جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 17 May 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۲۰ تير ۱۳۹۲ / ۱۰:۲۰
کد مطلب: 18455
۰
گزارش کامل فارس از سی‌امین اجلاس رؤسای آموزش و پرورش مناطق کشور

اجلاس سه روزه آموزش و پرورش از آقای وزیر تا آقای وزیر

سی‌امین اجلاس رؤسای آموزش و پرورش مناطق کشور طی سه روز در سالن همایش‌های رازی تهران برگزار شد و میهمانان ویژه‌ای نیز داشت. روز اول اجلاس با سخنرانی حمیدرضا حاجی‌بابایی وزیر آموزش و پرورش آغاز شد؛ وی با بیان اینکه آموزش و پرورش در طول این سال ها اسیر هیچ حزب و گروه و دسته ای نبوده است، گفت: آموزش و پرورش از آنِ جمهوری اسلامی ایران بوده است و همه می‌توانند شهادت دهند که آموزش و پرورش را سیاسی اداره نکرده‌ایم بلکه آموزش و پرورش را ولایی، ملی و اسلامی اداره کرده‌ایم. حاجی‌بابایی به تدوین سند تحول آموزش و پرورش اشاره کرد و ادامه داد: در طول 180 سال گذشته، برای آموزش و پرورش نقشه جامع و راهی وجود نداشت و دو سال کار شبانه روزی در آموزش و پرورش به تدوین و تصویب سند تحول انجامید.
وی با بیان اینکه 700 پروژه بعد از تحول در آموزش و پرورش انجام شده است، افزود: در کتاب شمیم تحول به این تحول ها اشاره شده است اما حدود 170 اقدام برای اولین بار در آموزش و پرورش انجام شده است.
وزیر آموزش و پرورش به اقدامات انجام شده در راستای سند تحول اشاره کرد و گفت: در طول کمتر از 4 سال، 212 سفر استانی، 562 همایش 5 تا 7 هزار نفری، 563 سخنرانی کارگاهی برای 421 هزار و 685 فرهنگی برگزار شد. وی با بیان اینکه در حال حاضر حتی یک نفر در آموزش و پرورش وجود ندارد که به آینده خود مطمئن نباشد، اظهار داشت: در گذشته ده‌ها هزار معلم حق التدریس بودند که ماهیانه 10 هزار تومان حقوق می‌گرفتند یا ده‌ها هزار نیروی شرکتی داشتیم.
حاجی بابایی به فعالیت در این وزارتخانه اشاره کرد و بیان داشت: 4 سال کار شبانه روزی بدون مرخصی انجام دادم و هیچ تعطیلات نوروزی هم بنده و همکارانم تعطیل نبودم.

بعد از سخنرانی وزیر آموزش و پرورش، رئیس‌جمهور از کتب جدید‌التألیف سوم ابتدایی و اول «متوسطه اول» رونمایی کرد. این کتاب‌ها همسو با سند برنامه درسی ملی تدوین شده‌اند و مقرر شده است تا پایان سال 96، تمام کتب درسی تغییر کند.

محمود احمدی نژاد رئیس جمهور گفت: اگر نبض آموزش و پرورش درست بزند نبض تمام بخش‌ها منظم خواهد زد؛ در آموزش این تغییر نگاه خوشبختانه امروز اتفاق افتاده است و تمام دستگاه‌های کشور بر اهمیت آموزش و پرورش تأکید دارند. رئیس جمهور ادامه داد: پیش از این هرگاه قرار بود تا به این بخش توجه ویژه‌ای شود، به بهانه اینکه آموزش و پرورش خانواده بزرگی است و دولت و کشور ظرفیت‌های لازم را ندارند از زیر بار مسئولیت شانه خالی می‌کردند و کمترین دریافتی‌ها متعلق آموزش و پرورش بود. وی افزود: در بودجه امسال نزدیک به 37 تا 38 هزار میلیارد هزینه در نظر گرفتند که برای آن هیچ درآمدی وجود ندارد. خوب از این هزینه‌ها کم کنید و به بودجه آموزش و پرورش اضافه کنید.
رئیس جمهور ادامه داد: خیلی از این دستگاه‌ها خودشان تصمیم‌گیرند و حقوق‌ها را بالا می‌برند تنها به هزینه‌ها اضافه می‌کنند خیلی از این‌ها اگر نباشند مشکلی در کشور بوجود نمی‌آید. رئیس جمهور با اشاره به اینکه تغییر ساختار در نظام آموزش و پرورش کار بزرگی بود، گفت: برخی‌ها تصور می‌کردند که تغییر در نظام آموزش و پرورش کار نشدنی است که دلیل آن دو مسئله بود، اول نشناختن نظام آموزش و پرورش و دوم اینکه برخی به توانمندی‌های جامعه آموزش و پرورش باور نداشتند.

* معلمان خانم با چادر مشکی سر کلاس تدریس نکنند
حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی نیز در اجلاس رؤسای آموزش و پرورش به وضعیت نهضت سواد آموزی اشاره کرد و گفت: درگذشته وضعیت شناسایی بیسوادان در کشور مانند درخت توت بود؛ بعد از یک مدتی مانند درخت انار شد و اکنون مانند درخت توت است و شناسایی بیسوادان خیلی سخت شده است.

وی درباره معلمان خانم در مدارس اظهار داشت: به معلمان خانم بگویید با چادر مشکی سر کلاس نروند بلکه چادر مشکی برای رفت و آمد در خیابان است؛ بنده خودمم هر روز عبای سیاه نمی پوشم. حجت الاسلام والمسلمین قرائتی با بیان اینکه گاهی بچه ها را بخندانید، خطاب به مسئولان آموزش و پرورش درخواست کرد که یک سایت خنده حلال داشته باشند.
وی ادامه داد: چرا به هم بخندیم بیایید با هم بخندیم و خنده حکیمانه داشته باشیم؛ آموزش و پرورش هم می تواند سایت خنده حکیمانه ایجاد کند و دانش آموزان وقتی می خواهند بخندند به آن سایت مراجعه کنند.

* حداد عادل و دلایل اهمیت آموزش و پرورش
روز دوم اجلاس رؤسای آموزش و پرورش با سخنرانی غلامعلی حدادعادل عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس آغاز شد. وی با بیان اینکه گسترده‌ترین زیرساخت برای رشد و پیشرفت کشور و مؤثرترین آنها آموزش و پرورش است، گفت:‌ نخستین اهمیت آموزش و پرورش تربیت انسان و شهروند آینده این نظام با فرهنگ مطلوب، معنوی و قرآنی است و دومین وظیفه، ایجاد زمینه‌های لازم برای پیشرفت علمی کشور است. وی به جایگاه آموزش و پرورش در تقویت اقتدار ملی و حفظ استقلال کشور اشاره کرد و اضافه کرد: سوال می‌کنیم اگر وزارت نیرو نیم ساعت تعلل کند و برق کشور قطع شود، چه اتفاقی می‌افتد و اگر آموزش و پرورش دو هفته تعطیل شود چه اتفاقی خواهد افتاد؟
این نماینده مجلس ادامه داد: شاید در نگاه اول، این نظر باشد که وقتی آموزش و پرورش دو هفته تعطیل شود خیلی‌ها هم خوشحال شوند و به ظاهر اتفاقی نیفتد اما با قطع نیم ساعته برق، ضرر زیادی به کشور وارد شود، اما ریشه آن تعلل را باید در جای دیگری جستجو کرد. حداد عادل افزود: دنیا را افراد می‌سازند و افراد را آموزش و پرورش می‌سازد؛ بنده می‌خواهم در نقش آموزش و پرورش بر پیشرفت علمی کشور تأکید کنم و توضیح این نکته لازم است که حفظ استقلال سیاسی بدون خودکفایی اقتصادی ممکن نیست.

* شهابی‌ها و معاون علمی رئیس‌جمهور
نسرین سلطان‌خواه معاون علمی و فناوری رئیس جمهور نیز میهمان روز دوم اجلاس آموزش و پرورش بود که به طرح شهاب (شناسایی استعدادهای برتر) اشاره کرد و گفت: در سال تحصیلی 92-91 حدود 40 هزار دانش‌آموز در 7 استان در مرحله اول طرح شهاب غربالگری شده و به مرحله دوم راه یافتند. وی با اشاره به ویژگی های طرح شهاب، خاطرنشان کرد: طرح شهاب، طرحی عدالت محور است و می‌تواند زمینه شکوفایی استعدادهای دانش‌آموزان را در تمام نقاط کشور فراهم کند؛ مکانیزم شناسی این طرح با طرح‌های دیگر متفاوت است و با محوریت معلمان در مدارس نه از طریق آزمون و مصاحبه آغاز می‌شود؛ ضمن اینکه منظور از استعدادهای دانش‌آموزان، استعدادهای تحصیلی آنهاست.
سلطان‌خواه ادامه داد: در طرح شهاب قرار نیست دانش‌آموزان شناسایی شوند و از امکانات مادی و امتیازات خاصی بهره‌مند شوند بلکه نگاه حاکم به این طرح، نگاه به استعداد دانش‌آموزان و ذهن فعال آنهاست که یک موهبت الهی تلقی می‌شود.
* انتقادات مدیر حوزه‌های علمیه کشور از وضعیت آموزش
آیت‌الله سیدهاشم حسینی بوشهری مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور طی سخنانی به موانعی که موجب محقق نشدن تحول در آموزش و پرورش موجب می‌شود، اشاره کرد و افزود: اولین موضوع نیروی انسانی است و وقتی نیروی انسانی زمین‌گیر است، چه انتظاری داریم تحول صورت گیرد.
مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور به وضعیت کتب درسی اشاره کرد و اظهار داشت: کتاب‌های درسی، سال به سال تغییر می‌کند و به رغم کارهایی که انجام شده است، مفاهیم گویایی برای دانش‌آموزان که بتوانند قدرت نقادی و تحلیلگری را به آنان منتقل کند، وجود ندارد. وی به بحث یادگیری اشاره کرد و افزود: به رغم تلاش‌هایی که انجام شده است، اما هنوز کارهای علمی، آزمایشگاهی و تحقیقاتی را به صورت جامع و کامل در تمام مدارس مستقر نکردیم و در خیلی جاها با گچ و تخته‌سیاه کار می‌کنیم.
آیت‌الله حسینی بوشهری با انتقاد بر دانش‌آموزانی که برای شب امتحان درس می خوانند، گفت: گاهی می‌بینیم دانش‌آموزان به حفظ کردن بسنده می‌کنند و شب امتحان با نذر و نیاز و مطالعه برای فردا در سر جلسه امتحان نمره می‌گیرند و بعد کتاب را می‌بندند. مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور، مانع سوم تحول را تغییر عنوان کرد و گفت: در طول این 35 سال شاهد تغییر مدیران و نظام آموزشی بودیم یعنی مدیریتی کار می‌کرد و کارش نمود پیدا می‌کرد اما بلافاصله دستخوش تغییر می‌شد.
* آینده را باید از مساجد بسازیم
حجت الاسلام و المسلمین محمد جواد حاج علی‌اکبری نماینده ولی فقیه در اتحادیه انجمن های اسلامی دانش‌آموزان نیز در این اجلاس با بیان اینکه اتحادیه در تبیین مدیریت های کلان آموزش و پرورش به عنوان زیرمجموعه ای با دوام و با ثبات ایفای نقش می کند، گفت: اعضای این اتحادیه می توانند در جای گیری سند تحول بنیادین در ذهنیت دانش آموزان بسیار موثر واقع شوند. وی، ایجاد شادابی و نشاط در نوجوانان را ویژگی بارز مساجد دانست و گفت: کارهای فرهنگی، تربیتی، سیاسی، اجتماعی و سازندگی که ما در اوایل انقلاب از مساجد آغاز کردیم به تدریج نادیده گرفته شد و اکنون زمان آن رسیده است که به مساجد برگردیم.
حجت الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری برقرار کردن ارتباط بین مساجد و بچه ها و دانش‌آموزان و مدارس را از وظایف بزرگ آموزش و پرورش برشمرد و افزود: هم مساجد و هم آموزش و پرورش باید در این خصوص وظایف خود را به موقع انجام دهند تا بتوان به اهداف بلند تربیتی دست یافت. وی ادامه داد: آموزش و پرورش برای پیشبرد اهداف خود می تواند از فرصت و ظرفیت مساجد در قالب برگزاری کلاس های قرآن، دینی و حتی آموزش‌های دیگر در صحن مساجد بهره گیرد.
* بودجه عمرانی؛ وضعیت سوادآموزی و ساماندهی نیروی انسانی ابتدایی
دو معاون وزیر نیز در روز دوم سخنرانی کردند؛ مرتضی رئیسی معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش از افزایش 18 درصدی بودجه عمرانی آموزش و پرورش در سال 92 خبر داد و گفت: اعتبارات مصوب عمرانی آموزش و پرورش در بودجه سال 92، 1373 میلیارد تومان است.
علی باقرزاده رئیس سازمان نهضت سوادآموزی نیز ضمن ارائه آمار بیسوادی در کشور گفت: 54 درصد بیسوادان کشور حداقل یک دانش‌آموز در مدرسه دارند. فاطمه قربان معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش گفت: در کلاس های 6 پایه به ازای حداکثر هر 10 دانش آموز یک معلم اختصاص داده می‌شود و ساماندهی نیروی انسانی باید با اولویت مناطق محروم حداکثر تا پایان تیر ماه انجام شود.

* روز سوم؛ روز پرسخنرانی اجلاس
روز سوم اجلاس یکی از روزهای پرسخنرانی است که با سخنرانی‌های چند تن از معاونین آغاز شد؛ ابراهیم سحرخیز معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش گفت: در برخی رشته‌های هنرستانی به ویژه شاخه کاردانش مانند نرم افزار و حسابداری و رشته‌های علوم انسانی جذب اتباع انجام می‌شود.
حسین هژبری معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به کتاب سرمشق تربیت، گفت: در این کتاب 117 برنامه آماده و در دسترس همگان قرار گرفته است، از این 117 برنامه می‌توان به مدارس قرآنی ابتدایی اشاره کرد.
مهری سویزی معاون وزیر و رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان اظهار داشت: در المپیاد امسال، سهم دختران 3 درصد و سهم شهرستان‌ها 10 درصد افزایش داشته است که این نشان از عدالت و پیشرفت است که بسیار شوق انگیز و افتخار آمیز است.
فرشته حشمتیان، رئیس سازمان مدارس غیردولتی، توسعه مشارکت‌های مردمی و خانواده گفت: در حال 14 هزار و 300 مرکز پیش دبستانی فعال هستند و 700 هزار نوآموز تحت پوشش این مراکز قرار دارند. پس از سخنرانی چند معاون، وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در طول چهار سال گذشته، 200 هزار نفر از نیروهای آموزش و پرورش کاهش یافتند، گفت: در حال حاضر 95 درصد دانش‌آموزان در مدارس ثبت نام شده‌اند.
علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، میهمان ویژه روز سوم اجلاس بود که با اشاره به اهمیت نظام آموزش و پرورشی کشور، توجه آموزش و پرورش به اسناد بالادستی را مهم و اساسی خواند و افزود: اهتمام دولت و مجلس بر حل مشکلات آموزش و پرورش کشور بوده است و بر همین اساس بود که مسئولیت‌ کسانی که در آموزش و پرورش مدیریت می‌کنند، بسیار بالاست.
لاریجانی با بیان اینکه باید به آموزش و پرورش نگاهی راهبردی داشته باشیم، ادامه داد: یک ضرب‌المثل چینی می‌گوید، در برنامه یکساله باید گندم کاشت، در برنامه ده ساله باید گردو کاشت و اما در برنامه‌های 100 ساله باید به فکر مدرسه بود و این نشانگر اهمیت آموزش و پرورش در برنامه‌های دراز مدت است.
وی با اشاره به پیشرفت‌های اخیری که در آموزش و پرورش شکل گرفته گفت: پیشرفت‌های خوبی در محتوای کتاب‌ها، وضعیت معلمان و رابطه مدرسه با خانواده داشته‌ایم اما همانطور که رهبر معظم انقلاب فرموده‌اند باید به دغدغه‌ها و چالش‌ها در این حوزه توجه داشته باشیم.
رئیس مجلس با بیان اینکه پیشرفت‌های آموزش و پرورش باید مطابق سرعت تغییر و تحول جهانی باشد، گفت: اکنون حرکت‌های عقلانی در حوزه‌های سیاسی و اجتماعی در جهان مشاهده می‌شود و حرکت‌های پوپولیستی یا متحجرانه در حال رنگ باختن است گرایش‌های مردمی به دموکراسی و مردم‌سالاری نشانه این امر است. رئس مجلس شورای اسلامی به آرایش آموزش و پرورش و تعیین سیاست‌های کلی این وزارتخانه برای رشد و تعالی در سیستم آموزشی و پرورشی کشور اشاره کرد و افزود:‌ در بحث مدل 6،3،3 که دکتر حاجی‌ بابایی در مجلس توضیح داده‌اند و حتی بطور جداگانه به بنده در این مورد صحبت کردند محاسبات خوبی شده است اما ما باید در این مرحله به اسناد بالادستی کشور بیشتر توجه کنیم.
وی بر حل مشکلات معلمان و مدیران آموزش و پرورش تاکید و با بیان اینکه معلمان برای تعلیم و تربیت باید شوق و انگیزه داشته باشند، افزود: اکنون 12 میلیون دانش‌آموز در کشور ما حضور دارند که در بیش از 100 هزار مرکز آموزشی تدریس می‌کنند و این نشان می‌دهد که ما باید بر اساس حجم فعالیتی که در آموزش و پرورش صورت می‌گیرد، برنامه‌ریزی کنیم.

* آفت‌های تربیت
حجت‌الاسلام والمسلمین رضا تقوی رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور، میهمان ویژه دیگر اجلاس بود که اظهار داشت: 32 هزار نیروی انسانی به صورت افتخاری در ستادهای نماز جمعه کل کشور فعالیت می‌کنند که بیشتر آنها معلمان و کارکنان آموزش و پرورش هستند.
وی گفت: یکی از اساسی‌ترین شناخت‌ها در حوزه تربیت شناخت آسیب‌هاست؛ چه بسیارند افرادی که در حیطه تربیت برنامه‌ریزی کرده و هزینه می‌کنند چون به آفت‌ها توجهی ندارند، نتیجه مناسب از کار نمی‌گیرند. حجت‌الاسلام والمسلمین تقوی گفت: «عدم هماهنگی میان نهادهای مرتبط»، «تحمیل و اکراه»، «عدم هماهنگی گفتار و رفتار معلم»، «عدم شناخت قابلیت و استعدادهای معلم»، «تربیت قرنطینه‌ای»، «انقطاع تربیت»، «شتابزدگی در تربیت» و «فقر» از آفت‌های تربیت است.

* سخنرانی پرسرعت معاونان و مدیران
وحید کیارشی معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه تغییر احکام حقوق فرهنگیان بر اساس مصوبه دولت در هفته جاری ابلاغ می شود، گفت: سرانه مدارس شهریور ماه تأمین می‌شود. حجت‌الاسلام والمسلمین محی‌الدین بهرام محمدیان رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی ضمن ارائه توضیحات درباره کتاب‌های جدیدالتألیف اظهار داشت: کتاب تفکر و سبک زندگی پایه هفتم برای دانش‌آموزان دختر و پسر متفاوت است و تأکید می‌شود به هیچ عنوان در کلاس‌های چندپایه و کلاس‌های دارای معلمان مرد، برای دانش‌آموزان دختر تدریس نشود.
مهدی نوید ادهم دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش از ارائه گزارش عملکرد یک ساله آموزش و پرورش به شورای عالی انقلاب فرهنگی خبر داد. نامدار عبداللهیان، رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با بیان اینکه 110 هزار دانش‌آموز با نیازهای ویژه در مدارس استثنایی تحصیل می‌کنند، گفت: یک یا دو کلاس از 1500 مدرسه استثنایی کشور به فناوری‌های جدید مجهز هستند.
اسدالله اسدی گرمارودی، رئیس مرکز نیروی انسانی آموزش و پرورش از جذب 25 هزار دانشجو در دانشگاه فرهنگیان از مهر امسال خبر داد. عبدالأمیر عرفی، رئیس مرکز سنجش آموزش و پرورش از صرفه‌جویی 10 میلیارد تومانی در امتحانات خردادماه امسال علی‌رغم افزایش دانش‌آموزان خبر داد و گفت: حق‌الزحمه خرداد معلمان تا مرداد پرداخت می‌شود.
یوسف نوری، رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات آموزش و پرورش از کمک 55 میلیارد تومانی مردم به هوشمندسازی مدارس خبر داد. در ابتدای مراسم اختتامیه نیز مریم خلیلوند مدیرکل شاهد و ایثارگران، علی فرهادی رئیس مرکز اطلاع‌رسانی، سخنرانی کوتاهی داشتند و وزیر آموزش و پرورش به گفت‌وگو با مدیران مناطق آموزش و پرورش پرداخت. وی به مسائل متعددی از بحث محتوای آموزش و پرورش تا بیمه و بودجه پرداخت.

* بیانیه پایانی اجلاس
به گزارش فارس، در بیانیه پایانی سی‌امین اجلاس رؤسای آموزش و پرورش مناطق کشور آمده است: ما رؤسای آموزش و پرورش حاضر در اجلاس ضمن تجدید میثاق با بزرگ معلم انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(ره)، رهبری معظم انقلاب اسلامی و شهدای عظیم الشأن و قدرشناسی، از اقدامات ماندگار و دکتر حاجی بابایی، اعلام می‌داریم:
1.حماسه پرشور و شعور مردم آگاه، بصیر، مومن، متعهد و ولایت مدار در انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری، حاکی از پیوند عمیق مردم با ولایت و رهبری، تجلی اراده و خواست مردم در تعیین سرنوشت و مصداق بارز مردم سالاری دینی است؛ ضمن شکرگزاری به درگاه خداوند متعال و تبریک به حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر روحانی رئیس جمهور منتخب مردم و آرزوی موفقیت برای ایشان، مراتب سپاس خود را از رهبری فرزانه انقلاب، ملت سرافراز و به ویژه فرهنگیان عزیز در سراسر کشور اعلام داشته و امیدواریم در فضایی که با شعار تدبیر، امید، اعتدال، خردورزی و عقلانیت در کشور در حال شکل گیری است، زمینه تحقق حماسه اقتصادی نیز فراهم گردد.
2. آموزش و پرورش مهمترین فرصت نظام برای نهادینه کردن آموزه‌های دینی و وحیانی در اندیشه، رفتار فردی و اجتماعی و اصلاح سبک زندگی است؛ آموزش و پرورش توصیه‌ای اخلاقی نیست بلکه انتخابی هوشمندانه و آگاهانه است؛ بنابراین اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش با تأکید بر اجرای سیاست‌های کلی نظام در ایجاد تحول، مهم‌ترین و اولویت دارترین عرصه سرمایه گذاری همه جانبه است و جامعه فرهنگی با تمام قدرت آن را دنبال می‌کند لذا ضمن تشکر از حمایت‌های رهبری فرزانه انقلاب اسلامی، از توجه و حمایت دولت دهم برای تصویب سند مذکور و اجرای بخشی از آن، از دولت یازدهم انتظار داریم که اجرای بند بند سند و تضمین اهداف آن را در اولویت برنامه‌های خود قرار دهد.
3. تحول بنیادین آموزش و پرورش امری تدریجی، مستمر، بطئی، درون زا و مستلزم تحول در اندیشه و باور معلم است؛ بهبود منزلت و کرامت معلم و ارتقای کارکردهای آموزش و پرورش در سلسله مراتب ارزش گذاری مشاغل جامعه، ریشه در آموزه‌های قرآنی و سیره پیامبر اعظم(ص) و اهل بیت عصمت و طهارت (ع) دارد؛ در این راستا ضمن تشکر از اقدامات انجام شده، تسریع در اجرای کامل نظام رتبه بندی معلمان به عنوان یکی از احکام مهم سند تحول بنیادین و تعالی بخش نظام آموزش در مراجع ذیصلاح مورد انتظار است.
4. اجرای نظام جدید آموزشی، تکلیف قانونی وزارت و بستر مناسب تحقق اهداف سند تحول و کیفیت بخشی به تربیت است؛ ضمن تشکر از اولیای گرانقدر دانش‌آموزان، صاحب نظران، استانداران، فرمانداران، نمایندگان محترم مردم سربلند ایران اسلامی در مجلس شورای اسلامی و اصحاب رسانه، از همگان انتظار داریم صبورانه به همراهی، حمایت، نقد منصفانه و واقع گرایانه خود استمرار بخشیده و با ایجاد فضایی آرام و به دور از تنش و التهاب، خادمین خود را یاری نمایند.
5. خانواده واحد اصلی بنای جامعه و حیاتی‌ترین عنصر قوام بخش به تعلیم و تربیت رسمی کشور و بستر اصلی ترویج و نهادینه کردن سبک زندگی اسلامی ، ایرانی و رکن اصلی تحول در آموزش و پرورش است. آموزش و پرورش آگاهانه و هنرمندانه به تعامل مثبت و سازنده دو جانبه خود با این نهاد اصیل و موثر استمرار بخشیده و برای تحکیم خانواده خواهد کوشید.
6.دانشگاه فرهنگیان و تربیت معلم، شجره طیبه نظام و آموزش و از عناصر اصلی تحول بنیادین آموزش و پرورش است؛ ضمن قدردانی از شورای عالی انقلاب فرهنگی و همراهی کمیسیون آموزش و تحقیقات و قاطبه نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی، براصل ضرورت تعامل مستمر دانشگاه با مدارس و معلمان، اصلاح کتب و محتوای آموزشی، بهبود روش‌های تدریس بر اساس فرمایشات رهبری معظم انقلاب و سند تحول تأکید نموده و انتظار داریم وزارت علوم، تحقیقات و فناوری حداکثر حمایت و پشتیبانی لازم را برای رفع کمبودها و ارتقای آن به بالاترین تراز دانشگاهی کشور معمول نماید.
7. دوره ابتدایی، قاعده نظام آموزشی و پر اهمیت ترین دوره آموزش و پرورش است بررسی‌ها هم نشان می‌دهد که ارزش افزوده سرمایه‌گذاری در این دوره چندین برابر سایر بخش‌های کشور است؛ افزایش زمان تحصیل در این دوره و تأسیس پایه ششم ابتدایی را تجلی اراده نظام در سرمایه‌گذاری بیشتر در این دوره برای فراهم کردن زمینه تربیت پذیری فزونتر دانش‌آموزان دانسته و بر ضرورت حمایت صاحب نظران، مسئولین و دست اندرکاران تأکید می‌کنیم.
8. ریشه کنی بیسوادی نه تنها تکلیف دینی، شرعی و قانونی است، بلکه عنصر مهمی در پیشرفت و تعالی همه جانبه جامعه و تحقق سند چشم انداز 20 ساله است لذا ضمن قدردانی و حمایت از اصلاحات انجام شده در ساختار، محتوی و شیوه‌های اجرایی سوادآموزی بر ضرورت انسداد مبادی ورودی بیسوادی و جذب تمام کودکان لازم التعلیم، بر پشتیبانی همه جانبه از اجرای برنامه ریشه کنی بیسوادی در طول برنامه پنجم تأکید می‌کنیم.
9. تقویت روحیه پرسشگری، تحقیق و پژوهش و آشنایی با فناوری‌های نوین آموزشی، لازمه آموزش و پرورش پویا و در حال تحول است؛ ضمن تشکر از تلاش‌های صورت گرفته در توسعه مدارس هوشمند و تجهیز مدارس، بر ضرورت تقویت مراکز و اعتبارات پژوهشی برای فرهنگیان و تقویت روحیه تصمیم‌گیری مبتنی بر پژوهش برای مدیران در اجرای احکام سند تحول بنیادین و استقرار زیر نظام‌ها تأکید می‌کنیم.
10. قرآن معجزه جاوید پیامبر اعظم(ص) و جامع ترین دستور زندگی برای بشریت است؛ سیره اهل بیت(ع) و احادیث وارده، به مصداق حدیث شریف نبوی، عدل قرآن و ترجمان واقعی آیات الهی‌اند، با تشکر از اقدامات ماندگار وزارت متبوع در توسعه مدارس قرآنی و مدارس تخصصی قرآن و اصلاح کتب درسی بر اساس آموزه‌های دینی و سیره اهل بیت(ع)، بر توسعه و تقدم فعالیت‌های پرورشی بر آموزشی و اتخاذ رویکرد فرهنگی ـ تربیتی در برنامه های اجرایی تأکید می‌نماییم.
11. با استناد به آیات نورانی قرآن، انسان مأمور به عمران و آبادانی زمین است؛ توسعه آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای و بهبود فرآیند مهارت آموزی یکی از زمینه های اجرایی آن است؛ توسعه فنی‌و‌حرفه‌ای، هم تکلیف قانونی است و هم ضروت امروز جامعه در تأمین نیازهای بازار کار، تقویت کارآفرینی و نقش آفرینی در خلق حماسه اقتصادی و اقتصاد مقاومتی است بنابراین بر تقویت و توسعه فنی و حرفه‌ای، پای فشرده و از تمام فرصت‌ها برای تحقق آن استفاده خواهیم کرد.
12. ساماندهی نیروی انسانی، عامل مهم در مدیریت منابع و مصارف و افزایش کارآیی درونی و بیرونی وزارت و مصداقی از جهاد اقتصادی است لذا خود را موظف به سازماندهی و استفاده بهینه از منابع انسانی، فضا و اعتبارات دانسته و با جدیت اجرای سیاست‌های وزارت متبوع را دنبال خواهیم کرد و یقین داریم که سال تحصیلی جدید با آرامش، نشاط ، آمادگی کامل و به دور از هرگونه مشکلی آغاز خواهد شد

* حواشی اجلاس
- نصب یادمان شهدای فرهنگی یکی از اقدامات آموزش و پرورش شهر تهران در اجلاس سی‌ام بود؛ نکته جالب اینکه برخی مدیران در کنار عکس شهیدان رجایی و باهنر می‌ایستادند و عکس یادگاری می‌گرفتند.
- حضور گروه‌های سرود از استان‌های مختلف برای اجرا در اجلاس رؤسای آموزش و پرورش یکی از اقدامات جالب این اجلاس بود.
- در اجلاس سی‌ام، تعداد مدیران خانم بسیار کم بود اما امسال کسی این موضوع را یادآور نشد؛ این نکته را فرشته حشمتیان معاون وزیر سال گذشته و در روز سوم اجلاس و زمانی که برای سخنرانی در پشت تریبون حضور یافته بود، گفت؛ وی از تعداد مدیران زن با این جمله که «عدد زنان نسبت به مردان در این اجلاس قابل تأمل است»، گلایه کرده بود.
- گرمای هوای سالن همایش‌های رازی و جمعیت زیاد میهمانان، موجب شده بود که همه کاغذ به دست، خود را باد بزنند.
- به رغم آنکه از قبل از اجلاس، خبرهای مبنی بر آمدن رئیس‌جمهور منتخب کشورمان در این اجلاس مطرح شده بود اما حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی به این اجلاس نیامد. وزیر آموزش و پرورش دیروز در ابتدای سخنرانی اختتامیه به عدم حضور رئیس جمهور منتخب کشور در این اجلاس اشاره کرد و گفت: « قرار بود از حضور دکتر روحانی استفاده کنیم ولی می بینیم اگر خودمان را جای ایشان بگذاریم انصافاً کار ایشان به دلیل فشردگی بسیار سخت است و دلیل کارهای گوناگون که داشتند و برنامه های متنوع شان، اجازه حضورشان را نداد».
- در سی‌امین اجلاس رؤسای مناطق آموزش و پرورش اعلام شد، محمد بنیادی مشاور قرآنی وزیر، به واسطه فعالیت‌هایی که از 7 سالگی تا 54 سالگی در نشر و ترویج فرهنگ قرآنی انجام داد‌ه است، در رصد فعالان قرآنی به عنوان خادم قرآنی معرفی شده است.
- سخنرانی‌های روز سوم اجلاس به خصوص برای مدیران و معاونان به حدی به فشرده بود که مجری برنامه به سخنرانان مدام تذکر می‌داد و حتی به گلایه حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان نیز انجامید.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

نقش تمایز یافتگی در رضایت زناشویی
مشکلات بلوغ در پسران
پرتناقض‌ترین سن کودک کدام است؟
تاثیر مخرب تجربه آزار در دوران کودکی بر سلامت روان
اینفلوئنسرهای نوجوان چگونه بر کودکان تاثیر روانی می گذارند؟
بعضی دفترخانه‌ها با دریافت پول بیشتر،صیغه عقد را برای پسر معتاد جاری می‌کنند!
چرا فنلاند «شادترین مردم جهان» را دارد؟
علت پرحرفی کودکان؛ چطور رفتار کنیم؟
چرا در دیدارهای خانوادگی عصبی هستیم؟
توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
خوشبختی یعنی بدست آوردن یک زندگی و تقسیم آن با دیگران!