داشته باشيم.
53- به هنگام تدريس مطالب ، تنوع را فراموش نکنيم.
54- از تجربيات درسي و تدريس ديگران استفاده کنيم.
55- در هر درس مطالب نو وتازه اي بيان کنيم.
56- سعي کنيم دانش آموزان در ارتباط با درس فعاليت عملي داشته باشند.
57- دانش آموزان را نسبت به يادگيري درس تشنه کنيم.
58- در صورتي که احساس خستگي در چهره دانش آموزان مشاهده کرديم، از ادامه تدريس خودداري کنيم.
59- سعي کنيم همواره اشکالات تدريس خود را رفع کنيم.
60- موضوع و عنوان درس را در ابتداي تدريس مشخص و بازگو کنيم.
61- درس را مرحله به مرحله تدريس کرده و از شاخه به شاخه پريدن بپرهيزيم.
62- بيش از اندازه ي معمول به جزوه ، کتاب و يا متن درس نگاه نکنيم.
63- از طرح شبهات و اشکالات بدون جواب بپرهيزيم.
64- جمع بندي درس را در انتها فراموش نکنيم.
65- از داشتن لحني يکنواخت و تن صداي ثابت بپرهيزيم.
66- در هنگام تدريس ، در يک مکان ثابت توقف نکنيم.
67- دقت کنيم تمرينها يا مسائل ( تکاليف) در حد توان دانش آموزان باشد.
68- در هنگام تدريس از وسائل و امکانات آموزشي موجود حداکثر بهره را ببريم.
69- در هنگام تدريس حتي الامکان از مثال استفاده کنيم.
70- خلاصه ي درس را در انتهاي تدريس بازگو و از دانش آموزان نيز بخواهيم.
71- ظاهري آراسته و منظم داشته باشيم و در نظر بگيريم که زيبايي ، سادگي است .
72- در کارهايمان نظم داشته باشيم تا الگوئي مناسب براي دانش آموزان باشيم.
73- نتايج ازمونها را بررسي کنيم تا نقاط ضعف و قوت را بيابيم.
74- در هنگام خشم، بر احساسات و عواطف خود غلبه کنيم.
75- در تمام کارهاي خود ، قاطعيت و برش داشته باشيم.
76- دانش آموزان را در بالا رفتن از نردبان علم و دانش ياري کنيم.
77- در هنگام تدريس سعي کنيم تمام توجه دانش آموزان را به خود جلب کنيم.
78- فرصت انتقاد از خود را به دانش آموزان بدهيم. 79- از اينکه نسبت به پاسخگوئي به برخي از سؤالات قادر نيستيم ، هراس به خود راه ندهيم و به راحتي اقرار کنيم که پاسخ آن را نمي دانيم.
80- تجارب تازه خود را در اختيار دانش آموزان قرار دهيم و به ياد داشته باشيم که معلم هنرمند کسي است که با ايجاد شرايط و موقعيتهاي مناسب آموزشي ، خود کمتر تدريس مي کند ، ولي دانش آموزان بيشتر ياد مي گيرند.  
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

نوجوانی پل عبور از کودکی به بزرگسالی
این خوراکی خوشمزه شما را افسرده می‌کند
تاثیر میکروبیوم‌های روده بر تصمیم‌گیری اجتماعی
به خاطر توهین‌های همسرم اعتماد به نفس ندارم
نظریه ویگوتسکی به زبان ساده
۷ شبهه غیرواقعی درباره تعطیلی پنجشنبه ها و پاسخ صحیح به آن
سوگ بعد از سقط و غمی‌ بی‌پایان
نقش تمایز یافتگی در رضایت زناشویی
مشکلات بلوغ در پسران
پرتناقض‌ترین سن کودک کدام است؟
تاثیر مخرب تجربه آزار در دوران کودکی بر سلامت روان
اینفلوئنسرهای نوجوان چگونه بر کودکان تاثیر روانی می گذارند؟
آنكه مدام از كمبودها و ناراستي هاي زندگي خويش سخن مي گويد دوست خوبي براي تو نخواهد بود .