شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 18 May 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۲۷ فروردين ۱۳۹۱ / ۱۱:۳۳
کد مطلب: 10300
۰

روشي جديد براي ضدعفوني کردن

پژوهشگران آلماني دريافتند که نانوذرات نيوبات ليتيوم و تانتالات ليتيوم مي‌تواند خاصيت ميکروب‌کشي داشته باشد. آنها معتقدند که مي‌توان از اين مواد به‌عنوان فناوري جديد براي توليد مواد ضدعفوني کننده استفاده کرد.

بلورهاي نيوبات ليتيوم و تانتالات ليتيوم که به‌صورت پودر در مي‌آيند مي‌توانند به شکل نانوذرات به‌عنوان مواد ضدعفوني کننده مورد استفاده قرارگيرند. اين مواد در دماي معمولي قادرند تا باکتري‌ها را از بين ببرند. اين پودرهاي بلوري گرما را به انرژي الکتريسيته تبديل مي‌کنند و سپس از طريق اثر پيروالکتريکي انرژي شيميايي توليد مي‌کنند. ممکن است روزي برسد که بتوان از اين مواد به عنوان مواد ضدعفوني کننده آب و هوا استفاده کرد که انرژي آن توسط محيط تامين مي‌گردد. در سال‌هاي اخير تقاضا براي روش‌هاي ارزان و ساده جهت ضدعفوني کردن محيط فزوني يافته است که دليل اين امر از سويي مشکلات سلامت جهاني و از سوي ديگر کاهش فشار روي محيط زيست است. يکي از روش‌هاي جديد استفاده از ميدان الکتريکي پالسي بالا است. روش ديگر استفاده از نيمه‌هادي‌هاي مبتني اکسيژن نظير دي اکسيد تيتانيوم است که به‌صورت فعال بوده و در صورت تابش نور به آنها گونه‌هايي از اکسيژن که کشنده باکتري است از خود آزاد مي‌کند. اين نيمه‌هادي‌ها در حال حاضر روي برخي پنجره‌هاي خود تميز شونده نصب مي‌شوند.

پودرهاي نيوبات ليتيوم و تانتالات ليتيوم ممکن است فناوري بعدي باشند که به اين ليست اضافه مي شوند. نيوبات ليتيوم و تانتالات ليتيوم بلورهاي پيروالکتريک بوده به اين معني که گرما را از محيط اطراف گرفته به بار الکتريکي تبديل مي‌کنند. نيوبات ليتيوم و تانتالات ليتيوم در بسياري حوزه‌ها استفاده شده، غيرسمي بوده و در آب نامحلول هستند. اين ويژگي‌ها موجب شده تا براي مصارف ضدعفوني کنندگي مطلوب باشند.

پژوهشگران دانشگاه فرايبرگ بلورهاي نيوبات ليتيوم و تانتالات ليتيوم را نانوذرات تبديل کردند و سپس آنها را در محيط آبي با باکتري اي‌کولاي ترکيب نمودند. پس از اين که نمونه بين دماي 20 تا 45 درجه که دماي بهينه اين باکتري است به‌مدت شش ساعت گرم شد، نتيجه جالبي به‌دست آمد. نيوبات ليتيوم حداقل 80 درصد از باکتري‌ها و تانتالات ليتيوم حداقل 95 درصد از باکتري‌ها را از بين برد.

اين گروه معتقد است که بار سطحي پيروالکتريکي موجب تجمع گونه‌هاي اکسيژن شده در نهايت باکتري‌ها را از بين برده است. از اين فناوري مي‌توان در آينده براي ميکروب‌زدايي استفاده کرد. نتايج اين تحقيق در نشريه "J Phys. Chem. C" به چاپ رسيده است. منبع:nan.ir
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

نظریه ویگوتسکی به زبان ساده
۷ شبهه غیرواقعی درباره تعطیلی پنجشنبه ها و پاسخ صحیح به آن
سوگ بعد از سقط و غمی‌ بی‌پایان
نقش تمایز یافتگی در رضایت زناشویی
مشکلات بلوغ در پسران
پرتناقض‌ترین سن کودک کدام است؟
تاثیر مخرب تجربه آزار در دوران کودکی بر سلامت روان
اینفلوئنسرهای نوجوان چگونه بر کودکان تاثیر روانی می گذارند؟
بعضی دفترخانه‌ها با دریافت پول بیشتر،صیغه عقد را برای پسر معتاد جاری می‌کنند!
چرا فنلاند «شادترین مردم جهان» را دارد؟
علت پرحرفی کودکان؛ چطور رفتار کنیم؟
چرا در دیدارهای خانوادگی عصبی هستیم؟
دو بیگانه همدرد، از دو خویشاوند بی‌درد یا ناهم‌درد، با هم خویشاوندترند… علی شريعتی