يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 5 May 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۱۲ دی ۱۳۹۱ / ۱۹:۵۰
کد مطلب: 16045
۰

کارنامه رفتاری برای دانشجویان پزشکی!

كروات بي‌كروات، پاپيون بي‌پاپيون، ناخن بيش از اندازه بلند و نقش و نگار انداخته ممنوع، حرف زدن با تلفن همراه بر بالين بيمار قدغن، مانتوي بيش از حد تنگ يا گشاد و گرايش به گروه‌هاي ضداسلام هم ممنوع و...

جام جم آنلاین: كروات بي‌كروات، پاپيون بي‌پاپيون، ناخن بيش از اندازه بلند و نقش و نگار انداخته ممنوع، حرف زدن با تلفن همراه بر بالين بيمار قدغن، مانتوي بيش از حد تنگ يا گشاد و گرايش به گروه‌هاي ضداسلام هم ممنوع و... اينها بخش‌هايي از شيوه‌نامه اجرايي «رفتار و پوشش حرفه‌ای دانشجویان علوم پزشکی» به دانشگاه‌هاست كه قرار است مبناي تعيين نمرات كارنامه «رفتار حرفه‌اي» اين دانشجويان شود.

شيوه‌نامه‌اي كه درباره‌اش مي‌گوييم هم‌اكنون به دانشگاه‌ها ابلاغ شده است و حاصل كار معاونت‌هاي دانشجويي و آموزشي وزارت بهداشت است كه هدف از آن ارائه راهكارهاي مناسب براي بهينه‌سازي فرهنگ رفتار و پوشش حرفه‌اي دانشجويان علوم پزشكي است و اولويت اجرايش آن‌گونه كه حسين آيتي، معاون دانشجویی و فرهنگی وزارت بهداشت مي‌گويد اجراي برنامه‌هاي تفكيك دختران و پسران در دانشگاه‌هاي علوم پزشكي است.

آیتی درباره الزامات کلی دانشجویان در محیط‌های آموزشی و پژوهشی در زمینه «رفتار حرفه‌ای» توضيح مي‌دهد: دانشجویان باید از ایجاد هرگونه اخلال هنگام تدریس مانند ورود به کلاس بعد از استاد، خوردن و آشامیدن، بلند صحبت کردن، خندیدن و ایجاد سروصدا و استفاده از تلفن همراه و سایر وسایل صوتی و تصویری خودداری کنند.

به گفته او، از آنجا که رعایت حریم شخصی و آرامش روحی بیمار در هر شرایطی برای دانشجویان الزامی است، بنابراین باید سعی کنند قبل از معاینه، آزمایش یا تهیه شرح حال، رضایت بیمار را اخذ کنند و موظف هستند حین انجام وظیفه در محیط‌های بهداشتی درمانی، کارت شناسایی خود را همراه داشته باشند و از خوردن و آشامیدن و استفاده از تلفن همراه بر بالین بیمار بپرهيزند.

پاشنه كفش بي‌صدا باشد

آیتی با اشاره به نحوه پوشش حرفه‌ای دانشجویان دختر در محیط‌های آموزشی و پژوهشی نيز به ايسنا مي‌گويد: مدل مانتو، شلوار، مقنعه، کفش، کیف و جوراب باید ساده و به دور از مدهای افراطی باشد، پوشیدن مانتوي تنگ یا خیلی گشاد، کوتاه یا خیلی بلند مجاز نیست. کفش نيز باید ساده، تمیز با پاشنه متعارف و بدون صدای آزاردهنده باشد.

درج نمره یک تا 4 در کارنامه رفتار دانشجويان

وی با بیان این‌که این تعهدنامه براي پايبندي به شيوه‌نامه اجرايي رفتار و پوشش دانشجويان علوم پزشكي هنگام ثبت‌نام یا ابتدای هر مقطع تحصیلی از دانشجو اخذ و در پرونده آموزشی وی نگهداری مي‌شود، به صدور کارنامه «رفتار حرفه‌ای» برای دانشجویان علوم پزشکی اشاره مي‌كند: کارنامه رفتار و پوشش حرفه‌ای دانشجویان، در هر دوره تحصیلی، از سوی معاونت آموزشی دانشگاه صادر می‌شود که مسئولیت تکمیل آن با استادان دانشجو در آن دوره است.

نحوه نمره‌دهی در کارنامه حرفه‌ای دانشجویان

معاون دانشجویی و فرهنگی وزارت بهداشت ادامه مي‌دهد: استادان باید با توجه به این شیوه‌نامه، برای رفتار و پوشش حرفه‌ای دانشجویان به صورت مجزا، نمره توصیفی عالی، خوب، متوسط یا ضعیف را به همراه هر نمره آموزشی اعم از تئوری یا عملی صادر کنند.

وی مي‌افزايد: در مورد دروسی که بیش از یک استاد مسئولیت تدریس را به‌عهده دارند، مسئولیت تکمیل کارنامه رفتار و پوشش حرفه‌ای دانشجویان آن درس، با تائید مدیر گروه، ترجیحا به‌عهده استادی است که بیشترین تعداد ساعات تدریس را دارد.

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چرا فنلاند «شادترین مردم جهان» را دارد؟
علت پرحرفی کودکان؛ چطور رفتار کنیم؟
چرا در دیدارهای خانوادگی عصبی هستیم؟
توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
چه سكوتی دنیا را فرا می‌گرفت اگر هركس به اندازه عملش صحبت می‌كرد