جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 17 May 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۱۳ شهريور ۱۳۹۱ / ۱۰:۲۹
کد مطلب: 13682
۰

دردسر والدین در روزهای گرانی لوازم التحریر!

در سالهای اخیر و مطابق رسوم گذشته در روزهای پایانی تابستان و نزدیک به ماه مهر همواره شاهد افزایش قیمت بسیاری از کالاها و نوشت افزار در بازار همدان هستیم.


در واقع موضوع افزایش قیمت ها و اینکه نزدیک ماه مهرهمه چیز از جمله لوازم التحریر گران می‌شود به موضوع تکراری و قابل بحث مردم تبدیل شده است.

اینکه همیشه در آستانه مهرماه تقاضا برای خرید لوازم التحریر افزایش می‌یابد و مردم درصدد تدارک آغاز مدرسه ای خاطره انگیز برای فرزندان هستند، بر کسی پوشیده نیست، اما در سالهای اخیر بروز برخی آشفتگی ها و التهابات در بازار و نوسان قیمت، شیرینی این ایام را بر کام عده ای از مردم تلخ کرده و روزهایی پر تنش و پر اضطرابی را برای مردم رقم زده است.

قیمت کالاها در بازارسیر صعودی گرفته است

امسال نیز همچون سالهای گذشته در حالی که مسئولان ستاد تنظیم بازار و تعزیرات از مبارزه با گران فروشی و احتکار و هر گونه تخلف دیگری خبر می‌دهند، اما بسیاری از فروشندگان با اشاره به نوسانات قیمت دلار و بروز مشکلات تجاری و تحریم قیمت بسیاری از اجناس خود را افزایش داده اند.

و اما بازار لوازم اتحریر همدان که راسته ی صحاف خانه را در بازار سنتی همدان به نام خود ثبت کرده است، این روزها با ازدحام جمعیت و حضور خانواده ها برای خرید لوازم التحریر و نوشت افزار سال جدید تحصیلی روبروست.

مریم توسلی که به همراه فرزندش به بازار صحاف خانه همدان مراجعه کرده با گله مندی از گرانی سرسام آور لوازم التحریر در بازار، گفت: بازار لوازم التحریر هر ساله در نیمه شهریور و مهر ملتهب می شود و افراد سودجو و فرصت طلب برای ورود به بازار حداکثر استفاده را از این زمان دو ماهه می برند.

قیمت لوازم التحریر در آغاز سال تحصیلی جدید افزایش زیادی دارد

یکی دیگر از شهروندان همدانی نیز با بیان قیمت لوازم التحریر در آغاز سال تحصیلی جدید رشد زیادی داشته است، افزود: در سال جاری برای تک فرزندم باید 110 هزار تومان هزینه در نظر بگیرم در حالی که سال گذشته لوازم التحریر مورد نیاز فرزندانم را با مبلغی کمتر از 60 هزار تومان تهیه کردم.

امین طاهری با بیان اینکه در دهه های قبل که خود دانش آموز بودیم، لوازم التحریر را مدرسه در اختیار ما می گذاشت، افزود: در صورتی که لوازم تحصیلی توسط مسئولان مدرسه تهیه و به دانش آموزان تحویل شود نه تنها لوازم التحریر به قیمت واقعی داده خواهد شد بلکه از اتلاف وقت های بیهود و سفرهای درون شهری نیز کاسته می شود.

طاهری افزود: این امر از خریداری لوازم التحریری که تصاویر نامناسب بر روی جلد آنها چاپ شده است جلوگیری می کند و دانش آموزان از یک نوع لوازم التحریر متحد الشکل در مدارس استفاده می کنند.

لوازم فانتزی با قیمت بالاتر مشکلات را دو چندان کرده است

یکی دیگر از شهروندان نیز به مشکل ورود چند ساله انواع لوازم فانتزی با کیفیت و قیمت بالاتر در بازار اشاره کرد و گفت: بسیاری از این لوازم به لحاظ شکل و رنگ طوری طراحی شده اند که سلیقه دانش آموزان به سمت آنها هدایت می شود.

محسن تاک با اشاره به اینکه محصولات داخلی با وجود قیمت پایین تر به لحاظ جذابیت ظاهری با سلیقه دانش آموزان مقاطع ابتدایی و راهنمایی فاصله دارد، اظهار داشت: با این که هر سال دفتر و مداد و خودکار بچه ها را از این بازار خریداری می کنم، اما باز هم ناچارم بخش عمده ای از لوازم را از مغازه های لوکس خریداری کنم، چون معمولا لوازم ایرانی درجه دو هستند و بچه ها به آن رضایت نمی دهند.

در همین خصوص یکی از فعالان بازار لوازم التحریر در همدان اظهار داشت: دولت حمایت و کنترل بازار نوشت افزار را فقط در بحث تأمین دفترهای به اصطلاح تعاونی خلاصه کرده که امسال هم خبری از آن نیست.

گران شدن یارانه کاغذ قیمتها را افزایش داده است

وی گران شدن یارانه کاغذ را علت این امر برشمرد و گفت: متاسفانه دولت در زمینه تأمین دیگر وسایل مورد نیاز میلیون ها دانش آموز احساس وظیفه چندانی ندارد که در این وضعیت تقاضا بیشتر از عرضه می شود و طبیعتا قیمت اجناس بالاتر هم می رود.

یکی دیگر از فروشندگان نیز با بیان اینکه متاسفانه در حال حاضر بیش از 70 درصد بازار نوشت افزار در اختیار محصولات وارداتی به خصوص محصولات چینی است، گفت: این محصولات به لحاظ تنوع و قیمت مناسب توانسته نظر بسیاری از مصرف کنندگان را به خود جلب کرده و جایگاه نوشت افزارها داخلی را به خود اختصاص داده اند.

به گفته بسیاری از فعالان بازار لوازم التحریر، اجناس موجود وارداتی به جهت آنکه خواسته مصرف کننده را برآورده می کنند و قیمت مناسب تری نسبت به اجناس داخلی دارند، جایگاه ویژه ای را در بین مصرف کنندگان پیدا کرده است.

لوازم التحریر به اندازه کافی در بازار همدان موجود است

رئیس اتحادیه لوازم التحریر استان همدان نیز در این خصوص گفت: با توجه به نزدیکی به ایام بازگشایی مدارس، لوازم التحریر به اندازه کافی در بازار موجود است و مشکلی از این بابت در سطح استان وجود ندارد.

عباس ستاره اظهار داشت: با توجه به اینکه متاسفانه در استان همدان هیچ گونه تولیدی در این زمینه وجود ندارد، نیاز بازار به اندازه کافی از استان‌های تهران و اصفهان تامین و واردات از این استان‌ها انجام شده است.

وی اظهار کرد: نظارت‌ها بر نحوه فروش و قیمت‌ها انجام خواهد گرفت اما با توجه به اینکه هر فروشنده‌ای بر مبنای خریدی که انجام داده است، اجناس خود را به فروش می‌رساند، تنظیم بازار امکان پذیر نبوده و قیمت‌ها ثابت نیست.

گذشته از افزایش قیمت لوازم التحریر در بازار همدان، افزایش قیمت لبنیات در ماه اخیر نیز مشهود است کما اینکه صدای مسئولان ارشد استان همدان را نیز درآورده است.

گرانفروشی در بازار همدان مشهود است

استاندار همدان که دیروز در کمیسیون تنظیم بازار استان همدان صحبت می کرد با اشاره به وضعیت بازار اظهار داشت: نمی‌توانیم بگوییم گرانی نیست چرا که تغییر قیمت‌های موجود، گرانفروشی است.

علی محمد آزاد با تأکید بر لزوم ریشه‌یابی علل گرانفروشی، بیان کرد: بخشی از علل این بحث به بخش تولید یا ذخیره‌سازی باز می‌گردد که از مبدأ می‌توان کنترل کرد و بخشی نیز وابسته به مباحث حمل و نقل است.

آزاد با تأکید بر لزوم انجام کار هماهنگ بین اعضای کمیسیون تنظیم بازار گفت: وضعیت تنظیم بازار شرایط هماهنگ و منسجمی را چون حلقه‌های یک زنجیر طلب می‌کند تا مشکلات برطرف شود.

وی با بیان اینکه قیمت‌ها باید از مبدأ و کارخانجات کنترل شوند نه دکان‌ها، ابراز کرد: باید دید مشکل کجاست؟ دامداری‌ها؟ یا اینکه کارخانه‌داران اجحاف می‌کنند؟

استاندار همدان با اشاره به افزایش قیمت برخی اقلام در همدان، گفت: طی یک ماهه گذشته باید دید چه اتفاقی رخ داده چرا که چند ماهی است که تغییرات ارز نیز چند درصدی است نه 20 تا 30 درصد! پس مشکل کجاست؟

دلایل گرانی باید در همدان ریشه یابی شود

وی خطاب به رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه در طی یک ماه گذشته قیمت لبنیات سه بار افزایش داشته، اضافه کرد: ماست از سه هزار و 500 تومان به چهار هزار و 500 تومان رسیده و پنیر نیز از یک هزار و 900 تومان به 2 هزار و 800 تومان رسیده در حالی که عنوان می‌کنید اکثر نهاده‌های دامی را با قیمت دولتی تأمین کرده‌اید! این موارد باید ریشه‌یابی شود.

با این تفاسیر حال تکلیف یک بوم و دو هوا بودن افزایش قیمت ها و سیاست های تنظیم بازار چیست؟ چرا با همه این تدابیر و اتخاذ سیاست های گوناگون باز هم این مصرف کننده است که بار گرانی ها را به دوش می‌کشد و از این سیاست ها ناراضی است؟ یا با توجه به وجود کالاهای مورد نیاز مردم به میزان کافی چرا قیمت ها همچنان بالاست؟

آنچه مسلم است اینکه گرانفروشی همیشه بوده و هست و در آستانه مهرماه بیشتر مشهود است در نتیجه ضروری است که مسئولان به گونه ای عمل کنند که سوء استفاده کنندگان و دلالان نتوانند از آب گل آلود ماهی بگیرند، چراکه در آشفته بازار، باز هم این مصرف کننده خواهد بود که باید بار گرانی ها و افزایش قیمت ها را به دوش بکشد.   منبع: خبرگزاری مهر

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

نقش تمایز یافتگی در رضایت زناشویی
مشکلات بلوغ در پسران
پرتناقض‌ترین سن کودک کدام است؟
تاثیر مخرب تجربه آزار در دوران کودکی بر سلامت روان
اینفلوئنسرهای نوجوان چگونه بر کودکان تاثیر روانی می گذارند؟
بعضی دفترخانه‌ها با دریافت پول بیشتر،صیغه عقد را برای پسر معتاد جاری می‌کنند!
چرا فنلاند «شادترین مردم جهان» را دارد؟
علت پرحرفی کودکان؛ چطور رفتار کنیم؟
چرا در دیدارهای خانوادگی عصبی هستیم؟
توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
انسانهاي شاد دنياي درونشان را ميسازند، انسانهاي غمگين دنياي بيرونشان را سرزنش ميكنند.