يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 19 May 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۳ / ۰۰:۲۷
کد مطلب: 27997
۰

اخبار خوش وزیر بهداشت برای پرستاران/تعرفه گذاری 250 خدمت پرستاری

به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر سید حسن هاشمی در حاشیه اولین اجلاس مدیران پرستاری دانشگاه ها و بیمارستان های دولتی کشور و در جمع خبرنگاران در مورد حادثه اسیدپاشی که طی آن دکتر انوری، مدیر بیمارستان ضیائیان، از ناحیه چشم و صورت دچار آسیب شد، گفت: جامعه پزشکی خدمت گذاران مردم هستند و بابت این اتفاق مقامات مسئول به ویژه پلیس تهران باید این حادثه را پیگیری کند.
وی با اشاره به این که این حادثه نباید برای جامعه پزشکی نگرانی ایجاد کند، خاطرنشان کرد: در حال حاضر چشم راست دکتر انوری، مشکل خاصی ندارد و چشم چپ ایشان شب گذشته مورد عمل جراحی قرار گرفته است. البته بخشی از بدن و صورت ایشان دچار سوختگی شده است.
وزیر بهداشت با اشاره به این ارتقاء فرهنگ در پیشگیری از حوادث اینچنینی اهمیت زیادی دارد، بیان داشت: نکته مهم این است که تمام کسانی که صاحب تریبون هستند، باید جامعه پزشکی را تکریم کنند.
حفاظت و صیانت از پزشکان، متخصصان، پرستاران و کل کادر درمانی یک وظیفه ملی است. درست نیست یک عده از افراد در مورد این گروه از جامعه از تریبون های عمومی انتقاداتی کنند و اشکالات را فریاد بزنند چون خود این اقدام باعث بروز رفتارهای ناهنجار اینچنینی در مورد جامعه پزشکی خواهد شد.
وی همچنین در این اجلاس گفت: امیدواریم با اجرای کتاب تعرفه خدمات پرستاری نیز گامی برداریم که مقدمه گام های بعدی برای ارتقاء هرچه بیشتر خدمات پرستاری در سالهای آتی باشد. وزیر بهداشت با بیان این که وزارت بهداشت در دولت یازدهم هیچ گاه به حوزه پرستاری بی توجه نبوده است، گفت: مسلم است که حوزه بهداشت و درمان عقب ماندگی های زیادی دارد و ما علی رغم تمام تلاش هایمان در جهت رفع این عقب ماندگی ها، تنها توانستیم بخشی از آنها را تا کنون جبران کنیم. به گفته هاشمی، رفع این کمبودها در همه بخش های مرتبط با وزارت بهداشت اعم از گروه های پزشکی و پیراپزشکی زمانبر است با این حال مهمترین هدف وزارت بهداشت این است که با کمک دولت و مجلس بتوانیم به بخش عمده ای از این مشکلات فایق آییم.

وزیر بهداشت با اشاره به خبر خوشی در خصوص اعتبارات حوزه سلامت خطاب به جامعه پرستاری گفت: امروز مجلس با رای بسیار بالا بخشی از نگرانی حوزه سلامت را برطرف کرد و آن تصویب ماندگاری اختصاص یک درصد از مالیات بر ارزش افزوده به حوزه سلامت بود که رقم مناسبي است. هاشمی ضمن ابراز تشکر ویژه از این اقدام مجلس، اظهار امیدواری کرد که مجلس و دولت برای گشودن گره ازمشکلات مردم اتحاد و همدلی داشته باشند و در راستای تحقق آرمان های شهدا، امام راحل و مقام معظم رهبری گام بردارند.
به گفته وزیر بهداشت، دولت در شرایط بسیار سخت مالی آغاز به کار کرد یعنی زمانی که دارو و تجهیزات پزشکی در شرایط بحران به سر می برد و در عین حال ذخیره خون کشور کمتر از یک درصد بود به طوری که بانک های خون و سازمان های انتقال خون دچار مشکلات فراوانی شده بودند. وی با اشاره به این که دولت در هفته های اول آغاز به کار بخش قابل توجهی از مشکلات حوزه دارو را برطرف کرد، گفت: کمبود دارو در راستای این اقدامات از 300 قلم به کمتر از 30 قلم رسید و قیمت داروها نیز تفاوت قابل توجهی پیدا کرد.
هاشمی ضمن ارائه گزارشی در خصوص دستاوردها و موفقیت های طرح تحول سلامت خاطرنشان کرد: تمام تلاش دولت این است که بدون ایجاد هیچ اضطرابی برای شاد کردن دل مردم نقش آفرینی کند. وی با اشاره به این که در حوزه پرستاری بعد از ایجاد معاونت پرستاری و ابقاء آن به دلیل گسترش فعالیت های پرستاران، بحث های زیادی در این حوزه مطرح شد، ادامه داد: پرستاران از شروع دوران دانشگاه جزو شریف ترین اقشار جامعه هستند و برای بیماران نقش یک مادر را ایفا می کنند به طوری که می توان گفت کار آنها از جنس زمینی نیست. هاشمی با بیان این که جامعه پزشکی یک تیم واحد محسوب می شود، افزود: همه ما در این جامعه در یک مسیر تلاش می کنیم و هیچ تفاوتی بین مان نیست. وزارت بهداشت برای هیچ گروه خاصی در این تیم امتیاز ویژه و استثنایی قائل نیست. وزیر بهداشت با بیان این که تا کنون به بخشی از خواسته های معاونت پرستاری پاسخ داده شده و بخشی دیگر از درخواست ها به مرور محقق می شود، گفت: نباید اینطور تصور کرد که وزارت بهداشت پزشک محور است و مابقی گروه های پزشکی را مورد غفلت قرار داده است.
هاشمی افزود: هدف همه ما شاد کردن دل مردم است و در این راه تاکید می کنم که مدیران و متولیان در وزارت بهداشت حتما نباید پزشک و متخصص باشند. چون این یک نگاه متعصبانه محسوب می شود. باید منافع بخشی و صنفی را کنار بگذاریم و تمام تلاشمان ایجاد آرامش بین مردم باشد. وزیر بهداشت در ادامه خاطرنشان کرد: باید مجموعه وزارت بهداشت را مملو از افراد و مدیرانی کنیم که حرفه های غیر از پزشکی دارند و این کار از نظر ساختاری به نفع حوزه سلامت خواهد بود. وی با تاکید بر این که اداره بیمارستان ها در حال حاضر نیاز به بازنگری جدی دارد، اظهار کرد: بیمارستان ها در قالب تشکیل هیات امنا باید به صورت مستقل اداره شوند و اداره آنها با امروز و دیروز متفاوت باشد. چون متاسفانه تا به حال مدیران زیادی با برنامه های کوتاه مدت و مقطعی مدیریت کرده اند و این روند منجر به ایجاد مشکلات ساختاری عمده ای شده که بخشی از این مشکلات مرتبط با حوزه پرستاری است. هاشمی در ادامه گفت: وزارت بهداشت در دولت یازدهم بااین مشکلات دست و پنجه نرم کرده به طوری که از زمان شروع خدمت تا کنون توانستیم هشت هزار میلیارد تومان بدهی را به حداقل برسانیم. وزیر بهداشت با اشاره به این که پرداخت ها و بدهی ها هم اکنون به روز شده است، اعلام کرد: امیدواریم تا پایان سال تمام پرداخت ها به موقع صورت گیرد. وی در ادامه با اشاره به این که اجرای طرح تحول سلامت بعد از هدفمندی یارانه ها، بزرگترین طرح اجتماعی دولت محسوب میشود، بیان داشت: وزارت بهداشت ضمن اجرای این طرح در حال بازسازی مشکلات ساختاری است. از این نکته هم نباید غافل شویم که رسیدن به اهداف این طرح نیاز به سالهای متوالی دارد تا به وسیله تیم های متخصص تکمیل شود و ارتقاء یابد.
چون در کشورهای پیشرفته، نظام سلامت زمانی می تواند رضایت بیش از 70 درصدی مردم را کسب کند که بیش از دو دهه سابقه فعالیت در شرایط مطلوب داشته باشد. در کشور ما این دو در یک سال اتفاق افتاد ولی برای استمرار آن مسیر طولانی در پیش رو داریم. هاشمی در ادامه گفت: همه ما برای خدمت به مردم و دولت آمده ایم و با خدا معامله کرده ایم. بنابراین نباید شائبه دیگری به ذهن خود راه دهیم. وزیر بهداشت با بیان این که رضایتمندی 70 درصدی مردم از اجرای طرح تحول سلامت با بار مضاعفی که بر روی دوش پرستاران است، محقق شده، بیان داشت: اوضاع جامعه پرستاری رو به بهبود خواهد بود. هاشمی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در طول دوره بستری ایشان در بیمارستان گفت: جامعه خدوم پزشکی و پرستاری مورد عنایت مقام معظم رهبری است به طوری که ایشان در دوره بستری در بیمارستان بیان داشتند که این جامعه یک گنجینه پرافتخار است و ما به مجموعه انسانی متخصصان، پرستاران و پزشکان افتخار می کنیم. وزیر بهداشت با اشاره به این که شخص ریاست جمهوری نیز بیش از سایر روسای جمهور دوره های گذشته تا به حال در باره حوزه سلامت صحبت کرده اند، در مورد تعرفه خدمات پرستاری گفت: 7 سال پیش این تعرفه ها در قالب کتاب تعرفه خدمات پرستاری تصویب شد ولی هیچ گاه اجرایی نگردید. هاشمی با بیان این که اعتبارات حوزه سلامت چه در قالب بودجه مصوب مجلس و چه از محل هدفمندی یارانه ها، تعریف مشخصی دارد، افزود: با اجرای کتاب تعرفه سلامت تغییر جدی در صیانت از جامعه پزشکی و واقعی کردن تعرفه ها ایجاد شد و امیدواریم با اجرای کتاب تعرفه خدمات پرستاری نیز این اتفاق بیفتد. وزیر بهداشت با بیان این که در این کتاب 250 خدمت پرستاری تعرفه گذاری می شود، گفت: 190 خدمت پرستاری در کتاب تعرفه سلامت، تعیین تعرفه شده بود ولی خدمات تخصصی که شاید در قالب خدمات پرستاری نباشد ولی پرستاران آن را ارائه می کنند، نیز در کتاب تعرفه خدمات پرستاری تعرفه گذاری شده اند. هاشمی با اشاره به میزان پرداخت ها، اضافه حقوق و کارانه های این قشر نیز اعلام کرد: نظام پرداخت مبتنی بر عملکرد میزان این پرداخت ها را مشخص خواهد کرد به طوری که در قالب درآمدهای بیمارستان ها، بازتوزیع بودجه جهت پرداخت ها صورت می گیرد.
وزیر بهداشت ضمن اعلام این که در حوزه بازسازی و نوسازی بیمارستان ها، استراحت گاه های پرستاران نیز بازسازی خواهد شد، بیان داشت: اعتبار ویژه ای برای این اقدام در نظر گرفته ایم. البته سازمان نظام پرستاری بخشی از این اقدامات را می تواند مدیریت کند چون ما معتقدیم وزارت بهداشت تنها باید وظیفه سیاست گذاری را داشته باشد و بخش عمده ای از کار توسط خود مردم انجام شود.
هاشمی در پایان گفت: هم اکنون در حوزه پزشکی قدم بزرگی برداشته شده و آن حاکمیت اخلاق بر جامعه پزشکی و ایجاد انضباط در روابط پزشک و بیمار است. امیدواریم با اجرای کتاب تعرفه خدمات پرستاری نیز گامی برداریم که مقدمه گام های بعدی برای ارتقاء هرچه بیشتر کیفیت خدمات پرستاران در سالهای آتی باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

به خاطر توهین‌های همسرم اعتماد به نفس ندارم
نظریه ویگوتسکی به زبان ساده
۷ شبهه غیرواقعی درباره تعطیلی پنجشنبه ها و پاسخ صحیح به آن
سوگ بعد از سقط و غمی‌ بی‌پایان
نقش تمایز یافتگی در رضایت زناشویی
مشکلات بلوغ در پسران
پرتناقض‌ترین سن کودک کدام است؟
تاثیر مخرب تجربه آزار در دوران کودکی بر سلامت روان
اینفلوئنسرهای نوجوان چگونه بر کودکان تاثیر روانی می گذارند؟
بعضی دفترخانه‌ها با دریافت پول بیشتر،صیغه عقد را برای پسر معتاد جاری می‌کنند!
چرا فنلاند «شادترین مردم جهان» را دارد؟
علت پرحرفی کودکان؛ چطور رفتار کنیم؟
شکست خوردن و زمین خوردن یک اتفاق است تسلیم‌شدن و بلندنشدن یک انتخاب است. نگذار انتخاب‌هایت اسیر اتفاق‌ها شود..!!!