جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 10 May 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۳ شهريور ۱۳۸۹ / ۲۱:۳۷
کد مطلب: 1102
۰
۱

کار آفرینان در چه جوی رشد می کنند ؟

زمانی تصور می شد که کارآفرینان به جای ساخته شدن متولد می شوند. صفات آنها به قدری نادر و به خصوص بودند که در هر جایی یافت نمی شدند. امروزه شواهد کافی وجود دارد که نشان می دهد صفات کارآفرینی می تواند درنتیجه آموزش دوران کودکی, استقلال, به خود متکی بودن و در معرض ارزش های فرهنگی به خصوص مرتبط با کار و صنعت قرار گرفتن, پرورانده شود.  روانشناسان معتقدند که پنج سال اول زندگی, بیشترین تأثیر را در زندگی شخص دارد. این دوران زمانی است که جو اجتماعی, اقتصادی, فیزیکی و روانی اطراف کودک اثر دایمی برشخصیت او به جا می گذارد. دراین دوران نوع رفتارها در خانه و خانواده بیشترین تأثیر را در شکل گیری رفتار آینده کودک به عنوان یک فرد بالغ به جا می گذارد. برای مثال کودکانی که مادران آنها پیوسته و همراه با محبت برایشان ازطریق داستان و کتاب و اسباب بازی و بازی و گفت و گو ایجاد تحرکات ذهنی اولیه می کنند, در دوران مدرسه و دبیرستان همیشه نمره های خوبی می آورند و وقتی دیگر اعضای خانواده آنها را مورد توجه و محبت قرار می دهند در آینده به افرادی مطمئن, با محبت, شاد, فعال, اجتماعی, ازنظر احساسی مستحکم و از نظر ذهنی کنجکاو تبدیل می شوند. اکنون می خواهیم بدانیم کارآفرینان در چه جو خانوادگی ای رشد می کنند. 1- آموزش های اولیه برای استقلال, اتکا به خود, تصمیم گیری و سخت کوشی  مطالعات مربوط به گذشته کارآفرینان نشان می دهد که آنها از خانواده هایی که به ارزش های خاصی برای استقلال و اتکا به خود قایل هستند بیرون می آیند. اکثر کارآفرینان در کودکی یاد گرفته اند که خودشان لباس بپوشند, ازخیابان بگذرند و... . درصورت تنبلی و تقاضاهای بیجا به آنها پاداشی داده نشده ولی در مواردی که از خود استقلال, ابتکار و پشتکار نشان داده اند, تشویق شده و به خاطر آن جایزه گرفته اند. ممکن است اولیای آنها را "آزادیخواه" بنامید. در محیط خانه قوانین معقول القا کرده و در عین حال به فرزندان این آزادی را می دهند که قوانین و دستورالعمل های خانواده را مورد سؤال قرار دهند. ظاهراً آموزش کودکان برای اتکا به خود, استقلال, تصمیم گیری و سخت کوشی در سنین پایین رابطه مستقیمی با پرورش کارآفرینی دارد. بخشی از  کارآفرینان ازخانواده هایی می آیند که ناپایدار و غیر متحد بوده و با بحران هایی نظیر مرگ یکی از والدین, جدایی والدین, طغیان فرزند علیه والدین و اخراج فرزند از خانه, مواجه بوده اند. این گونه کودکان تحت فشار بوده و درنتیجه چگونگی سیر کردن شکم, بقا و تصمیم گیری را زودتر یاد گرفته اند. کارآفرینان به طور کلی از خانواده های کوچک می آیند واگر از خانواده بزرگی باشند, معمولاً فرزند ارشد بوده و یا یکی از فرزندان وسط می باشند. آنها به ندرت جزو آخرین فرزندان یا لوس و وابسته می باشند. 2-  آموزش زودرس برای کار   به نظر می رسد داشتن والدین فعال درتجارت یا مشاغل مشابه آن, کمک بزرگی به پرورش کودکان جهت کارآفرینی می کند. چینی ها از این نوع تجربیات برای پرورش کودکانشان استفاده می کنند. کارآفرینان زیادی نیز ازخانواده های مهاجران هستند. کارآفرینان چینی در مالزی و اکثر مناطق آسیا, یهودیان در اروپا و ایتالیایی ها در استرالیا از این دسته هستند. دلایل زیادی در این باره ارائه شده است. یکی از این دلایل, نبود محیط مناسب برای کارآفرینی در سرزمین های اصلی این افراد می باشد. جایی که ممکن است آنها با سنت های دست و پاگیر احاطه شده باشند. دلیل دیگر این است که خانواده هایی که مهاجرت می کنند برای یافتن شغل دچار مشکل هستند. بنابراین با دید وسیع تر موقعیت هایی را می بینند که از دید افراد محلی پنهان است. 3- آموزش زودرس برای کسب و صنعت   خانواده ها به جز آموزش کودکان برای اتکا به خود, نقش مهمی نیز در آموزش صنعت به آنان دارند. این گونه آموزش های زود هنگام, کمک مؤثری برای توفیق کارآفرینان در کارهایشان است. داستان برخی کارآفرینان موفق بیانگر این مطلب است که آموزش زودهنگام در مهارت های فنی و صنعتی بیش از مدرک دانشگاهی برای رسیدن به هدف کارآفرینی مؤثر است. [مقدمه ای بر کارآفرینی – انستیتو صنایع کوچک دانشگاه فیلیپین-ترجمه سیامک نطاق- صفحات 55 تا 58] درمورد مرگ یکی از والدین مطالعه ای درباره کارآفرینان مرد در اسرائیل نشان داده که نسبت زیادی ازکارآفرینان تمایل به تجربه کردن کار پدرانشان دارند علی رغم اینکه وی ضعیف, ناکارا و یا حتی غایب باشد. نداشتن پدر خود یک لازمه یا شرط برای کارآفرینی و حتی برای عدم موفقیت کارآفرینی نمی باشد. ازطریق مطالعات موردی مشخص شد که کسانی که با شرایط بی پدری کنار می آیند می توانند کارآفرینان موفقی باشند, درحالی که کسانی که ناامید می شوند, خود- تخریب شده و از خیال پردازی های عالی خود بیرون می آیند . /  سوده احمدیان راد   عنوان مقاله :   کارآفريني در دانشگاهها مولف/مترجم: بهاره ملکي
موضوع: کارآفريني
سال انتشار(ميلادي): 2007
منبع: ماهنامه تدبير-سال هجدهم-شماره 182
تهيه و تنظيم: پايگاه مقالات مديريت  www.SYSTEM.parsiblog.com
چکيده: به دليل تحولات سريع اقتصادي، صنعتي و فرهنگي در چند دهه اخير و نياز کشور به تقويت ساختارهاي دانايي محور و توليد ثروت از دانش، احتياج به يک بسترسازي مناسب جهت توليد علم و فن به شدت احساس مي شود. پرداختن به مقوله کارآفريني و تربيت و آموزش دانش آموختگاني که داراي تواناييها و مهارتهاي لازم براي راه اندازي يک کسب و کار مناسب باشند ، از وظايف اصلي هر دانشگاه محسوب مي شود که متاسفانه خلاء آن کاملا محسوس است. بدين منظور تعدادي از دانشگاههاي ايراني که اين واحد درسي را ارائه مي کنند و نيز تعدادي از دانشگاههاي آمريکايي و اروپايي از لحاظ محتواي درسي ، سر فصلها ، روش تدريس ، و ارزش‌يابي دانشجويان مورد تحليل و بررسي قرار گرفته اند.
 
 
مقدمه
از نظر برخي از اقتصاددانان و صاحبنظران و دانشمندان مديريت، موتور حرکت و رشد اقتصاد يک جامعه، کارآفرينان هستند که در محيطي رقابتي و در شرايط عدم تعادل (و نه تعادل ايستا) جامعه را به حرکت در مي‌آورند و توسعه مي بخشند. کليد موفقيت کارآفريني، يافتن روشهاي خلاقانه‌اي است که با به کارگيري فناوريهاي جديد يا بازاريابي بهتر، سريعتر و کم هزينه تر، نيازهاي مشتري را به نحو احسن برآورده مي‌سازند. اين به معناي توليد محصولات موجود با هزينه هاي کمتر يا ارتقاي کيفيت آنها و يا به معناي ايجاد بازارهايي براي محصولات کاملاً جديد است.
کارآفرين با شناخت صحيح از فرصتها و استفاده از سرمايه هاي راکد امکاناتي را فراهم کرده و با سازماندهي و مديريت مناسب منابع، ايده خويش را عملي مي کند و علاوه برآن نقش مهمي در توليد و«اشتغال مولد» دارد.
به دليل نقش و جايگاه ويژه کارآفرينان در روند توسعه و رشد اقتصادي و نيز تحولات اجتماعي، بسياري از دولتها در کشورهاي توسعه يافته و درحال توسعه تلاش مي‌کنند با حداکثر امکانات و بهره برداري از دستاوردهاي تحقيقاتي، شمار هر چه بيشتري از جامعه را که داراي ويژگيهاي کارآفريني هستند به آموزش در جهت کارآفريني و فعاليتهاي کارآفرينانه تشويق و هدايت کنند. کارآفرينان با مهارتي که در تشخيص فرصتها و موقعيتها و ايجاد حرکت در جهت توسعه اين موقعيتها دارند، پيشگامان حقيقي تغيير در اقتصاد و تحولات اجتماعي محسوب مي‌شوند.
خوشبختانه در سالهاي اخير در کشور ما مقوله کارآفريني مورد توجه قرار گرفته، با اين وجود اين مفهوم براي بسياري از دست اندرکاران و افراد جامعه ناشناخته و غريب است. شايد به همين دليل تاکنون برنامه ريزي و بسترسازي مناسبي در حوزه هاي اقتصادي، اجتماعي و نظام آموزشي کشور براي توسعه کارآفريني به ويژه در دانشگاههاي کشور صورت نپذيرفته است. در شرايط کنوني که اقتصاد کشورمان با مسائل و نارساييهاي مهمي نظير فرار مغزها، بيکاري(بويژه در فارغ التحصيلان دانشگاهها) کمبود نيروي انساني متخصص، کاهش سرمايه گذاري دولت، عدم تحرک و رشد اقتصادي کافي روبروست، پرورش و آموزش کارآفرينان ارزش آفرين از اهميت مضاعفي برخوردار است.
 
کارآفريني در ايران
از مهمترين اقدامات براي توسعه کارآفريني در کشور، تشکيل شوراي مرکزي کارآفريني در سطح هيئت دولت است و با توجه به ماهيت فرهنگي، پژوهشي و آموزشي اين امر، وزارت علوم و تحقيقات و فناوري به عنوان متولي مديريت و سازماندهي کارآفريني به عنوان رئيس اين شورا تعيين شده است . در اين راستا فعاليتهاي مختلفي در جهت توسعه کارآفريني در وزارتخانه‌هاي مختلف (وزارت کار و اموراجتماعي و يا وزارت تعاون ) آغاز و معاونتها و يا دفاتر کارآفريني در وزارتخانه ها ي مختلف تشکيل شده است .
در وزارت علوم ، تحقيقات وفناوري نيز طرح کاراد ( کارآفريني دانشجويان ) از چند سال پيش شکل گرفته است. دبيرخانه طرح کاراد قبلا در سازمان سنجش کشور مستقر بود که هم اکنون در سازمان پژوهشهاي علمي و صنعتي ايران قرار دارد .
بر اين اساس در دانشگاههاي کشور به منظور تربيت متخصصان شايسته و ايجاد توانايي کارآفريني، در بيش از 42 دانشگاه، مرکز کارآفريني راه اندازي شده است و سياست وزارت علوم ، تحقيقات و فناوري براين است که حتي دانشگاههاي غيرانتفاعي نيز داراي مراکز کارآفريني شوند تا سيستم آموزشي را ياري کنند.
دلايل نياز به درس کارآفريني در دانشگاههاي کشور
يکي از چالشهاي پيش روي جوامع مختلف، دانش آموختگان فاقد تواناييهاي فردي و مهارتهاي لازم براي راه اندازي کسب و کار مناسب است. اين امر، آماده سازي فارغ التحصيلان دانشگاهي را به وسيله توسعه فرهنگ کارآفريني در آنان مسلم مي سازد. آماده سازي در مورد کارآفريني نبايستي بعد از فارغ التحصيلي باشد. بلکه اين امر بايستي در حين تحصيل انجام شود و لازم است روح کارآفريني در دانشگاهها پرورش داده شود.
 
در اين راستا ، بازنگري در رشته هاي دانشگاهي و سرفصلهاي دروس آموزشي در تمامي مقاطع بويژه در دانشگاهها و تاسيس رشته‌هاي علمي بويژه علومي که خلاء آنها در کشور محسوس است -در جهت تأمين منافع ملي- امري لازم و ضروري به نظر مي آيد.
به طور کلي دلايل نياز به ارائه درس کارآفريني را مي توان در موارد زير خلاصه کرد:
_ تقويت ساختارهاي دانايي محور در توليد علم و فن
_ توجه به توليد علم و توليد ثروت از دانش
_ ايجاد توان شناسايي نيازهاي جامعه و تطبيق تخصص و تحصيلات
_ ايجاد و پرورش فرهنگ کارآفريني
_ ايجاد توانايي کار گروهي
_ بالا بردن توان ارزش آفريني
_ آشنايي با منابعي که به دانشجويان در جهت شناسايي فرصتهاي جديد و ايجاد توان پردازش ايده هاي نو کمک خواهد کرد.
_ ايجاد توانايي ارزيابي اقتصادي از طرح تجاري
_ ايجاد توان شناسايي تحولات در نيازهاي جامعه
_ درک مفهوم کارآفريني در ارتباط با توسعه اقتصادي
_ ايجاد و تقويت برخي بسترها و ظرفيتهاي بالقوه براي مسائل علمي حل نشده، نيازهاي کشور و ايده هاي نو
_ تشويق و گسترش خلاقيت براي خلق کسب و کارها ومفاهيم کسب و کار جديد
_ افزايش پويايي و بالا بردن قدرت تجزيه و تحليل دانشجويان در شناسايي بازار، تکنولوژي، فرصتهاي مالي و اقتصادي
_ شنا سايي قوت و ضعف کسب و کارهاي موجود، تجزيه و تحليل فرصتها و تهديدها و ارائه راهکارهاي بهبود آنها.
 
بررسي مقايسه اي ارائه درس کارآفريني در ايران و جهان
الف ) خارج از کشور
براي به دست آوردن محتوا ، روش تدريس و ارزش‌يابي صحيح ، برنامه درسي کار آفريني در بيش از 5 دانشگاه آمريکايي و اروپايي مورد بررسي قرار گرفته است: دانشگاههاي استانفورد، پنسيلوانيا، بريتيش، کلمبيا، آتاباسکا و مريلند. از لحاظ نحوه ارائه درس به طور کلي در دانشگاههاي بررسي شده، مشاهده شد که تاکيد بيشتر بر مطالعات موردي، ارائه سمينار در کلاس به وسيله دانشجويان، کار گروهي، مشارکت در کلاس، تهيه يک طرح تجاري و دعوت از کار آفرينان براي ارائه مطالب بوده است.
در اين دانشگاهها ارتقاي مهارتهاي فردي و گروهي ، همگام با افزايش دانش نظري در نظر گرفته شده است.
نحوه ارزشيابي به صورت ترکيبي از امتحان ميان ترم ، امتحان پايان ترم ، کار گروهي ( ارائه سمينار)، کار فردي (پاسخ به سوالات و امتحانات استاد) و مشارکت در کلاس ، مورد توجه قرار گرفته است که تاکيد بيشتر بر جنبه عملي قضيه و کار تيمي است. در برخي موارد امتحان پايان ترم به صورت «کتاب باز» برگزار مي شود.
 
ب ) داخل کشور
خوشبخـتانه تعـداد دانشگاههايي که در ايران تصميم به ارائه واحد درسي کارآفريني به صورت واحد اختياري، گرفته‌اند روبه رشد است و از اين ميان مي توان به دانشگاههاي تهران، صنعتي امير کبير، صنعتي شريف، تربيت مدرس، فردوسي مشهد، صنعتي اصفهان ، علامه طباطبايي، شهيد چمران اهواز و ... اشاره کرد. در اکثر موارد اين واحد به صورت درس اختياري 3 واحدي شامل 2 واحد نظري و 1 واحد عملي طراحي شده است که بخش عملي آن شامل تهيه و تکميل يک طرح تجاري است.
نحوه تدريس بدين صورت است که اين درس توسط يک ، دو يا سه استاد متناسب با محتواي مواد درسي، ارائه مي‌شود و در بعضي موارد از يک کارآفرين براي سخنراني و ارائه مطلب دعوت به عمل مي‌آيد .
نحوه ارزشيابي معمولا به صورت امتحان ميان ترم ، پايان ترم و تهيه طرح تجاري در قسمت عملي است.
لازم به تذکر است که وزارت علوم نيز در ارتباط با درس کارآفريني سرفصلهايي ارائه داده است که درقسمت جمع بندي ، در کنار سرفصلهايي ارائه شده در داخل و خارج از کشور مورد توجه قرار گرفته است.
 
ج ) جمع بندي
با توجه به تمام موارد گفته شده در دو بخش قبل، سرفصلهاي مشترک در اکثر دانشگاههاي ايران و خارج از کشور، به‌طور جداگانه در  دسته بندي شده اند که مي تواند مبناي تهيه سرفصلهاي درس کارآفريني و محتواي آن در دانشگاههاي کشور باشد.
به طور کلي علاوه بر موارد گفته شده، راهکارهاي زير مي تواند ما را در رسيدن به اهدافمان ياري کند:
- استفاده از مدرسان مجرب و توانا براي ارائه اين درس (يکي از مهمترين عوامل موفقيت)
- ايجاد تيم هاي کار گروهي و نيز آنا ليز و تجزيه و تحليل کار ساير تيمها
- مقالات و مطالعات موردي
- دعوت مهمانان کارآفرين به کلاس و مشارکت دانشجويان
- پروژه عملي و طراحي فرايندهاي يک طرح تجاري يا امکان سنجي
- استفاده از فيلمهاي آموزشي و اسلايد
- برگزاري کارگاههاي آموزشي.
 
منابع
1- Stanford University, Hi- Tech entrepreneurship Course Syllabus, 2005-2006
2- The University of Pennsylvania, Entrepreneurship Course Syllabus, Fall 2006
3- The University Of British Columbia, Course Syllabus (Entrepreneurship and new Venture Creation, Preparing the business Development Plan), Winter2006
4- Athabasca University, Entrepreneurship Course Syllabus, 2006
5- University Of Maryland, introduction to entrepreneurship Course Syllabus, 2003
 
روح الله تولايي www.SYSTEM.parsiblog.com  
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

Iran, Islamic Republic of
اگه ممكنه مقالات بيشتري رو باابن عنوان يا نزديك به اين عنوان تووبلاگتون بياريد .باتشكر
اینفلوئنسرهای نوجوان چگونه بر کودکان تاثیر روانی می گذارند؟
بعضی دفترخانه‌ها با دریافت پول بیشتر،صیغه عقد را برای پسر معتاد جاری می‌کنند!
چرا فنلاند «شادترین مردم جهان» را دارد؟
علت پرحرفی کودکان؛ چطور رفتار کنیم؟
چرا در دیدارهای خانوادگی عصبی هستیم؟
توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
سخت است حرفت را نفهمند سخت تر این است که حرفت را اشتباهی بفهمند حالا میفهمم که خدا چه زجری میکشد وقتی این همه آدم حرفش را که نفهمیده اند هیچ اشتباهی هم فهمیده اند. دکترعلی شریعتی