شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 4 May 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۳ شهريور ۱۳۹۲ / ۲۲:۰۰
کد مطلب: 19117
۰
فوق تخصص غدد اطفال:

۹ درصد دختران ۶ تا ۲۰ ساله چاق هستند

علی ربانی در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: چاق شدن کودکان، مختص ایران نیست و در همه جای دنیا چاقی رو به افزایش است که در هر جامعه‌ای دلائل خاص خود را دارد.
فوق تخصص غدد اطفال گفت: جذب کالری در کودکان به طور غیرمعقول بالا رفته، سوزاندن و مصرف کالری کمتر شده و به تبع آن ذخیره چربی بیشتر شده است و متأسفانه هر روز کودکان چاق‌تر می‌شوند.
ربانی ادامه داد: متأسفانه هر چه کودک چاق‌تر باشد و به سن بلوغ نزدیکتر شود و حتی از آن بگذرد شانس برگشت کودک به قبل از چاقی کمتر است.
فوق تخصص غدد اطفال تصریح کرد: از 9 ماهگی تا پنج- شش سالگی چربی زیر پوست کودکان به تدریج و به طور فیزیولوژیک کم شده و بعد از شش- هفت سالگی دوباره کودک چاق می‌شود که این واکنش به چاقی است و اگر کودکی زودتر از این گروه سنی یعنی در سه یا چهار سالگی چاق شود مسلماً در آینده یک فرد چاق خواهد شد.

ربانی ادامه داد: تحقیقات نشان داده که حدود 15 درصد دخترها در گروه سنی 6 تا 20 سالگی یعنی حوالی بلوغ در معرض چاقی هستند و 8 تا 9 درصد در همین گروه سنی چاق هستند.
فوق تخصص غدد اطفال گفت: روی‌هم‌رفته چاقی یک معضل اجتماعی و خانوادگی است و خانواده‌ها باید بدانند که از سن 2 -3 سالگی تا سن بلوغ هر فرد سالیانه مجاز به افزایش وزنی حدود 2 کیلوگرم است و اگر کودکی بیش از این مقدار چاق شود در آینده یک فرد چاق خواهد بود.
ربانی، تک فرزندی، تغذیه نامناسب در مهد کودک و مدارس، اصرار مادران به تغذیه بیشتر کودکان و مصرف تنقلات چرب در میان وعده‌ها و عدم رعایت نسبت مواد در غذاهای روزانه را دلیل چاقی کودکان دانست.
وی افزود: در غذاهای روزانه باید حدوداً 50 درصد هیدروکربن، 20 درصد چربی و 30 درصد پروتئین باشد که بسته به سن این نسبت‌ها می‌تواند متغیر باشد.
فوق تخصص غدد اطفال افزود: اگر میزان چربی موجود در غذا از این نسبت بالاتر رود یا اینکه کودک پرخور باشد و حتی در مصرف غذاهای مفید پرخوری کند و بیشتر از کالری مورد نیاز بدن، کالری دریافت کند ما با کودکان چاقی مواجه می‌شویم که برگشت‌پذیری‌شان بسیار سخت خواهد بود.
ربانی افزود: استفاده از فست‌فود و غذاهای چرب و تنقلاتی مثل چیپس در چاقی کودکان موثر است.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

علت پرحرفی کودکان؛ چطور رفتار کنیم؟
چرا در دیدارهای خانوادگی عصبی هستیم؟
توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
هم اکنون که در حال نفس کشیدن هستید، کس دیگری دارد نفس های آخرش را می کشد. پس دست از گله و شکایت بردارید و بیاموزید چگونه با داشته هایتان زندگی کنید.