شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 4 May 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۲۷ فروردين ۱۳۹۱ / ۱۴:۴۳
کد مطلب: 10305
۰

2 راه ظرفیت‌سازی در تحصیلات تکمیلی

   
معاون آموزشی وزارت علوم از ظرفیت‌سازی در تحصیلات تکمیلی با ابلاغ آیین‌نامه های جدید خبر داد و گفت: ارایه مجوز به مراکز توانمند در جذب دانشجویان تحصیلات تکمیلی و جذب استادان در مراکز آموزشی مجوزدار 2 راه افزایش ظرفیت تحصیلات تکمیلی است.


به گزارش مهر، حسین نادری‌منش صبح امروز در نشستی خبری به بیان مهمترین اقدامات وزارت علوم در سال 91 اشاره کرد و به سوالات خبرنگاران در حوزه‌های مختلف آموزشی پاسخ داد.

2 دلیل اهمیت سال 91 از منظر وزارت علوم

معاون آموزشی وزارت علوم در این نشست خبری به نخستین دلیل اهمیت سال 91 از دیدگاه این وزارتخانه اشاره کرد و گفت: اکثر برنامه‌های دولت دهم طی دو سال گذشته تاکنون عملاً باید در سال 91 نهادینه و بخش‌های اجرایی عملی شود زیرا سال آینده زمان انتخابات ریاست جمهوری فرا می‌رسد.

وی درباره دلیل دوم اظهار داشت: همان‌طور که رهبر معظم انقلاب در نامگذاری سال 91 به آن اشاره کردند وضعیت خاصی از نظر رتبه و اقتدار علمی کشور به صورت جدی مطرح شده است. در همین راستا بیش از 4 میلیون دانشجو در کشور تحصیل می‌کنند که لازم به ذکر است در مقاطع کاردانی و کارشناسی صندلی خالی ایجاد و آموزش عالی توزیع نسبتاً خوبی در کشور به دست آورده است.

وی در این باره به ذکر یک مثال پرداخت و افزود: در جزیره قشم که تا سال 70 حتی یک دانش‌آموز هم نداشت هم اکنون 15 هزار دانشجو و در جزیره کیش 3 هزار دانشجو مشغول به تحصیل هستند.

مهمترین برنامه‌های آموزش‌عالی در سال جاری

به گزارش مهر، نادری‌منش در ادامه سخنان خود از آماده سازی و تهیه سند آمایش آموزش عالی که حاصل دو سال مطالعات میدانی و ملی این وزارتخانه است خبر داد و ابراز امیدواری کرد که در سال جاری این سند عملیاتی شود.

وی همچنین با اشاره به ادامه بازنگری رشته‌های علوم انسانی، گفت: کار بازنگری رشته‌های علوم انسانی در سال جاری با همکاری شورای تحول علوم انسانی در قالب 14 کارگروه و با همکاری وزارت علوم پیگیری و از مهرماه امسال بخشی از موارد این بازنگری ابلاغ شود.

جزئیات ظرفیت‌سازی در تحصیلات تکمیلی

معاون آموزشی وزیر علوم در ادامه از ظرفیت سازی در تحصیلات تکمیلی به عنوان یکی دیگر از مهمترین برنامه‌های وزارت علوم در سال جاری یاد کرد و اظهار داشت: هرچند که در مقاطع کاردانی و کارشناسی طی ظرفیت سازی‌های صورت گرفته صندلی‌های خالی ایجاد شده است، اما بیشترین فشار و نیاز در افزایش ظرفیت، به مقاطع تحصیلات تکمیلی وارد می‌شود.

نادری منش در ادامه افزود: ما در مقطع کارشناسی ارشد از هر 10 نفر تنها می‌توانیم پاسخگوی یک نفر باشیم هرچند که از دو سال گذشته به این طرف ظرفیت در تحصیلات تکمیلی اضافه شده است.

این مقام مسئول در وزارت علوم به دو راه ظرفیت سازی برای تحصیلات تکمیلی اشاره کرد و گفت:‌ ارایه مجوز به مراکزی که توانمندی جذب دانشجویان تحصیلات تکمیلی را دارند و جذب استادان در مراکز آموزشی مجوزدار دو راه افزایش ظرفیت تحصیلات تکمیلی به شمار می‌آید.

به گفته معاون آموزشی وزارت علوم در سال گذشته بیش از 130 هزار داوطلب ورود به مقطع دکتری در نخستین کنکور دکتری سازمان سنجش شرکت کردند. قطعی‌ترین پیش‌بینی‌ها تصور می‌کرد تنها 70 هزار نفر در این کنکور شرکت کنند اما پس از پایان ثبت نام مشخص شد که 130 هزار نفر به عنوان داوطلب در کنکور سال گذشته دکتری شرکت کردند که علت این افزایش را شاید بتوان در این دانست که داوطلبان تصور می‌کردند به علت برگزاری کنکوری عمومی و داشتن شانس بالا در قبولی می‌توانند به عنوان دانشجوی دکتری تحصیل کند. اما عملاً‌ از این 130 هزار نفر تنها 8 هزار نفر توانستند به این مقطع راه پیدا کنند.

صدور آیین نامه های جدید برای جذب دانشجوی تحصیلات تکمیلی

به گفته نادری‌منش در سال جاری تعداد داوطلبان شرکت کننده در کنکور دکتری 35 درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است. همچنین با صدور آیین‌نامه‌های جدید امید است ظرفیت بیشتری برای جذب دانشجویان تحصیلات تکمیلی ایجاد شود.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر درباره جزئیات این آیین‌نامه‌ها اعلام کرد که زمستان سال گذشته کمیته‌ای در زمینه افزایش ظرفیت آزمون دکتری با حضور کارشناسان این حوزه تشکیل شد تا بررسی شود که چگونه می‌توان از حداکثر ظرفیت دانشگاه‌ها با حفظ کیفیت برای افزایش جمعیت دانشجوی دکتری استفاده کرد که در این زمینه تصمیم گیری‌هایی شده و جزئیات آن اعلام خواهد شد.

الزام دانشگاهها به ایجاد ظرفیت در دکتری

نادری‌منش، همچنین در خصوص آزمون دکتری امسال و عدم وجود ظرفیت در برخی رشته‌ها علیرغم برگزاری آزمون در آن رشته، اظهار داشت: این مشکل تنها در برخی از رشته‌هایی که برخی دانشگاه‌ها تنها مجری آن هستند ایجاد شد که در این زمینه دانشگاه‌ها باید سعی کنند ظرفیت لازم را ایجاد کنند و ما نیز از آنها حمایت خواهیم کرد.

وی ادامه داد: البته در این زمینه باید عنوان کرد که پذیرش دانشجو تحمیلی نیست و تنها به خاطر احترام به ثبت‌نام کنندگان، باید مکانیزمی طراحی شود تا دانشجو و دانشگاه هیچ کدام ضرر نکنند.


گرامیداشت هفته آموزش

معاون آموزشی وزارت علوم در ادامه سخنانش همچنین به برگزاری هفته آموزش از 9 تا 14 اردیبهشت ماه اشاره کرد و گفت:‌ در این هفته از استادان برجسته کشوری تقدیر و همایش یک روزه‌ای در دانشگاه تهران برگزار خواهد شد.

تشکیل کارگروه‌های شعار سال 91

به گزارش خبرنگار مهر حسین نادری منش با اشاره به نامگذاری سال 91 تحت عنوان تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی تاکید کرد: ‌شعار امسال از دیدگاه وزارت علوم معنی ویژه‌ای دارد و چگونگی ظرفیت سازی و بالا آوردن تولید را باید در این شعار مد نظر قرار داد و به همین منظور کارگروه‌هایی در وزارت علوم در حال تشکیل است.

نادری منش در بخش دیگری از سخنان خود درباره آخرین وضعیت تقویم آموزشی دانشگاه ها در پاسخ به سوال خبرنگاری گفت: ترم دو سال تحصیلی به دلیل تعطیلات عید و تفاوت جدی اقلیمی در استان‌های مختلف از نظر تعداد برگزاری جلسات درسی همیشه با مشکل مواجه بوده است.

وی در ادامه گفت: سال گذشته، ترم تحصیلی نخست، دو هفته پیش از آغاز مهرماه شروع شد و به دانشگاه‌ها اعلام کردیم که حداقل در ماه شهریور 10 روز آموزشی در دانشگاه‌ها تشکیل شود. البته حساسیت‌هایی هم در این زمینه وجود داشت که آنها را رسانه‌ای نکردیم اما به خاطر کیفیت آموزش به دانشگاه‌ها تاکید کردیم که ترم نخست تحصیلی را دو هفته جلوتر ببرند.

منع فعالیت دانشگاهیان شرکت‌کننده در اتفاقات 88

این مقام مسئول در وزارت علوم در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص منع فعالیت یا ادامه تحصیل آن دسته از استادان و دانشجویانی که در اتفاقات سال 88 حضور داشتند، تاکید کرد: در فرآیند جذب هیات علمی باید فرایندهایی که مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است، رعایت شود و هر سال اعضای هیات عملی بر اساس این مصادیق و فرآیندها در دانشگاه‌ها پذیرش می‌شوند که حتما وابسته به اتفاقات خاص و مورد دار هم نیست.

وی ادامه داد: اما هر ساله ممکن است که این قوانین تغییر کند و اگر فردی فراتر عمل کند به کمیته‌های انضباطی فراخوانده می‌شود.

نادری منش درباره دانشجویان شرکت کننده در اتفاقات سال 88 نیز گفت: برای دانشجویان هم حفظ این معیارها و چارچوب‌ها الزامی است که بر اساس ضوابط و معیارهای شفاف و طبق آیین نامه به آن عمل می‌کنیم.

معاون آموزشی وزارت علوم در ادامه پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره تاسیس برخی رشته‌ها از جمله رشته‌‌های مادری یا رشته‌های مداحی برای ارایه گواهینامه به مداحان اظهار داشت: دوره‌های مهارت کاربردی در دانشگاه جامع علمی کاربردی برگزار می‌شود که اگر نیاز باشد این دوره‌ها با مدیریت وزارت علوم و براساس نیاز جامعه برای ورود به بازار کار راه اندازی می شود.

وی درباره جذب هیات عمی در دانشگاه پیام نور نیز گفت: دانشگاه پیام نور سال گذشته هزار عضو هیات علمی به دلیل اصلاح هرم هیات علمی استخدام کرد.

معاون وزیر علوم همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره راه اندازی رشته‌های فنی و مهندسی در دانشگاه پیام نور گفت:‌ دانشگاه پیام نور تنها آموزش از راه دور نیست بلکه در برخی از واحدها و مراکز خود دوره‌های نیمه حضوری نیز دارد بنابراین سال گذشته رشته‌های فنی و مهندسی تنها در مراکز استان‌ها راه اندازی شد.

به گفته معاون آموزشی وزیر علوم سالانه بیش از یک میلیون متر مربع فضای آموزشی در کشور ساخته می‌شود که تنها احداث بخشی از این فضا توسط وزارت علوم صورت می‌گیرد و نیمی دیگر از این فضاسازی آموزشی توسط دانشگاه‌های غیرانتفاعی کشور صورت می‌گیرد. این توسعه تا بدان جا رسیده است که در مناطق محروم کشور نیز آموزش عالی توسعه مناسبی داشته است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تحریم خر ید برخی دستگاه‌های خارجی برای تجهیز آزمایشگاه‌ها تاکید کرد که دولت در حال حمایت از وزارت علوم است و روز گذشته از سوی رئیس جمهور اعلام شد که 150میلیارد تومان برای تجهیز دانشگاه‌ها در نظر گرفته شده است.

 
اعتراض یک داوطلب دکتری در نشست مطبوعاتی معاون وزیر علوم
یک داوطلب کنکور دکتری 90 با حضور در نشست خبری امروز معاون آموزشی وزارت علوم، از بی توجهی مسئولان در عدم پذیرش وی با وجود کسب رتبه بالا در مقطع دکتری دانشگاه تبریز، اعتراض کرد.

به گزارش مهر، در نشست خبری امروز حسین نادری منش - معاون آموزشی وزارت علوم، یک داوطلب معترض به نتیجه قبولی خود در کنکور 90 دکتری، از نادری منش درخواست رسیدگی به اعتراض خود را داشت.

این داوطلب معترض اظهار داشت: سال قبل 2 بار در دانشگاه تبریز پذیرفته شدم. بار نخست قبولی مربوط به زمانی می‌شود که برای مصاحبه مراجعه کردم و رشته ام، 5 دانشجوی دکتری نیاز داشت. نمره من 63.9 یعنی رتبه 5 دانشگاه تبریز شد اما با کمال تعجب مشاهده کردم که در میان این 5 نفر، پذیرفته نشدم.

وی ادامه داد: با پیگیری در سازمان سنجش آموزش کشور، متوجه شدم که سهمیه اعمال شده است. از این رو پس از اعلام تکمیل ظرفیت، در این مرحله شرکت کردم و به دو دانشگاه تبریز و اردبیل معرفی شدم. به دانشگاه اردبیل مراجعه نکردم اما پس از مراجعه به دانشگاه تبریز و با شرکت در مصاحبه به رتبه 4 دست یافتم و استادان مصاحبه کننده به من اعلام کردند که در این مرحله از تکمیل ظرفیت داوطلبان دارای سهمیه مراجعه نکرده‌اند و هر 5 نفر از سهمیه آزاد قبول خواهند شد.

این داوطلب گفت: پس از اعلام نتایج، در این مرحله هم پذیرفته نشدم و با پیگیری که انجام دادم به این نتیجه رسیدم که افرادی که از سهمیه استفاده کرده بودند با توجه به مدارک متقنی که دارم، اصلاً واجد شرایط دریافت سهمیه نبودند.

وی همچنین از نامه‌ای خبر داد که بر اساس آن مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی و پشتیبانی آموزش عالی وزارت علوم خطاب به  معاون فنی آماری سازمان سنجش نوشته است: "نفرات پنجم و ششم رشته روانشناسی عمومی واجد استفاده از شرایط سهمیه‌ها نیستند."

به گفته این داوطلب، خدایی در نامه‌ای به رئیس دانشگاه تبریز از وی درباره پذیرش داوطلبانی که واجد دریافت سهمیه نبوده‌اند، سوال شده و این دانشگاه در پاسخ به این سوال طی نامه‌ای اعلام کرده که دانشگاه تبریز هیچ مسئولیتی در قبال پذیرش این دانشجویان نداشته و سازمان سنجش آموزش کشور معرف این افراد به دانشگاه مذکور بوده است.

این داوطلب تصریح کرد به این علت که اعتراضش به نتیجه‌ای نرسیده مجبور شده در نشست خبری معاون آموزشی وزیر علوم که صبح امروز در وزارت علوم برگزار شد، شرکت کند.
حسین نادری منش - معاون آموزشی وزارت علوم در این نشست خطاب به این داوطلب دکتری گفت: از دید یک دانشگاه نفر 1 تا 30 قبولی اولویت ندارد و می تواند بهترین ها را از این بین پذیرش کند احتمالا در مصاحبه دانشگاه حایز شرایط قبولی نبوده اید.


نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

علت پرحرفی کودکان؛ چطور رفتار کنیم؟
چرا در دیدارهای خانوادگی عصبی هستیم؟
توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
هرگز با آدم نادان مجادله نكنيد، تماشاگران ممكن است نتوانند بين شما را تشخيص دهند