چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 15 May 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۳ / ۱۸:۳۳
کد مطلب: 25148
۱
۱

وزير: اطلاعات مشاورین مدارس به روز باشد

وزير: اطلاعات مشاورین مدارس به روز باشد
وزیر آموزش و پرورش گفت: احیای دارالقرآن ها ،استفاده از کانون ها و اردوگاه ها،ترویج موضوع کتاب و کتابخوانی ،موضوع اقامه نماز ،اوقات فراغت دانش آموزان و طرح روز بدون کیف پنج شنبه ها بخشی از مهمترین اولویت های ما در سال 93 هستند.

به گزارش پانا، علی اصغر فانی در گردهمایی معاونین پرورشی ادارات کل سراسر کشور که امروز برگزارشد اظهار داشت: خیلی خوشحالیم که در جمع شما حضور دارم که از پیروان راستین راه امام ره هستید.در فرایند تصمیم گیری دو رویکرد وجود دارد یک آنکه شخص خود به تنهایی تصمیم بگیرد و اجرا کند که مزیت آن سرعت بالا و جمع شدن مسائل است اما عیب آن استفاده نکردن از خرد جمعی و نظرات کارشناسی است.
وی افزود: برای انجام کار خوب و صحیح رویکرد، کار تیمی است. بین تیم و گروه تفاوت وجود دارد ممکن در گروه، افراد به خوبی دور هم چیده نشوند اما در کار تیمی افراد با توجه به تخصص خود در کار چیده می شوند به طور مثال در مورد پنچشنبه ها، در تعطیلی پنجشنبه ها باید سراغ چه افرادی برویم و تخصص آنها در چه زمینه ای باشد.
وی خاطرنشان کرد:همواره در کار تیمی به دنبال این هستیم که تخصص های مورد نیاز در تیم گردآوری شود یعنی افرادی که از نظر مهارت مکمل یکدیگر باشند که این موضوع بسیار مهم است زمانی که مهارتها مکمل یکدیگر باشند سازماندهی و ایده پردازی در تیم بالا می رود.
وی ادامه داد: البته افرادی هم باید در گروه وجود داشته باشند که مراقب باشند که بحث منحرف نشود و افراد تیم در راستای مباحث صحبت کنند.
فانی یادآور شد:اگر نوآوری در تیم وجود نداشته باشد آن وقت ممکن است که به برخی از اهداف دست پیدا نکنیم و از کار خود منحرف شویم.
وی خاطرنشان کرد: افراد تیم باید همواره متعهدبه اهداف مشترک باشند زیرا اگر تعهدی به هدف نداشته باشند نمی گذارند به هدف مشترک دست یابیم و مسئولیت در افراد نیز باید مشترک باشد زیرا اگر کاری به پایان نرسید وخراب شد همه تیم در آن مقصرهستند و در صورت پیشرفت نیز چنین است.
وزیرآموزش و پرورش ادامه داد:موضوعات معاونت پرورشی باید به صورت تیمی حل و فصل شود ساخت تیم با ویژگی های یک هدف باید مطابق باشد و اگر در این امر دقت نشود کارها به هم می ریزد. درکار تیمی مهمترین تاثیرآن هم افزایی مثبت است البته گاهی اوقات هم افزایی منفی نیز وجود دارد که افرادبه خوبی مسئولیت خود را انجام نمی دهند.
وی اذعان داشت: هم افزایی مثبت تلاش هماهنگ ایجاد می کند اگر تلاش ها هماهنگ نباشد هم افزایی مثبت نیست و تلاش هماهنگ باعث بهبود عملکرد می شود. در تیم، رهبری مشترک مسئولیت طرفین و نتایج کار جمعی تاکید می شود که هر کدام از آنها نباشد تیم ناقص است .
فانی بیان داشت: اگر دیگران در رهبری تیم نقش نداشته باشند و به معنی دیگر رهبری مشترک وجود نداشته باشد دیگران بر خروجی تیم مسئولیتی ندارند به همین دلیل در کشورهای دنیا سعی شده تا بچه ها در دوران ابتدایی کارهای تیمی و جمعی انجام دهند که می توان از آن به کارهای اردویی، کارهای جمعی و دیگر مسائل اشاره کرد که متاسفانه ما در کشور در این زمینه ضعیف هستیم و باید بیشتر بر روی این مسئله کارکنیم.
وی ادامه داد: در تیم باید به اثر بخشی ، بهره وری و کارایی کارها توجهی ویژه ای شود که ما در آموزش و پرورش باید بیشتر در بخش اثربخشی فعالیت کنیم اما در کارهای تولیدی کارایی بیشتر مهم است.
فانی تصریح کرد: شرایط سازمانی حاکم

بر تیم نیز از مسائل مهم است و دراثر بخشی تاثیر مستقیم دارد به طور مثال سیستم های پاداش سازمان ممکن است به فرد داده شود اما باید برای بالا بردن راندمان کاری پاداش ها به گروه داده شود و سیستم های ارتباطات و اطلاعات در اختیار تیم قرار گیرد. و باید سیستم مدیریتی از ساختارهای پیچیده به ساختار سخت تغییر پیداکند یعنی لایه های مدیریت کاهش پیدا کند و تعداد افراد تیم نیز باید پایین باشد وقتی که افراد تیم پایین باشد اثر بخشی تیم ، تامین نیاز اعضا ، خوشحالی و رضایتمندی افزایش پیدا می کند و افراد برای بقا تیم تلاش می کنند.
وی اذعان داشت : یکی دیگر از کارهایی که می تواند انگیزه و تلاش برای موفقیت را افزایش دهد ایجاد رقابت است . حضرت امام ره نیز همواره با مطرح کردن موضوع جدید در جامعه بر پویایی و تزریق فکر نو در جامعه نقش بسیار مهمی داشتند و هرچه برفعالیت های تیمی رسمیت کار بالا باشد یعنی کارها به صورت بخشنامه ای انجام شود و برای هر فعالیت قاعده ای حاکم باشد میزان نوآوری و خلاقیت در آن پایین می اید که آموزش و پرورش در کارهایش از رسمیت بالایی برخوردار است که این خود نقطه ضعفی است و باید کارها بر اساس فعالیت و نوآوری شکل گیرد و تمرکز و رسمیت کاهش یابد.
یکی دیگر از زمینه های رشد در کارهای تیمی حمایت مدیران ارشداست و تیم در جایی رشد می کند که حمایت مدیران ارشد از تلاش های انها بالا باشد و افکار و امکانات لازم در اختیار آنها قرار گیرد.
وزیرآموزش و پرورش ادامه داد: امکانات و اعتبارات آموزش و پرورش محدود است و باید در تابستانی که در پیشرو داریم برنامه ریزی مناسبی برای اوقات فراغت دانش آموزان در جهت غنی سازی آن گام برداریم و احیای دارالقرآن ها از برنامه های سال 93 است که امیدواریم بتوانیم از پایه های دوازده گانه موضوع تعلیم قران را بیشتر مورد توجه قرار دهیم و انسجام بیشتری در برنامه ها باشد .
وی تصریح کرد: موضوع اقامه نماز نیز اگر مدیر مدرسه ومسئولان درجماعت دانش آموزان حضور پیدا کنند رونق بیشتری پیدا می کند و از دیگر برنامه ای که داریم ودانش آموزان با سیره ائمه آشنا تر شوند که این جز برنامه های سال تحصیلی جدید است.حفظ موضوعی قرآن نیز که یکی از تاکیدات مقام معظم رهبری است باید در برنامه ها گنجانده شود تا دانش آموزان بتواند در استدلال های خود و مکالمات روزانه از این ایات بهره مند شوند.
فانی اذعان داشت: استفاده از کانون ها و اردوگاه ها نیز باید مورد توجه قرار گیرد با وجود آنکه امکانات زیادی در این بخش وجود دارد اما استفاده کمتری از آن می شود که می توانیم در بحث پنجشنبه ها از این فضا و امکانات به خوبی استفاده کنیم که طرح پنجشنبه ها به صورت آزمایشی و اختیاری در مدارس تعیین شده اجرایی می شود.
در بحث دیگر باید توانمندی مشاورین را مورد ارزیابی قرار دهیم واطلاعات آنها به روز باشد زیرا اگر اطلاعات مشاورین به روز نباشد نمی توانیم از آنها در بسیاری از مسائل استفاده کنیم زیرا قادر به حل مسائل جدید و تحولات نیستند. به طور مثال درفضای مجازی باید تهدیدات را به فرصت تبدیل کنیم که با در اختیار داشتن نیروهای توانمند می توان ان را به انجام رساند.
وی در خاتمه گفت: موضوع کتاب و کتابخوانی نیز باید دربین دانش آموزان ترویج شود که برخی از مسائل مشکلات مالی نیست بلکه نیازمند توانمندسازی نیروی انسانی و حل کردن مشکلات است.

 

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

اطلاعات خودت به شبه؟ الاف
مجوزهای نظام روانشناسی از یکم خرداد الکترونیکی می شود
مشکلات بلوغ در پسران
پرتناقض‌ترین سن کودک کدام است؟
تاثیر مخرب تجربه آزار در دوران کودکی بر سلامت روان
اینفلوئنسرهای نوجوان چگونه بر کودکان تاثیر روانی می گذارند؟
بعضی دفترخانه‌ها با دریافت پول بیشتر،صیغه عقد را برای پسر معتاد جاری می‌کنند!
چرا فنلاند «شادترین مردم جهان» را دارد؟
علت پرحرفی کودکان؛ چطور رفتار کنیم؟
چرا در دیدارهای خانوادگی عصبی هستیم؟
توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
هم اکنون که در حال نفس کشیدن هستید، کس دیگری دارد نفس های آخرش را می کشد. پس دست از گله و شکایت بردارید و بیاموزید چگونه با داشته هایتان زندگی کنید.