شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 4 May 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۱ / ۰۵:۳۲
کد مطلب: 10877
۰

افزایش حق جذب همه كاركنان سلامت

وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشكی از افزایش حق جذب همه كاركنان و شاغلان حوزه سلامت در سال 91 و جذب 11 تا 20 هزار ماما در اجرای پزشك خانواده و نظام ارجاع خبر داد.
به گزارش ایرنا، 'مرضیه وحید دستجردی' روز دوشنبه در آیین روز جهانی ماما در مركز قلب تهران با اشاره به تبدیل سیستم سنتی بهداشتی و درمانی كشور به برنامه پزشك خانواده و نظام ارجاع، گفت: ماماها در این برنامه، نقش محوری دارند.

وی خاطرنشان كرد وزارت بهداشت در نظر دارد تعداد بیشتری از ماماها را در نظام سلامت به كار بگیرد.

وزیر بهداشت با بیان اینكه گذراندن 'طرح مامایی' برای دانش آموختگان این رشته، اجباری نیست، اظهار داشت: ماماهایی كه این طرح را گذرانده باشند در اشتغال و جذب، در اولویت خواهند بود.

دستجردی به دانش آموختگان مامایی توصیه كرد حتما برای گذراندن این طرح حاضر شوند تا در اولویت های جذب نیرو قرار گیرند.

وی در ادامه با اشاره به حق محرومیت شاغلان حوزه سلامت نیز گفت: این حق محرومیت ها با اهداف ارتقای وضعیت معیشتی شاغلان حوزه سلامت، پرداخت می شود و امیدواریم این افزایش در پرداخت ها برای ماماهای شاغل در بخش خصوصی و مراكز غیردولتی نیز اعمال شود.

وزیر بهداشت گفت: هم اكنون بیش از 800 ماما در مراكز تسهیلات زایمانی كشور فعالیت می كنند؛ در سال 89، 125 هزار مورد زایمان طبیعی در كشور به دست این 800 ماما، صورت گرفته است.

دستجردی با بیان اینكه این زایمان ها با كمترین عارضه و مرگ و میر همراه بوده است، افزود: مراكز تسهیلات زایمانی، مدتی مغفول مانده بودند بنابراین امروز باید تلاش شود تا اینگونه مراكز توسعه یابد.

وی خاطرنشان كرد هم اكنون میزان زایمان طبیعی در كشور، 60 درصد است و ماماها در افزایش میزان اینگونه زایمان ها، نقش موثری ایفا می كنند.

وزیر بهداشت با اشاره به تصویب رشته كارشناسی ارشد مشاوره مامایی برغم برخی از مخالفت ها، گفت: ماماها، بهترین مشاور زنان در امور مختلف بهداشتی از بهداشت باروری تا مشاوره های پیشگیری از پوكی استخوان و دیابت، هستند.

دستجردی با اشاره به وجود 50 هزار ماما در كشور، افزود: 25 هزار نفر از این ماماها در بخش دولتی، فعالیت دارند.

وی ادامه داد: سال گذشته با اجرای قانون ارتقای بهره وری پرستاران، شماری از ماماها نیز استخدام شدند ؛ همچنین تعدادی ماما نیز برای بیمارستان های تازه تاسیس، جذب شده اند.

وزیر بهداشت خاطرنشان كرد وزارت بهداشت درنظر دارد از ماماها غیر از بخش زایمان مراكز درمانی در بخش بیماری های زنان نیز استفاده كند.

دستجردی گفت: مسایل بعد از جراحی زنان و مراقبت های بیماری های زنان برعهده ماماها گذاشته خواهد شد تا میزان اشتغال آنان افزایش یابد.

وی تاكید كرد امسال باید بیش از 10 هزار پرسنل درمانی برای بیمارستان های جدید، جذب كنیم كه تعداد زیادی از آنان، ماما هستند.

وزیر بهداشت در ادامه با اشاره به اهداف توسعه هزاره كه از سوی سازمان جهانی بهداشت، برای همه كشورها، تبیین شده است، افزود: دو هدف از اهداف هزاره مبنی بر كاهش شاخص مرگ و میر مادران و نوزادان وابسته به رشته مامایی است.

دستجردی در ادامه به گلایه ماماها از قرارنگرفتن شغل آنان در فهرست مشاغل سخت و زیان آور، اشاره كرد و گفت: هیچیك از مشاغل نظام سلامت به عنوان شغل سخت و زیان آور، تبیین نشده است؛ مشاغل سخت و زیان آور جزو مسایل بالادستی -از جمله معاونت های ریاست جمهوری- و خارج از حوزه فعالیت وزارت بهداشت است.

وی افزود: اما زنان ماما طبق مصوبه جدید دولت می توانند پس از 25 سال كار با حقوق 25 روز، بازنشسته شوند.

وزیر بهداشت ادامه داد: همچنین دوره بازنشستگی پیش از موعد مربوط به سال 89 بود و امروز چون دولت بارمالی آن را تقبل نمی كند و برعهده دستگاه ها گذاشته است، اجرا نمی شود.

دستجردی در ادامه به بیمه ماماها اشاره كرد و گفت: وزارت بهداشت با قرارداد بیمه ها با ماماهایی كه دفاتر كار دارند موافق است چراكه این كار موجب افزایش زایمان طبیعی، كاهش هزینه از جیب مردم و ارایه خدمات بهتر به زنان می شود.

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

علت پرحرفی کودکان؛ چطور رفتار کنیم؟
چرا در دیدارهای خانوادگی عصبی هستیم؟
توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند ، هر چه بیشتر اوج بگیری کوچکتر خواهی شد.