دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 May 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۹ / ۱۱:۵۰
کد مطلب: 51793
۱

چگونه مطالعه کنیم تا مطالب در حافظه ماندگار شوند؟

چگونه مطالعه کنیم تا مطالب در حافظه ماندگار شوند؟
امیر صادقی گفت: بسیاری از دانش آموزان در مقاطع تحصیلی مختلف از تمرکز نداشتن هنگام درس خواندن به ویژه در ایام امتحانات و مشغول شدن با تلفن همراه، لپتاپ و گردش در سایت‌ها و فضای مجازی شکایت دارند.
او وجود اختلال نقص توجه، افسردگی، اضطراب و نداشتن برنامه منسجم و منظم را بیش‌ترین عامل بروز اختلال در درس خواندن عنوان کرد و افزود: در صورتیکه فرد با چنین مشکلاتی دست به گریبان است باید با مراجعه به روانشناس بالینی درصدد رفع آن برآیند.

صادقی با اشاره به اینکه مغز براساس الگوی ساده "تشویق و تنبیه" طراحی شده است، بیان داشت: مغز بخاطر هر موضوعی که تشویق شود، آن را تکرار می‌کند و در مقابل از مسائلی که سبب تنبیه آن شوند، اجتناب خواهد کرد، برای مثال؛ مصرف موادمخدر در افراد معتاد منجر به تجربه احساس خوب در مغز او می‌شود و به همین دلیل مغز تکرار مصرف این ماده را از فرد طلب می‌کند.

مشاور تحصیلی و شغلی در تشریح چگونگی پاداش دادن به مغز و ایجاد لذت برای درس خواندن و مطالعه اظهار کرد: ۲ روش و چندین راهکار ساده برای افزایش تمرکز در مطالعه و تثبیت مطالب در ذهن وجود دارد که از آن جمله می‌توان به روش ۲۵ دقیقه درس خواندن و ۵ دقیقه استراحت اشاره کرد، به این صورت که فرد ۲۵ دقیقه درس می‌خواند و ۵ دقیقه استراحت می‌کند و پس از ۴ دوره مطالعه، ۲۰ تا ۳۰ دقیقه فرد باید استراحت کند، البته باید توجه داشته باشیم که نباید در فرصت‌های ۵ دقیقه‌ای ذهن وادار به انجام کار‌های ذهنی شود.

او با بیان اینکه انجام حرکات نرمشی سبک در مدت زمان ۳۰ دقیقه استراحت بلامانع است، ادامه داد: مطالعه به صورت پلکانی روش دیگری است که می‌توان برای مطالعه مفید به کار گرفت، به این صورت که روز اول با دوره‌های مطالعه ۱۵ دقیقه‌ای آغاز کنیم و در طول روز ۴ الی ۶ تا دوره ۱۵ دقیقه درس بخوانیم، در این روش حتی اگر مغز افسرده، مضطرب یا دچار نقص توجه باشد، می‌تواند درس خواندن در مدت زمان مذکور را تحمل کند.

صادقی گفت: وقتی با هر بار مطالعه، در کاغذی تیک می‌زنیم، در واقع به مغز خود پاداش می‌دهیم و همین امر باعث می‌شود در روز‌های آینده مغز فعال‌تر شده و در نتیجه تمرکز و تمایل به درس خواندن افزایش می‌یابد و به سهولت می‌توان در ایام امتحانات مطالعه مفید با تثبیت مطالب داشت.

او تعیین مدت زمان مجاز برای استفاده از فضای مجازی، خودداری از نگهداری وسایل الکترونیکی هنگام مطالعه، کاهش تعداد برنامه‌ها و سخت کردن راه دستیابی به برنامه‌های مورد علاقه را دیگر راهکار‌های مفید و موثر برای افزایش تمرکز هنگام مطالعه عنوان و تصریح کرد: اگر برای کار‌های خود برنامه ریزی داشته باشیم، بخش عمده‌ای از مشکلات مرتفع می‌شوند، چراکه بسیاری از مشکلات ما از نداشتن برنامه منظم نشات می‌گیرند.

امیر صادقی "قانون ۲ دقیقه" را به عنوان راهکار دیگری برای موفقیت در مطالعه و درس خواندن معرفی کرد و اظهار داشت: این قانون به ما کمک می‌گوید اگر تمایلی به درس خواندن نداریم یا از کتاب یا درس خاصی لذت نمی‌بریم، فقط به مدت ۲ دقیقه آن را بخوانیم، در این حالت به طور ناخودآگاه تا پایان دوره مطالعه با آن درس پیش می‌رویم، البته سخت‌ترین قسمت خواندن همین ۲ دقیقه است، اما اگر موفق به عبور از این بخش شویم، طی کردن مابقی مسیر آسان خواهد بود.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

به خاطر توهین‌های همسرم اعتماد به نفس ندارم
نظریه ویگوتسکی به زبان ساده
۷ شبهه غیرواقعی درباره تعطیلی پنجشنبه ها و پاسخ صحیح به آن
سوگ بعد از سقط و غمی‌ بی‌پایان
نقش تمایز یافتگی در رضایت زناشویی
مشکلات بلوغ در پسران
پرتناقض‌ترین سن کودک کدام است؟
تاثیر مخرب تجربه آزار در دوران کودکی بر سلامت روان
اینفلوئنسرهای نوجوان چگونه بر کودکان تاثیر روانی می گذارند؟
بعضی دفترخانه‌ها با دریافت پول بیشتر،صیغه عقد را برای پسر معتاد جاری می‌کنند!
چرا فنلاند «شادترین مردم جهان» را دارد؟
علت پرحرفی کودکان؛ چطور رفتار کنیم؟
کسانی که شما را دوست دارند حتی اگر هزار دلیل برای رفتن وجود داشته باشد هرگز رهایتان نخواهند کرد، آنها یک دلیل برای ماندن خواهند یافت.