فراخوان همایش تربیت اسلامی و فضای مجازی با همكاري حوزه و آموزش و پرورش
هشتمین همایش علمی همراه بانمایشگاه دوسالانه به همت ستاد همکاریهای حوزه علمیه و وزارت آموزش وپرورش در17 و18 اردیبهشت ماه1393 درشهرمقدس قم برگزارمیشود.
به گزارش میگنا، با توجه به اهمیت فضای مجازی و تاثیرات گستردهی آن بر تعلیم وتربیت، ستاد همکاری حوزه های علمیه و وزارت آموزش و پرورش در هشتمین همایش سالانه خود این مهم را در دستور کار قرار داه است.از عموم اساتید حوزههای علمیه و دانشگاهها، صاحب نظران، پژوهشگران، معلمان، مربیان، طلاب و دانشجویان علاقه مند دعوت میشود با تهیه و ارسال مقاله در چارچوب محورهای زیر، ما را در دست یابی به هدفهای همایش یاری دهند.
اهداف همایش:
1-شناخت نظریه ها و دیدگاه های تربیت اسلامی در فضای مجازی
2- تبیین فرصتها و چالش های فراروی تربیت اسلامی در تعامل با فضای مجازی
3- تبیین اثرات و پیامدهای تربیتی فناوریهای نو و فضای مجازی
4- تبیین راهکارهای توسعه و تعمیق تربیت اسلامی از طریق فضای مجازی
5- تبیین چگونگی تعاملات حوزه های علمیه با وزارت آموزش و پرورش در بهرهگیری از فضای مجازی برای تربیت اسلامی
محورهای همایش:
1- شناخت نظریه ها و دیدگاه های تربیت اسلامی در فضای مجازی
2- مفهوم شناسی فضای مجازی و ابعاد تربیتی آن در آموزش و پرورش
3- تبیین انگارههای تربیتی حاکم بر فضای مجازی
4- تبیین تصویر، مختصات و مولفههای تربیت اسلامی در فضای مجازی باتاکید بر مخاطب دانش آموزی
5- تبیین نسبت فضای مجازی با تربیت اسلامی
6- تبیین جایگاه رسانههای تصویری، متنی و گفتاری در تربیت اسلامی
7- تبیین جایگاه مربی و معلم در تربیت اسلامی با توجه به ویژگیهای فضای مجازی
8- تبیین جایگاه یادگیرنده در تربیت اسلامی با توجه به ویژگی های فضای مجازی
9- تبیین جایگاه خانواده در تربیت اسلامی با توجه به ویژگی های فضای مجازی
10- تبیین جایگاه مدرسه در تربیت اسلامی با توجه به ویژگی های فضای مجازی
تبیین فرصتها و چالشهای فراروی تربیت اسلامی در فضای مجازی
1- تبیین فرصتها، چالشها و کارکردهای فضای مجازی در ساحت تربیت اعتقادی، عبادی و اخلاقی
2- تبیین فرصتها، چالشها و کارکردهای فضای مجازی در ساحت تربیت سیاسی و اجتماعی
3- تبیین فرصتها، چالشها و کارکردهای فضای مجازی در ساحت تربیت زیستی و بدنی
4- بیین فرصتها، چالشها و کارکردهای فضای مجازی در ساحت تربیت اقتصادی و حرفهای
5- تبیین فرصتها، چالشها و کارکردهای فضای مجازی در ساحت تربیت علمی و فناورانه
6- تبیین فرصتها، چالشها و کارکردهای فضای مجازی در ساحت تربیت زیباشناختی و هنری
بررسی اثرات و پیامدهای تربیتی فناوریهای نو و فضای مجازی
1- تبیین اثرات و پیامدهای شبکه های اجتماعی در حوزه آموزش و پرورش
2- تبیین اثرات و پیامدهای تلفن همراه در حوزه آموزش و پرورش
3- تبیین اثرات و پیامدهای شبکههای ماهوارهای در حوزه آموزش و پرورش
4- تبیین اثرات و پیامدهای شبکه جهانی اینترنت در حوزه آموزش و پرورش
5- بررسی و تبیین اثربخشی شبکههای آموزشی (رشد، نور...) در حوزه تربیت اسلامی
6- تبیین اثرات و پیامدهای فضای مجازی بر سبک زندگی
تبیین راهکارهای تعمیق تربیت اسلامی از طریق فضای مجازی
1- تبیین روشهای استفاده مناسب از امکانات و قابلیت های فضای مجازی در تعمیق تربیت اسلامی
2- شناسایی راهکارهای تعمیق تربیت اسلامی در فضای مجازی
3- تبیین نسبت تربیت اسلامی و فضای مجازی در اسناد بالادستی و برنامه های درسی رسمی و غیر رسمی جمهوری اسلامی ایران
4- مخاطب شناسی در فضای مجازی (نیازسنجی مخاطبان، فرهنگ پژوهی، افکار سنجی، آسیب پژوهی، فراغت پژوهی و باور پذیری مخاطبان نسبت به آموزه های تربیت اسلامی)
5- شناسایی و تبیین تجارب و ابتکارات سازمان های بینالمللی، نهادهای تربیتی و دینی، مدارس و مراکز آموزشی اسلامی در بهرهگیری از فضای مجازی در تعمیق تربیت اسلامی
6- تبیین چگونگی تحقق اهداف تربیت اسلامی با توجه به ویژگیهای فضای مجازی
7- تبیین چگونگی تولید محتوای تربیت اسلامی در فضای مجازی
8- تبیین چگونگی مدیریت و نظارت بر انواع رسانه های تربیت اسلامی در فضا ی مجازی
9- تبیین شیوههای روز آمد کردن روش ها و محتوای تربیت اسلامی در فضای مجازی
10- شناخت روشهای بهره گیری از ارتباطات بین فرهنگی به منظور جهانی سازی فرهنگ و تربیت اسلامی
11- تاثیرات تولید فرارسانهها با رویکرد تربیت اسلامی در آموزش و پرورش
12 - تبیین چگونگی بهرهگیری از رسانههای آموزشی در تدوین منابع آموزشی و تربیتی
تبیین چگونگی تعاملات حوزه های علمیه با آموزش و پرورش در بهرهگیری از فضای مجازی برای تربیت اسلامی
1- تبیین جایگاه و نقش حوزههای علمیه و روحانیون در جهتدهی استفاده از فضای مجازی در تربیت اسلامی
2- شناسایی و تبیین کارکردهای حوزههای علمیه در بهرهگیری از فضای مجازی در تربیت اسلامی
3- تبیین نقش حوزههای علمیه در نظریه پردازی پیرامون تربیت اسلامی و فضای مجازی
4- تبیین نقش حوزههای علمیه در عرصه سیاست گذاری تربیت اسلامی در فضای مجازی
5- نقد وضعیت موجود سیاستگذاری در فضای مجازی از نظر تحقق هدفهای تربیت اسلامی
ملاکهای تدوین مقاله:
- عنوان مقاله با هدف ها و محورهای همایش مرتبط باشد
- مقاله حداکثر در 20 صفحه A4 تهیه شود و اصول تدوین مقاله به روش علمی در آن رعایت شده باشد و شامل چکیده فارسی، مقدمه، بیان مسئله و هدفها، سوالها، پیشینه موضوع، توضیح روش تحلیل یا پاسخ دهی به سوالات، یافته ها، جمع بندی، نتیجه گیری و فهرست منابع باشد و برای پاسخگویی به سوالات مطرح شده، از روش علمی (منطقی، تحلیلی، استدلالی و یا روش تحقیق میدانی) استفاده شده باشد
- مقاله در محیط Word ، قلم BNazanin ، فونت 14، تایپ و فایل آن به نشانی دبیرخانه همایش ارسال گردد
- اطلاعات مربوط به نویسنده (نویسندگان) مقاله،شامل نام و نام خانوادگی، میزان تحصیلات، رشته تحصیلی مرتبه علمی، نشانی محل کار یا منزل، تلفن تماس، نمابر و پست الکترونیک به همراه مقاله ارسال شود.
- تاریخ ارسال اصل مقاله: 1393/1/15
- ارسال مقالات به نشانی info@hamkariha.ir
-دانلود پوستر
- مقالات پذیرفته شده در کتاب حاوی مقالات همایش چاپ و منتشر خواهد شد و مقالات برگزیده در روز همایش ارائه خواهد شد.