ورود آموزشوپرورش به طلاق
برنامههایي براي تحكيم خانواده
روز گذشته وزير آموزش و پرورش برنامههاي نظام تعليم و تربيت براي تحكيم خانواده را در جلسه كارگروه راهكارهاي كنترل و كاهش طلاق و افزايش ازدواج ارائه كرد. علياصغر فاني وزير آموزش و پرورش گزارشي از اقدامات انجام شده و برنامههاي در دست اقدام اين وزارتخانه در زمينه تحكيم خانواده و فرهنگسازي خانواده پايدار در چهار بخش «معاونت پرورشي و فرهنگي»، «سازمان پژوهش و برنامهريزي آموزشي»، «انجمن اولياء و مربيان» و «معاونت تربيتبدني و سلامت» ارائه كرد و گفت: گزارش برنامههاي انجام شده و در دست انجام وزارت آموزش و پرورش در حوزه خانواده پايدار با تاكيد بر سند تحول بنيادين آموزش و پرورش تهيه شده و ما براي اجراي اين سند مهم، دو مسير را دنبال ميكنيم كه يك مسير تدوين نقشه راه و تقسيم كار است و در مسير دوم هم همزمان براي جلوگيري از اتلاف فرصتها سند را به بخشهاي مختلف وزارتخانه ابلاغ كردهايم.
او افزود: راهكار 4-6 سند تحول بنيادين به بحث خانواده اشاره مستقيم دارد و وزارت آموزش و پرورش براي اجراي اين راهكار در چهار بخش برنامهريزي كرده است. عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي ادامه داد: بخش اول اين برنامه به تاليف كتب درسي و مجلات آموزشي مانند (رشد) اختصاص دارد كه مباحثي مانند خانواده و تحكيم اين نهاد و مضرات طلاق به صورت غيرمستقيم در اين مجموعهها گنجانيده شده است. عضو كابينه تدبير و اميد خاطرنشان كرد: در بخش دوم كه معاونت پرورشي و فرهنگي مسئول آن است، به حدود 5/6 ميليون دانشآموز كه در معرض خطر تهديد طلاق هستند مشاوره ارائه ميدهيم و همچنين در اين بخش در اردوها و فعاليتهاي غيردرسي نيز آموزشهايي درباره موضوع خانواده ارائه ميشود. فاني افزود: در بخش سوم كه مربوط به انجمن اولياء و مربيان است به صورت مستقيم وارد بحث خانواده ميشويم و برگزاري حداقل چهار جلسه مشاوره و آموزش تحكيم بنيان خانواده در سال براي اوليای دانشآموزان توسط انجمن اولياء و مربيان برگزار ميشود كه حدود 26 ميليون نفر مخاطب دارد، از اهم فعاليتهاي اين بخش است. او ادامه داد: در بخش چهارم و در معاونت تربيتبدني و سلامت، دفتر مقابله با آسيبهاي اجتماعي راهاندازي شده و از مهمترين مباحثي كه در اين دفتر به صورت جدي مورد پيگيري قرار ميگيرد، بررسي اثرات سوء فروپاشي خانواده در گسترش آسيبهاي اجتماعي مانند اعتياد و كودكان خياباني است. به گزارش فارس، وزير آموزش و پرورش تصريح كرد: وزارت آموزش و پرورش به علت عمق و گستردگي تماسي كه با خانوادهها دارد، ميتواند به خوبي در زمينه تحكيم خانواده تكاليف خود را انجام دهد.
آموزشهای مستمر، نياز اساسي جامعه
رئيس انجمن مددكاران اجتماعي ايران درباره كم و كيف برگزاري كلاسهاي مشاوره در مدارس كشور به « آرمان» ميگويد: مديريت مسائل اجتماعي با آموزش محقق ميشود و در اين بين آموزش و پرورش يكي از مهمترين محيطهاي اجتماعي با تاثيرگذاري زياد تلقي ميشود. سيدحسن موسويچلك ميافزايد: اگر در كشور آموزش و پرورش در همه ابعاد به شكل مطلوب و قابل قبول به فعاليت بپردازد، به نسبت كشور در حوزههاي گوناگون كمتر دچار نارسايي ميشود. حدود 12 سال دانشآموز با مدرسه به عنوان سالمترين محيط عجين ميشود و به نسبت معلمان و اوليا نيز در مقايسه با ديگر محافل با اين محيط ارتباط بيشتري دارند. به گفته او با در اختيار داشتن سه ضلع مثلث متشكل از دانشآموز، معلم و خانواده ميتوان نسبت به آموزشهاي اعمال شده در اين نهاد اميدوار بود. رئيس انجمن مددكاران اجتماعي كشور تاكيد ميكند: اين اقدام را ميتوان به عنوان مهمترين و موثرترين راهكار آموزش و پرورش برشمرد، اما اينكه آموزش مهارتهاي اجتماعي فقط در چند صفحه يا چند ساعت در طول يك سال تحصيلي آن هم به شكل غيرمستمر محدود شود بالطبع نميتواند به انتظارها در اين زمينه پاسخ دهد. موسويچلك تصريح ميكند: با توجه به اينكه اين اقدام يك حركت رو به جلو محسوب ميشود ولي هر فعاليتي را كه در راستاي ارتقاي آگاهي و مهارتهاي مردم براي مديريت بحرانها انجام شود ميتوان به فال نيك گرفت. او ميگويد: اگر آموزش و پرورش در اين اقدام ثابت قدم حركت كند، ميتوان به عنوان يك حركت اثربخش نتيجه آن را در سالهاي آينده شاهد بود، گرچه محتوا و نحوه آموزش نيز در اين مقوله كاملا تاثيرگذار و تعيينكننده است. رئيس انجمن مددكاران اجتماعي در پاسخ به اين سوال كه هماكنون در مدارس شاهد افزايش كودكان طلاق هستيم، آيا اين آموزشها ميتواند براي اين افراد موثر باشد، ميگويد: اگر اين آموزشها با روش، محتواي مناسب و مطابق با نياز جامعه اعمال شود، بیشك ميتواند تاثيرگذار باشد.
هيچوقت براي نجات خانوادهها دير نيست
رئيس انجمن روانشناسي ايران درباره برگزاري كلاسهاي مشاوره و اعمال اين نوع آموزشها به دانشآموزان ميگويد: اصولا هرگونه آموزشي ميتواند در كاهش مشكلات موثر باشد و به نسبت ارادهاي نيز براي كنترل آنها ايجاد ميشود. شيوا دولتآبادي ميافزايد: در اين كلاسها ميتوان توانمنديها و مهارت اجتماعي را آموزش داد. به گفته او اگر رفتارهايمان و تاثير آن را روي ديگران مجسم كنيم بيشك خيلي از آن رفتارها ديگر انجام نميشود. اين روانشناس تاكيد ميكند: اگر بتوان در اين كلاسها دانش ارتقاي همزيستي و پيشگيري از مشكلات را آموزش داد به نسبت ميتوان به نتايج اين دورهها اميدوار بود. دولتآبادي تصريح ميكند: آموزش مناسب براي هر فرد فرايندي در روانشناسي از نحوه ارائه خدمات، رفتارهاي مناسب و مهارت حل مساله محسوب ميشود كه در اين دورهها بايد مورد توجه قرار گيرد. دولتآبادي ميافزايد: خانوادهها بايد بدانند كه هيچوقت براي آموزش و نجات خانوادهها از مشكلات گوناگون دير نيست.