يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 19 May 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۱۸ تير ۱۳۹۱ / ۰۳:۴۸
کد مطلب: 12470
۰
۱

شما به اینترنت معتاد شدید

برخی از مردم ممکن است غرق در یک کتاب یا فیلم شوند اما آن کتاب یا فیلم پس از گذشت زمان کوتاهی تمام می شود. یکی از دلایل اعتیادآور بودن اینترنت، بی انتها بودن، ارتباطی، اجتماعی و اکتشافی بودن  و اطلاعات بیکران آن است. قبل از ظهور اینترنت ، افراد بعد از تاریک شدن شب دیگر هیچ ارتباطی با دوستان خود نداشتند و شب ها را درکنار هم صرف مطالعه کردن ، بازی کردن و تماشای تلویزیون می نمودند ، اما امروز دیگر اینطور نیست.  

امروزه دنیا به گونه ای پیش می رود که اکثر افراد از کودک و نوجوان گرفته تا جوان و میانسال مدتی از زمان خود را در اینترنت سپری میکنند و بسیاری از امور خود را به انجام میرسانند. از ارتباط با دوستان گرفته تا دنبال کردن اخبار و انجام بسیاری از امور دیگر.

این گستردگی استفاده از خدمات اینترنت در زندگی انسان قرن 21 باعث شده حضور وی در فضای مجازی جز جداناپذیری از زندگی وی باشد.

اما ایا برای شما پیش آمده فقط برای بررسی پست الکترونیکی خود وارد اینترنت شدید اما بعد از آن ساعت های متمادی به گشت و گذار در این فضا پرداخته باشید؟

این سوالی است که بسیاری جواب بله را به آن می دهند ، اینترنت به واسطه جذابیت ها و خصوصا بی انتها بودن آن برای بسیاری از افراد جذاب و بهترین گزینه برای گذراندن وقت است.اما گذران وقت بی هدف و بی اندازه در آن، هشدار پیش رفتن به سمت یکی از اعتیاد های مدرن به نام "اعتیاد به اینترنت" را به ما می دهد.

در ابتدا مناسب است یک تعریفی از اعتیاد اشته باشیم و بعد از آن علائم بالینی اعتیاد به اینترنت که با دیدن آن می توانیم فردی را که به اینترنت اعتیاد دارد را تشخصی دهیم مورد بررسی قرار می دهیم.

زمانی ما می توانیم به اعتیاد، خصوصا اعتیاد در فضای مجازی اشاره ای بکنیم که فرد برای فرار از نوعی اضطراب یا احساس ناخوشایند درونی به طور وسواس گونه به  در این فضا می پردازد.

اعتیاد چه در فضای مجازی باشد و یا به هر شکل دیگر ، می تواند نوعی اجتناب از برخورد با واقعیت های باشد، که درون سطح ناخوداگاه فرد، سرکوب شده است.


شخصی که دچار اعتیاد اینترنتی می شود ذهنش به شکل فزاینده ای به دنبال ورود به این فضاست.این امکان وجود دارد که فرد زمان زیادی را صرف این مساله کند که بخواهد در این دنیای مجازی  حضور داشته باشد و تمام تمایل و انرژی درونی خود را صرف حضور دراین فضا کند و این تمایل او به طرزی پیشرونده و با سرعت در درون او رشد می کند.

فردی که به دنیای مجازی یا همان اینترنت اعتیاد دارد مایل است تمام وقت خود را در این فضا سپری کند به گونه ای که در انجام کار های خود که خارج از این دنیای مجازیست دچار انحطاط و اختلال می گردد.


شخصی که دچار اعتیاد اینترنتی شده این احساس نیاز را پیدا میکند که میخواهد در این فضا قرار بگیرد.در صورتی که در موقعیتی باشد که از این فضا دور بماند  سعی می کند که خیلی زود خود را به موقعیتی برساند که بتواند در این فضا قرار بگیرد.در غیر این صورت از طریق تلفن همراه خود وارد اینترنت می شود. حتی در جمع ها یا مهمانی هایی که قرار است افراد با یک دیگر ارتباط داشته باشند ممکن است فردی که به اینترنت اعتیاد دارد تمام وقت خود را در این فضا سپری کند  بدون این که به جمع ملحق شود و با آنها ارتباط برقرار کند. این ها فقط مثال هایی از یک فردی بود که اعتیاد به اینترنت دارد و تمام جنبه های زندگی وی را تحت تاثیر خود قرار داده است.
اعتیاد چه در فضای مجازی باشد و یا به هر شکل دیگر ، می تواند نوعی اجتناب از برخورد با واقعیت های باشد، که درون سطح ناخوداگاه فرد، سرکوب شده است.
علایم بالینی اعتیاد به اینترنت
وقتی فرد دچاراعتیاد، از این فضا دور می ماند و نمی تواند به آن دسترسی داشته باشد همانند اعتیاد های دیگر در درون خود احساس بی قراری میکند و آستانه تحریکش پایین می آید و برانگیخته می شود .این برانگیختگی و بی قراری گاهی باعث پرخاشگری و بی حوصلگی در فرد میشود و یا  دور ماندن از این فضا باعث بد خلقی  او می شود و احساس درماندگی در او به وجود می آید. این فرد با این خلق تنگ و تمایل شدید روانی دنبال مکانی می گردد برای حضور در این فضا و از آنجایی که حضور او در اینترنت  زیاد بوده این امکان وجود دارد که روابط  اجتماعی او تحت تاثیر قرار گیرد و نتواند با دوستان و افرادی که در اجتماع حضور دارند رابطه داشته باشد. بنا بر این فرد در ارتباطش دچار اختلال میگردد.علاوه بر این فرد  ممکن است بخواهد حضورش را در این دنیای شبکه ای کتمان کند که این مساله خود دلیلی برای اجتناب او از دیگران می شود.

اما از کجا متوجه شویم ما نیز دچار اعتیاد اینترنتی هستیم یا نه ؟


هر گاه احساس نیاز شدید به این را پیدا کردید که در طول روز چندین بار ایمیل خود را چک کنید یا در اینترنت به وب گردی عادت کردید وبه  دنبال وقت گذرانی در این دنیای شبکه ای رفتید ومتوجه گذر زمان نشدید یا این که روز تعطیل خود را  با اینترنت آغاز و با اینترنت به پایان برسانید و حضور در این فضا را نسبت به کار های دیگر ارجع تر می دانید مانند شخصی که در فصل امتحانات به جای درس خواندن در اینترنت به سر می برد، می توان گفت به یکی از اعتیاد های مدرن قرن 21 یعنی اعتیاد به اینترنت گرفتار شده اید.


شخصی که دچار اعتیاد اینترنتی شده به خاطر حضور وافر در این دنیای شبکه ای آرزوها و اهداف خود را فراموش کرده و به دنبال وقت گذرانی در این فضاست. مانند نوجوانان وجوانانی که به هنگام امتحانات به جای درس خواندن در اینترنت به سر می برند .

در صورت مشاهده این علایم در خود زمان استفاده از اینترنت را کاهش داده مثلا استفاده 8 ساعت در طول روز به 1 ساعت برسانیم برای اینترنت دنبال جایگزینی  مناسب باشیم وحضور در اجتماع  و تعاملات اجتماعی خود را افزایش دهیم.

نتیجه استفاده بیش از حد از اینترنت چیزی جز به خطر افتادن موقعیت شغلی تحصیلی و تغیراتی در رابطه با خانواده و افراد جامعه نیست.

با رعایت توازن و تعادل در زندگی ، مطمئناً خیلی بهتر می توان از عوارض بد اینترنت پیشگیری به عمل آورد. افراد معمولاً برای یافتن گمشده های زندگیشان سراغ اینترنت می روند و آنقدر درگیر روابط و محتوای آن می گردند که کم کم مسئولیت ها و روابط زندگی واقعیشان را فراموش می کنند. به همین دلیل همه تلاش ما باید معطوف به ایجاد تعادل در همه امور زندگی باشد. اینترنت باید به تعادل و ایجاد آرامش در زندگی کمک کند نه اینکه عامل صلب آن از زندگی افراد شود.







حامد عزیزی
تبیان

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

Iran, Islamic Republic of
حالا من معتاد شدم باید چکار کنم ؟؟؟یکی به داد من برسه . نه میتونم با خانواده ساعات خوبی داشته باشم و نه دیگه از جامعه خبر دارم . این اینترنت من رو بیچاره کرده . هر کسی راهکاری داره لطفا دریغ نکنه . شبا تا صبح خواب ندارم . روزا هم همش پشت سیستمم از این سایت به اون سایت ، از این انجمن به اون انجمن میرم . ممنون میشم کمکم کنید.
به خاطر توهین‌های همسرم اعتماد به نفس ندارم
نظریه ویگوتسکی به زبان ساده
۷ شبهه غیرواقعی درباره تعطیلی پنجشنبه ها و پاسخ صحیح به آن
سوگ بعد از سقط و غمی‌ بی‌پایان
نقش تمایز یافتگی در رضایت زناشویی
مشکلات بلوغ در پسران
پرتناقض‌ترین سن کودک کدام است؟
تاثیر مخرب تجربه آزار در دوران کودکی بر سلامت روان
اینفلوئنسرهای نوجوان چگونه بر کودکان تاثیر روانی می گذارند؟
بعضی دفترخانه‌ها با دریافت پول بیشتر،صیغه عقد را برای پسر معتاد جاری می‌کنند!
چرا فنلاند «شادترین مردم جهان» را دارد؟
علت پرحرفی کودکان؛ چطور رفتار کنیم؟
ميزان هوش، با توانايى تغيير كردن، اندازه گيرى ميشود. آلبرت انشتين