حکم شرعي نگه داري از سگ براي سرگرمي
اين کارها شايسته مسلمانان باشخصيت نيست و از جهات شرعي مشکلات زيادي ايجاد مي کند.
خراسان نوشت :
آيت ا...العظمي مکارم شيرازي از مراجع عظام تقليد در پاسخ به استفتائاتي حکم شرعي نگه داري سگ را در خانه بيان کرده است. متن چند استفتا و پاسخ هاي آن به نقل از سايت اين مرجع تقليد در پي مي آيد.
سوالي که بنده مطرح مي کنم سوالي است که براي اکثر هم رشته اي هايم يعني رشته دامپزشکي مطرح است و آن اين است که چرا با وجود اين که در احاديث و کتب اسلامي همواره شاهد بيان اين مطلب بوده ايم که ما بايد در کنار مخلوقات خدا و با مهرباني کردن با آن ها زندگي کنيم در کشورمان برخوردهايي عليه افرادي که سگ دارند انجام مي گيرد و آيا اين برخوردها از نظر شرعي مورد تاييد است؟ البته ممکن است چنين تصور شود که نگهداري از سگ تنها وسيله اي است براي سرگرمي و شايد اين مطلب فراموش شده است که خداوند در هيچ موجودي پس از انسان به اندازه سگ قدرت درک احساس دوستي و دوست داشتن را قرار نداده است و همان طور که ما مسلمانان معتقديم هر نيازي که در يک موجود وجود دارد قطعا پاسخي برايش وجود دارد و در مورد اين حس سگ پاسخي به جز ارتباط برقرار کردن با يک انسان موجود نيست، آيا اگر ما اين مسئله را فراموش کنيم در حقيقت قوانين الهي را فراموش نکرده ايم آيا اگر به مبارزه با عشقي که خداوند در نهاد يک جاندار زبان بسته قرار داده است، بپردازيم دچار معصيت نشده ايم؟
سگ براي مقاصد مختلف از قبيل پاسباني خانه و گله و براي شکار مي تواند مورد استفاده قرار بگيرد. ولي از آن جا که موجود آلوده اي است و ممکن است بيماري هاي مختلفي را به انسان منتقل کند از آنچه به صورت فرهنگ سگ بازي غربي ديده مي شود، جلوگيري کرده است. در عين حال اسلام اجازه نمي دهد حتي سگ هاي ولگرد را آزار کنند مگر اين که به صورت خطري درآيند. غذا دادن به آن ها نيز کار خوبي است.
آيا نگهداري از سگ هاي پرورشي که داراي شناسنامه است و واکسيناسيون مي شود داراي ايراد مي باشد؟
چنانچه فايده اي از قبيل پاسباني خانه و گله و صيد و مانند آن داشته باشد، مانعي ندارد.
همراه داشتن سگ در ماشين و خيابان و نگهداري آن در خانه که نوعي تقليد از بيگانگان است، چه صورت دارد؟
اين کارها شايسته مسلمانان باشخصيت نيست و از جهات شرعي مشکلات زيادي ايجاد مي کند. خراسان / شماره انتشار 18104
سوالي که بنده مطرح مي کنم سوالي است که براي اکثر هم رشته اي هايم يعني رشته دامپزشکي مطرح است و آن اين است که چرا با وجود اين که در احاديث و کتب اسلامي همواره شاهد بيان اين مطلب بوده ايم که ما بايد در کنار مخلوقات خدا و با مهرباني کردن با آن ها زندگي کنيم در کشورمان برخوردهايي عليه افرادي که سگ دارند انجام مي گيرد و آيا اين برخوردها از نظر شرعي مورد تاييد است؟ البته ممکن است چنين تصور شود که نگهداري از سگ تنها وسيله اي است براي سرگرمي و شايد اين مطلب فراموش شده است که خداوند در هيچ موجودي پس از انسان به اندازه سگ قدرت درک احساس دوستي و دوست داشتن را قرار نداده است و همان طور که ما مسلمانان معتقديم هر نيازي که در يک موجود وجود دارد قطعا پاسخي برايش وجود دارد و در مورد اين حس سگ پاسخي به جز ارتباط برقرار کردن با يک انسان موجود نيست، آيا اگر ما اين مسئله را فراموش کنيم در حقيقت قوانين الهي را فراموش نکرده ايم آيا اگر به مبارزه با عشقي که خداوند در نهاد يک جاندار زبان بسته قرار داده است، بپردازيم دچار معصيت نشده ايم؟
سگ براي مقاصد مختلف از قبيل پاسباني خانه و گله و براي شکار مي تواند مورد استفاده قرار بگيرد. ولي از آن جا که موجود آلوده اي است و ممکن است بيماري هاي مختلفي را به انسان منتقل کند از آنچه به صورت فرهنگ سگ بازي غربي ديده مي شود، جلوگيري کرده است. در عين حال اسلام اجازه نمي دهد حتي سگ هاي ولگرد را آزار کنند مگر اين که به صورت خطري درآيند. غذا دادن به آن ها نيز کار خوبي است.
آيا نگهداري از سگ هاي پرورشي که داراي شناسنامه است و واکسيناسيون مي شود داراي ايراد مي باشد؟
چنانچه فايده اي از قبيل پاسباني خانه و گله و صيد و مانند آن داشته باشد، مانعي ندارد.
همراه داشتن سگ در ماشين و خيابان و نگهداري آن در خانه که نوعي تقليد از بيگانگان است، چه صورت دارد؟
اين کارها شايسته مسلمانان باشخصيت نيست و از جهات شرعي مشکلات زيادي ايجاد مي کند. خراسان / شماره انتشار 18104
هركس با اين مخلوق مظلوم خدا خصومت داره مي تونه ازش دوري كنه!
اذهان عمومي رو مغشوش نكنيد و در علم هم دخل و تصرف نكنيد
حضرت علي مي فرمايند كه سگ ده خصلت دارد و اگر مسلمان آن ده خصلت را داشته باشد،جايش در بهشت است